Waar zijn de choppers gebleven?

@Willem wmb dikke prima, maar ik vind bijna alles mooi (op twee wielen dan) en ik bepaal de criteria niet. Grappige is dat voor de oerchopper geen harde criteria waren, er werd gewerkt met wat voorhanden was en dat kwam tot een voor de bouwer gewenst resultaat, een stuk minder hokjesgeest zeg maar, petrol-head op twee wielen hippie-cultuur wel eigenlijk.
 
Wat een dom ding Willem ..;)
Gheheheh, daar gaan we weer. R1 revisited en de domheid van de dinges dat Willem heet.
B4D0F2D8-8AEA-42EA-B4F9-E359BBE6A3C1.jpeg
8406352E-838E-4DF9-83BB-111A86F7D445.jpeg

Het doet z’n eigen ding.
 
@Willem wmb dikke prima, maar ik vind bijna alles mooi (op twee wielen dan) en ik bepaal de criteria niet. Grappige is dat voor de oerchopper geen harde criteria waren, er werd gewerkt met wat voorhanden was en dat kwam tot een voor de bouwer gewenst resultaat, een stuk minder hokjesgeest zeg maar, petrol-head op twee wielen hippie-cultuur wel eigenlijk.
1584608202727.png


En niet meer vergeten !
 
Ik persoonlijk vind de voorbeelden van de poster wel erg veel op elkaar lijken.
Een cafédinges kan met of zonder (bikini/half) kuip, en de accubak mag er volgens mij gewoon zijn.
In de sixties en seventies werden er gewoon clip-ons of een omgekeerd M-stuurtje opgezet en een brulpijp...klaar.

De bobber is ook zo ontstaan; ontdoe een standaard off-the-shelf fiets van spatborden en andere opsmuk...klaar.
 
En zo heeft iedereen een bepaald beeld bij een modelnaam en buigt dat naar wens om. Ik vind zelf al die modellen op de poster inderdaad in elkaar over gaan, er is geen duidelijke grens. Als ik in mijn beleving een Café racer voor me zie dan hoort daar een het liefst een Engels 2 cilinder blok in, gespaakte wielen, trommelremmen, twee schokbrekers achter, zadel met een kontje en megafoon uitlaten.
1024px-BSA_riders_at_2007_Ace_Cafe_reunion.jpg

En ik begrijp dat door schaarste van het oude materiaal er concessies gedaan ( moeten) worden, maar ik zie maar al te vaak dat deze concessies het originele idee aardig geweld aandoen. En daar zal het bouwplezier niet minder om zijn maar om hem dan in een bepaald hokje te plaatsen vind ik soms wat ver gaan.
Dit is een prachtig technisch bouwproject, waar niet op een paar euro is gekeken en wordt een perfecte Caferacer genoemd maar daar krijg ik geen Caféracer gevoel bij.
bmw-R80-MAN-MAN-1200x545-c.jpg

Dit is veel makkelijker, categorie Freestyle. Zit geen hokje omheen.
FN9obwfXg9d_oI47Po8AzCycnOectnYNk8x4uocBtsRLCCEXZ-UjZJzFVhDK-XlXwayp4Ybg-BWSZTu3dfk6khhfr0x_4bUmD8PjnE5MW87K3ULTbsQJ6DuybhRGlQ8DZL_saonimJHYZ4Iqxr4ckGDrOcF51rENgQw-zHsbXrW79O6sEg2jYMRkmoDqiPNMlo_Xs4z818D1qqlXcfcRmYM7kKlqVE20yhkErXjMFQl64SqBb80_qK70nRJiqtncKaDVody6r8yIObCCl850Rqqg9gKBsKGwzqY7XvJctOs38SZjdY364EzeefhMXUZkaCGb0y-LmAzr2UlGPxSOXZfMb63gel7b1rWaXAT0eei06ZZXhXp4XNxmKKSlHsF2HWB2h2UiTBu5zlUrITdUSEWJXLKRFpOgpz0vrMLZ8fDTEUO3qXafhQjqrgoo2GmxDk1M2RebRmKKdp8gdkhLSEH64duVp8w43xbLjEaN981r9ipKe8R4pU7CJYFT5DuUc6f_RCCPeF_MhM97TsftCK9CSeI4yM0jDA_nTUHWKGymPb1UVy4w4pONONUXPXzW3lurUwb_mtxF67UOrRcQARHEoQQByhejvZpt4IKdVnWjLbovSSJMxp7QYMo5xVy_4vzxudmGtnVuSNJvtTz33MCmsrnoFsPASQ3s3TSvEwh8E1lMbTdA74ldkTCT3gEjVu-RHbKaH3xNebKSk9rBcx7FO_rGDHdvuolUZQu6xEQI4Jy3ok6mcHM=w1341-h895-no
 
zoals je ziet heeft iedereen zijn eigen ideeën bij een chopper.

het is ook een kwestie van smaak en aan welke periode je denkt. persoonlijk hou ik meer van de oldschool modellen:
tumblr_nz667jX1Vq1uu88yro1_640.jpg


smal minimalistisch en niet altijd comfotabel
een ander zal dit weer een bobber noemen enz.
bij een cruiser denk ik meer aan breed model, dikke banden en een laag en breed stuur
 
Ik doe het zo.
Als je er een langere voorvork bijdenkt en een apehanger dan lijkt het een beetje op een chopper. Niet dat ik daar plannen voor heb, mijn comfort en wegligging is me toch wel wat waard :$

H3axoDFKeIYsvBGiUMKXrz77.jpg
 
Inderdaad, comfort is bij de oude choppers soms wat ver te zoeken. Moet er niet aan denken om er een hele dag lekker te gaan "chopperen".
Denk dat daarom de Cruisers er gekomen zijn, lekker een dagje cruisen klinkt echt comfortabeler.
 
@Djoembie en @botoo mooie machines heren! :t

@Knutselsmurf2 ik heb toch wel ondervonden dat de comfort waarde per persoon verschild, de een rijd zonder moeite een hele dag op een buikschuiver en de ander krijgt na een uurtje al zadelpijn op de dikke toerbuffel. het heeft toch te maken met hoe groot je zelf bent en hoe groot je motor is. ook het verschil tussen mid-controls of front-controls is per persoon verschillend. ik kan mijn lange poten niet kwijt op mid-control choppers/cruisers.

@4strokerules die NYC style chopper vind ik echt geweldig!
 
Motoren zijn gemaakt op gemiddelde lichaamslengte. Aanpassen is het devies. Je kunt jezelf aanpassen aan de motor, omdat de "looks"dan belangrijker zijn als het comfort. Op de standaard Wildstar zit ik niet helemaal lekker. Dus Risers, een ander stuur, een ander zadel en de floorboards een aardig stuk verzet. Zo,n 7 cm naar voren en dan de hoek ook veranderd. Eerst kwamen mijn knieën boven de tank uit, dat is nu niet meer zo. Is en blijft een keuze, maar niets is onmogelijk. En bij de Blauwe Home made ben ik gaan zitten en heb toen bepaald waar ik mijn handen en mijn voeten wilde hebben. Daar rijd ik op mijn gemak, ondanks de "looks" mee naar Denemarken. En heb nergens ook maar enige last. Houding is erg belangrijk als je langere stukken gaat rijden. Heb bij meerdere 1600,s de houding van de rijder aangepast voor meer rijplezier. Want met een zere rug of schouders rijd je niet lang. En Hard-Tail en het Europese drempelklimaat gaan niet heel goed samen.
 
mijn ervaring is net andersom ik heb korte pootjes en had mijn rocket omgebouwd van floorboards naar achteruit en hoger geplaatste voetsteunen.Heb er vijf jaar met veel plezier mee gereden en hem vorige week weer teruggebouwd en ingeruild. in verband met mijn slechte knie en oplopende leeftijd een lichtere gekocht waar ik weer een fijne zit op heb. Yamaha xv 950
 
zoals je ziet heeft iedereen zijn eigen ideeën bij een chopper.

het is ook een kwestie van smaak en aan welke periode je denkt. persoonlijk hou ik meer van de oldschool modellen:
tumblr_nz667jX1Vq1uu88yro1_640.jpg


smal minimalistisch en niet altijd comfotabel
een ander zal dit weer een bobber noemen enz.
bij een cruiser denk ik meer aan breed model, dikke banden en een laag en breed stuur
Noemen ze vaak SF-style en/of lanesplitter.
De smalle opbouw met het hoge smalle stuur is dan ook specifiek bedoeld om in stadsverkeer door te kunnen rijden op je chopper.
 
Motoren zijn gemaakt op gemiddelde lichaamslengte. Aanpassen is het devies. Je kunt jezelf aanpassen aan de motor, omdat de "looks"dan belangrijker zijn als het comfort. Op de standaard Wildstar zit ik niet helemaal lekker. Dus Risers, een ander stuur, een ander zadel en de floorboards een aardig stuk verzet. Zo,n 7 cm naar voren en dan de hoek ook veranderd. Eerst kwamen mijn knieën boven de tank uit, dat is nu niet meer zo. Is en blijft een keuze, maar niets is onmogelijk. En bij de Blauwe Home made ben ik gaan zitten en heb toen bepaald waar ik mijn handen en mijn voeten wilde hebben. Daar rijd ik op mijn gemak, ondanks de "looks" mee naar Denemarken. En heb nergens ook maar enige last. Houding is erg belangrijk als je langere stukken gaat rijden. Heb bij meerdere 1600,s de houding van de rijder aangepast voor meer rijplezier. Want met een zere rug of schouders rijd je niet lang. En Hard-Tail en het Europese drempelklimaat gaan niet heel goed samen.
Hardtail is prima te doen hoor, heb er een aantal jaren dagelijks mee gereden. Drempels heb je sowieso weinig last van, het zijn meer de korte richels die k*t zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan