Waar zijn de choppers gebleven?

Tuckson

Kawasaki VN900 Custom Special
5 okt 2004
2.221
78
Woudenberg
Type motoren moet je aanvoelen, horen en snappen. Een cruiser rij je het liefst relaxed in lage toeren met hoorbare dikke klappen. Ik vindt het 1 van de meest elementaire gevoelens van op een motor-machine zitten. Het gaat niet om het polijsten van bochtenwerk, al kan mijn cruiser, en menig andere cruiser best hard de hoek om. Het is een gevoel wat je krijgt van een low rpm twin, bij voorkeur met enkele pins krukas. Het is mechanische muziek. Al het andere is dan ondergeschikt.
Hetzelfde bij amerikaanse muscle cars met dikke gorgelende v8's.
Yes. Heel herkenbaar. Rij ook zelden met anderen mee. Willen meestal zo hard mogelijk overal langsbléren. Heb er lol in op een (gebrek aan) tempo de rotonde om te gaan waarbij de rest omlazert. Mijn kawa kan dat. Maar ik trek er dan weer geen Porsche uit (en snap ook niet waarom ik dat, en dan liefst not op 1 wiel, zou moeten willen, maar dat is weer een andere discussie)
Maar de echte shopperliefhebberbegrijpt dat je je uitlaat eigenlijk ook niet moet horen, maar voelen. Lekker laag. Als ie goed is hoeft ie niet hard te klinken omdat het overal doorheen klapt, rechtstreeks je ingewanden in :-)
 

rene53

MF veteraan
4 apr 2015
2.821
1.793
vlagtwedde
Yes. Heel herkenbaar. Rij ook zelden met anderen mee. Willen meestal zo hard mogelijk overal langsbléren. Heb er lol in op een (gebrek aan) tempo de rotonde om te gaan waarbij de rest omlazert. Mijn kawa kan dat. Maar ik trek er dan weer geen Porsche uit (en snap ook niet waarom ik dat, en dan liefst not op 1 wiel, zou moeten willen, maar dat is weer een andere discussie)
Maar de echte shopperliefhebberbegrijpt dat je je uitlaat eigenlijk ook niet moet horen, maar voelen. Lekker laag. Als ie goed is hoeft ie niet hard te klinken omdat het overal doorheen klapt, rechtstreeks je ingewanden in :-)
dat is het probleem met heel veen van die knullige zelfbouw projecten , ze verklooien de uitlaat en vinden dat het cool klinkt , ja , stationair pruttelen misschien maar zodra ze er mee de weg op gaan klinkt het meestal werkelijk nergens naar , verder dan je neus lang is kijken heet dat :-)
 

Migilo

MF veteraan
12 okt 2008
1.864
1.102
dat is het probleem met heel veen van die knullige zelfbouw projecten , ze verklooien de uitlaat en vinden dat het cool klinkt , ja , stationair pruttelen misschien maar zodra ze er mee de weg op gaan klinkt het meestal werkelijk nergens naar , verder dan je neus lang is kijken heet dat :-)
Ik heb een xs650, daar zaten toen ik hem kocht ook van die typische “chopper” dempers op. De demping gebeurde dmv één schuin schot met ik denk drie gaatjes daar in. Geluid nog te hard, en de motor niet vooruit te branden. Daarna een absorptie demper erop en het geluid was veel mooier en minder hard, en ik had ineens een stuk meer vermogen.
 

rene53

MF veteraan
4 apr 2015
2.821
1.793
vlagtwedde
Ik heb een xs650, daar zaten toen ik hem kocht ook van die typische “chopper” dempers op. De demping gebeurde dmv één schuin schot met ik denk drie gaatjes daar in. Geluid nog te hard, en de motor niet vooruit te branden. Daarna een absorptie demper erop en het geluid was veel mooier en minder hard, en ik had ineens een stuk meer vermogen.
ja , dat is ook zoiets , de hele balans halen ze er uit , een demper zit er niet voor niets op :-) :-)
 
Bovenaan Onderaan