Waar op te letten

stan112

MF'er
24 apr 2006
236
0
goede dag users,

Binnenkort ben ik van plan om een 2e hands motor aan te schaffen.
Wat zijn nu belangrijke dingen waar je op moet letten bij het kopen van een 2e hands motor ?

dit is eigenlijk alles wat ik vragen wilde.


Stan
 
Stan, probeer ook de zoekfunctie eens. Dan kom je al een stuk beter beslagen ten ijs.

Daarnaast is het inderdaad handig vragen te stellen over een specifiek merk/type motor. Dan krijg je commentaren van eigenaren waar je wat aan hebt.
 
Het gaat om een Kawasaki ZXR400, als het zondag een beetje weer is, ga ik er bij 1 kijken.
Zie topic

edit:

ik heb al wat gevonden.

Maar zijn er nog specifieke dingen waarop je moet letten bij dit type motorfiets ?

Algemene toestand
 Alles origineel?
 Lakschade? Krassen?
 Ooit gevallen?
 Accessoires?

Uitlaat
 Indien niet originele demper: voorzien van een keurmerk ?
 Met de hand tegen de demper slaan, rammelen?
 Zit er roest op het systeem?
 Zijn er sporen van een ongeval?


Armaturen
 Laat de dagteller zich "resetten"?
 Functioneren de kop-, achter-, en remlampen? En de toeter?
 Zijn er sporen van een ongeval op de knipperlichten?

Sleutels
 Zijn alle sleutels voorhanden?
 Functioneert het stuurslot?
 Functioneertest van alle sloten.

Hydraulische leidingen
 Verouderd (ouder dan 4 jaar)? Bros? Week? Zacht?

Buddyovertrek
 Scheuren? Is het een originele overtrek?

Stuuruitslag
 Onbeschadigd? Wanneer beschadigingen te zien zijn, kan het duiden op een ongeval.

Balhoofdlagers
 Motor opbokken. Voorwiel vrij maken, stuur van links naar rechts draaien. Dit moet soepel gaan.
 Motor met het voorwiel tegen een muur zetten.

Binnenpoten v/d voorvork
 Met een vinger langs de binnenpoten bewegen.

Voorwiel
 Heeft het voorwiel speling? Het voorwiel met beide handen krachtig in de rijrichting bewegen. Dit moet zonder speling geschieden.

Voorband
 Profieldikte van minimaal 1.0 mm. Zitten er scheurtjes in de band?

Voorrem
 Zitten er groefjes in de schijf? Test met de nagels!
 Schijf dunner dan toegestaan? Meten met een schroefmaat.

Remvloeistof
 Remvloeistof bruingekleurd?

Remblokjes
 versleten? Let op wearlimit!

Bok-standaard
 In opgebokte toestand, moet één wiel vrij van de grond staan

Zij-standaard
 Moet automatisch inklappen, of kortsluitschakelaar.

Ketting en tandwielen
 Laat de ketting zich makkelijk van het achtertandwiel naar achteren lichten? Vernieuwen!
 De doorhang van de ketting controleren wanneer het achterwiel steeds een stukje doorgedraaid wordt.


Achterbrug
 Bij een opgebokte motor flink aan de brug schudden. Dit moet zonder speling kunnen.

Monoshock
 Bij een opgebokte motor, de achterbrug vastpakken en krachtig omhoog en omlaag bewegen. Wanneer hier speling inzit, zijn de lagers van het veersysteem versleten. Zit er roest aan de buitenkant van het hefboomsysteem? Wanneer er vet op het systeem zit, kan het zijn dat de lagers droog gelopen zijn.
 Gebruik een zaklamp om te kijken of er scheurtjes zitten in afdichtingmaterialen.

Achterwiel
 Heeft het wiel speling? Het wiel met beide handen krachtig in de rijrichting bewegen.

Achterrem
 Zitten er groefjes in de schijf? Test met de nagels!
 Schijf meten met een schroefmaat.

Achterband
 Profieldikte van minimaal 1.6 mm.
 Zitten er scheurtjes in de band?

De stand van de wielen
 De motor opbokken, stuur recht zetten, diep door de hurken en kijken of de wielen in één lijn staan. Wanneer dit niet het geval is, kan de motor verkeerd in elkaar gezet zijn, of een deel van de frameconstructie is krom.

Accu
 Hoe is de toestand van de accu (polen, stand van het accuzuur, de kast van de accu)?
 Zit er een slang aan de accu? Is er schade door accuzuur?
 Hoe is de staat van de stekkerverbinding?


Proefrit

Koppeling
 Slipt de koppeling in de hoogste versnelling?
 Geeft de motor bij het inschakelen van de eerste versnelling een grote schok, met de koppeling ingeknepen? Zo ja, klevende platen, niet goed afgesteld, of de stalen platen zijn versleten.

Motorblok
 Wisselende belasting; wanneer onder belasting blauwe rook uit de uitlaat komt, zijn waarschijnlijk de zuigerveren versleten.
 Wanneer er onder wisselende belasting en bij het loslaten van het gas, blauwe rook uit de uitlaat komt, moeten waarschijnlijk de kleppen geslepen worden.
 Wanneer er bij het gas loslaten knallen uit de uitlaat komen, dan is de uitlaat waarschijnlijk niet luchtdicht afgesloten.
 Rammelen, ruisen; maakt de transmissie zingende geluiden? Tandwielen en ketting vervangen.
 Rammelt of ratelt bij lage toerentallen? Dan is de distributieketting waarschijnlijk versleten of moet bijgesteld worden.
 Zijn de kleppendeksel, cilinderkop- en voet en carterafdichtingen vrij van olielekkage? (het beste na een proefrit)
 Is er sprake van een waterlekkage bij het koelsysteem?
 Zijn de koelslangen bros?
 Zijn de (rubberen) inlaatspruitstukken bros?

Armaturen
 Werkt de kilometerteller?
 Werkt de snelheidsmeter?
 Werkt de toerenteller?

Papieren
 Klopt het framenummer?
 Hoeveel eigenaren heeft de motor gehad?

Reparaties
 Wanneer de eigenaar aangeeft grote reparaties te hebben laten uitvoeren, is dat aantoonbaar? (Bonnen, rekeningen)
 
Laatst bewerkt:
hahaha, wat valt daar nou nog aan toe te voegen??

Je gevoel bij een motor............ ook zeker niet onbelangrijk ;)
 
Da's een aardige lijst.
Wat altijd goed is, is iemand meenemen die verstand van motoren heeft. Omdat die er zelf niet bij betrokken is, zal hij/zij er objectiever tegenover staan. Bovendien zal diegene bij een proefrit beter weten hoe een goede motor hoort aan te voelen.

Verder verwacht ik wel wat tips van eigenaren over de zwakke punten.....
 
ik had je niet graag als koper pfff als je die lijst af wilt werken koop da gewoon een nieuwe met 10 jaar garantie
 
Balhoofdlagers
 Motor opbokken. Voorwiel vrij maken, stuur van links naar rechts draaien. Dit moet soepel gaan.

Motor is niet op te bokken. Hou dr verder rekening mee dat de motor uit 1991 komt, en dat de leeftijd ook wel sporen heeft achtergelaten.

Uit het verkooptopic van de zxr:

De motor heeft net een grote onderhoudsbeurt gehad bij TLRboy

Je kan dus ook TLRboy emailen om te vragen of er cruciale dingen aankomen.
 
Voor mij was dit een erg handige link:

http://www.student.kun.nl/wouter.timmer/index.htm
 
Terug
Bovenaan Onderaan