Waar zijn die mannen met de Russen toch gebleven?

Waar zijn de Russen?

  • Het is hier niet gezellig

    Stemmen: 7 16,7%
  • Ik heb geen Rus meer

    Stemmen: 13 31,0%
  • Andere dingen te doen, hij staat te verstoffen.

    Stemmen: 1 2,4%
  • Hij gaat niet meer stuk.

    Stemmen: 12 28,6%
  • Als hij kapot gaat ga ik dat hier niet zeggen!

    Stemmen: 9 21,4%

  • Totaal aantal stemmers
    42
Ik zal er eens over na denken, die op de fiets heb ik vooralsnog niet echt klachten over oid.

Maar die op de bak heb ik vanmorgen nog even snel bekeken, aan de voorkant loopt er een soort spoor over de onderste helft van de shock, ik denk dat hij een soort van "leeg gelopen" is, en hij maakt een nasty schrapend geluid bij kuilen/putten/kinderkoppen.
Dus daar wil ik iets mee.

Nieuwe olie en keerring kosten niet veel natuurlijk, dat kan ik wel eerst proberen. Of zou het vergeefse moeite zijn?
Als hij versleten is omdat eea al heel lang droog loopt of intern te verroest is om af te dichten, is het tevergeefs, maar dat weet je pas nadat je het eerst geprobeerd hebt.... Ik zou het zelf denk ik eerst proberen (of minstens demonteren). Nee heb je, ja kun je krijgen. :t
 
Als hij versleten is omdat eea al heel lang droog loopt of intern te verroest is om af te dichten, is het tevergeefs, maar dat weet je pas nadat je het eerst geprobeerd hebt.... Ik zou het zelf denk ik eerst proberen (of minstens demonteren). Nee heb je, ja kun je krijgen. :t
Ik kan eens kritisch naar het stangetje kijken die de demper in gaat, als dat een grote roestbende is , dan lijkt het mij zinloos, dan is keerring ook in no-time weer lek.
 
ik heb eventueel ook nog wat oud gebruikt spul liggen, zowel kop als zijklepper vering. Die mag je ook zo gebruiken. Misschien zit daar iets bruikbaars tussen.
Reviseren van de bestaande is wel een optie maar vaak gaat het toch niet goed. Rolpa heeft complete inzetdempers voor een tientje of 6 die het hele binnenwerk vervangen. Dat is ook een optie.

 
ik heb eventueel ook nog wat oud gebruikt spul liggen, zowel kop als zijklepper vering. Die mag je ook zo gebruiken. Misschien zit daar iets bruikbaars tussen.
Reviseren van de bestaande is wel een optie maar vaak gaat het toch niet goed. Rolpa heeft complete inzetdempers voor een tientje of 6 die het hele binnenwerk vervangen. Dat is ook een optie.


:t

Dan vis je heel de binnenkant leeg en schuif je deze in de bestaande behuizing? (past dat bij elke lengte van shock, als er twee lengtes zijn?)
Is ook nog een optie.
Ik zal de oude shock eens onder de bak vandaan halen en eens even zien.


PS: hoe veel spullen heb je wel niet in die schuur liggen?:+
 
1652625834976.png

Dit is het onderschrift: Странный ИЖ (vreemde Izh). Verder heb ik geen idee.
 
vandaag een witte ural met span gezien @ Bolsward ? iemand van MF ? wit met blauwe streep volgens mij .
 
Ik kom er weer niet uit .
Vorige week deed de k750 het prima kwa smering , weinig overdruk uit pijpje bij onsteking , liep netjes .
vandaag weer moeilijk , enorme carter druk met dat pijpje bij de onsteking klinkt als een compressor , veel meer dan eerst . geen smering linker cilinder gaatje . :X
Dat schijfje voorop de nokas , is dat noodzakelijk ? Het lijkt net als mijn timing verspringt ofzo . Ook al is dat niet mogelijk , het is zon makkelijk blok maar ik kom er niet uit met deze :(
Ik weet dat het blok een 'luchtpomp' is als ze zuigers naar binnen gaan creeert dat druk , maar dit lijkt me ongezond veel en van de 1 op andere week geen olie uit de linker cilinder , vorige week 5x trappen en drupte netjes eruit , nu zuigt hij de olie weer naar binnen zoals maand terug.

Mocht je nog een m72/k750 blok hebben liggen hou ik me aanbevolen .
Nog ff en ik lepel er een r65 blok in_O-
 
ik heb die voorste kap eraf gehad en die 'pin' was nog heel .
Zou het uitmaken als ik die schijf gewoon eruit haal ? Het zal vast een functie hebben .
Maar bij mijn kopklepper zit ook gewoon een 'gat' naast de dynamo die weer naar het luchtfilter gaat .
Wat voor functie heeft die ronde schijf met 2 gaten / waarom zou je hem willen laten ziten ?>
 
Ja. die schijf heeft een functie.
Die geeft de carterventilatie vrij tijdens de arbeids/inlaatslag als de zuigers naar het onderste dode punt gaan en sluit als de zuigers in de uitlaat/compressieslag naar het BDP bewegen. Het gevolg is dat het carter inderdaad als een soort pomp functioneert en intern een onderdruk heeft. die onderdruk zorgt dat er zo min mogelijk olie verbruikt wordt langs klepgeleiders en het zorgt dat de krukaskeerringen het ietsje makkelijker hebben bij hun taak om de olie binnen te houden.
 
Als die schijf op zo'n manier zou moeten werken? Kan het dan niet zijn dat ie verdraaid gemonteerd zit waardoor de opening in het verkeerde deel van de krukas-omwenteling vrij komt? Of past ie echt maar op 1 manier (niet achterstevoren, ondersteboven of zo...)
 
Je kunt er wel een verkeerde schijf in stoppen. Er bestaan verschillende versies van. Oudere M72's hebben een andere dan k750s en Ural kopkleppers hebben een nog andere versie weet ik.
Verder kun je er weinig verkeerds mee doen. De schijf (eigenlijk een soort bus met twee gaten en wat kanaaltjes aan de achterzijde) draait mee in het voorhuis. In een soort glijlagering. Daar komt een kanaal in uit dat buiten het blok de carterventialtie vormt. De schijf wordt aangedreven door een nok op het tandwiel dat de nokkenas aandrijft, en dat in een uitsparing in de schijf valt. Als de nokkenas goed getimed staat, is dat ook zo voor de schijf: hij kan er maar op één manier in.
Paar plaatjes voor het idee:
Dit noemen we de schijf:

1k0.jpg

Zo komt hij voor de distributie:
1k0.jpg


en hier draait hij in. Rechts zit het ventilatiekanaal dat uiteindelijk eindigt in het carterventialtiebuisje:
1k0.jpg


op het tandwiel (deze foto toont een Ural- kopklepperblok, maar de constructie is bijna identiek) zit een nok als meenemer:
1k0.jpg



Met die schijf zelf kun je eigenlijk weinig fout doen, anders dan het verkeerde type monteren. Soms slaat de nok in na verloop van tijd, maar verder kan er vrij weinig mee mis. Vaak is een blazende carterventilatie dan ook een symptoom van iets anders: veel blow-by door gebroken zuigerveren bijvoorbeeld.
 
Hij kan er maar op een manier goed op, er zit een paspen in nl. die hem fixeert op de nokkenas. er zijn wel verschillende modellen die de gatboring ergens anders hebben. De ontluchting van een kop en zijklepper zit nl. iets anders in elkaar. bij een kopklepper zit de ontluchting bovenop het blok aan de achterkant naast de dynam. Bij zijkleppers zit hij onderaan het blok, meestal open pijpje naar de buitenlucht. Arjen heeft de functie al aardig uitgelegd, toevoeging nog bij de compressieslag is er onderdruk in het carter die helpt om de olie uit de cilinderkoppen naar het carter te trekken (het dunne buisje aan de onderkant van de koppen bij kopkleppers.) Bij zijkleppers is deze functie er minder tot niet. Hoogstens wordt er iets meer olie de cilinder ingetrokken via de drie gaatjes in de boring.

Maar als het blok soms als fietspomp werkt en soms niet zou mijn vermoeden toch echt bij de carterontluchting liggen OF bij een ongelooflijk instabiele ontsteking die af en toe op een volledig verkeerde afstelling staat. Heb je nog de originele 6 volt verstelbare ontsteking erop zitten. Is die goed gangbaar en goed gesteld want anders geeft die ook heel rare effecten.
 
De ontluchting van een kop en zijklepper zit nl. iets anders in elkaar. bij een kopklepper zit de ontluchting bovenop het blok aan de achterkant naast de dynam. Bij zijkleppers zit hij onderaan het blok, meestal open pijpje naar de buitenlucht.
Hangt er wel vanaf of je hier op Ural- of Dnepr Kopkleppers doelt. Bij een Ural kopklepper werkt eea identiek aan de zijklepper. Bij de latere modellen zit het uitgaande kanaal 180 graden tegenover de versies met "vrije uitstroming" en eindigt dan inderdaad links naast de dynamo in het kanaal wordt dan een knivormig buisje schroefd met daarop een slang richting luchtfilter:
1k0.jpg

Omdat de openingen in de schijf ook 180 graden tegenover elkaar staan (iedere omwenteling krukas 1 keer ventileren = iedere halve omwenteling van de nokkenas 1 keer ventileren) werkt dit mijns inziens hetzelfde.

Een Dnepr-kopklepper doet het echt anders en heeft de uitstroom ook naar achteren gericht, maar omdat dat hier niet van toepassing was ben ik daar niet op ingegaan (en bovendien ben ik in die blokken net wat minder thuis en heb ik er geen foto's van... ) ;)
 
de latere ural kopklepper heeft hem op dezelfde plaats ongeveer zitten alleen heeft Dnepr hem naar achter laten komen maar de hoek is wel ongeveer hetzelfde. Ural is natuurlijk heel lang het oude zijklepblok blijven kopieren en uitwerken. Dnepr is vanaf de 70-er jaren opnieuw begonnen met het motorblok te ontwikkelen.
 
Maar dat verklaart nog niet hoe het van 1 op andere moment zo kan veranderen ?
Heb ook +- 100 km gereden en toen liep hij aardig goed en weinig lucht uit pijpje bij onsteking.


Kwa onsteking zit er nog puntjes / condensator op met 12V bobine , zonder verdeler , gewoon wasted spark .

Wil bijna het blok eruit lepelen en dan bij benno of nejra brengen . En dat jullie hem es nakijken . Als 1 van jullie dat wil doen hebben we ff contact @ mail of whatsapp.
 
Maar dat verklaart nog niet hoe het van 1 op andere moment zo kan veranderen ?
Heb ook +- 100 km gereden en toen liep hij aardig goed en weinig lucht uit pijpje bij onsteking.


Kwa onsteking zit er nog puntjes / condensator op met 12V bobine , zonder verdeler , gewoon wasted spark .
En de timing?? Als je hem maximaal vervroegd stationair laat draaien dan blaast 'ie wel. En als je pech hebt kost het je een set zuigerveren. Iets dat in een heel kort tijdsbestek te regelen valt...
1k0.jpg
 
In een eerdere post schreef je over een loszittende schijf ergens voorop. Wat bedoel je daarmee. Verder foto van die ontsteking graag dan weten we waar we over praten
 
Met het wiel op het dijkje vond hij zo spannend dat hij spontaan een plasje deed op het achterwiel.
Ik weet niet helemaal precies waar het vandaan komt, ik vermoed cardanhuis...

Natuurlijk vlak daarvoor ook een eindje "snoeihard" gereden, gekkenhuis natuurlijk.. 😇 😂😄
DSC_4932.JPG
 
In een eerdere post schreef je over een loszittende schijf ergens voorop. Wat bedoel je daarmee. Verder foto van die ontsteking graag dan weten we waar we over praten
16528101899954524460696321253907.jpg16528106106915062302947915339217.jpg16528106230585616112399519067560.jpg
16528106409623022759103612570242.jpg

Zonder voor deksel komt er zat olie uit gaatje
16528110615575539320803659642564.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan