Waar zijn de choppers gebleven?

Type motoren moet je aanvoelen, horen en snappen. Een cruiser rij je het liefst relaxed in lage toeren met hoorbare dikke klappen. Ik vindt het 1 van de meest elementaire gevoelens van op een motor-machine zitten. Het gaat niet om het polijsten van bochtenwerk, al kan mijn cruiser, en menig andere cruiser best hard de hoek om. Het is een gevoel wat je krijgt van een low rpm twin, bij voorkeur met enkele pins krukas. Het is mechanische muziek. Al het andere is dan ondergeschikt.
Hetzelfde bij amerikaanse muscle cars met dikke gorgelende v8's.
Yes. Heel herkenbaar. Rij ook zelden met anderen mee. Willen meestal zo hard mogelijk overal langsbléren. Heb er lol in op een (gebrek aan) tempo de rotonde om te gaan waarbij de rest omlazert. Mijn kawa kan dat. Maar ik trek er dan weer geen Porsche uit (en snap ook niet waarom ik dat, en dan liefst not op 1 wiel, zou moeten willen, maar dat is weer een andere discussie)
Maar de echte shopperliefhebberbegrijpt dat je je uitlaat eigenlijk ook niet moet horen, maar voelen. Lekker laag. Als ie goed is hoeft ie niet hard te klinken omdat het overal doorheen klapt, rechtstreeks je ingewanden in :-)
 
Yes. Heel herkenbaar. Rij ook zelden met anderen mee. Willen meestal zo hard mogelijk overal langsbléren. Heb er lol in op een (gebrek aan) tempo de rotonde om te gaan waarbij de rest omlazert. Mijn kawa kan dat. Maar ik trek er dan weer geen Porsche uit (en snap ook niet waarom ik dat, en dan liefst not op 1 wiel, zou moeten willen, maar dat is weer een andere discussie)
Maar de echte shopperliefhebberbegrijpt dat je je uitlaat eigenlijk ook niet moet horen, maar voelen. Lekker laag. Als ie goed is hoeft ie niet hard te klinken omdat het overal doorheen klapt, rechtstreeks je ingewanden in :-)
dat is het probleem met heel veen van die knullige zelfbouw projecten , ze verklooien de uitlaat en vinden dat het cool klinkt , ja , stationair pruttelen misschien maar zodra ze er mee de weg op gaan klinkt het meestal werkelijk nergens naar , verder dan je neus lang is kijken heet dat :-)
 
dat is het probleem met heel veen van die knullige zelfbouw projecten , ze verklooien de uitlaat en vinden dat het cool klinkt , ja , stationair pruttelen misschien maar zodra ze er mee de weg op gaan klinkt het meestal werkelijk nergens naar , verder dan je neus lang is kijken heet dat :-)
Ik heb een xs650, daar zaten toen ik hem kocht ook van die typische “chopper” dempers op. De demping gebeurde dmv één schuin schot met ik denk drie gaatjes daar in. Geluid nog te hard, en de motor niet vooruit te branden. Daarna een absorptie demper erop en het geluid was veel mooier en minder hard, en ik had ineens een stuk meer vermogen.
 
Ik heb een xs650, daar zaten toen ik hem kocht ook van die typische “chopper” dempers op. De demping gebeurde dmv één schuin schot met ik denk drie gaatjes daar in. Geluid nog te hard, en de motor niet vooruit te branden. Daarna een absorptie demper erop en het geluid was veel mooier en minder hard, en ik had ineens een stuk meer vermogen.
ja , dat is ook zoiets , de hele balans halen ze er uit , een demper zit er niet voor niets op :-) :-)
 
ik heb afgelopen zondag nog twee 'choppers' gevonden:
AL9nZEWHt6uqkej8QMVrr_kE9DMbeKnZYb4RvSM_vWfiEy6PxhqSU5hcyEbalpNx8TWKRdMXV3sfSqUGrWOPchWsBXHvW9M_tuQcj8TkueMmfQc3FidkNJqwrHDnH7pDa2NKDQ3-2pNdhenjelDKvguoWSccfw=w1292-h970-no
 
Ik heb een xs650, daar zaten toen ik hem kocht ook van die typische “chopper” dempers op. De demping gebeurde dmv één schuin schot met ik denk drie gaatjes daar in. Geluid nog te hard, en de motor niet vooruit te branden. Daarna een absorptie demper erop en het geluid was veel mooier en minder hard, en ik had ineens een stuk meer vermogen.
Koppel denk ik oftewel vermogen bij lagere toeren.
 
Ik ben net weer in het bezit van een chopper gekomen !
Had daarvoor een (deels) zelf gemaakte bobber.
 
Als ik mag vragen wat heb je eraan veranderd? Ik zie een ander stuur, zadel, spatbord eraf gesloopt, koplamp en voorste sparbord.
Open Highway Hawk uitlaten, custom made forward controls en bijpassende CNC gefreesde handvatten, side mount kentekenhouder en licht, bullit knippers op plaats van de bijrijders voetsteun (staan trouwens nog niet op deze foto), zwarte zijkappen (i.p.v. chroom), andere spiegels.
Het stuur is een Harley Flyer fat bar met een bijpassende stuurklem.
IMG_20220531_130333.jpg

Dat was het wel zo'n beetje.
Achterspatbord had ik al wel met op maat gemaakte steunen maar die moest nog naar de spuiter, maar intussen is iemand anders er blij mee.
IMG_20220826_134522.jpg
 
Open Highway Hawk uitlaten, custom made forward controls en bijpassende CNC gefreesde handvatten, side mount kentekenhouder en licht, bullit knippers op plaats van de bijrijders voetsteun (staan trouwens nog niet op deze foto), zwarte zijkappen (i.p.v. chroom), andere spiegels.
Het stuur is een Harley Flyer fat bar met een bijpassende stuurklem.Bekijk bijlage 1823216
Dat was het wel zo'n beetje.
Achterspatbord had ik al wel met op maat gemaakte steunen maar die moest nog naar de spuiter, maar intussen is iemand anders er blij mee.Bekijk bijlage 1823217
Als je een vriendin meeneemt komt ze vanzelf lekker dicht tegen je aanzitten
 
Terug
Bovenaan Onderaan