Waar zijn die mannen met de Russen toch gebleven?

Waar zijn de Russen?

  • Het is hier niet gezellig

    Stemmen: 7 16,7%
  • Ik heb geen Rus meer

    Stemmen: 13 31,0%
  • Andere dingen te doen, hij staat te verstoffen.

    Stemmen: 1 2,4%
  • Hij gaat niet meer stuk.

    Stemmen: 12 28,6%
  • Als hij kapot gaat ga ik dat hier niet zeggen!

    Stemmen: 9 21,4%

  • Totaal aantal stemmers
    42
Interessant...

Heeft u hem wel in NL gekocht ? En dan met wat voor papieren er bij?
Of komt hij rechtstreeks uit het voormalige Oostblok?

In Nederland gekocht maar woon in België, vandaar import procedure. Homologatie heb ik vandaag ontvangen, normaal is het nu via verzekering naar DIV en thuis nummerplaat ontvangen.

Was van eerste eigenaar in NL dus met kaartje en papieren kentekenbewijs.

Is aangedreven niet in principe ook geremd?

Ah handig, dat is toch weer wat veiliger. Ik zag op de onderdelen en specsheet dat de MT-11 en MT-16 een trommelrem hebben op het zijspan wiel. Dat onderdeel ontbreekt op de MT10-36 volgens wat ik kan vinden. Aandrijving is normaal enkel de MT-16.

Wel verschillende met ural is dat dit permanente 2WD is dus met een differentieel. Is het dan nog altijd geremd op dat wiel?

ehh.. Weet je het zeker?? Bij een MT-16 verwacht ik eigenlijk een dubbel-oplopende voorrem, Net als bij de MT-11.

Tegelijkertijd: Bij een Rus kun je alles verwachten, want remankerplaten bij een telescoop wissel je in drie minuten om. Vandaar de suggestie om een foto te posten ;)

En hierbij alvast de foto van trommelrem voorin. Ik zal sowieso al nieuwe (europese) remschoenen kopen en kabels vervangen. Het zal er niet op verslechteren.



En dit zijn nog een paar foto's van de advertentie, ik heb nog geen andere.




 
In Nederland gekocht maar woon in België, vandaar import procedure. Homologatie heb ik vandaag ontvangen, normaal is het nu via verzekering naar DIV en thuis nummerplaat ontvangen.

Was van eerste eigenaar in NL dus met kaartje en papieren kentekenbewijs.



Ah handig, dat is toch weer wat veiliger. Ik zag op de onderdelen en specsheet dat de MT-11 en MT-16 een trommelrem hebben op het zijspan wiel. Dat onderdeel ontbreekt op de MT10-36 volgens wat ik kan vinden. Aandrijving is normaal enkel de MT-16.

Wel verschillende met ural is dat dit permanente 2WD is dus met een differentieel. Is het dan nog altijd geremd op dat wiel?



En hierbij alvast de foto van trommelrem voorin. Ik zal sowieso al nieuwe (europese) remschoenen kopen en kabels vervangen. Het zal er niet op verslechteren.



En dit zijn nog een paar foto's van de advertentie, ik heb nog geen andere.





Oh die stond pas bij RB, dat is die met dat R60 blok toch?
 
In basis een mt16 geweest aan de remmerij te zien. Blok van een BMW erop gezet. Hoe en hoe goed kan ik zo niet beoordelen uit de foto's,

rondom geremd inderdaad voor dubbel oplopende schoenen en achter en zijspan een gewone enkel oplopende schoen. Ws. verglaasd of vet maar dat zie je vanzelf als je gaat kijken. Ik zie zo alleen geen kabel naar het zijspan gaan voor de remmen, dus of het allemaal aangesloten is, geen idee. maak eens een foto tussen de motor en het span in vanaf de achterkant naar de rempedaal.

voorremhevel staat goed verkeerd afgesteld, zo gaat hij nooit remmen. In ontspannen toestand moet de hoek van de hevel met de kabel 90 graden zijn bij voorkeur. dan heb je wat te zeggen. Hevel verzetten waarschijnlijk om het goed te krijgen.

Specsheets heb je iets aan met dit soort motoren, de kans dat ze nog zijn zoals uit uitgeleverd (en uberhaupt op spec) is nul.
 
Van bij Richard inderdaad. Dat verstellen van die hevel ga ik alvast eens bekijken.

Zoiets bedoel je van foto? Ik zie nergens een kabel of stang naar het zijspanwiel lopen.



Ik zie zelfs geen remhevel eigenlijk. Beetje lastige foto blind gemaakt

 
een remhevel vind je daar ook niet. normaal komt de remkabel vanaf de motor onder het span door in een grote lus naar het tandwielhuis. daar gaat de kabel naar binnen toe om binnenin de trommel de hevel te hebben. eigenlijk een heel mooi systeem maar zo te zien niet gemonteerd bij je. Ik vraag me af wat er nog meer niet aan klopt.

verder zie ik aan de voorrem een schroefnippel op de remkabel. ziet er dus ook al gemodificeerd uit.


benno
 
En hierbij alvast de foto van trommelrem voorin. Ik zal sowieso al nieuwe (europese) remschoenen kopen en kabels vervangen. Het zal er niet op verslechteren.

Ik zie dat Benno al gereageerd heeft op de meeste punten waar ik dat ook op zou doen, dus laat ik eens (bijna) niets zeggen ;)

wel nog even aansluiten op de opmerking over die rem:
voorremhevel staat goed verkeerd afgesteld, zo gaat hij nooit remmen. In ontspannen toestand moet de hoek van de hevel met de kabel 90 graden zijn bij voorkeur. dan heb je wat te zeggen. Hevel verzetten waarschijnlijk om het goed te krijgen.
Qua krachtoverbrenging staat die inderdaad sowiezo verkeerd. In mijn ogen zou het nog mooier zijn als de hevel in ontspannen toestand "net over de 90 graden heen" staat en bij het aanspreken van de rem op 90 graden: dan is de kracht die je op de remschoenen over kunt brengen optimaal. Zoals de hevels nu staan gaat het merendeel van de remkracht verloren doordat je vooral in het verlengde van de hevel trekt (en dus vooral probeert de hevel op te rekken in plaats van te remmen, iets wat helaas geen enkele kan van slagen heeft ;) )
Verstellen: De remhevels zitten gemonteerd op een ster-vormig uiteinde van het asje van de remsleutel. Verstellen van de hevels komt dus in eerste instantie neer op het loshalen van de remkabel, het loshalen van de moeren die de hevels op hun plek houden en dan de hevels afnemen en "een tandje verschoven" de boel in omgekeerde richting weer monteren.

Qua remschoenen is naast het frictiemateriaal vooral van belang dat ze zoveel mogelijk aanliggen op de trommel. ik gebruik een soortgelijke dubbel-oplopende rem op mijn K750 en bij mij bleek het lonend om onder een van de "paddestoeltjes" waar de remschoenen aan de vrije kant op rusten een ringetje te leggen om de boel beter kloppend te krijgen.

Punt van aandacht: vaak is het frictiemateriaal van standaard-remschoenen net iets te breed en loopt dan aan tegen de zijkant... Vijl gereed houden dus: (overigens is het wel Russisch Frictiemateriaal op de foto... voor de opmerkezame meekijker)
540.jpg


Tot slot kan het lonend zijn om dat stangetje te vervangen door iets stijvers. Het wordt belast op duwen en is vrij lang. bij hard remmen wil het stangetje wel eens dusdanig ondergedimensioneerd zijn dat het vooral doorbuigt en één remschoen maar gedeeltelijk mee doet. Een mogelijke oplossing is deze:
540.jpg

Voor wie niet herkent wat dit is: dit wordt bij de bouwmarkt verkocht als kabelspanner, de gebruikte schroefdraad is al een millimeter dikker dan het standaard-stangetje en door de dikte in het midden buigt íe zeker niet. Ook veel makkelijker om de schoenen gelijk te stellen: een van beide kanten heeft linkse draad, waardoor je kunt verstellen zonder één van beide einden los te halen. (wel belangrijk: na het stellen de borgmoertjes aandraaien...) de "asjes" hergebruik je van de huidige gaffels. Een extra ringetje om de zijdelingse speling in de nieuwe gaffels er uit te halen is wel een goed idee:
540.jpg

Een ringetje tussen de gaffel en de splitpen overigens ook (eigenlijk dus niet zo'n gelukkige foto', maar dat ding zit inmiddels al jaren gemonteerd en ik kon geen betere vinden)

Tenslotte: een schroefnippel op een remkabel is een aardige noodoplossing om thuis te komen, maar voor "permanent" zou ik minstens een gesoldeerde bus aan het einde willen hebben. schroefnippels willen na enig gebruik wel eens opschuiven richting het einde van je kabel. Of er voorbij.. :X

Als je de basis voorwaarden in orde hebt kun je daarna op de gebruikelijke wijze de kabel afstellen en de remschoenen "synchroniseren"
 
Laatst bewerkt:
In mijn ogen zou het nog mooier zijn als de hevel in ontspannen toestand "net over de 90 graden heen" staat en bij het aanspreken van de rem op 90 graden: dan is de kracht die je op de remschoenen over kunt brengen optimaal.
In mijn ogen ook hoor. Is natuurkundig geheel logisch en verantwoord. :Y
Doe ik bij mijn trommel remmetjes ook zo. :Y
 
Ah, oke.. Onze spam-plaag van de afgelopen weken weer..

Soms krijg je toch merkwaardige ideeën voor zo'n stoorzender...iets met een Siberische Goelag of zo... 🤔 :X
 
Laatst bewerkt:
@Nejra zit er eigenlijk nog asbest is het Russische (nieuwe) frictie materiaal?
In het nieuwe niet en met de bruine voeringen die tegenwoordig doorgaans op KMZ/Dnepr schoenen zitten kun je er ook van uit gaan dat er geen asbest in nieuwe voeringen zit (fabriek bestaat al een poos niet meer, aftermarket etc..), maar als je een paar verse remschoenen voor een Ural bestelt en ze hebben zwarte voeringen weet je nooit of ze nieuw frictiemateriaal uit recente productie hebben of dat iemand nog wat remschoenen uit een oude restpartij heeft gevonden.
Blijft een beetje een kwestie van gezond verstand gebruiken en remspul kritisch bekijken.
 
ik zag dat ding ook op marktplaats , er is weinig origineels aan dat ding , en veel te duur.
logo is fout , russen hadden andere logo's als ze al gebruik waren , en dat zijspan spatbord ook , SSSR ? dat is een leuke typ fout , USSR moet dat wezen volgens mij . dan heb ik het niet eens over die karwei plak letters van die 750 en dat speelgoed machine geweer , ik ben wel jarloers op die sirene die wil ik ook wel op mijn zijspan hebben ,maar dan onderop dat niemand hem ziet

Zoiets? Niet goedkoop helaas

 
Jawadde net de eerste ritten gedaan op de depnr. Wat een ervaring. Maar wel leuk! Ben nog niet sneller dan 50kmh gegaan maar wel al 2 keer in panne gevallen ook.

Eerste keer was ik 1000m verder en ging de motor uit als ik gas bij gaf. Wat met choke zitten spelen want die stond nog altijd op. Starten ging telkens wel maar telkens zelfde probleem dat de motor uit viel bij meer gas geven. Ik dacht ja door de choke maar dan was na tig startpogingen de accu ook nog plat natuurlijk. Klein stukje naar boven geduwd en de rest kon ik de berg afrollen tot in de garage :-).

Accu opgeladen en 9 L getankt want ik zag niet veel zitten in de tank. Mogelijks was dat dus het probleem al die tijd al. Maar nu weet ik niet welke stand van de kraan reserve is en welke gewoon. Ik denk dat ik een kp-15 kraantje heb van deze link http://www.russianiron.com/eafranke_ural4/Part XXIX-3 - Petcocks.pdf en dat hendeltje kan ik dwars of naar boven of naar beneden zetten. Ik zet het verdikte deel naar beneden... Dan kan ik met 9L en een volle accu starten en rijden.

Dan ook maar accu bijgeladen. Jongste wou zo graag mee dus ik spreek af met haar dat het goed is maar dat ze mogelijks zal moeten helpen duwen. Ik rij strategisch bergop. Motor start vlot en loopt goed. Weer ongeveer 1000m verder zet ik choke af deze keer en dat lijkt goed te gaan allemaal. Zet em zelfs ff in 3de.

Maar dan stop ik ff langs de kant om met de kleine te overleggen. Ik hoor haar slecht dus ik zet de motor af. Ja ze wil nog verder omrijden dus ik zeg goed maar we gaan eerst mama verwittigen. Ik wil terug starten is de accu weer op. Waarschijnlijk is deze nu sowieso goed stuk al. Of de alternator werkt weet ik nog niet eens, niet ver genoeg gereden daarvoor.

Motor liep trouwens goed zonder inhouden zonder choke toen.

Er zit een redelijk kleine accu in omdat ik dacht ik kickstart wel als die plat is. Maar zou het kunnen dat je met een platte accu ook niet kunt kickstarten? Met plat bedoel ik dan echt dood.

Zou het zinnig zijn van zo'n booster mee te nemen voor die situaties?


Ah en mijn snelheid lijkt niets aan te geven. Naald springt op naar bijna 20kmh maar dat lijkt meer met vibratie dan iets van snelheid te maken te hebben. Ik kijk nu dus op mijn telefoon voorlopig. De afstand loopt wel correct mee. Ik ben er nog niet uit of dat over dezelfde kabel gaat of niet. Dit issue is niets dringend.

Een jerrycan is al besteld. Er zijn ook nieuwe kabels op komst. Heb nog maar 1 foto nu maar eens ik er deftig mee kan rijden volgen er zeker nog.

 
Als je contactpuntjes hebt is een half tamme accu meestal voldoende. Een elektronische ontsteking heeft meestal 10 Volt nodig.
 
Paar dingen...

Ja, je hebt een accu nodig anders werkt de ontsteking niet. In nood werkt een goede 9 volt batterij zelfs al om te starten dus veel heb je niet nodig maar je moet ergens een vonk mee kunnen maken. Boosters werken ook. de accu hoeft niet groot te zijn als hij maar genoeg spanning kan leveren.

Zorg er voor dat je een goedkope multimeter hebt en meet de accuspanning als de motor loopt. bij een 12 volt motor moet je dan met een beetje gas minimaal 13 volt hebben anders laadt de accu niet op en sta je alsnog stil na een tijdje.

het is geen brommer he, met een ontstekingsspoel.

benno
 
Jep ik zat met mijn gedachten nog bij de brommers. Is een lifepo4 accu en die gaat zelfs onder de 6V als ik vol hou. Maar goed dan weet ik ook dat ik of een booster mee moet nemen of kickstarten voor de accu leeg is.

Inderdaad binnenkort eens de spanning meten onderweg.
 
Jawadde net de eerste ritten gedaan op de depnr. Wat een ervaring. Maar wel leuk! Ben nog niet sneller dan 50kmh gegaan maar wel al 2 keer in panne gevallen ook.

Eerste keer was ik 1000m verder en ging de motor uit als ik gas bij gaf. Wat met choke zitten spelen want die stond nog altijd op. Starten ging telkens wel maar telkens zelfde probleem dat de motor uit viel bij meer gas geven. Ik dacht ja door de choke maar dan was na tig startpogingen de accu ook nog plat natuurlijk. Klein stukje naar boven geduwd en de rest kon ik de berg afrollen tot in de garage :-).

Accu opgeladen en 9 L getankt want ik zag niet veel zitten in de tank. Mogelijks was dat dus het probleem al die tijd al. Maar nu weet ik niet welke stand van de kraan reserve is en welke gewoon. Ik denk dat ik een kp-15 kraantje heb van deze link http://www.russianiron.com/eafranke_ural4/Part XXIX-3 - Petcocks.pdf en dat hendeltje kan ik dwars of naar boven of naar beneden zetten. Ik zet het verdikte deel naar beneden... Dan kan ik met 9L en een volle accu starten en rijden.

Dan ook maar accu bijgeladen. Jongste wou zo graag mee dus ik spreek af met haar dat het goed is maar dat ze mogelijks zal moeten helpen duwen. Ik rij strategisch bergop. Motor start vlot en loopt goed. Weer ongeveer 1000m verder zet ik choke af deze keer en dat lijkt goed te gaan allemaal. Zet em zelfs ff in 3de.

Maar dan stop ik ff langs de kant om met de kleine te overleggen. Ik hoor haar slecht dus ik zet de motor af. Ja ze wil nog verder omrijden dus ik zeg goed maar we gaan eerst mama verwittigen. Ik wil terug starten is de accu weer op. Waarschijnlijk is deze nu sowieso goed stuk al. Of de alternator werkt weet ik nog niet eens, niet ver genoeg gereden daarvoor.

Motor liep trouwens goed zonder inhouden zonder choke toen.

Er zit een redelijk kleine accu in omdat ik dacht ik kickstart wel als die plat is. Maar zou het kunnen dat je met een platte accu ook niet kunt kickstarten? Met plat bedoel ik dan echt dood.

Zou het zinnig zijn van zo'n booster mee te nemen voor die situaties?


Ah en mijn snelheid lijkt niets aan te geven. Naald springt op naar bijna 20kmh maar dat lijkt meer met vibratie dan iets van snelheid te maken te hebben. Ik kijk nu dus op mijn telefoon voorlopig. De afstand loopt wel correct mee. Ik ben er nog niet uit of dat over dezelfde kabel gaat of niet. Dit issue is niets dringend.

Een jerrycan is al besteld. Er zijn ook nieuwe kabels op komst. Heb nog maar 1 foto nu maar eens ik er deftig mee kan rijden volgen er zeker nog.

edit: Hier stond een heel verhaal over Russische laad-en en ontstekingssystemen, maar laat maar, je hebt geen origineel blok meer maar een BMW-blok in je Dnepr.... even niet aan gedacht. sorry .
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan