Waar op letten bij eerste testrit?

Ik ben een paar keer bij Doornekamp geweest. Voelde me niet echt welkom. Geen verkoper, geen belangstelling voor mij als klant. Zelfs niet toen ik om informatie vroeg en echt serieus interesse in een motor toonde. Ik zal er niet meer komen.

Wat dacht je van deze:
gebruikte motoren te koop
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties!

Erik van Lent had ik ook al aan zitten denken, maar dat is meer meer iets voor na de aankoop lijkt me.

Thwizzle die tips houd ik in mijn achterhoofd. Doornekamp heeft gemixte reviews, maar dat slaat voornamelijk opr hen als garage (ze schijnen traag en slordig te zijn?) over occassions bij hen heb ik niets negatiefs kunnen vinden. Maar als ik ter plekke een slecht gevoel krijg, dan loop ik natuurlijk weg.
Goeg om te weten dat je dezelfde motor hebt. Mocht ik na de eventuele aankoop nog tips nodig hebben, dan weet ik bij wie ik moet zijn :P

Erik van Lent is echt een goeie. Daar heb ik een sleutelcursus bij gevolgd en kwam hem laatst tegen op de beurs. Hij komt bij diverse motorzaken door heel het land om te keuren. Ze laten hem ook echt sleutelen aan de motoren om tot een oordeel te komen. Best een goede optie om hem te sturen, maar dan wel voor de aankoop. Erna is eigenlijk al te laat. Voorkomen is beter dan genezen. Het kost wel wat geld om hem te sturen, neem dat mee in je aankoop.

En je mag inderdaad altijd mij me aankloppen. Heb ook een groepje op Facebook met 200 leden die allemaal een CBR600F hebben. Hebben ook nog wel eens wat ritjes per jaar. Best leuk.
 
Laatst bewerkt:
Erik van Lent is echt een goeie. Daar heb ik een sleutelcursus bij gevolgd en kwam hem laatst tegen op de beurs. Hij komt bij diverse motorzaken door heel het land om te keuren. Ze laten hem ook echt sleutelen aan de motoren om tot een oordeel te komen. Best een goede optie om hem te sturen, maar dan wel voor de aankoop. Erna is eigenlijk al te laat. Voorkomen is beter dan genezen. Het kost wel wat geld om hem te sturen, neem dat mee in je aankoop.

En je mag inderdaad altijd mij me aankloppen. Heb ook een groepje op Facebook met 200 leden die allemaal een CBR600F hebben. Hebben ook nog wel eens wat ritjes per jaar. Best leuk.

Ik ben vandaag gaan kijken bij Doornekamp en was over het algemeen wel te spreken over de motor.
Paar puntjes:

  • voorband is bijna versleten
  • remolie moet worden vervangen
  • richtingaanwijzers rechts doen het niet (schakelaar defect?)
  • Motor is tijdens de testrit één keer stilgevallen. Stond stil en in vrij. Mogelijk omdat de choke te laag stond? Hier moet ik even naar laten kijken.

Ik heb laten weten dat ik Erik van Lent naar de motor zou laten kijken, dat was geen probleem. Ik zal morgen bellen om een afspraak te plannen.

Het enige wat ik echt vergeten ben, is om een stukje zonder handen te rijden. :N
 
Ik ben vandaag gaan kijken bij Doornekamp en was over het algemeen wel te spreken over de motor.
Paar puntjes:

  • voorband is bijna versleten
  • remolie moet worden vervangen
  • richtingaanwijzers rechts doen het niet (schakelaar defect?)
  • Motor is tijdens de testrit één keer stilgevallen. Stond stil en in vrij. Mogelijk omdat de choke te laag stond? Hier moet ik even naar laten kijken.

Ik heb laten weten dat ik Erik van Lent naar de motor zou laten kijken, dat was geen probleem. Ik zal morgen bellen om een afspraak te plannen.

Het enige wat ik echt vergeten ben, is om een stukje zonder handen te rijden. :N
De motor is dus niet rij klaar voor je klaargezet :/
Vet minpunt, naar mijn mening.
 
De motor is dus niet rij klaar voor je klaargezet :/
Vet minpunt, naar mijn mening.

Ja ik kan me eigenlijk wel aansluiten bij het merendeel van de reviews op het internet.
Ik had vooraf laten weten dat ik langs zou komen, maar de motor stond op de tweede etage en moest eerst op de lift naar beneden.

Ze nemen ook niet heel erg de tijd voor je. Maar ik woon niet in de buurt, dus mijn vaste garage wordt het sowieso niet.

Aan de andere kant wel prettig dat ze je gewoon je gang laten gaan, maar een beetje meer service zou niet verkeerd zijn. :Y
 
Je hebt er dus nog wel vertrouwen in?
Als ik zo een generieke veel verkochte motor zou willen kopen, zou ik na zo'n eerste indruk al weglopen en er geen geld meer instoppen (aankoopkeuring).
 
Laatst bewerkt:
Je hebt er dus nog wel vertrouwen in?
Als ik zo een generieke veel verkochte motor zou willen kopen, zou ik na zo'n eerste indruk al weglopen en er geen geld meer instoppen (aankoopkeuring).

Na de rit ben ik er wel van overtuigd dat dit model bij me past. De meeste zijn echter in rood met paars/blauw en ik vind hem juist in het zwart mooi.

Maar ik denk dat het wel verstandig is om ter vergelijking een andere CBR600 te bekijken.
Bij Leerkes Motofun in Twello staat er ook een, maar ik kan niet veel over hen vinden.

Ik slaap er hoe dan ook nog een nachtje over.
 
Laatst bewerkt:
Ik slaap er hoe dan ook nog een nachtje over.

Dat is verstandig, ik snap het van de kleurstelling maar misschien is er wel een kappenset op de kop te tikken. Ik zou liever hebben dat de motor technisch goed is, dan de looks.

ik zag die andere ook op marktplaats, altijd vervelend dat in de advertentie niks over de motor staat.
Maar bellen kan natuurlijk altijd en gelijk vragen hoe ze tegenover een aankoopkeuring staan.

Ik weet niet wat de rek in je budget is, maar deze ziet er op de foto;s ook goed uit
http://www.marktplaats.nl/a/motoren...0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pos=8
 
Laatst bewerkt:
Ik slaap er hoe dan ook nog een nachtje over.

....en dan besluit je deze niet te kopen. Dat lijkt me de meest logische conclusie. Ik snap dat je deze kleur het mooist vindt maar vertrouwen in de motorzaak en in de technische staat is toch wel een tikje belangrijker. Liever een rood/paars/blauw/witte die het altijd doet dan een zwarte die het niet eens een proefrit volhoudt. Toch.....???? Don't fall in love with the looks.

Er zijn meer (veel meer) cbr 600 f's te koop en alle andere merken hebben ook wel een vergelijkbaar model in hun aanbod. Fazer 600, zz-r 600, etc....
En je kunt ook bij particuliere aanbieders kijken. Binnen jouw budget is garantie waarschijnlijk toch niet aan de orde. En ik koop liever een motor van een liefhebber die er een zwik onderhoudsbonnen bij heeft dan bij een bedrijf die een "inruiler" aanbiedt. En bij Doornekamp is dat ook nog vaak via de "handel" ingekocht en weten ze helemaal niks over de historie van de motor. De Blackbird van mijn buurman is ingeruild bij een BMW dealer en is daarna ook terecht gekomen bij Doornekamp met een teruggedraaide tellerstand. (waarbij ik niet zeg dat Doornekamp dat gedaan heeft. Hij is ingeruild bij Keram in Maastricht en 4 weken later bij Doornekamp in de showroom aangetroffen met een fors lager km. stand. Wie dat gedaan heeft is niet duidelijk, daar wil ik Doornekamp niet van beschuldigen).
 
Laatst bewerkt:
....en dan besluit je deze niet te kopen. Dat lijkt me de meest logische conclusie. Ik snap dat je deze kleur het mooist vindt maar vertrouwen in de motorzaak en in de technische staat is toch wel een tikje belangrijker. Liever een rood/paars/blauw/witte die het altijd doet dan een zwarte die het niet eens een proefrit volhoudt. Toch.....???? Don't fall in love with the looks.

Er zijn meer (veel meer) cbr 600 f's te koop en alle andere merken hebben ook wel een vergelijkbaar model in hun aanbod. Fazer 600, zz-r 600, etc....
En je kunt ook bij particuliere aanbieders kijken. Binnen jouw budget is garantie waarschijnlijk toch niet aan de orde. En ik koop liever een motor van een liefhebber die er een zwik onderhoudsbonnen bij heeft dan bij een bedrijf die een "inruiler" aanbiedt. En bij Doornekamp is dat ook nog vaak via de "handel" ingekocht en weten ze helemaal niks over de historie van de motor.

Je hebt me overtuigt. Technische staat is idd veel belangrijker. En nee, de onderhoudshistorie was niet bekend.
 
Weinig respect voor een potentiële koper.
Je bent (gerespecteerd?) dealer, dan zorg je dat motor tip-top klaar staat.
Vooraf zou nog kunnen worden gemeld dat remolie en voorband bij aankoop worden vervangen.
Een proefrit die je niet storingsvrij af kan leggen, is niet wat je noemt een koopadvies!

Er zijn zat andere CBR's te koop. Om dan nu nog v.Lent (is €-€) te laten komen? Nee dus!
Voor mij was het al klaar. Laat maar zitten... Elders is altijd een mooiere te koop!
(omgekeerd wat dealers vaak zeggen: Laatste kans, zo'n mooie vind je nooit meer!)

Maar ja, je hebt nu de motor gezien, je vind 'm mooi en je ziet jezelf al rijden.
De emoties nemen de overhand en dan ga je soms een slecht avontuur tegemoet.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt me overtuigt. Technische staat is idd veel belangrijker. En nee, de onderhoudshistorie was niet bekend.

Mooi, waar kan ik de rekening naar toe sturen?
En wil je dit ook aan mijn vrouw vertellen? Het lukt me namelijk nooit om haar te overtuigen. _O-
(vooral niet als ik vind dat ik absoluut een ander motor nodig heb).
 
Ik zou het wel weten deze mooie originele 26000km of die afgetrapte met 80.000km . :t

Nou, ik weet niet of ik die km stand 1250 per jaar, zo geweldig vindt ;)
Ik ken de zaak verder ook niet, maar dit zou zomaar een import kunnen zijn dus daar zou ik zowiezo wat vragen over hebben.
 
Ik ben vandaag gaan kijken bij Doornekamp en was over het algemeen wel te spreken over de motor.
Paar puntjes:

  • voorband is bijna versleten
  • remolie moet worden vervangen
  • richtingaanwijzers rechts doen het niet (schakelaar defect?)
  • Motor is tijdens de testrit één keer stilgevallen. Stond stil en in vrij. Mogelijk omdat de choke te laag stond? Hier moet ik even naar laten kijken.

Ik heb laten weten dat ik Erik van Lent naar de motor zou laten kijken, dat was geen probleem. Ik zal morgen bellen om een afspraak te plannen.

Het enige wat ik echt vergeten ben, is om een stukje zonder handen te rijden. :N

Nee, je moet 'm als (beginnend rijder/sleutelaar) laten staan en voor hetzelfde geld een motor kopen die helemaal goed is.. kan prima!
 
Wat je ook moet doen tijdens de testrit is even erg hard rijden, kan je voelen of je banden /wielen goed uitgebalanceerd zijn.
 
Mijn persoonlijke ervaring is; zoals een dealer je behandelt bij eerste binnenkomst, zo mag je ervan uitgaan dat je verdere relatie met hem gaat.
Maw; als je bij binnenkomst al het gevoel hebt raar behandeld te worden...hoe denk je dat dit wordt als je aanklopt voor garantie en/ of reparatie?

De eerste vraag die je je als tweedehands koper zou moeten stellen;" waarom heeft de vorige eigenaar hem ingeruild?".
Net als bij auto's kopen krijg je vaak te maken met of achterstallig onderhoud of een grote onkostenpost...

Neem iemand mee die niet net als jij die roze bril op heeft en de fiets objectief bekijkt en beluistert..en weet waar hij of zij over praat.
Bandentrappen kan elke idioot..verstand van zaken/ ervaring met het model hebben
zijn er al minder..
Succes met de aankoop en veel fijne kilometers toegewenst.
 
Laatst bewerkt:
Na de rit ben ik er wel van overtuigd dat dit model bij me past. De meeste zijn echter in rood met paars/blauw en ik vind hem juist in het zwart mooi.

Maar ik denk dat het wel verstandig is om ter vergelijking een andere CBR600 te bekijken.
Bij Leerkes Motofun in Twello staat er ook een, maar ik kan niet veel over hen vinden.

Ik slaap er hoe dan ook nog een nachtje over.

Je hebt het goed gedaan, echt waar. Je hebt je erin verdiept, je hebt onbekenden gevraagd naar hun ervaringen, je bent kritisch wezen kijken. En dat terwijl je in je hoofd die motor al bijna had gekocht. Volgens mij was dit een leerzame les voor je. Ik had je namelijk vooraf al kunnen vertellen hoe het zou gaan. Ben er zelf ook geweest. Kwartier rondgelopen, niemand kwam mij helpen of zei gedag. En dat terwijl ik bij de motorzaak daarna bij binnenkomst koffie of thee aangeboden kreeg. Als een motor bij een zaak te koop staat dan kun je ervan uitgaan dat hij klaar staat om bereden en verkocht te worden. Tenminste, dat verwacht ik wel.

Even ter vergelijking. Ik heb dezelfde motor particulier gekocht. €1.250,- 28.xxx km, 1997, geen onderhoudshistorie, geen reservesleutel. Grote gok genomen maar wel geluk mee gehad. Dat had ook anders kunnen uitpakken.

Tip: Mensen schrijven over het algemeen alleen slechte reviews op internet. Wanneer je geen enkele review over een zaak kan vinden, dan kan dat ook betekenen omdat ze het gewoon goed doen. Men klaagt niet, dus lezen wij er niets over.
 
Koop als het budget je toelaat een motor met abs, zal je beslist een keer handig uitkomen..
 
Bij Leerkes Motofun in Twello staat er ook een, maar ik kan niet veel over hen vinden.

Ik vind Leerkes Motofun een leuke zaak. Ik ben er wel eens gestopt om even koffie te halen terwijl ik onderweg was. Het maakte hun niet uit, even aardig en gastvrij. En ze hebben een fantastische zolder met oudere modellen en donorfietsen. Alleen daarom al een bezoek waard :] .
 
:?
Ik rij al 20+jaar zonder abs...

Dat betekend niet dat het niet van pas kan komen.
Mijn abs is nu ca 3 jaar stuk, en laatst had ik een momentje waarbij het best welkom was geweest.
Hoewel... nu kreeg ik het er lekker warm van.
 
....over Doornekamp:
Tsjaa, ik kan alleen de meningen hier bevestigen, ruim 1 jaar geleden wezen kijken naar
een Yamaha Fazer 600, en ja hoor, het intussen bekende verhaal:
Ik kom binnen, in mijn motorpak....goh, wat zou ik komen doen in een motorwinkel??
loopt er 1 achter de toonbank met een dikke boer het kantoor in, de andere ziet mij,
draait zich om en loopt weg.
Daarna maar zelf naar de motor opzoek gegaan, die bleek boven te staan, ze zien mij naar
boven lopen, maar geen hulp of advies gekregen, blijkt de motor er ook nog eens slecht bij
te staan met een te stevige prijskaart.
Nadat ik ongeveer 30 min had rondgelopen, ben ik maar weggegaan, ook toen geen reactie van
het personeel.

Thuis gekomen vond ik het toch een slechte situatie, en heb ik ze een mail gestuurd van mijn
ervaringen daar, maar zo te horen is er niet veel verandert....blij dat ik mijn motor
in Lelystad bij de dealer heb gehaald
 
Ff een update.

Doornekamp ga ik dus inderdaad niet doen. Niet heel veel vertrouwen in de motor, nog minder in de zaak. :N

Er staan voor deze week 2 bezoekjes op de planning, beide particulier deze keer.

http://ww3.autoscout24.nl/classified/293011003?asrc=st|as
Bovenstaande link is voor een CBR600F4i uit 2003 voor een prijs binnen mijn budget, maar met veel km's (67.xxx).

http://www.marktplaats.nl/a/motoren/motoren-honda/m1145488654-goed-onderhouden-honda-cbr-600-f4i.html?c=80906a7f13ccf514b11788e5504db095&previousAction=asqSent
Deze is uit 2002, stuk minder km's (25.000) en wat mij betreft een mooiere kleur. Echter wel een paar honderd euro duurder.

Op mijn gevoel zou ik voor de 2e gaan, maar een testrit en een nadere inspectie vertrouw ik meer dan mijn voorgevoel. Testritten zijn respectievelijk zaterdag en zondag.

Oja de CBR600F bij Leerkes Motofun is al verkocht en dus geen optie meer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan