Waar zijn die mannen met de Russen toch gebleven?

Waar zijn de Russen?

  • Het is hier niet gezellig

    Stemmen: 7 16,7%
  • Ik heb geen Rus meer

    Stemmen: 13 31,0%
  • Andere dingen te doen, hij staat te verstoffen.

    Stemmen: 1 2,4%
  • Hij gaat niet meer stuk.

    Stemmen: 12 28,6%
  • Als hij kapot gaat ga ik dat hier niet zeggen!

    Stemmen: 9 21,4%

  • Totaal aantal stemmers
    42
Is een cj750 bak. Op FB ook al langsgekomen. Zijspanwiel lijkt raar maar dat komt alleen omdat het wiel omgedraaid gemonteerd is met de remtrommel naar buiten wijzend en het spatplaatje ertegen. Bak is dus ongeremd maar dat is normaal op dit model.

Benno
 
En den dees?
Dnepr bak met frame voor niet-aangedreven zijspan wiel. Jaren 80 of recenter gezien de lichten, Niet-Russisch huisvlijt-ruitje en zo te zien wel Russische lak.

Ik weet het niet zeker, maar zo te zien is de voorste kogelkoppeling verzet/verlengd en zo'n kromme schoorstang als die voorste heb ik nog nooit gezien. Waarschijnlijk was de laatste motor waar hij aan hing dus geen Dnepr.

Ik heb overigens ook het gevoel dat de neus niet meer uit het originele plaat bestaat. Misschien ooit eens flink ergens tegenaan gezeten.
 
Laatst bewerkt:
Ik meen me te herinneren dat een een ventilator in de dynamo zat, maar of je die hoort...
 
Alsof die zijn eerste zijspanrondjes ooit rijdt... 😇😉

Toch wel even wat anders hoor, dan waT ik gewend was. Alleen al dat mijn span behoorlijk hard was afgeveerd en die Russen "schommelen" veel meer in de vering(zeker icm zweefzadel) lekker comfi

En spullen van een ander.....
 
Laatst bewerkt:
Ik snap t wel hoor dropje.

Maar t viel gewoon heel erg op en zag er daarom een beetje komisch uit in dit geval.
 
Ventilatorfan? Hebben ze tegenwoordig geforceerde luchtkoeling?
Ik meen me te herinneren dat een een ventilator in de dynamo zat, maar of je die hoort...
De Russische 150W Dynamo's zijn in principe wisselspanningsdynamo's, maar hebben een inwendige diodebrug waardoor ze gelijkspanning afgeven aan het boordnet. die diodebrug kan lekker warm worden, en daarom zit er een fan van geperst plaat op de dynamo-as om via een roostertje achterop de dynamo wat lucht weg te blazen.. Omdat die ronddraait met ca 2 keer het krukastoerental en de aerodynamica van een koelkastdeur heeft (lees: geen) kun je die af en toe best goed horen. Net als dat "roostertje" er achter, dat eigenlijk te weinig doorlaat heeft voor de luchtstroom die er door moet en bij wat meer toeren soms een suizend/fluitend geluid kan geven
1k0.jpg
 
Laatst bewerkt:
Toch wel even wat anders hoor, dan waT ik gewend was. Alleen al dat mijn span behoorlijk hard was afgeveerd en die Russen "schommelen" veel meer in de vering(zeker icm zweefzadel) lekker comfi

En spullen van een ander.....
Zeker icm Russische vering/schokbrekers inderdaad: lange veerweg met een vrij softe demping icm met een span dat naar moderne maatstaven vrij hoog op zijn wielen staat.

Toch pikte je het best vlot (weer) op, want het rondje polder er na ging volgens mij prima. Zeker voor onbekend materiaal :)
 
Laatst bewerkt:
De Russische 150W Dynamo's zijn in principe wisselspanningsdynamo's, maar hebben een inwendige diodebrug waardoor ze gelijkspanning afgeven aan het boordnet. die diodebrug kan lekker warm worden, en daarom zit er een fan van geperst plaat op de dynamo-as om via een roostertje achterop de dynamo wat lucht weg te blazen.. Omdat die ronddraait met ca 2 keer het krukastoerental en de aerodynamica van een koelkastdeur heeft (lees: geen) kun je die af en toe best goed horen. Net als dat "roostertje" er achter, dat eigenlijk te weinig doorlaat heeft voor de luchtstroom die er door moet en bij wat meer toeren soms een suizend/fluitend geluid kan geven
1k0.jpg
Helder.
Grappig dat BMW en Guzzi hetzelfde principe hanteren maar de diodebrug respectievelijk achter het motordeksel en achter het zijdeksel stoppen.
 
Op het gevaar af dit topic ernstig te spammen een paar assemblage-plaatjes.

krukas plaatsen is even een slag: in de juiste hoek en met de drijfstangen in de juiste stand kun je hem er zo in kantelen:
IMG_20200912_152800.jpg


Lagerhuis + voorste krukaslager:

Het distributietandwiel is een prima hulpmiddel om de krukas gedoseerd dat lager in te trekken. Een hamersteel onder de voorste krukwang voorkomt meedraaien.
IMG_20200912_153448.jpg


Tja, en daarna moet dat tandwiel er natuurlijk wel weer vanaf voor de spie en het plaatsen van een dekseltje en boutjes op het lagerhuis. Hebben we een trekker voor.
IMG_20200912_154615.jpg


en in definitieve montage.Voorste lagerhuis/dekseltje geleidt ook olie naar de tandwielen. Ik wil niet dat dat tussen het lagerhuis weglekt. Officieel zit hier geen pakking. ik heb er een klein beetje (Dun!!) Hylomar voor gebruikt. Borgplaatje niet vergeten... Officieel moet je het omtikken...schijnt, maar ik houd niet van timmeren op (kruk) assen. Met een waterpomptang gaat het veel gedoseerder:
IMG_20200912_163657.jpg


Nokkenas plaatsen. Voor montage de nokvolgers aan de kant duwen, drupje olie op het achterste tandwieltje (voor de oliepomp-aandruiving) en daar waar de as in het glijlager valt en niet vergeten de markeringstekens goed te zetten:
IMG_20200912_163925.jpg
IMG_20200912_164022.jpg
IMG_20200912_164226.jpg


Oliepomp - een simpel tandwielpompje- komt aan de onderzijde, met een lange as omhoog naar de eerder genoemde aftakking van de nokkenas. zeefje er over met een stukje borgdraad om der ergste "keien" buiten te houden:
IMG_20200912_164945.jpg

IMG_20200912_170344.jpg
IMG_20200912_171758.jpg


Paronite-pakking en een carterpan er onder, dan kan hij tenminste rechtop staan.
IMG_20200912_172509.jpg
IMG_20200912_174526.jpg


Voorhuis plaatsen:
merk op dat Russische pakkingen hier heel dun zijn en van een bijna vloei-achtig papier. Dat is toerijkend, zeker met een veegje Hylomar boven en onder (dat is die blauwe smurrie). In de handel zijn ook "verbeterde" westerse (yeah right, made in China in westerse opdracht)pakkingen te krijgen, maar die zijn 0,3 mm dikker. Omdat in het voorhuis ook nog wat mechanisch-bewegende delen bevat (roterende schuif van de carter-ventilatie bijvoorbeeld) is dat dé manier om een paar tolleranties om zeep te helpen met een hoop extra rammels en slijtage tot gevolg.
IMG_20200912_175128.jpg


Ter afsluiting: zuigers. In Ural-kopkleppers zijn twee types in omloop: met bolle koppen(vanaf ca 1990) en met vlakke koppen(de rest):
De bolle kop geeft een fractie hogere compressie, en was een oplossing/poging om tegemoet te komen aan westerse uitstoot-eisen. Helaas is de vorm van de verbrandingskamer er verder niet op aangepast, dus veel voordelen biedt het niet. Hooguit heb ik het idee dat de "bolkoppen" kritischer zijn met starten en afstellen. In dit geval ga ik voor de "platkoppen". nog lof van bovenstaande zien die er ook het netst afgewerkt uit. Als het niet bevalt kun je ze overigens ook zo omruilen. Voordeel van Russische zuigers: duur zijn ze niet en (en nu weet ik dat ik hier commentaar op ga krijgen omdat half internet vindt dat het niet zo is) ze voldoen voor normaal gebruik eigenlijk prima.

IMG_20200912_184715.jpg


Net zo "controversieel": Russische zuigerveren gebruiken. Ik heb tot nu toe geen eigen slechte ervaringen opgedaan die vinden dat het anders moet. Wel dat ze relatief lang nodig hebben om echt helemaal in te lopen. In ieder geval: voor montage de slotspeling meten. Ik wil 2/10 mm hebben voor dit blok. Een Ural-kopklepper kent behoorlijke temperatuurverschillen en te weinig slotspeling geeft een klemmende veer en een vastloper.
meten van een nog niet gemonteerde veer is makkelijk: plaats in de cylinder en schuif er een voelermaat tussen:
IMG_20200912_184138.jpg
IMG_20200912_184146.jpg


Wordt vervolgd...
 
Routine werk zo te zien O-) haha. Die carterpan wat je hebt is deze ook dieper dan de standaard ijzeren pannen?
Er bestaan wel diepere carterpannen, maar hier is het volume is gelijk, maar die geperste blikken pannen vervormen als je ze hard aandraait en krijg je bijna nooit lekvrij. Deze alu-pannen zijn veel vorm-stabieler en voeren veel beter warmte af middels de extra koelribben. Ik heb zelf altijd een wat dubbel gevoel bij die extra-diepe carterpannen. Zonder modificatie van de aanzuiging van je oliepomp (die dan ook onderin moet gaan aanzuigen) hebben ze in ieder geval geen nut.
 
Terug
Bovenaan Onderaan