Waar zijn die mannen met de Russen toch gebleven?

Waar zijn de Russen?

  • Het is hier niet gezellig

    Stemmen: 7 16,7%
  • Ik heb geen Rus meer

    Stemmen: 13 31,0%
  • Andere dingen te doen, hij staat te verstoffen.

    Stemmen: 1 2,4%
  • Hij gaat niet meer stuk.

    Stemmen: 12 28,6%
  • Als hij kapot gaat ga ik dat hier niet zeggen!

    Stemmen: 9 21,4%

  • Totaal aantal stemmers
    42
Heb het schijfje eruit , ding heeft nog nooit zo mooi gelopen , nog steeds redelijk lucht uit pijpje maar veel minder.
En de linker cil krijg smering .

 
Die pm vervroegers willen wel eens erg rottig klemmen. Als dat toevallig erg vroeg is dan krijg je dit soort symptomen. Daarnaast, heb je hem wel goed afgesteld want ook dit type ontsteking is goed afstelbaar. Niet zomaar monteren en verwachtten dat het werkt. Niet alelen de speling maar ook de maximale beweging is stelbaar met een nokje aan de achterkant van de draaiende plaat.
 
Dat snap ik , maar waarom loopt dat ding zo goed zonder schijf , wellicht verkeerde schijf dan ? Geloof het bijna niet maar alles kan.

Onsteking is toch alleen de puntjes 0,4mm , dat inbusje op de zijkant is maximale vervroegering toch ?
Wat is er af te stellen ?
 
ehh.. precies andersom. het boutje aan de zijkant is de begrenzing van de maximale verlating en inderdaad bereik je die met de manette volledig aangetrokken. De maximale vervroeging stel je af zonder spanning op het manette-kabeltje met een "schroefje" met borgmoer dat zich links naast de contactpunten bevindt. in principe is het niet echt een schroefje, want je verdraait er een excentrisch schijfje mee dat als aanslag tegen het huis van de ontsteking fungeert. Instelling maximaal vervoegd 6-8 mm voor het BDP en maximaal verlaat òp het BDP.
 
ehh.. precies andersom. het boutje aan de zijkant is de begrenzing van de maximale verlating en inderdaad bereik je die met de manette volledig aangetrokken. De maximale vervroeging stel je af zonder spanning op het manette-kabeltje met een "schroefje" met borgmoer dat zich links naast de contactpunten bevindt. in principe is het niet echt een schroefje, want je verdraait er een excentrisch schijfje mee dat als aanslag tegen het huis van de ontsteking fungeert. Instelling maximaal vervoegd 6-8 mm voor het BDP en maximaal verlaat òp het BDP.
Twee foto's van een (behoorlijk smerige, sorry, ik heb even geen betere) PM-05 unit. (zo heet die ontsteking met handmatige verstelling)
maximaal vervoegd instellen met het schroefje met het moertje helemaal links op de foto:
maximaal verlaat wordt ingesteld met de schroef rechts onderin aan de zijkant. Deze schroef begrenst het aantal graden dat de grondplaat kan verdraaien door aan het kabeltje te trekken
1k0.jpg

De achterkant van een PM-05: met het stelschrofhe verander je de stand van het excentrische schijfje hier rechts onderin:
1k0.jpg
 
maar hoe kan het dat zonder die carter 'schijf' hij net zo mooi loopt als mijn oude M72 , en met schijf loopt de rechter cilinder niet mee tenzei ik de carburateur vlotter naar beneden hou , en gigantisch veel lucht uit dat pijpje komt .
beide cilinders zijn 6,5/6,6 bar (warme motor , volgas @ carb )
zuigerveren zijn net gemonteerd , die hebben nog geen KM gezien alleen maar in de achtertuin dus ik denk niet dat die gebroken zijn .
 
kan je de schijf niet monteren, en dan het gaten patroon bekijken met terwijl je de motor handmatig ronddraaid ?
Hiermee kan je toch een dubbele check doen of de timing klopt!

Hoe is de speling van het rondsel in het huis?
 
Ik zeg nog steeds timing verkeerd
Ik ook. Hij "jaagt" stationair en maakt licht kloppende geluiden. Ietsje later ontsteken en hij loopt een stuk mooier, je krijgt een stuk minder blow-by en dus ook een stuk minder gasstroom uit dat pijpje. Die schijf verwijderen zal voor het moment vast zorgend dat die blowbye makkelijker weg kan, maar is op zijn gunstigst symtoombestrijding en niet de oplossing of de bron van het probleem hier.
 
Ik zal vanavond even prutsen met dat schroefje met moer naast de puntjes .
Maar ik zal die schijf weer monteren .
Kan me niet voorstellen dat dit blowby is als beide cilinders 6 bar compressie meten .

Dat luchtdruk is met Niet lopende motor , gewoon met kickstart komt er geen olie uit dat gaatje bij de cilinder. Zonder die schijf komt er wel ruim olie uit de cilinder. ( Kickstart - niet lopend )

Mijn oude m72 liep bijna zonder lucht uit pijpje.

Vanavond maar een groot blok om met de motor en kijken wat er gebeurt . ( Met dat carter schijfje erin )
 
Kan me niet voorstellen dat dit blowby is als beide cilinders 6 bar compressie meten .
Ieder blok kent blow-by, dus dit blok ook. Zeker als de compressieveren nog niet goed ingelopen zijn (en als ik je goed begrijp zijn die nieuw, dus die hebben de kans nog niet gekregen)wil daar best nog van alles langs lekken. Te vroeg ontsteken tot op de rand van pingelen betekent ook dat je in die cilinder aanzienlijk meer druk krijgt dan die 6 bar.
 
Van de onsteking bdoel je toch ? Of de nokas die 180graden verkeerd staat??
Als je de nokkenas van een boxerblok als dit 180 graden omdraait zit alleen de andere cylinder in zijn arbeidsslag. Iedere 360 graden omwenteling van je krukas draait de nokkenas 180 graden. 180 graden omdraaien heeft dus geen enkel effect. Ieder ander aantal graden is vervelend.
 
en af en toe geen smering kan op veel plekken zitten. Een oliepomp met kuren, een pompaandrijving met kuren. een tandwiel wat niet lekker aanligt.
Bij een zijklepper zit aan de achterkant van de nokkenas een tandwiel, dit haakt in een los tandwiel. De oliepomp ligt onderin het carter en heeft een vierkante aandrijving. Dit gebeurd met een lange vierkante as die bovenop het blok wordt aangedreven met het losse tandwiel. Het deksel houdt alles bij elkaar. Als de aandrijving niet goed zit of het tandwiel niet aanligt of..... Er zijn legio redenen waarom er iets niet goed kan gaan.

Capture.JPG
 
Dat lijkt niets met elkaar te hebben. Deat gaatje wordt gevoed vanuit de oliepomp direct. De ventilatie en schijf doen daar niets mee. De oliepomp voedt o.a. direct de linker cilinder
Ik weet niet of dat helemaal klopt, maar ik kan er naast zitten.
Even hardop redeneren:
Ik kan me wel voorstellen dat als je carter een onderdruk heeft (dan is die er zowel voor de pomp als aan het einde van de smeerkanalen, maar niet in de buitenlucht buiten het blok) die olie ook wat meer richting de gaatjes in de cilinderwand gaat(door de onderdruk aldaar) dan richting de buitenwereld. Geen olie uit dat schroefgaatje bij het testen betekent dan echter geen gebrek aan smering van het zuigerhemd.

- Als je de schijf weglaat ontstaat geen onderdruk in het carter en onder de zuiger en komt die oliestroom dus wel uit het controlegaatje.
- Als de motor loopt heb je een lagere onderdruk onder de zuiger/in het carter door de onvermijdelijke blowby en meer opbrengst/rendement van de pomp , dus wat meer volume en druk in het kanaaltje achter de controleschroef en komt er ook olie uit het controlegaatje.

En verder geeft een hoger toerental ook meer olieopbrengst uit de pomp, terwijl het volume dat per tijdseenheid door die cilindergaatje kan op een gegeven moment beperkt wordt. Gevolg is een toename in druk in het kanaaltje achter die boring waardoor olie een andere route gaat zoeken (bijvoorbeeld uit het controlegaatje als je dat boutje verwijdert). Het zelfde geldt als de olie heet is: dan is die dunner, er kan een groter volume door de smeergaatjes in de cilindervoet en dus blijft er minder over voor dat controlegat.
 
het is een verdringerpomp. In theorie hebben die niet zoveel last van aanzuig druk. Als een blok blaast is er daadwerkelijk overdruk in het blok. Als het weghalen van een carterontluchting ervoor zorgt dat dit niet meer gebeurd is dat eigenlijk gewoon gek.

Als ik het goed heb in de zijklepper is het oliekanaal van de linker cilinder rechtstreeks in de hoofdlijn geboord die daarna de voorkant van het blok van olie voorziet.

Capture3.JPG


Capture2.JPG
 
Stuk gereden , ging wel redelijk goed. Hij loopt met wat minder timing goed , alleen ik krijg hem nu niet over half gas , ik heb de puntjes ff bijgesteld en het ging beter .
verdenk nu condensator aan het opdrogen is . Maar olie probleem is idd weg .


Edit ,

Ben net thuis en nu komt er opeens kabaal weg @ blok .....
Wtf




Tijd voor een bmw swap , klote zijkleppers dit is al men tweede die dit kabaal geeft :( :(
 
Laatst bewerkt:
Stuk gereden , ging wel redelijk goed. Hij loopt met wat minder timing goed , alleen ik krijg hem nu niet over half gas , ik heb de puntjes ff bijgesteld en het ging beter .
verdenk nu condensator aan het opdrogen is . Maar olie probleem is idd weg .


Edit ,

Ben net thuis en nu komt er opeens kabaal weg @ blok .....
Wtf
Bekijk bijlage 1762263



Tijd voor een bmw swap , klote zijkleppers dit is al men tweede die dit kabaal geeft :( :(
Weet je ook wat het kabaal veroorzaakt?
Wel balen zeg...:(.. Een Beemer blok is wellicht iets betrouwbaarder, maar deze zijkleppers blijven wel echt de mooiste vind ik...


Edit: Als je hem in de oudijzerbak wil gaan dumpen dan hoeft dat niet hoor, dan haal ik hem wel op...O-)O-)
Edit2:sorry, is eigenlijk niet zo netjes van mij....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan