Waar zijn de kleine 4cillinders gebleven?

Komt door de vergrijzing.
Goedkoop en flauw antwoord. Ben je ineens een grijze muis als 30-er als je een GS koopt of een V-Strom of een Versys??? Iemand die 25 is en een allroad koopt om op te rijden is ineens een ouwe lul?

Als je jouw antwoorden niet goed kunt onderbouwen, reageer dan niet. Niemand zit te wachten op ongefundeerde reacties.
 
Waarom wil iedereen een allroad

Waarom iedereen het wil weet ik niet, waarom ik het wil... dat weet ik wel. ;)

Ik kies er voor omdat deze (zo goed als) alles kan wat een sporttour ook kan, maar dan met een (voor mij) fijnere zitpositie en een veel bredere inzet.
Ik rij met die van mij zowel lange toerritten, sportievere ritten, circuitdagen, offroadritten, ....

En dan heb ik nog een meer offroadgetinte allroad.

De stap van een sporttour naar een sportieve hoogpoter is dan nog eens een pak kleiner.... die dingen zijn net zo sportief, hebben dikwijls pk's in overvloed maar dan ook nog eens wendbaarder, comfortabeler, ...
 
Goedkoop en flauw antwoord. Ben je ineens een grijze muis als 30-er als je een GS koopt of een V-Strom of een Versys??? Iemand die 25 is en een allroad koopt om op te rijden is ineens een ouwe lul?

....allleen als het een BMW is })

Als je jouw antwoorden niet goed kunt onderbouwen, reageer dan niet. Niemand zit te wachten op ongefundeerde reacties.

En niemand zit te wachten op mensen die geen gevoel voor humor hebben
....maar misschien is het je leeftijd })})})_O-
 
Goedkoop en flauw antwoord. Ben je ineens een grijze muis als 30-er als je een GS koopt of een V-Strom of een Versys??? Iemand die 25 is en een allroad koopt om op te rijden is ineens een ouwe lul?

Als je jouw antwoorden niet goed kunt onderbouwen, reageer dan niet. Niemand zit te wachten op ongefundeerde reacties.
Het is gewoon zo. De zelfde mannen die vroeger op een sportmotor reden, zitten nu op een allroad of naked. Ze zijn gewoon te oud voor die sportmotor. De fabrikanten reageren daar op door meer allroad- en naked- , en minder sportmotoren te maken. Je kunt beter zelf niet reageren als je niets weet, ik rijd al 38 jaar motor.
 
Trends veranderen , en de hoogpoters kunnen eigenlijk alles ,of t mooie motoren zijn is een tweede , ik zie bijna geen verschil ,t is 1 grote meuk
 
Het is gewoon zo. De zelfde mannen die vroeger op een sportmotor reden, zitten nu op een allroad of naked. Ze zijn gewoon te oud voor die sportmotor. De fabrikanten reageren daar op door meer allroad- en naked- , en minder sportmotoren te maken. Je kunt beter zelf niet reageren als je niets weet, ik rijd al 38 jaar motor.
Nee hoor een toermotor :Y 🤪,vroeger dacht ik dat ik nooit wat anders dan een sportmotor zou rijden,maar mijn oude botten trekken dat niet meer
dus heb er toch aan moeten geloven,een soort pre van de onvermijdelijke scootmobiel 😬
 
[...]
Verder heeft het niet zoveel met Euronormen te maken. Een motor die aan een Euronorm moet voldoen zijn vaak terug geknepen wat betreft brandstofverbruik en uitstoot. Dit geldt voor 1 cilinders maar ook voor 12 cilinders en alle wat er tussen ligt qua cilinders en cilinderinhoud. De huidige motoren die aan de huidige strenge Euronorm voldoen lopen zelf al niet zo efficiënt meer. Door het verder terug knijpen van brandstof verbruik en het volstoppen van filters in het uitlaatsysteem zorgt er juist voor dat motoren minder efficiënt lopen en al op hun uiterste grenswaarden zijn afgesteld waarop ze nog enigszins acceptabel werken. Het verder afknijpen zal alleen maar resulteren in nog slechter werkende motoren. Maar dat is weer een ander verhaal.
Nee dat is niet een ander verhaal. Om die mindere efficiency door het afknijpen, en dus het minder presteren, te compenseren grijpt men dus naar grotere cilinderinhoud.
En dat is een belangrijke reden dat kleinere motoren steeds zeldzamer worden.
Je ziet dat verdwijnen bij de van oudsher kleinere klasse in de viercilinder categorie maar bv ook bij de big twins.
Vroeger was een big twin ruim 1300 cc.
In 20 jaar tijd is die gegroeid via +/- 1450 en 1600 naar ruim 1800 cc nu.
 
Nee dat is niet een ander verhaal. Om die mindere efficiency, en dus het minder presteren, te compenseren grijpt men dus naar grotere cilinderinhoud.
En dat is een belangrijke reden dat kleinere motoren steeds zeldzamer worden.
Je ziet dat verdwijnen bij de van oudsher kleinere klasse in de viercilinder categorie maar bv ook bij de big twins.
Vroeger was een big twin ruim 1300 cc.
In 20 jaar tijd is die gegroeid via -/- 1450 en 1600 naar ruim 1800 cc nu.
Kleinere motoren steeds zeldzamer?,wat een onzin,er zijn juist veel meer kleinere motoren al is het alleen maar om
de A1 rijders te kunnen voorzien.
 
Kleinere motoren steeds zeldzamer?,wat een onzin,er zijn juist veel meer kleinere motoren al is het alleen maar om
de A1 rijders te kunnen voorzien.
Lees ff goed en -door, voordat je ''onzin" blert.
Ik bedoel per cilinderaantal categorie, zoals ik in de regels daarna ook al toelicht.

Er zijn mogelijk niet minder of zelfs meer kleine motoren maar dat zijn nu bv. doorgaans 2 cilinders ipv 4 cil.
 
Als je jouw antwoorden niet goed kunt onderbouwen, reageer dan niet. Niemand zit te wachten op ongefundeerde reacties.

Hersenspinsels niet verwarren met onderbouwing.
Ook jou epistel stond vol met jouw gedachtengang, maar daarom is het allemaal nog geen waarheid. Verre van zelfs.
 
Kawasaki ZX25R is een tijdje geleden aangekondigd voor aziatische markten. Weet niet of het hier zal komen vanwege milieueisen, maar kleine 4cyl met hoge toeren zijn altijd vet


maar volgens mij vinden jullie 650cc al klein... dus dit zal wel mini zijn dan :+
Die dingen zijn niets nieuws, reden ruim 30 jaar geleden al rond, Yamaha FZR250 en Honda CBR250, beide 4 cilindertjes met 16 klepjes (kleppen kun je het niet noemen), beiden draaien zo'n 18.500 toeren.

Deze Kawasaki is alleen moderner, ik ben wel benieuwd naar de cijfers, die oude dingen hebben zo'n 20Nm en zo'n 45pk.
 
Die dingen zijn niets nieuws, reden ruim 30 jaar geleden al rond, Yamaha FZR250 en Honda CBR250, beide 4 cilindertjes met 16 klepjes (kleppen kun je het niet noemen), beiden draaien zo'n 18.500 toeren.

Deze Kawasaki is alleen moderner, ik ben wel benieuwd naar de cijfers, die oude dingen hebben zo'n 20Nm en zo'n 45pk.
60pk,cbr250 had 38,7pk,fzr 45.
 
Het is gewoon zo. De zelfde mannen die vroeger op een sportmotor reden, zitten nu op een allroad of naked. Ze zijn gewoon te oud voor die sportmotor. De fabrikanten reageren daar op door meer allroad- en naked- , en minder sportmotoren te maken. Je kunt beter zelf niet reageren als je niets weet, ik rijd al 38 jaar motor.

Grote kans dat als de 'Jonge jongens' (A1/A2 rbwzen) eindelijk vol mogen, dat we weer wat gang in het sportsegment zien
...ik zeg niet dat het dan weer terugkomt (zeker niet gezien het 2e hands aanbod) maar er zal wat meer animo zijn
 
Het is gewoon zo. De zelfde mannen die vroeger op een sportmotor reden, zitten nu op een allroad of naked. Ze zijn gewoon te oud voor die sportmotor. De fabrikanten reageren daar op door meer allroad- en naked- , en minder sportmotoren te maken.


Te oud voor een sportmotor lijkt mij niet meteen de reden, toch?

In die tijd had je gewoon geen keuze, ik rij nog maar 26 jaar met de motor maar kan me nog herinneren dat iedere jonge gast toen een racer moest hebben om erbij te horen. Toch zeker als je sportief voor de dag wilde komen.

Wilde je een agressieve naked, dan haalde je het kuipwerk van je racer af en spoot je je velgen fluo.
Een allroad was toen gewoon een aangeklede enduromotor en allesbehalve sportief.
Weet nog dat ik de Africa Twin, Transalp, Tenere allemaal wel leuke motoren vond, maar allesbehalve sportief en krachtig... net twee zaken die jonge gasten toen zochten.

Kijk nu eens, S1000XR, Ducati MS, ... het zijn eigenlijk gewoon sportmotoren op hoge poten en wat extra comfort. Moesten die dingen er toen ook geweest zijn... ik denk dat ik het dan wel had geweten.
 
denk niet dat het door de vraag bepaald wordt, een heleboel 4 cilinders uit mijn begintijd voldoen nu prima aan de PK limieten voor de rijbewijzen
cd cb350 four, cb400 four etc, was toen ook een prima markt voor, maar NL is een te kleine markt om interessant te zijn voor een fabrikant om daar rekening mee te houden, dus kijken ze naar de vraag in de grootste afzetmarkten, en wat daar de eisen qua milieu zijn, en daar bouwen ze naar toe...

( nu maar hopen dat kabouter puntmuts mijn reply goedkeurt)
CB400 four heb ik nog mijn examen mee gedaan.
Naderhand kwam de T en dat was weer een 2 cilinder
Het is de wereldwijde vraag die er niet is naar die kleine 4 cilinders.
Het zijn de markten die de fabrikanten dwingen tot andere types motoren.
Ik ben het dus helemaal met je eens.

Vind het wel jammer voor de diversiteit dat ze niet meer geleverd worden.
 
Laatst bewerkt:
Die dingen zijn niets nieuws, reden ruim 30 jaar geleden al rond, Yamaha FZR250 en Honda CBR250, beide 4 cilindertjes met 16 klepjes (kleppen kun je het niet noemen), beiden draaien zo'n 18.500 toeren.
Nee het zijn juist het fenomenen uit vervlogen tijden.
Daar ging 't juist om. Dat die dingen hier (NL/EU) nu NIET meer te krijgen zijn .
 
Waarom iedereen het wil weet ik niet, waarom ik het wil... dat weet ik wel. ;)

Ik kies er voor omdat deze (zo goed als) alles kan wat een sporttour ook kan, maar dan met een (voor mij) fijnere zitpositie en een veel bredere inzet.
Ik rij met die van mij zowel lange toerritten, sportievere ritten, circuitdagen, offroadritten, ....

En dan heb ik nog een meer offroadgetinte allroad.

De stap van een sporttour naar een sportieve hoogpoter is dan nog eens een pak kleiner.... die dingen zijn net zo sportief, hebben dikwijls pk's in overvloed maar dan ook nog eens wendbaarder, comfortabeler, ...
Maar is een toermotor niet comfortabeler, meer windbescherming enzo? Daarnaast denk ik dat je met een rt net zo hard door de bocht kan als met een gs
 
Mijn vorige motor was een Honda cbf600, mijn huidige is een Suzuki GSX650F. De niet te zware 4 cilinder sporttour zijn echt mijn ding.
Langzamerhand kijk ik rond naar een andere motor, mijn huidige is ook alweer uit 2012.
Maar dit genre wordt steeds minder gemaakt, en zijn allemaal 2cilinders.
1000 cc is ook nog wel een optie maar gek genoeg zijn die altijd hoger en aan verlagen zit ook een grens. (Mijn Suus is ook al verlaagd en dan nog heb ik de voeten niet plat aan de grond. Ik ben 1.63)

Hoe kan het toch dat de kleinere liçhtere 4cilinders nu niet meer gemaakt worden?

Nieuwe model Honda CB650(r)?
 
Maar is een toermotor niet comfortabeler, meer windbescherming enzo? Daarnaast denk ik dat je met een rt net zo hard door de bocht kan als met een gs


Met de juiste man op de motor kan je met veel motoren net zo hard door de bocht dan een GS... dusja, ook met een RT. ;)

Of een RT comfortabeler is dan pakweg een GS durf ik niet te zeggen, ik heb nog maar ooit een kort stukje met een RT gereden.
Persoonlijk ben ik zeer te vinden voor de zitpositie op zo'n hoogpoter, ondanks dat ik zelf maar 173cm groot ben.

Ik vind bv mijn Supertenere comfortabeler zitten dan een Yamaha FZS 600, een sporttour met 4 cyl en een beperkte cylinhoud (waar het hier allemaal mee begon)
Wendbaarder ook! Meer overzicht in het verkeer, …

Ok, die Superten is een dikke 1200, maar ik denk ook dat als je gaat vergelijken met een Tracer 700, dat deze op zich comfortabeler zit en wendbaarder is dan zo'n FZS 600... (of Fazer, of Diversion, ... )
 
Maar is een toermotor niet comfortabeler, meer windbescherming enzo? Daarnaast denk ik dat je met een rt net zo hard door de bocht kan als met een gs
Dat ligt vaak aan de bestuurder😉

Comfort ?? Koop dan een auto ,lekker vol met je bakkes in de wind ,motorrijden👍
 
Terug
Bovenaan Onderaan