Waar zijn de choppers gebleven?

Heul heul heueueuel lang geleden eens gelezen in zo’n Amerikaans blad over motoren van een bepaald Amerikaans merk, al ging het soms over indianen, werd een uitgelegd waar de term chopper vandaan kwam. Er werd gezegd dat het van “to chop“ kwam wat net zoveel betekende als eraf hakken, slijpen of anders verwijderen van alle niet benodigde delen. Later is daar nog de voorvork verlenging en het hoge stuur bijgekomen.

Voeg je meer toe dan is het een dresser.
Met die beredenering zijn al die street fighters ook choppers.
 
Met die beredenering zijn al die street fighters ook choppers.
Dat zou je inderdaad kunnen denken maar daar dacht men vast niet aan in de jaren 60/70. Daar waar de naam chopper is ontstaan met een zekere spontaniteit, noem het een geuzennaam, is al die andere niet ontstaan maar bedacht, marketing en dus totally uncool te noemen.

Maar vooral Scrambler, brat enzo. Bedachte hipsternamen en per definitie uncool.
 
Scrambler bestond toen ook al, voor de rest heb je helemaal gelijk.
 
scrambler kan ik me nog wat bij voorstellen alsof je van alles wat bijelkaar hebt gevonden en aan mekander hebt gelast.
ratbike... heb ooit eens een lijst geschreven waaraan deze moet voldoen. Even zoeken.
 
Gevonden,

Om aan de criteria van een rat bike te voldoen moet er toch:
1: waar chroom zat enkel nog roest.
2: stuur gemaakt zijn van verwarmings buis
3: met merkstift een skull op de tank gekalkt
4: een bananeschil als tankdop
5: geen voorrem
6: uitlaat bijna plat van omvallen
7: lekkeband geplakt en omwikkelt met rode zakdoek/bandana
8: achterlicht hangt minimaal 20cm achter het doorgerotte spatbord
9: knipperlichten thuis liggen
10: rokende bedrading dat zeker voor 50% is weggefikt
11: 2 kg patatje oorlog met stoofvlees en uitjes door je ketting en tandwielen
12: dood musje in je voorwiel spaken voorzover die niet geknapt zijn
13: fricandel speciaal uitgesmeert op je zadel.

Dan istie behoorlijk af.
 
Mensen die zelf geen motor kunnen of willen bouwen, kunnen kiezen voor een fabrieksmotor die lijkt op een zelfbouw creatie (en dat is helemaal prima).

Alleen is in mijn ogen geen enkele "cult benaming" van die zelfbouw creatie van toepassing op een fabrieksfiets. Een chopper/bobber/caferacer is per definitie een zelfbouw motor.
 
Maar vooral Scrambler, brat enzo. Bedachte hipsternamen en per definitie uncool.
Bobber, ook zo een ding.
Hoorde je tien jaar geleden ook niemand over.
Nu plaatsen ze het kenteken aan de zijkant en hebben ze een bobber gebouwd.

Ieder zijn ding en waar jij op wil rijden moet je zelf weten, maar dat hipstergedoe van tegenwoordig....
Hele dagen druk met het kammen van je baard, een pet op die lijkt op het ding van je opa (niet de echte natuurlijk, die is niet duur genoeg)
In mijn tijd hadden bikers een baard omdat ze geen zin in scheren hadden en baardverzorging betekende de etensresten van gisteren er uit wrijven.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heul heul heueueuel lang geleden eens gelezen in zo’n Amerikaans blad over motoren van een bepaald Amerikaans merk, al ging het soms over indianen, werd een uitgelegd waar de term chopper vandaan kwam. Er werd gezegd dat het van “to chop“ kwam wat net zoveel betekende als eraf hakken, slijpen of anders verwijderen van alle niet benodigde delen. Later is daar nog de voorvork verlenging en het hoge stuur bijgekomen.

Voeg je meer toe dan is het een dresser.
Das een zweed.

Een chopper is bij mij alles er af 😄
 
IMG-20200603-WA0007.jpeg

Wat is dit dan :?
 
Een heel goed voorbeeld van een motor die niet "caferacer is" omdat de fabrikant hem "caferacer" noemt. Dit is een Harley XLCR1000, punt. Dit staat verder los van het gegeven of ik het een leuk ding vind hoor. Hier, nog een veel bekendere motor die in mijn ogen géén caferacer is:

360px-ThruxtonR.jpg


Dit is wat mij betreft een retro racer. De originele, echte Bonneville Thruxton (1966>) was namelijk óók geen caferacer, het was een straat-legale fabrieks racer (zonder café), en dat is wat we tgenwoordig een supersport motor noemen. Wat is dan wél een Caferacer? Een in de schuur gebouwde frankenstein creatie met de uitstraling en functionaliteit van een Cafe racer (moet wat mij betreft dus ook wat beter presteren dan standaard en onpraktisch zijn in een andere toepassing).

Ik heb wel eens te maken gehad met zo'n nieuwe retro Triumph pik (in zijn retro pakje) die af zat te geven op een paar zelfbouw oldtimer "Jappen"... |( Maareh, een 45 jaar oude zelfbouw Jap in sportieve outfit is 10x meer CafeRacer dan een retro motor met een Engelse naam op de tank, als je het mij vraagt.
 
En zo roepen we allemaal wat. En ik denk dat er echt heel weinig "zelfbouwers" waren. Het waren allemaal "verbouwers", omdat men allemaal op hun eigen wijze aan de slag gingen met een fabrieksmotor, die je na de ingreep niet meer kon herkennen, One Off A Kind". Zelfbouwer is alles omvattend, en ja, lever ook een "One Off A Kind"motor op.
Want als je er een hoop af haalt, wat heb je dan gebouwd?? Een chopper!!
 
En zo roepen we allemaal wat. En ik denk dat er echt heel weinig "zelfbouwers" waren. Het waren allemaal "verbouwers", omdat men allemaal op hun eig
En zo roepen we allemaal wat. En ik denk dat er echt heel weinig "zelfbouwers" waren. Het waren allemaal "verbouwers", omdat men allemaal op hun eigen wijze aan de slag gingen met een fabrieksmotor, die je na de ingreep niet meer kon herkennen, One Off A Kind". Zelfbouwer is alles omvattend, en ja, lever ook een "One Off A Kind"motor op.
Want als je er een hoop af haalt, wat heb je dan gebouwd?? Een chopper!!
Nee een bobber
 
Terug
Bovenaan Onderaan