Waar zijn de choppers gebleven?

Er kunnen hele pagina's vol geschreven worden over koppel, vermogen en toerentallen, en dan zijn er nog mensen die er geen biet van snappen en er zelf maar weer een draai aan geven

Waaruit valt te halen dat de materie niet wordt gesnapt?
Lange slag motoren zoals de V-twin ooit bedoeld was is niet gemaakt voor hoge toerentallen.
Heel veel merken begonnen met een opgebouwde krukas en lange slag; daar is men intussen van teruggekomen.
Meer toeren = meer vermogen..maar dan moet dat wel kunnen..
 
Waaruit valt te halen dat de materie niet wordt gesnapt?
Lange slag motoren zoals de V-twin ooit bedoeld was is niet gemaakt voor hoge toerentallen.
Heel veel merken begonnen met een opgebouwde krukas en lange slag; daar is men intussen van teruggekomen.
Meer toeren = meer vermogen..maar dan moet dat wel kunnen..
Niet van teruggekomen, het gaat er om wat wat je wil met een motorfietsmotor.
Gezien het lage gewicht van een gemiddelde motorfiets is een korteslagmotor met hoge toerentallen prima, met een hoger gewicht van bijvoorbeeld een auto of vrachtauto wordt er met langere slagen gewerkt omdat deze een hoger koppel ontwikkelen.
Waarom deze met lagere toerentallen moeten werken kan je idd een boek over vol schrijven.
 
je moet het ook in de tijdsgeest zien toen ze ontwikkeld werden
Machines waren minder nauwkeurig, materiaal kennis was er nauwelijks, een langeslag motor is veel makkelijker te vullen, gewoon omdat je meer tijd hebt..

Het ging niet om vermogen toen, het ging er om een betrouwbare machine te maken die het zo lang mogelijk volhield, en het werk over kon nemen van de mens en dier..
Daimler bouwde de eerste Vtwin al in 1885, terwijl Harley pas in 1909 de eerste gebruikte.

Nadeel van de langeslag motor is dat je veel eerder bij de max zuigersnelheid in de buurt komt, dus je toerental is je beperkende factor tegenwoordig ten opzichte van de korteslag motoren , maar het is een samenspel van allerlei factoren, en verbrandingsmotoren worden tegenwoordig gebouwd op milieu prestatie's , en daar past de zware langeslag niet in, maar als stationaire motor is het nog steeds de meest betrouwbare oplossing...

Ook Harley gaat het niet volhouden als de milieu eisen nog strenger worden
 
Geld misschien voor een standaard HD , het mooie van die merk is dat er tientallen blokken of duizenden onderdelen te koop zijn die gewoon in het frame passen waarmee 150pk of als je gek doet 200 of meer gewoon haalbaar zijn
Kwestie van wat centen er tegenaan gooien
zoals een tuner in de vs zei , we zijn blij dat harley af en toe wat steekjes laat vallen daardoor zijn er een heleboel bedrijven die een goeie boterham verdienen met verbeteringen
Idd
 
Amerikanen voeren het vermogen nog steeds op de "oude" manier op; meer cc's..
Hele volksstammen vinden dat lome motorkarakter dat lange-slag motoren hebben prachtig..
Of H-D zal overleven met dat motortype is koffiedik kijken; als een tweetakt door Euro6 is te krijgen moet dat met een V-twin ook lukken..
 
Ach, ze zijn er nog hoor, met hele groepen zelfs :t

Samen met mijn vrouwtje op weg naar Signal de Botrange, en kom deze groep onderweg tegen, die zich wellicht klaar maken voor een super fijne zondag rit, en groot gelijk hebben ze!
20200913_111901.jpg
 
Zelfbouw zegt niets anders dan zelf gebouwd, ongeacht van wat, de mijne komt idd voor een groot deel uit de Zodiac catalogus, sommige elementen zijn echter door mij zelf vervaardigd. Er zijn altijd mensen die moeten laten zien hoe goed ze het zelf wel niet gedaan hebben (meestal laten doen).
 
Niet van teruggekomen, het gaat er om wat wat je wil met een motorfietsmotor.
Gezien het lage gewicht van een gemiddelde motorfiets is een korteslagmotor met hoge toerentallen prima, met een hoger gewicht van bijvoorbeeld een auto of vrachtauto wordt er met langere slagen gewerkt omdat deze een hoger koppel ontwikkelen.
Waarom deze met lagere toerentallen moeten werken kan je idd een boek over vol schrijven.
Dat is niet waar, een lange slag motor levert geen hoger koppel (bij gelijke cilinderinhoud). Het maximaal geleverde koppel komt alleen vrij bij een lager toerental. Wanneer je dat combineert met een zwaarder vliegwiel en een korte overbrenging wordt het gemakkelijker om met een zwaar voertuig vanuit stilstand weg te rijden.
 
Dat is niet waar, een lange slag motor levert geen hoger koppel (bij gelijke cilinderinhoud). Het maximaal geleverde koppel komt alleen vrij bij een lager toerental. Wanneer je dat combineert met een zwaarder vliegwiel en een korte overbrenging wordt het gemakkelijker om met een zwaar voertuig vanuit stilstand weg te rijden.
Ik ga er verder niet over in discussie maar als een bout heel vast zit, pak je dan een grote ratel of pak je de kleinste die je hebt.
Denk daar maar eens over na.
 
Ik ga er verder niet over in discussie maar als een bout heel vast zit, pak je dan een grote ratel of pak je de kleinste die je hebt.
Denk daar maar eens over na.
Of je zet er meer kracht op, en dat is wat een grotere zuigerdiameter doet.
Denk daar maar eens over na.
 
Of je zet er meer kracht op, en dat is wat een grotere zuigerdiameter doet.
Denk daar maar eens over na.
Koppel is newton x meter. Meer koppel kun je dus krijgen door meer newton, of door meer meter.

Lange slag betekend meer meter. Als je zuiger dus even veel druk levert (newton) zal een lange slag dus meer koppel opleveren.

MAAR:
een 600 cc met lange slag heeft natuurlijk een veel kleinere boring dan een 600 cc met korte slag. Daardoor zal cilinderinhoud niet veel uitmaken.

Is dat wat je bedoeld?

Skon ding. Wat is het precies als ik vragen mag?
 
Koppel is newton x meter. Meer koppel kun je dus krijgen door meer newton, of door meer meter.

Lange slag betekend meer meter. Als je zuiger dus even veel druk levert (newton) zal een lange slag dus meer koppel opleveren.

MAAR:
een 600 cc met lange slag heeft natuurlijk een veel kleinere boring dan een 600 cc met korte slag. Daardoor zal cilinderinhoud niet veel uitmaken.

Is dat wat je bedoeld?
Ik bedoel dat door verschillende factoren de hoogte van het maximale koppel gerelateerd is aan de cilinderinhoud van de motor.
Door voortdurende verbeteringen ligt dat maximale koppel momenteel op ongeveer een tiende in Newtonmeters van de cilinderinhoud in cc.
Dus een 1000cc motor levert een maximum koppel van ongeveer 100 Nm (tegenwoordig nog iets meer), ongeacht het aantal cilinders. Dit geldt zowel voor lange- als voor korte slag motoren.
Omdat bij een lange slag motor (met hetzelfde slagvolume) het maximale toerental lager ligt, ontwikkelt hij minder topvermogen. Wel levert hij zijn maximale koppel bij een lager toerental, maar door een langere eindoverbrenging is er toch vaak minder trekkracht aan het achterwiel beschikbaar.
Je ziet vaak bij choppers/cruisers tweecilinders een zeer grote cilinderinhoud. Die moet je natuurlijk niet vergelijken met een viercilinder met de helft van de inhoud.
 
Ik bedoel dat door verschillende factoren de hoogte van het maximale koppel gerelateerd is aan de cilinderinhoud van de motor.
Wat zijn die verschillende factoren dan?
(ik heb even wat specs gezocht, ik vermoed dat je gelijk hebt, mijn xt600 heeft "maar" 50 nm, terwijl een thundercat of zzr600 daar overheen gaat)
 
Wat zijn die verschillende factoren dan?
(ik heb even wat specs gezocht, ik vermoed dat je gelijk hebt, mijn xt600 heeft "maar" 50 nm, terwijl een thundercat of zzr600 daar overheen gaat)
Een grotere boring van de cilinder heeft op het koppel blijkbaar hetzelfde effect als een langere slag. Met beide manieren kun je in de buurt komen van het maximaal haalbare werkingsgraad.
Een XT600 is bewust simpel gehouden en laag getuned, mede door de luchtkoeling.
Een moderne Husqvarna 701 heeft 73Nm en 74 pk, en waarschijnlijk dezelfde of een langere levensduur.
 
Of je zet er meer kracht op, en dat is wat een grotere zuigerdiameter doet.
Denk daar maar eens over na.
Heb er ff op doorgerekend en ik moet zeggen:
Jij hebt gelijk.

Het gebruik van langeslagmotoren voor hoogkoppeltoepassingen heeft meer met levensduur van onderdelen te maken heb ik begrepen.
 
En zuinigheid.
Een cilinder die 10x of 100x per minuut gespoeld moet worden zit wel verschil in efficiëntie. In motorfiets wereld wordt daar weinig gebruik van gemaakt overigens.
Lange slag is in motorwereld meer om op een lager "comfortabeler" toerental het vermogen vrij te geven.
Vooral bij choppers erg noodzakelijk omdat dat in mijn "bekrompen" optiek de enige charme van dit type motor is.
 
Een extreme lange slag hebben 2- slag scheepsmotoren: 2 tot 3 meter, en dat met een cilinderdiameter van slechts 1 meter. Die draaien ongeveer 100 rpm.
 
Terug
Bovenaan Onderaan