waar op letten bij aanschaf R1 1998

Voor welke zou jij gaan?

  • wit-rood '98

    Stemmen: 3 23,1%
  • wit-rood-zwart '99

    Stemmen: 6 46,2%
  • verder zoeken naar een blauwe

    Stemmen: 4 30,8%

  • Totaal aantal stemmers
    13

Smet

MF veteraan
4 dec 2001
5.064
513
breskens
Er zal vast al een topic van bestaan, maar in verband met de niet-werkende zoekfunctie en het feit dat ik via google maar op 1 topicje terecht kom, deze vragen.

Waar moet je op letten bij aanschaf van een R1 uit 1998 (de wit-rode *O* )? Versnellingsbak en kleppen???? En hoe merk je dat er iets niet goed zit (koppeling maakt lawaai, kleppen tikken :? ). Als alles meezit heb ik er zaterdag één.

Ik neem aan dat de R1 ook op 30.000 km een grote beurt vereist met kleppen stellen? Motor heeft (natuurlijk) 28.000 km.

Wat vinden jullie van een prijs van 4800 euro? Met stalen remleiden, high-mount uitlaat, spyball alarm. Lijkt mij een eerlijke prijs.

Alvast bedankt voor jullie reacties :}
 
Laatst bewerkt:
Tjah volgensmij gewoon op de standaard dingen waar je op let als je een gebruikte motor koopt.

de r1 heeft geen echte benoemenwaardige problemen, het blok is sterk sommige kunnen wat olie verbruiken (kleprubbers?) maar dat was meer een yamaha kwaaltje dan echt een probleem. blok gaat er niet eerder stuk van mits je netjes het olie bij vult ;) verder kan/is de versnellingsbak nogal aan de rauwe kant en lawaaiig (helemaal van 1 naar twee schakelen)

bij proefrit goed warm rijden en dan (vooral van 1 naar twee) goedin de toeren overschakelen en kijken of hij er bv niet uit de versnelling schiet

verder is bij een 98 model een stuurdemper absoluut geen overbodige luxe, 't zou heel mooi zijn als die er al op zit.

en betrefft de grote onderhouds beurt(kleppen stellen) moet dat niet bij 40 000 km ipv 30 0000 :? ?

de prijs lijkt me ook wel zeker ok.

succes met de aankoop ;)
 
Laatst bewerkt:
Als die fiets €4800 kost...

Laat hem dan direct een grote beurt geven, ben je
iig helemaal klaar voor '06...
 
Hmm, dacht ik er eindelijk uit te zijn, kan ik een 99'er kopen met 22.500 km (de ander heeft er 28.350) voor 4600 euro, maar zonder extra's. vind de rood-witte van 98 wel mooier dan een rood-wit-zwarte 99'er. luxeprobleem...
 
Hmm, dacht ik er eindelijk uit te zijn, kan ik een 99'er kopen met 22.500 km (de ander heeft er 28.350) voor 4600 euro, maar zonder extra's. vind de rood-witte van 98 wel mooier dan een rood-wit-zwarte 99'er. luxeprobleem...


zit bij die 98'er wel/niet een stuurdemper op??
 
kleppen stellen hoeft pas bij 42000 km,heb er zelf toevallig eergister over naar de yamaha dealer gebeld,voor de rest merk je zelf ook wel een beetje of er wat mee zou zijn,heb er zelf vorig jaar ook een uit dat jaar gekocht en helemaal geen problemen mee,als je hem gewoon op tijd ze nodige onderhoud geeft zijn het hele fijne motoren . veel succes !!
 
Ik heb de mijn rood/witte 98'er afgelopen zomer verkocht. Let op volgende:

- tikken van het blok. De eerste series kunnen last hebben van versleten klepzetels, hier is ooit een topic over geweest zelfs met vermelding van de betreffende serienummers. Zoek het effe op.
Let op, bij koude start kan de exup klep ook tikken. Dit tikken moet echter na 1-2 minuten weg zijn. Elk tikken daarna komt uit het blok.
Het kleppenprobleem kun je redelijk goed horen. Ga naar een aantal dealers en laat eens wat R'1 en lopen. Zo rond de 3-4000 toeren moet je het goed kunnen horen. (als ze het hebben).

- olieverbruik kan hoog zijn. De mijne zat op ca. 1liter per 3000km. In de praktijk kwam dit er op neer dat ik na elke 3-4 ritjes ca. 0,1 - 0,2 liter olie moest bijvullen. Let op, dit kan best gaan irriteren!

- remschijven nog op dikte. Onder de 4,9mm moet je ze vervangen

- de achterdemper kan in de loop der jaren wat stikstof lekken, stel de demper eens in op zijn hardst en zachtst. Dan kun je merken of ie nog goed functioneert

- speling op balhoofdlager. Zet 'm tegen de stoeprand en voel met je vinger bij bij de kroonplaatmoeren of er speling in zit.

- check of bij gasloslaten hij weer snel terug is naar stationair.
Indien niet kan het zijn dat de carb's niet synchroon lopen of de sproeiernaalden (misschien andere ivm uitlaat) ingesleten zijn

- versnellingsbak; sommige bakken willen bij sportief rijden uit de 2e of 3e versnelling schieten

Gemiddeld verbruik lag bij mij op ca. 1:12.
Temperatuur van het blok wordt bij toerritten en sportief rijden 74-78graden.
Alleen met warm zomerweer en in de stad rijden zal ie rond de 100graden worden.
De fan moet aanslaan bij ca. 100graden.

Mij is ie zeer goed bevallen. Heb er in 3 jaar tijd op een "natte bougie" na nooit problemen mee gehad. Hij had 37000kmm gelopen.
Ik meen dat bij 38000km de kleppen gesteld moeten worden. Dit zal je ca. 350-500 Euro kosten.

Oh ja, hier op MF heb ik ooit het werkplaatshandboek gedownload. Dat moet je nog wel terug kunnen vinden.

Veel plezier met die R1.
 
Laatst bewerkt:
dit is dus de 99'er:
14602256_2.jpg


en dit de 98'er:
full


heb effe een polletje aangemaakt.
 
Klepgeleiders en versnellingsbak (met name 2de versnelling) verder heeft de R1 niet echt problemen.

Klepgeleiders hoor je aan het tikkende geluid in de kop, en versnellingsbak merk je met rot schakelen, en uit z'n 2 schieten. (duur grapje, blok moet namelijk gesplitst worden.)
 
ik vind de kleuren van de 98-er mooier,maar dat is persoonlijk,maar goed ook,anders zou iedereen op de zelfde motor rijden.
Dat is het probleem, vind de 98'er ook mooier, maar de 99'er is echt een koopje en iets meer zekerheid (de 98'er is via een autogarage waar de motor is ingeruild). De 99'er is denk ik ook minder gevoelig voor productiefouten :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan