Waar zijn de kleine 4cillinders gebleven?

Met kleiner bedoel ik vooral ook de zithoogte....
Nou voorruit dan speciaal voor jou, :+
e9770618701dd04573fc12152f158347.jpg

Of deze,
honda_monkey_125four.jpg
 
Die dingen zijn niets nieuws, reden ruim 30 jaar geleden al rond, Yamaha FZR250 en Honda CBR250, beide 4 cilindertjes met 16 klepjes (kleppen kun je het niet noemen), beiden draaien zo'n 18.500 toeren.

Deze Kawasaki is alleen moderner, ik ben wel benieuwd naar de cijfers, die oude dingen hebben zo'n 20Nm en zo'n 45pk.

Ik toep jullie allemaal over.
Die FZR en CBR waren niets nieuws, in 1975 was er al de introductie van de Benelli / Moto Guzzi 250cc 4 cilinder...Japan eat your heart out!
(en ja, zijn hier verkocht - paar keer zo'n fietsje in het wild gespot)

 
€9K+ voor derde wereld productie |(
Alleen de blokken.. of doen ze het nu anders dan de F-serie vroeger?
En in 50.000 km duurtesten bij Motorrad/Motoplus merken ze er helemaal niets van. :)

Triumph laat al jaren complete motorfietsen produceren in Verweggistan. :+
De kwaliteitscontrole is des te strenger.
 
Nou ben ik geen BMW fan, en ook geen fan van moderne motoren, maar deze vind ik wel wat..
Ik verbaas mij steeds weer als ik zie wat BMW tegenwoordig maakt en dat vergelijkt met die oubollige
ontwerpen van de jaren van voor de 1000RR,ik vond vroeger niet 1 BMW echt mooi,op de hele oudjes na,tegenwoordig zijn sommige
heel aardig te pruimen,blijkbaar zijn die oude ontwerpers met pensioen of er uit geknikkerd .
 
Ik verbaas mij steeds weer als ik zie wat BMW tegenwoordig maakt en dat vergelijkt met die oubollige
ontwerpen van de jaren van voor de 1000RR,ik vond vroeger niet 1 BMW echt mooi,op de hele oudjes na,tegenwoordig zijn sommige
heel aardig te pruimen,blijkbaar zijn die oude ontwerpers met pensioen of er uit geknikkerd .
Alle BMW boxers zijn net zo aantrekkelijk als vullis van 5 dagen oud maar dat komt door dat mongolische blok. Daar kan zelfs de beste ontwerper niks fatsoenlijks van maken. Dit is die ontwerper trouwens: Edgar Heinrich New BMW Motorrad Design Studio Director - webBikeWorld
En zo gaan ze te werk:
 
Ik verbaas mij steeds weer als ik zie wat BMW tegenwoordig maakt en dat vergelijkt met die oubollige
ontwerpen van de jaren van voor de 1000RR,ik vond vroeger niet 1 BMW echt mooi,op de hele oudjes na,tegenwoordig zijn sommige
heel aardig te pruimen,blijkbaar zijn die oude ontwerpers met pensioen of er uit geknikkerd .
Misschien ook wel de HP2 Sport van 2007?
5c4a72a7e357545c0208ffa4.jpg

Kwam nog enkele jaren voor de S1000RR op de markt (die ik ook beiden heb). :)
 
Laatst bewerkt:
Als die 4 cylinders niet echt een noodzaak zijn za je toch nog wel wat vinden, niet?
Heb je al eens met zo'n moderne 2 cyl gereden? Kan best meevallen hoor.

Ik denk inderdaad dat het daar naartoe gaat...
Heb nog even gekeken naar de Triumph Tiger 800 low maar nieuw ligt ver boven budget en 2e hands vind je hem niet.
Ga nu morgen proefrijden op een Yamaha Tracer 700 die al verlaagd is.
 
Ik denk inderdaad dat het daar naartoe gaat...
Heb nog even gekeken naar de Triumph Tiger 800 low maar nieuw ligt ver boven budget en 2e hands vind je hem niet.
Ga nu morgen proefrijden op een Yamaha Tracer 700 die al verlaagd is.
Dat moet vast passen, vergeleken met een TDM850 vond ik de Tracer 700 al best ielig toen ik er op ging proef zitten.
 
Ik denk inderdaad dat het daar naartoe gaat...
Heb nog even gekeken naar de Triumph Tiger 800 low maar nieuw ligt ver boven budget en 2e hands vind je hem niet.
Ga nu morgen proefrijden op een Yamaha Tracer 700 die al verlaagd is.

Heb zelf ook een 600cc 4pitter, en nog steeds op zoek naar een goede opvolger.
En zo dus ook de Tracer 700 geprobeerd.

Wat een saai aparaat was dat...
Ondanks dat je hem wel héél makkelijk alle hoeken in gooit waar je hem wilt hebben.
(Uiteraard is dit geheel een eigen mening, en voorkeur)

Dus ja, begrijp volledig je punt.
Ook alle 650jes van nu, allemaal van die smalle iele dingetjes, waar je nog net niet overheen struikelt.
Al zien ze er wel erg gelikt uit, moet ik wel bekennen
Of heb ik dan zo grote dikke 600 uit het eind '90 begin jaren '00 tijdperk??
YZF600R..
Probeer daar dan eens een goede alternatief voor te vinden:X
 
Heb zelf ook een 600cc 4pitter, en nog steeds op zoek naar een goede opvolger.
En zo dus ook de Tracer 700 geprobeerd.

Wat een saai aparaat was dat...
Ondanks dat je hem wel héél makkelijk alle hoeken in gooit waar je hem wilt hebben.
(Uiteraard is dit geheel een eigen mening, en voorkeur)

Dus ja, begrijp volledig je punt.
Ook alle 650jes van nu, allemaal van die smalle iele dingetjes, waar je nog net niet overheen struikelt.
Al zien ze er wel erg gelikt uit, moet ik wel bekennen
Of heb ik dan zo grote dikke 600 uit het eind '90 begin jaren '00 tijdperk??
YZF600R..
Probeer daar dan eens een goede alternatief voor te vinden:X
VFR800? zelfde prestaties maar meer koppel.

Vandaag ook weer op m'n Fazer 1000 gereden, snap weer gelijk waarom ik hem te koop heb staan.
Ondanks het vermogen vindt ik zelf persoonlijk een I4 gewoon saai, voorwiel gaat airborne maar het gevoel is er gewoon niet echt.
Had het zelfde met de Fazer 600 maar die had nog minder vermogen, die moest je wel boven de 6k rpm houden als je vlot vooruit wou. Wat op zich ook wel z'n charme had maar bij haarspeldbochten was het wachten tot er weer gang in zat. :Z

Laatst nog op een TRX850 gereden, dat voelde pas echt als een twee cilinder haha. Onder 3500rpm behoorlijk trillen en daarboven was het gaaan. :9~

Dus je kunt inderdaad wel stellen dat het echt persoonlijke voorkeur is. :Y


@Lady_Di hoe je is je proefritje vergaan?
 
De VFR800 van 2001 moet je ook boven de 3000 toeren houden vanaf de 4e versnelling, anders vind ie het niet echt leuk. Bij een FJ1200 heb je daar geen last van maar dat is wel een zwaar ding.
De Xj900 zit daar mooi tussen in, die trekt in alle versnellingen vanaf 1500 toeren, is niet zo lomp zwaar, maar heeft wel een zeer gedateerde wegligging. Ik wil wel eens een suzuki gsx750F proberen, Qua gewicht net wat lichter dan de XJ, maar vermoedelijk een minder sportief karakter dan de VFR800.
 
De VFR800 van 2001 moet je ook boven de 3000 toeren houden vanaf de 4e versnelling, anders vind ie het niet echt leuk. Bij een FJ1200 heb je daar geen last van maar dat is wel een zwaar ding.
De Xj900 zit daar mooi tussen in, die trekt in alle versnellingen vanaf 1500 toeren, is niet zo lomp zwaar, maar heeft wel een zeer gedateerde wegligging. Ik wil wel eens een suzuki gsx750F proberen, Qua gewicht net wat lichter dan de XJ, maar vermoedelijk een minder sportief karakter dan de VFR800.
De VFR800FI wil op zich best vooruit, iig niet zo doods als een 600cc I4 laag in de toeren. De 2002> is weer meer hoog toerig vanwege het Vtec systeem..

M'n Fazer wil ook wel laag in de toeren, volgens mij heeft die ook al wel iets van 70Nm voorhanden bij 3 á 4000rpm. Zoveel koppel heeft m'n V-Strom 650 op z'n max niet eens. Dus als je puur kijkt naar prestaties is er niks mis mee (daarom wou ik het ook proberen), stuurt ook prima enzo maar de klik is er voor mij gewoon niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan