waar op letten na 5 jaar stil staan

Merlijn

MF veteraan
8 sep 2004
1.163
1
Zoetermeer
Ik ga vanavond kijken naar een kawa die al 5 jaar stil staat. mischien ga ik die fiets kopen.

Nu de vraagen:

accu zal dood zijn, kan je proberen te starten met startkabels en een auto?

de benziene zal niet meer ok zijn, carbs schoon maken?

Banden? ik neem mijn digi cam mee. vanavond of morgen pici's


b.v.d.
 
Iig nieuwe filters en olie. Nieuwe accu, carburateurs goed schoonmaken en de tank ook. Dan het elektrische gedeelte controleren op kortsluiting en of het nog wel werkt en dan proberen te starten. Zal waarschijnlijk wel even duren voordat ie loopt, hou je startknoppie niet langer dan 10 seconden ingedrukt anders heb je kans om je startmotor te slopen en je accu is er ook niet blij mee.
Bandjes hangt af van de staat, remmen zullen ook wel vast zitten en nieuwe remvloeistof is ook aan te raden.
 
Staat ketting en tandwielen.
Olie verversen, filter vervangen.
Benzinetank helemaal leeg maken en goed spoelen.
Banden vernieuwen.
....
 
Het is dus waarschijnlijk verstandig om eerst (als ik het hok koop) de filtes,olie benziene e.d. te "doen en dan pas de accu.
 
Als hij zolang stilgestaan heeft is het misschien niet onverstandig om de bougie eruit te halen en een klein beetje olie in de cilinder te gooien voor de zekerheid.
 
Ik ga vanavond kijken naar een kawa die al 5 jaar stil staat. mischien ga ik die fiets kopen.

Nu de vraagen:

accu zal dood zijn, kan je proberen te starten met startkabels en een auto?

de benziene zal niet meer ok zijn, carbs schoon maken?

Banden? ik neem mijn digi cam mee. vanavond of morgen pici's


b.v.d.

Voor het starten de carbs aflaten(als er nog iets in zit), even in versnelling aanduwen, om het blok te laten ronddraaien, bougie's controleren, tank eraf, en verse benzine met een trechter rechtstreeks in de benzineleiding gooien, niet vergeten je vacuumleiding af te knijpen, regel een motorbatterij(auto kan ook, maar als er iets mis gaat heb je al kosten voor het de jouwe is), en starten maar, choke vol open, en geen gas geven.

Banden kun je zo wegflikkeren, na 1000km rijden zullen er toch scheurtjes in komen.
 
ik geloof een ltd 650
maar ik heb op het net nog nooit van een 650 gehoord :?

(ook niet echt hard gezocht hoor :X )


word mischien m'n eerste eigen fietsje....we zullen zien, anders toch een cb of gs......of zo
 
Dat je hier vraagt hoe en wat is helemaal oke, maar ik krijg hierdoor het idee dat het voor jou een slechte keus is...mss even verder kijken voor een kant en klare fiets? Of denk je dat je het aankan/aandurft? in dat geval heb ik nix gezegd :X

succes
 
Dat je hier vraagt hoe en wat is helemaal oke, maar ik krijg hierdoor het idee dat het voor jou een slechte keus is...mss even verder kijken voor een kant en klare fiets? Of denk je dat je het aankan/aandurft? in dat geval heb ik nix gezegd :X

succes

Dat is de vraag................... spot on.

Ik weet niet of ik het aan durf, ik heb een paar vrienden die niet onhandig zijn met motoren.

Maar ik ben wel naar een eerste fiets aan het zoeken.


Hmmmmmmmmm B|

Vrijdag ga ik kijken. dan komen er picies......


ik zie wel wat ik doe, en dat laat ik dan ook weten *D
 
Als je een beetje handig bent en een wph hebt dan moet het wel lukken denk ik. Zo hebbik ook leren sleutelen.
 
Een motorfiets heeft ook remmen..

Ga niet kloten als je nooit hebt gesleuteld anders lig je snel in een kist.
Laat je motor ff checken door een ervaren monteur..c.q. sleutelaar.

Voor het starten (dus niet rijden!!!!)

Tankinwendige checken op roest...Als de tank heeft leeggestaan dan is die nu verroest..ga dan maar voor een andere tank of wellicht andere motor kijken starten moet je dan zeker niet doen.

1) Carburateurs helemaal schoonmaken is het beste maar schroefje onderaan los draaien en alle drab eruit laten lopen is ook mits je naderhand troep in je benzine gooit om alles te reinigen

2) Goeie accu erin gooien een nieuwe!! Anders blijf je kutten (maar met starkabels van een auto gaat het ook het 1e starten, zolang het geen diesel is..)
2a)Bougies ff checken en eruit draaien
2b) ff de vonk van de bougies checken (buitenkant van bougie tegen motorblok douwen zonder met het handje vast te houden anders krijg je een nieuw kapsel)

3) Alle benzine uit de tank mieteren en nieuwe ingooien (gooi die ouwe maar in je benzine! auto ..die blijven lopen)

5) Theelepel olie (ff opzuigen met aquarium slang) en in cilinders gooien ..let op niet te veel

6) Motor ff ronddraaien (zonder te starten)

7) Bougies erin ...nieuwe benzine in tank..ff de pri erop

8) Schroefjes onderaan de vlotterkamers opendraaien van de carbs zodat je de benzine eruit ziet lopen en schoon is (wel ff een doek neerleggen)

9) pri en schroefjes dicht
9b) alle benzine leidingen checken op lekkage..anders brandt die straks ter plekke af..

10) Doek weghalen (brandt als de hel als daar een vonk op komt)

11) Luchtfilter inlaat bereikbaar maken ..doek op de luchtinlaat en starten

12) Rookt en proest die als de hel

13) ff doorzetten..blijft voorlopig klote lopen is normaal, olie moet eruit

14) Als de motor warm is en de olie ook , motor uit en motor olie weg laten lopen en vervangen

IK HERHAAL NIET OP RIJDEN! EERST LATEN CHECKEN DOOR ERVAREN MOTORRIJDER OF MONTEUR or whatever wat ervaren is. Ook al jeukt het waar het niet jeuken kan.

Vooral de remolie en koppelingsolie moet vervangen worden en het hele remgedeelte (leidingen op uitdroging etc) moet goed gechecked worden.

Voor het rijden:

1) Banden ..verwisselen
2) Remolie en eventueel koppelings olie (als je een hydraulische hebt) vervangen..
3) Leidingen van koppeling en rem vervangen (die leidingen zijn nu waarschijnlijk echt oud)
4) Op zware aanlopende punten balhoofdlager checken
5) Achterbrug speling checken
6) Wiellagers checken op bijgeluiden
7) Ketting smeren en na het rijden weer (wel ff checken op schakels die niet goed meewerken) Keeting ff bij het achterrad lostrekken..veel speling? ketting vervangen)

zo kan ik nog wel een jaartje doorgaan maar let op de gouden regel...

"Starten en rijden is fijn maar zonder remmen is PIJN."

Ook al draait die fiets voor geen motor en ga je met eigenwijze kop toch rijden ...de remmen moeten 100% zijn.

Echter wil ik je erop wijzen dat je volgens de wet ook geheel verantwoordelijk bent voor de technische staat van je motor dus als er ergens een gebrek is en je krijgt met die fiets daardoor een ongeval...heb je een probleem

Nou alles gedaan en al veranderd in een schijtwezel, hehehe?

Doek op de luchtinlaat en starten die fiets.




 
Laatst bewerkt:
Een motorfiets heeft ook remmen..

Ga niet kloten als je nooit hebt gesleuteld anders lig je snel in een kist.
Laat je motor ff checken door een ervaren monteur..c.q. sleutelaar.

Voor het starten (dus niet rijden!!!!)

Tankinwendige checken op roest...Als de tank heeft leeggestaan dan is die nu verroest..ga dan maar voor een andere tank of wellicht andere motor kijken starten moet je dan zeker niet doen.

1) Carburateurs helemaal schoonmaken is het beste maar schroefje onderaan los draaien en alle drab eruit laten lopen is ook mits je naderhand troep in je benzine gooit om alles te reinigen

2) Goeie accu erin gooien een nieuwe!! Anders blijf je kutten (maar met starkabels van een auto gaat het ook het 1e starten, zolang het geen diesel is..)
2a)Bougies ff checken en eruit draaien
2b) ff de vonk van de bougies checken (buitenkant van bougie tegen motorblok douwen zonder met het handje vast te houden anders krijg je een nieuw kapsel)

3) Alle benzine uit de tank mieteren en nieuwe ingooien (gooi die ouwe maar in je benzine! auto ..die blijven lopen)

5) Theelepel olie (ff opzuigen met aquarium slang) en in cilinders gooien ..let op niet te veel

6) Motor ff ronddraaien (zonder te starten)

7) Bougies erin ...nieuwe benzine in tank..ff de pri erop

8) Schroefjes onderaan de vlotterkamers opendraaien van de carbs zodat je de benzine eruit ziet lopen en schoon is (wel ff een doek neerleggen)

9) pri en schroefjes dicht
9b) alle benzine leidingen checken op lekkage..anders brandt die straks ter plekke af..

10) Doek weghalen (brandt als de hel als daar een vonk op komt)

11) Luchtfilter inlaat bereikbaar maken ..doek op de luchtinlaat en starten

12) Rookt en proest die als de hel

13) ff doorzetten..blijft voorlopig klote lopen is normaal, olie moet eruit

14) Als de motor warm is en de olie ook , motor uit en motor olie weg laten lopen en vervangen

IK HERHAAL NIET OP RIJDEN! EERST LATEN CHECKEN DOOR ERVAREN MOTORRIJDER OF MONTEUR or whatever wat ervaren is. Ook al jeukt het waar het niet jeuken kan.

Vooral de remolie en koppelingsolie moet vervangen worden en het hele remgedeelte (leidingen op uitdroging etc) moet goed gechecked worden.

Voor het rijden:

1) Banden ..verwisselen
2) Remolie en eventueel koppelings olie (als je een hydraulische hebt) vervangen..
3) Leidingen van koppeling en rem vervangen (die leidingen zijn nu waarschijnlijk echt oud)
4) Op zware aanlopende punten balhoofdlager checken
5) Achterbrug speling checken
6) Wiellagers checken op bijgeluiden
7) Ketting smeren en na het rijden weer (wel ff checken op schakels die niet goed meewerken) Keeting ff bij het achterrad lostrekken..veel speling? ketting vervangen)

zo kan ik nog wel een jaartje doorgaan maar let op de gouden regel...

"Starten en rijden is fijn maar zonder remmen is PIJN."

Ook al draait die fiets voor geen motor en ga je met eigenwijze kop toch rijden ...de remmen moeten 100% zijn.

Echter wil ik je erop wijzen dat je volgens de wet ook geheel verantwoordelijk bent voor de technische staat van je motor dus als er ergens een gebrek is en je krijgt met die fiets daardoor een ongeval...heb je een probleem

Nou alles gedaan en al veranderd in een schijtwezel, hehehe?

Doek op de luchtinlaat en starten die fiets.


:X ik heb er niks aan toe te voegen.. wordt wel een lang sleutel/bezichtig/onderhandel afspraakje met de verkopen..maargoed, weet je wel waar je aan toe bent !!
 
full


dit is hem, een ltd 550 1981, uit Calafornia 11500mijlen

en heeft 3 jaar stil gestaan.









en hij lekt niet, moet ik nu naar de choppers? :?
 
neeun niet naar choppers ..als je wat betere pics kunt regele mag je blijven ;)

*sorage die maar niet genoeg krijgt van te kijken naar iemand anders motoren*
 
ehhhm........
chopperts lekken ook, zijn het dan ook brikken :o



en het pici..............geen licht en mijn accu van de digi was na een flits leeg, (digi ook brik :( )


Snel verse sappen, remmen controleren en een baterij en dan :] :) :) :) :) :) :) :)


(met hulp van een brik expert :} :} :} :} )
 
Alles van rubber etc. kan verdroogd zijn, dus banden, benzine-, olie- en luchtslangen, remleidingen, accu-ontluchting etc.

Pas vooral op met je mogelijkerwijs verdroogde en daardoor poreuze benzineslang....Brandverzekering checken...helemaal bij een warm blok..
 
Alles van rubber etc. kan verdroogd zijn, dus banden, benzine-, olie- en luchtslangen, remleidingen, accu-ontluchting etc.

Pas vooral op met je mogelijkerwijs verdroogde en daardoor poreuze benzineslang....Brandverzekering checken...helemaal bij een warm blok..

de eerste start gaat op een binnenplaats, openlucht dus.

en dit alles onder leiding van de platselijke opper brikker( hij gaat wel mopperen, geen triumpf, mopper mopper) ;)

en natuurlijk veel posten......... :+
 
Laatst bewerkt:
Alles van rubber etc. kan verdroogd zijn, dus banden, benzine-, olie- en luchtslangen, remleidingen, accu-ontluchting etc.

Pas vooral op met je mogelijkerwijs verdroogde en daardoor poreuze benzineslang....Brandverzekering checken...helemaal bij een warm blok..

Klinkt haast als een eigen ervaring met dat brandgevaar.
Het is mij gelukkig nog niet overkomen, ook niet met lekkende leidingen ed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan