Waar zijn die mannen met de Russen toch gebleven?

Waar zijn de Russen?

  • Het is hier niet gezellig

    Stemmen: 7 16,7%
  • Ik heb geen Rus meer

    Stemmen: 13 31,0%
  • Andere dingen te doen, hij staat te verstoffen.

    Stemmen: 1 2,4%
  • Hij gaat niet meer stuk.

    Stemmen: 12 28,6%
  • Als hij kapot gaat ga ik dat hier niet zeggen!

    Stemmen: 9 21,4%

  • Totaal aantal stemmers
    42
Zoek de verschillen... nieuwe Chinese k68 versus de "oude" Russische Pekar k68:
20240315_135334.jpg
20240315_135408.jpg
20240315_135349.jpg

De vlotterbakjes verschillen iets, om de gasnaald te verstellen heb je een dop 11 nodig ipv 12 zoals bij de Pekar en inwendig is de gasschuif van de Chinees 0,1 mm kleiner in diameter, maar verder gelijkt het heel aardig. Default staan de beide stationair-mengselschroeven een halve slag open, daar waar bij de Pekarś je begint met 1,5. Die heb ik op de Chinese K68's in eerste instantie daar ook op gezet (maar dat had ik net zo goed kunnen laten, want dat is te arm) en vanaf levering staan de gasnaalden bij beide carburateurs in de een-na rijkste stand. of het voldoet moet de praktijk uitwijzen, maar leek mij prima als uitgangspunt. Hoofdsproeier?? Geen idee eigenlijk. Zal wel ergens tussen de 110 en 120 zitten neem ik aan. Ga ik wel mee testen en dan merk ik wel of het werkt of dat er iets anders in moet.

Chinees gemonteerd:
20240315_141237.jpg

Gasschuiven en Gaskabels "op gevoel" ongeveer synchroon gezet als uitgangssituatie (af fabriek staan de carburateurs bijna helemaal dicht. ik vond 1,5 mm open een leuker vertrekpunt), brandstofslag er op en toen was er geen ontkomen meer aan...

Even vlotteren, twee keer trappen en tot mijn verbazing liep het gelijk heel aardig. Fractie hard en wat te arm(zie eerdere opmerking over mengselnaalden: tijdens het opwarmen heel snel weer rijker gezet toen de boel begon te sputteren... om ergens in de buurt van die originele halve slag open uit te komen_O-), en uiteraard een fractie asynchroon, maar na een minuutje opwarmen/vlotterniveau normaliseren en een beetje stellen loopt het nu zo:

Straks even testrijden. Nu eerst koffie ;)
 
Laatst bewerkt:
Testrondje gepleegd met de nieuwe carburatie:
20240316_151555.jpg

20240316_151611.jpg

Ergo: gasnaalden stonden in de een na hoogste stand. Daar loopt/trekt hij prima mee. Ik heb hoger en lager geprobeerd, maar daar werd het "niet beter" van. Het zelfde geldt voor de hoofdsproeier. Ik heb geprobeerd hem op te meten met sproeierruimers.. wat er in zit zit tegen de 120 aan. Doet het prima. Maatje groter getest.. dat werkt averechts. 120 van mezelf.. doet het ook goed. Vergelijkbaar met de meegeleverde Chinese sproeiers. 110 is duidelijk te arm. Ik heb de Chinese sproeiers er maar weer ingedraaid. Met het inzicht van achteraf had ik die carburateurs er ook blind op kunnen schroeven... gaskabels afstellen en kunnen gaan rijden.....
 
Mooi toch dat het plug and play KAN zijn met dit soort spullen. Helaas nemen velen aan dat het ook altijd zo is en dan vinden ze het naderhand gek dat het kapot gaat.
 
Oh nee?? Nou.. Ik wel. En nog met een "origineel" KMZ-zijklepperblok ook.
Vandaag een dijkje gepakt met de K750 solo... in de begintijd van MF was er een hoop geneuzel over "schaamrandjes". Het ontbreken ervan was het statussymbool waarmee je aan kon tonen dat je een "snelle sportmotor" had. Blijkbaar heb ik nu ook een snelle sportmotor. Een ReesRus of zoiets _O-

Je zou traditiegetrouw ook kunnen stellen dat die Sovjet-remmen zo bedenkelijk zijn dat ik gewoon niet langzamer door de bocht kòn... Niet realistisch, maar wel in stijl... het is maar hoe je er naar kijkt natuurlijk 😜8)7


20240302_174241.jpg

20240302_174302.jpg
"Wat moet je met zo'n oud mormel??" 🤔

Nou... Rijden natuurlijk. In ieder geval loopt de Solo-KMZ een keer of twee per week de kleine 50 kilometer enkele reis woon-werkverkeer.... Plus een toerritje in het weekend... op familliebezoek...Een boodschapje...Naar een cursus.....Ik ben bang dat hij of en toe meer rijdt dan mijn moderne motoren bij elkaar🤫 en dat gaat dan ongeveer zo:
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan