waar op letten bij gs500

jootman

Die hard MF'er
28 jul 2005
771
0
Heel, bourgondisch Limburg
hallo,
ik heb de kans om voor 1000 euro een gs500 uit 1998 met 25.000 km op de kop te tikken, maar is dat verstandig?? elders staan ze voor meer dan het dubbele te koop...klinkt als een leuke deal maar ik wil niet met een kat in de zak vertrekken
advies?
 
Ik zou (wederom :9 ) zeggen. Gaat eens kijken bij het gs500e topic. Die mannen daar hebben er verstand van 8-)

edit: de vrouwen natuurlijk ook *O*
 
Tja, zoek eens op aankooptips in dit forum. Daar staan allerlei handige tips om een miskoop te voorkomen. Specifiek voor dit type motor moet je vooral opletten of het geen huurmotor of lesmotor is geweest. Verder goede testrit maken en vooral niets overhaast doen, er zijn genoeg motoren. Succes! :]
 
Kijken of er beschadiging opzitten. Bijvoorbeeld aan vorkpoten of stuurgewichtjes. Dan weet je of ie veel schuivertjes heeft gemaakt. Als er valbeugels op zitten of hebben gezeten dan lijkt het ook alsof er mee gelest is. Als het zadel beschadigd is (scheurtjes) heeft ie waarschijnlijk meer km's gemaakt dan op de teller zit. Als de uitlaat lek is heet ie ook meer km's gemaakt dan is beweerd.

GS500e is verder vrij probleemloze motor lijkt mij. Ik heb er één bereden uit 1993 van 45.000 tot 70.000 km in mijn 25kw-periode. Had alleen last van lekke uitlaat en af en toe een brekende kilometertellerkabel.
 
opletten of het blok geen rare geluiden maakt, heb er twee gehad (lang geleden) die alletwee aan puin gedraaid zijn, dat waren toen problemen met de balansassen..
 
Kijken of er beschadiging opzitten. Bijvoorbeeld aan vorkpoten of stuurgewichtjes. Dan weet je of ie veel schuivertjes heeft gemaakt. Als er valbeugels op zitten of hebben gezeten dan lijkt het ook alsof er mee gelest is. Als het zadel beschadigd is (scheurtjes) heeft ie waarschijnlijk meer km's gemaakt dan op de teller zit. Als de uitlaat lek is heet ie ook meer km's gemaakt dan is beweerd.

GS500e is verder vrij probleemloze motor lijkt mij. Ik heb er één bereden uit 1993 van 45.000 tot 70.000 km in mijn 25kw-periode. Had alleen last van lekke uitlaat en af en toe een brekende kilometertellerkabel.


je moet geluk hebben dat je een goed onderhouden GS koopt, aan mijne is zo'n beetje alles dat stuk kan gaan eens stuk gegaan :X maar goed, een hele boel spullen vervangen en nu istie weer prima.

ik zou ook erg goed op rammeltjes uit het blok ltten, een GS maakt altijd herrie(logisch) maar als de motor een vreemd tikje oid heeft direct laten staan. verder ff het blok controleren op olie lekkage en daarnaast de normale aandachtspunten waar je bij elke motor op moet letten.

Edit:

opletten of het blok geen rare geluiden maakt, heb er twee gehad (lang geleden) die alletwee aan puin gedraaid zijn, dat waren toen problemen met de balansassen..

heb ik ook gehad ja, en de Ex GS van Jundie heeft het ook gehad. ik kon een ander blok kopen en jundie heeft zn oude blok weer gemaakt.
als je rustig rijd zal de balansas niet snel problemen geven, maar rijd je sportief dan komt het vrij vaak voor dat er uiteindelijk iets stuk loopt in je blok :X
 
Laatst bewerkt:
VOORVORK!!!!! (of ze recht zijn en niet lekker...als ze lekken niet ene groot probleem maar wel even een klote klussie om te vervangen!!!)
 
hallo,
ik heb de kans om voor 1000 euro een gs500 uit 1998 met 25.000 km op de kop te tikken, maar is dat verstandig?? elders staan ze voor meer dan het dubbele te koop...klinkt als een leuke deal maar ik wil niet met een kat in de zak vertrekken
advies?


Als de uitlaat slecht is ik heb er nog wel 1 liggen voor een prikkie (origineel!) en netjes
 
opletten of het blok geen rare geluiden maakt, heb er twee gehad (lang geleden) die alletwee aan puin gedraaid zijn, dat waren toen problemen met de balansassen..

Zwakste punt van die dingen, als ie overmatig trilt en/of hard ratelt/kloenkt (ook met warme motor) kun je m beter laten staan.
Dat ratelen/kloenken word steeds erger als je hoger in toeren komt.

Kijken of er beschadiging opzitten. Bijvoorbeeld aan vorkpoten of stuurgewichtjes. Dan weet je of ie veel schuivertjes heeft gemaakt.

Kan ook van een nauwe doorgang komen bij een schuur/gang (naja, voorpoten niet zomaar, maar uitstekende dingen als spiegels en stuuruiteinden wel)

Als er valbeugels op zitten of hebben gezeten dan lijkt het ook alsof er mee gelest is.

Of iemand die de schade beperkt wilde houden bij een evt valpartij.
Daarnaast zie ik een lesmotor niet perse als een nadeel, die worden over het algemeen wat minder zwaar belast en maken meestal wat langere ritten en als ze op hun kant gaan is dat 9 vd 10x met wat lagere snelheid tijdens bijz verrichtingen.
Mijn NX'je was ook een ex-lesmotor en die leefde na 100000km ook nog, zonder noemenswaardige problemen (alleen een stevig olieverbruik, maar dat is pas ontstaan in de 35000km die ik er zonder problemen mee gereden heb).

Als het zadel beschadigd is (scheurtjes) heeft ie waarschijnlijk meer km's gemaakt dan op de teller zit.

Kwestie van op een bevroren zadel gaan zitten, dat is dan keihard en scheurt vrij snel.

Als de uitlaat lek is heet ie ook meer km's gemaakt dan is beweerd.

Of er zijn heel veel korte ritjes mee gemaakt, niet dat dat gezond is overigens.
Uitlaat roest nl ook/vooral van binnenuit, door condens en dat stookt er niet uit met korte ritjes.
 
goh bedankt, ik ben benieuw wat ik aantref morgen...
wat heb jij er allemaal aan vervangen dan bouke?

naast de slijtage onderdelen, de uitlaat, het complete blok, toeren/kmteller kabels, hoofdzekering(of cdi unit weet zo 123 niet hoe het ding precies heet), kabelboom heb ik 4 of 5x moeten maken, de gasnaalden zijn gebroken(beide carbs), voorvork keerringen, vooremklauw en 2x een dashboard lampje :+

en wss nog dingen die ik vergeten ben |(

maar mijn GS is absoluut geen voorbeeld van alle GSjes, ik heb de pech gehad een slecht onderhouden/maandagochtend model gekocht te hebben. de meeste GSjes zijn betrouwbare motoren!
 

Klopt allemaal :Y Maar je moet geen advocaat van de duivel spelen he ;) Als er meerdere kleine dingen aan de hand zijn dan kun je weten dat er iets niet klopt.


Ver afgesleten voetsteunen is nog een aanwijzing voor veel gereden kilometers...

... o nee... dit kan komen door iemand die na het paardrijden niet zijn sporen afdeed en hierdoor de voetsteunen beschadigde :P
 
Nou, het zou zonde zijn als ie het ding laat staan om dat soort dingen, terwijl het misschien een heel onschuldige reden heeft.
Vandaar ;)
 
En even voelen of het blokje niet al warm is voordat er met een grote glimlach gezegd wordt: 'starten = lopen'
 
Ga kijken, neem heel veel detailfoto's en laat ons hier beoordelen.
En vervolgens iemand vinden met verstand van het ding en die ook nog eens een goede proefrit laten maken.
 
Laatst bewerkt:
GS500e staat er ook om bekend om snel roestende frames te hebben, maar bij een '98er zal het meevallen. En let er idd op dat het niet een veel ouder model is. Er zijn zat mensen die 'm als een nieuwere verkopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan