Waar op letten bij kopen eerste motor

MisterMoto

Rookie
4 mei 2016
3
0
Hallo,

Ik wil binnenkort m'n eerste motor kopen, maar ben mij nu nog volop aan het oriënteren. Het merk en model heb ik al wel in mijn hoofd. Ik zoek namelijk of een "Suzuki GSX-R 600", of een "Honda CBR 600 rr". Bouwjaar ben ik nog niet helemaal uit. Het is mijn eerste motor dus echt nieuw hoeft hij van mij niet te zijn. Zit te denken om iets te nemen tussen bj 2004 en 2008.

De focus ligt nu meer op algemene dingen waar ik op moet letten bij het kopen van zo'n motor.

Nu heb ik hier al het een en ander gelezen over de kilometerstand, dat je je daar niet al te druk om moet maken. Maar meer moet kijken naar de onderhoud historie. Maar eerlijk gezegd zal zo'n historie mij ook (nog) weinig zeggen. Ik heb geen idee wat voor onderhoud je ongeveer hebt bij welke KM standen.

Zo heb ik bijvoorbeeld gehoord dat je rond de 60.000 km kans hebt dat er onderhoud aan het motorblok / schakelblok moet plaatsvinden? Dat kan impliceren dat het kopen van een motor met een km stand van rond de 55.000 km toch snel duurder uitvalt dan een motor waar de km stand rond de 30.000 ligt. Of klopt dit beeld niet helemaal?

Het valt mij namelijk op dat de meeste motoren of rond de ~33.000 km of net onder de 60.000km worden verkocht. Is dit toevallig of is hier een rede voor?

Mag ik trouwens verwachten dat een dealer de onderhoudshistorie bewaard als hij deze weer heeft overgekocht van een particulier?

En als ik een motor particulier koop, op wat voor onderhoud moet ik letten in zo'n historie? En dan bedoel ik niet zozeer de banden, ketting, remschijven, dat is allemaal prima zelf te controleren. Maar meer dingen die je niet echt kunt bekijken. Zoals allerlei rubbers en andere elementen in je motorblok, voorvork en dergelijke. Ik neem aan dat er vast algemene richtlijnen zijn van wanneer dit soort dingen op zijn bij een motor als hierboven beschreven (dus ongeveer bij welke KM stand of na hoeveel jaar?).

Kortom, ik ben al blij als ik wat meer info krijg over bovenstaande vragen. Maar aanvullende info waar ik nog meer rekening mee kan/moet houden is ook zeer welkom.
 
De onderhoudshistorie staat in het ideale geval in het onderhoudsboekje, ondersteund door gespecificeerde rekeningen. Hoe ouder de motor, hoe kleiner de kans hierop is.
 
Het valt mij namelijk op dat de meeste motoren of rond de ~33.000 km of net onder de 60.000km worden verkocht. Is dit toevallig of is hier een rede voor?

Stilstand is achteruitgang.

Ik weet niet hoe technisch je bent en in welk budget je zoekt, anders kan erik van lent ook een uitkomst zijn.

Verder veel lezen over de types die je zoekt en wat de kwalen van dat type motor zijn.

checklistjes
b.v. Checklist gebruikte motor kopen
 
Laatst bewerkt:
Stilstand is achteruitgang.

Ik weet niet hoe technisch je bent en in welk budget je zoekt, anders kan erik van lent ook een uitkomst zijn.

Verder veel lezen over de types die je zoekt en wat de kwalen van dat type motor zijn.

checklistjes
b.v. Checklist gebruikte motor kopen

Inderdaad genoeg te vinden op het internet waar je allemaal op moet letten, hoe je er achter kan komen of een motor ooit gevallen is. Of hij gebruikt is voor het circuit etc. Dat lampjes en dergelijke allemaal werken, daar ga ik wel uit komen.

Ik ben verder totaal niet technisch als het gaat om auto's/motoren. Vandaar dat ik meer opzoek ben naar dingen waar ik moet opletten die je niet zo met het blote oog kunt zien of door even de motor te starten en wat lichtjes aan en uit doen.

Wanneer moet er bijvoorbeeld (algemeen gesproken) een duur onderdeel vervangen worden aan een motor (GSX-R / CBR RR). Dan weet ik een beetje waar ik op moet letten en waar ik naar kan vragen.
 
Ik zou me niet zo druk maken met dit soort vragen. Niemand kan je vertellen hoe je een motor goed keuren moet. Daar zijn professionals voor. Of je moet het door ervaring leren.

Kennelijk heb je een ruim budget. Ik zou gewoon 500 euro reserveren voor tegenvallers en de gok wagen met een niet al te dure motor. Als je eenmaal één hebt, kom je er vanzelf achter waar je op letten moet om het ding veilig op de weg te houden.
 
Ok, daar kan ik je niet echt bij helpen die motoren zitten niet in een segment wat mij aanspreekt ;)
In een blok kijken kan niemand, (nou ja bij een proefrit/keuring). Maar de onderhoudsintervallen van elk type zijn te vinden en daar kan je natuurlijk de verkoper wat over vragen.

Over het algemeen (zeg ik als leek) denk ik dat je aardig goed zit wanneer een motor koud is als je aankomt, normaal start, je geen rare verkleuringen/lekkages(zweten) ziet.
Dit ook tijdens de proefrit nog eens goed bekijken wanneer hij warm is.

En mocht je het het geld waard vinden, kan je natuurlijk de motor wat grondiger laten keuren.
(moet de verkoper wel mee accoord gaan natuurlijk, wil deze dat niet weet je misschien ook al genoeg)

Verder rijdt de gemiddelde motorrijder ca 4000 per jaar geloof ik, dus dan weet je misschien ook icm de algehele indruk of de km stand een beetje plausibel is.
Verder zou ik kijken naar een zo origineel mogelijke motor of aangepast met de onderdelen er nog bij.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad genoeg te vinden op het internet waar je allemaal op moet letten, hoe je er achter kan komen of een motor ooit gevallen is. Of hij gebruikt is voor het circuit etc. Dat lampjes en dergelijke allemaal werken, daar ga ik wel uit komen.

Ik ben verder totaal niet technisch als het gaat om auto's/motoren. Vandaar dat ik meer opzoek ben naar dingen waar ik moet opletten die je niet zo met het blote oog kunt zien of door even de motor te starten en wat lichtjes aan en uit doen.

Wanneer moet er bijvoorbeeld (algemeen gesproken) een duur onderdeel vervangen worden aan een motor (GSX-R / CBR RR). Dan weet ik een beetje waar ik op moet letten en waar ik naar kan vragen.

Ach groot onderhoud moet toch altijd wel een keer gebeuren, liever later dan nu maar uiteindelijk moet je het toch doen. Hoeveel je in de tussentijd bespaard valt ook nog wel over te discussiëren. Er zijn ook niet echt dure onderdelen (aan het blok) die vervangen moeten worden, meestal betaal je meer voor de arbeidsuren voor het stellen van de kleppen etc.

Daarnaast is het zo dat als er echt in het blok iets misloopt dan is het meestal voordeliger om het hele ding te vervangen in plaats van losse dingen te gaan uitwisselen (koppelingsplaten terzijde), vooral uit die jaartallen.

Als het blok gewoon netjes stationair loopt dan is het meestal wel prima, ook gewoon een testritje maken om te zien of het blok niet raar doet. De CBR600RR kan ook een lichte ratel hebben in het blok, dat is de NAKS, als de ratel heel erg luid is dan dient dat ding vervangen te worden. Maar de kosten daarvoor zijn ook niet significant en ook kan je dat niet aan een bepaald kilometerstand verbinden. Zelfde geld voor de spanningsregelaar maar dat merk je wel gelijk als die niet het niet doet :P . Daarnaast zal ik ook gewoon Badslippers advies opvolgen.
 
Laatst bewerkt:
Oke, dus komt er op neer dat je met de "standaard checks" al voldoende kan controleren. Dat als iemand ~4000km per jaar rijdt dat dat prima is. En dat een onderhousboekje mooi meegnomen is als deze er bij zit (bij de wat oudere motoren).

Daatnaast moet je waarschijnlijk ook wel een beetje geluk hebben..
 
Laatst bewerkt:
Het valt mij op dat de meeste motoren op de advertentie sites minder als 35.000 op de teller hebben. Dan bekruipt mij het gevoel dat dit geholpen is.
Op zich wordt ik niet zenuwachtig van een motor met 60K op de teller. Zeker een moderne viercilinder kan dan nog een ton mee. Ik zou alleen voor een injectiefiets gaan. Carburateurs geven alleen maar ellende met moderne benzine, zeker als de motor veel stil staat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan