Waar op letten bij aanschaf off the road?

gromm

MF'er
27 feb 2002
139
0
Utrecht
Ik ben van plan een off the road aan te schaffen. Een echt oud beestje zoals een xl, xr, xt, of een dr.
Hebben jullie misschien tips waar ik op moet letten. Eventueele zwakke punten van zo'n fiets?

Bij advertenties zie weleens staan gereviseerd blok, wat is er dan precies mee gedaan?
 
Bij advertenties zie weleens staan gereviseerd blok, wat is er dan precies mee gedaan?
Eigenlijk zou dan 't blok zo goed als nieuw moeten zijn, met alle slijtage delen vervangen. (bijv. zuigerveren, lagers, primaire ketting enzo)

In de praktijk nogal eens kort door de bocht & vanalles niet vervangen, maar blokje loopt dan wel als 'n tierelier. Dan is 't afwachten wat er als eerste 't begeeft. (kwestie van pech vs. geluk ;) )

Idd de revisie uitgevoerd door de juiste/foute persoon scheelt nogal.
 
Naar de ketting en tandwielen kijken, zijn ze erg versleten :?
Remblokken controleren en kijken of de koppeling nog goed is.
Staat de motor in 1 lijn.Is hij niet krom :?
Is het stuur krom :?
Zijn de banden goed :?
Hoe loopt het motorblok.
 
Op woensdag 03 juli 2002 15:10 schreef gromm het volgende:Hoe kan je de koppeling controleren?
...
bij stilstand in een hogere vernelling zetten (4, 5 of 6) gas geven en de koppeling op laten komen. dan moet ie afslaan, slaat ie niet af terwijl je de koppeling los hebt, is ie totaal versleten.
slaat ie direct af is ie goed, duurt t ff dan is ie aan slijtage onderhevig.

laat dit lekker doen door iemand die het "gevoel" kent. met andere woorden; neem iemand mee.
 
bij stilstand in een hogere vernelling zetten (4, 5 of 6) gas geven en de koppeling op laten komen. dan moet ie afslaan, slaat ie niet af terwijl je de koppeling los hebt, is ie totaal versleten.
slaat ie direct af is ie goed, duurt t ff dan is ie aan slijtage onderhevig.

laat dit lekker doen door iemand die het "gevoel" kent. met andere woorden; neem iemand mee.
Gewoon opschakelen totdat je ongeveer 50 km/u rijdt dan zet je
hem in zijn hoogste versnelling.
Gas geven en als het toerental als een gek omhoog schiet is de koppeling versleten.
Als het toerental gelijkmatig,rustig omhoog gaat is hij nog goed.
 
kijken of div delen zoals spiegels ,tellerpartij en div beschadigings gevoelige delen er niet opvallend goed uitzien.
offroad rijders willen deze nog al eens demonteren voordat ze het zand/bossen in gaan.
hierdoor lijkt het of de fiets als nieuw is en weinig km heeft gelopen.

als er staat gerev blok, vraag dan naar de rekeningen .
 
Frame: recht of krom. (zo ook stuur e.d)

Blok: waarschijnlijk is het een 1 cilinder. Let op pakkingen.
Als het blokje veel gelopen heeft en niet gereviseerd dan kans op kapot big-end lager.
Kan je niet op controleren of je moet gaan demonteren.

Ketting/ tandwielen: Indien mee gecrossed dan kunnen ze meer versleten zijn.

Banden: Als er voornamelijk mee op de straat is gereden zullen ze vierkant zijn.

Luchtfilter hieraan kan je veelal herkennen of er onderhoud gepleegd is. Als ie vol zand zit is er mee gecrossed. Als ie zwart is zal hij zelden vervangen zijn zo ook de rest.

Bougie Draai er een uit en kijk wat voor kleur hij is.
Zwart en vet = onderdruk.
Bruin = geen goede afstelling
(licht) Grijs = goed

Kilometerkabel Wil nog wel eens kapot gaan en daardoor geen actuele stand doorgeven.

Wielen Beweeg de wielen in zijdelingse richting.
Dus pak je met je hand de band vast en trek/ duw hem van je af naar je toe.
Te veel speling = lagers kapot/ verrot danwel spaken los/ gebroken.

Mijn ervaring is dat met de meeste XR600 en XT 600 weinig tot niet off-road is gereden enkel vanwege het feit dat ze te zwaar zijn en 9 van de 10 rijders ze daar niet voor kopen.

Succes.
 
Aan de motor :)

Groeten Paul.

Lachuuuuh
naughty.gif
 
Terug
Bovenaan Onderaan