Waar zijn de kleine 4cillinders gebleven?

Lady_Di

MF veteraan
1 okt 2010
6.415
1.051
Borger-Odoorn
Mijn vorige motor was een Honda cbf600, mijn huidige is een Suzuki GSX650F. De niet te zware 4 cilinder sporttour zijn echt mijn ding.
Langzamerhand kijk ik rond naar een andere motor, mijn huidige is ook alweer uit 2012.
Maar dit genre wordt steeds minder gemaakt, en zijn allemaal 2cilinders.
1000 cc is ook nog wel een optie maar gek genoeg zijn die altijd hoger en aan verlagen zit ook een grens. (Mijn Suus is ook al verlaagd en dan nog heb ik de voeten niet plat aan de grond. Ik ben 1.63)

Hoe kan het toch dat de kleinere liçhtere 4cilinders nu niet meer gemaakt worden?
 
Euro 5 norm?
De motoren worden groter met lager specifiek vermogen waardoor er eerder aan de verscherpte emissie norm kan worden voldaan.
 
Mijn vorige motor was een Honda cbf600, mijn huidige is een Suzuki GSX650F. De niet te zware 4 cilinder sporttour zijn echt mijn ding.
Langzamerhand kijk ik rond naar een andere motor, mijn huidige is ook alweer uit 2012.
Maar dit genre wordt steeds minder gemaakt, en zijn allemaal 2cilinders.
1000 cc is ook nog wel een optie maar gek genoeg zijn die altijd hoger en aan verlagen zit ook een grens. (Mijn Suus is ook al verlaagd en dan nog heb ik de voeten niet plat aan de grond. Ik ben 1.63)

Hoe kan het toch dat de kleinere liçhtere 4cilinders nu niet meer gemaakt worden?
Kan zijn dat je er al eens op gezeten hebt, een cb1000r/SC60 is vrij laag. Ik ben ook ongeveer jou lengte en heb bovendien korte en dikke pootjes. Wanneer jij ondanks je lengte een normale vrouwelijke bouw hebt zul met langere benen zijn uitgerust dan ik heel goed aan de grond kunnen komen met je voeten.
 
Niet alleen de kleine viercilinders, het sporttour segment lijkt überhaupt nauwelijks meer te bestaan. Dit lijkt vrijwel geheel te zijn overgenomen door de allroads. Ik weet zo ook niet zo snel wat een goede opvolger zou zijn voor mijn gsx650f.
 
Milieu normen inderdaad en verbruik, bij auto's zie je het ook het 1000cc segment is tegenwoordig ook geen 4 cyl meer maar meestal een 3 cyl.
 
Sowieso is een 2 cilinder ~650cc veel leuker om op te rijden dan een 4 cilinder met dezelfde inhoud, alleen voor die reden snap ik al wel dat de middelgewicht 4 cilinders verdwijnen. Wat heb je tenslotte aan 100pk als die alleen hoog in de rev range tevooschijn komen.

En meer cilinders en meer toeren is ook meer weerstand, kortom niet goed voor verbruik/milieu. De Honda NC750 is een voorbeeld waar motoren naar toe gaan, laagtoerig en weinig pk's voor de cilinderinhoud.
 
Leuke kleine 4cyl ?? ZRX natuurlijk, lekker klein compact motortje ,met hoog koppel :t
 
Sowieso is een 2 cilinder ~650cc veel leuker om op te rijden dan een 4 cilinder met dezelfde inhoud, alleen voor die reden snap ik al wel dat de middelgewicht 4 cilinders verdwijnen. Wat heb je tenslotte aan 100pk als die alleen hoog in de rev range tevooschijn komen.

En meer cilinders en meer toeren is ook meer weerstand, kortom niet goed voor verbruik/milieu. De Honda NC750 is een voorbeeld waar motoren naar toe gaan, laagtoerig en weinig pk's voor de cilinderinhoud.
Dat is heel subjectief.
 
IMG_20190326_134043-2268x3024.jpg


Voor de prijs van een kleine 4 cilinder kon je altijd al een "dikkere" kopen...
 
Mijn vorige motor was een Honda cbf600, mijn huidige is een Suzuki GSX650F. De niet te zware 4 cilinder sporttour zijn echt mijn ding.
Langzamerhand kijk ik rond naar een andere motor, mijn huidige is ook alweer uit 2012.
Maar dit genre wordt steeds minder gemaakt, en zijn allemaal 2cilinders.
1000 cc is ook nog wel een optie maar gek genoeg zijn die altijd hoger en aan verlagen zit ook een grens. (Mijn Suus is ook al verlaagd en dan nog heb ik de voeten niet plat aan de grond. Ik ben 1.63)

Hoe kan het toch dat de kleinere liçhtere 4cilinders nu niet meer gemaakt worden?
Ik heb een 250cc met 45pk, ding draait 18.500 toeren, beneden 9.000rpm doet dat ding niks, leuke cijfers op papier, helaas niet leuk irl..
 
Ik heb een 250cc met 45pk, ding draait 18.500 toeren, beneden 9.000rpm doet dat ding niks, leuke cijfers op papier, helaas niet leuk irl..
Dat is het nadeel van al die kleine 4 cilinders,ziet er leuk uit maar het zijn allemaal opwind motortjes zonder koppel die voornamelijk voor
de Japanse thuismarkt waren bedoeld,ik heb er genoeg gereden en gehad,de leukste was nog de Honda NC30 en RVF400,maar ook die was ik gauw zat,mooie stukjes techniek maar om te rijden miste ik het koppel van een grotere motor te veel.
 
Ach...ik rij nu een Fazer 400 en vermaak me er prima mee.
Ik hoef de klinkers niet uit de straat te trekken, maar kom vlot genoeg vd plek.
 
Dat is het nadeel van al die kleine 4 cilinders,ziet er leuk uit maar het zijn allemaal opwind motortjes zonder koppel die voornamelijk voor
de Japanse thuismarkt waren bedoeld,ik heb er genoeg gereden en gehad,de leukste was nog de Honda NC30 en RVF400,maar ook die was ik gauw zat,mooie stukjes techniek maar om te rijden miste ik het koppel van een grotere motor te veel.
Klopt helemaal!
Die 250cc's zijn er hier om op te lessen.
 
Kawasaki ZX25R is een tijdje geleden aangekondigd voor aziatische markten. Weet niet of het hier zal komen vanwege milieueisen, maar kleine 4cyl met hoge toeren zijn altijd vet


maar volgens mij vinden jullie 650cc al klein... dus dit zal wel mini zijn dan :+
 
En bovendien zal complexiteit van 4cyl t.o.v. 2 of 3 cyl er ook iets mee te maken hebben
 
Kawasaki ZX25R is een tijdje geleden aangekondigd voor aziatische markten. Weet niet of het hier zal komen vanwege milieueisen, maar kleine 4cyl met hoge toeren zijn altijd vet


maar volgens mij vinden jullie 650cc al klein... dus dit zal wel mini zijn dan :+
Ja inderdaad mini,vult precies 1 cilinder van mijn GL ;)
 
Laatst bewerkt:
Mijn vorige motor was een Honda cbf600, mijn huidige is een Suzuki GSX650F. De niet te zware 4 cilinder sporttour zijn echt mijn ding.
Langzamerhand kijk ik rond naar een andere motor, mijn huidige is ook alweer uit 2012.
Maar dit genre wordt steeds minder gemaakt, en zijn allemaal 2cilinders.
1000 cc is ook nog wel een optie maar gek genoeg zijn die altijd hoger en aan verlagen zit ook een grens. (Mijn Suus is ook al verlaagd en dan nog heb ik de voeten niet plat aan de grond. Ik ben 1.63)

Hoe kan het toch dat de kleinere lichtere 4cilinders nu niet meer gemaakt worden?
Goede vraag en ik weet het antwoord niet.
Wel raar dat bijvoorbeeld de olie gekoelde Suzuki Bandit 600 en de lucht gekoelde Yamaha Diversion 600 geen vergelijkbare opvolgers hebben.
Ook bij Kawasaki is tegenwoordig alles onder de 10.000 euro grens een 2 cilinder.

milieu normen
Als ik zoek op "euro 5 emissie normen motor" en dan lees wat die normen inhouden kan ik nergens iets vinden over een verbod van 4 cilinders.
Zonder verdere onderbouwing is jouw post onzin.

Euro 5 norm?
De motoren worden groter met lager specifiek vermogen waardoor er eerder aan de verscherpte emissie norm kan worden voldaan.
Ook weer vergaande conclusie die zonder onderbouwing onzin is.
Voor zover ik weet wordt de motor zelf niet groter, wel de benzine inspuiting, lucht regeling en aansturing er om heen.

Sowieso is een 2 cilinder ~650cc veel leuker om op te rijden dan een 4 cilinder met dezelfde inhoud, alleen voor die reden snap ik al wel dat de middelgewicht 4 cilinders verdwijnen. Wat heb je tenslotte aan 100pk als die alleen hoog in de rev range tevooschijn komen.
Dat is jouw persoonlijke mening. Voor mij gaat er juist niets boven een 4 cilinder.

En meer cilinders en meer toeren is ook meer weerstand, kortom niet goed voor verbruik/milieu. De Honda NC750 is een voorbeeld waar motoren naar toe gaan, laagtoerig en weinig pk's voor de cilinderinhoud.
Nog grotere onzin dit.
Dat meer toeren is een ontwerp keuze. Je kan ook een 4 cilinder motor maken die laag in toeren blijft.
En die NC750 heeft inderdaad een hele aparte ontwerp filosofie maar dat betekent nog niet dat alle motoren zo worden.

Dat is heel subjectief.
Eindelijk schrijft er iemand iets zinnigs.
 
Wat betreft die emissie normen vond ik deze uitspraak wel interessant:
Al deze normen betekenen flink wat werk voor de constructeurs van motorfietsen en dat wil ook zeggen dat de ontwikkeling van een motorblok (nog) meer tijd zal vergen. Dus gaan constructeurs één en hetzelfde blok in zoveel mogelijk verschillende modellen inzetten.
bron
 
Buiten bovenstaand geleuter heeft dat 250je toch 60pk ,best indrukwekkend voor een 250 4takt,dat haalde vroeger de 250cc 2takten maar net.
 
Goede vraag en ik weet het antwoord niet.
Wel raar dat bijvoorbeeld de olie gekoelde Suzuki Bandit 600 en de lucht gekoelde Yamaha Diversion 600 geen vergelijkbare opvolgers hebben.
Ook bij Kawasaki is tegenwoordig alles onder de 10.000 euro grens een 2 cilinder.


Als ik zoek op "euro 5 emissie normen motor" en dan lees wat die normen inhouden kan ik nergens iets vinden over een verbod van 4 cilinders.
Zonder verdere onderbouwing is jouw post onzin.


Ook weer vergaande conclusie die zonder onderbouwing onzin is.
Voor zover ik weet wordt de motor zelf niet groter, wel de benzine inspuiting, lucht regeling en aansturing er om heen.


Dat is jouw persoonlijke mening. Voor mij gaat er juist niets boven een 4 cilinder.


Nog grotere onzin dit.
Dat meer toeren is een ontwerp keuze. Je kan ook een 4 cilinder motor maken die laag in toeren blijft.
En die NC750 heeft inderdaad een hele aparte ontwerp filosofie maar dat betekent nog niet dat alle motoren zo worden.


Eindelijk schrijft er iemand iets zinnigs.
Het antwoord dat jij zinnig vindt is alleen op geen enkele manier een antwoord op de vraag van TS.
 
Terug
Bovenaan Onderaan