Waar zijn die mannen met de Russen toch gebleven?

Waar zijn de Russen?

  • Het is hier niet gezellig

    Stemmen: 7 16,7%
  • Ik heb geen Rus meer

    Stemmen: 13 31,0%
  • Andere dingen te doen, hij staat te verstoffen.

    Stemmen: 1 2,4%
  • Hij gaat niet meer stuk.

    Stemmen: 12 28,6%
  • Als hij kapot gaat ga ik dat hier niet zeggen!

    Stemmen: 9 21,4%

  • Totaal aantal stemmers
    42
Ik zou het commentaar bij al je foto's ook even vertalen in het Russische, kunnen ze nog wat van leren :}

;)

edit: Oh ja, dan wel ff "cilinders" vervangen door het woordje "zuigers daar waar ze staan te wachten op nieuwe zuigerveren ;) ~[edit]
 
Laatst bewerkt:

Thanks :)

Ik zou het commentaar bij al je foto's ook even vertalen in het Russische, kunnen ze nog wat van leren :}

;)

Dank je. Ik had geen zin in de beruchte vastlopers, dus de hele handel even flink nalopen leek me een goed idee. Volgens mij moet íe het zo wel weer een poosje uithouden als ik hem netjes in laat lopen.
Ik zal me gelijk even aanmelden voor een cursusje vertalen, want mijn Rusisch is wat roestig de laatste tijd ;)

edit: Oh ja, dan wel ff "cilinders" vervangen door het woordje "zuigers daar waar ze staan te wachten op nieuwe zuigerveren ;) \[edit]

oops... :X aangepast
 
Laatst bewerkt:
Goed verhaal en mooie fotos.

Dit verdiend een subliem resultaat



Of om het maar eens in het Russisch te zeggen

Хорошая история и красивые картинки.
Он заработал превосходный результат
 
Laatst bewerkt:
De achterste krukas-keerring dicht af op de buitenzijde van het vliegwiel

Foto-IQJ3XJDF.jpg


dus installeren moet met wat vloeibare pakking boven en onder het borgplaatje
Foto-FSLOUBKN.jpg


Bout er bij
Foto-T6T3LRH6.jpg


en aandraaien:
Foto-BZOOW3RA.jpg



Deze koppelingsplaten....

Foto-3QZS3QU7.jpg

Foto-FYMUZ3QP.jpg

Foto-ACE66PSS.jpg



kunnen beter hier naar toe verbannen worden:
article17326856.jpg


Dus heb ik deze maar genomen:
Foto-MVBVVBFA.jpg

Foto-ZQCB4L8C.jpg



De Dnepr-fabriek had een handig tool voor het uitlijnen van de frictieplaten (en gelukkig is dat tool gewoon te koop)
Foto-NAHUANEJ.jpg


Foto-WHR8YBUR.jpg



Stalen tussenplaten lijn je gewoon op met een paar lange bouten met een moertje er op
Foto-EBWBFY6U.jpg


moertje er op?? ja, want dan kun je de handel makkelijk in de koppelingsveren trekken door die moeren aan te draaien:
Foto-BPR8AMYY.jpg


Definitieve boutjes er in met locktite:
Foto-SBPITB7X.jpg


klaar!! *O*


Tegenwoordig hebben we electronische ontsteking, maar een rus heeft gewoon Contactpunten:
Foto-UZOK8RZU.jpg

1 stuks op een plaat met handmatige vervroeging. (in die veer rechts-boven komt een kabel naar een heveltje op het stuur waarmee je de hele ontstekingsplaat een paar graden kunt verdraaien)

en een condensator:
Foto-O4QSGXLT.jpg


die achterin het ontstekingshuis een plaatsje krijgt:
Foto-8DYDTPCT.jpg


en voorop komt dan een rotortje met stroomverdelerkap:
Foto-GKDKDOJN.jpg

(hier even de oude gebruikt voor de foto)

"New old stock" Russische bougiedoppen: van bakkeliet met losse rubberen "hoedjes" tegen het vocht:
Foto-PAHCXERO.jpg


die ik voor de zekerheid aan de kabelkant ook maar even heb afgedicht, want daar is niet in afdichting voorzien...
Foto-W3MLKAZX.jpg


En voor een echte vonk hebben we nog een bobine nodig, maar die wordt nog uitgegraven ;) (en voorzien van een nieuw laagje zwart. Hij zit nl nogal in het oog... )
Foto-ML8JCP46.jpg



wordt vervolgd!! *O*
 
Laatst bewerkt:
Lekker bezig :)

Heb je de originele spanningsregelaar nog? Die begon bij mij op een gegeven moment problemen te geven, de rest van die ouwe zooi deed het nog prima. En die vervroeger heb ik nooit nodig gehad, ook niet bij starten. Blijkbaar komt dat niet zo nauw?
 
Ouwe meuk blijft leuk.. :+

Is het een Bosch bobine of iets van Russische makelij?

Uitermate Ex-Sovjet: er staat tekst in het cyrillisch op en hij oogt heel oud. Volgens de multimeter zou hij nog goed moeten zijn, ook al staan de Russische bobines niet al te best bekend. Ik ga hem gewoon monteren.

Lekker bezig :)

Heb je de originele spanningsregelaar nog? Die begon bij mij op een gegeven moment problemen te geven, de rest van die ouwe zooi deed het nog prima. En die vervroeger heb ik nooit nodig gehad, ook niet bij starten. Blijkbaar komt dat niet zo nauw?


Zoiets:
Foto-YKU6RCHR.jpg


De originele mechanische spanningsregelaar en stroombegrenzer. ik heb hem open gehad. een van de contactjes van de relais was een beetje geoxideerd en ingebrand en die heb ik met een strookje schuurpapier voorzichtig een beetje gefatsoeneerd. mijn eerste indruk is dat íe nu gewoon moet werken. Als straks het blok in het frame zit en draait kan ik er ook echt aan meten om te zien of het ook echt werkt zoals bedoeld.
Schijnt met een regelbare labvoeding ook los getest te kunnen worden, maar zo'n ding heb ik niet...
De handmatige vervroeging is natuurlijk eigenlijk een handmatige verlating: de ontsteking op minder graden voor het BDP zetten om de kans op terugslaan te verkleinen.
Omdat het een erg laagtoerig blok is, is de niet-handmatig-verlate stand (ontsteking een paar graden voor BDP) ook al redelijk conservatief dus het zou heel goed kunnen dat het zonder ook kan. Ik zal het TZT eens uitproberen.

al ik het zo zie dan zou ik bijna gaan denken dat ik het ook kan. :Y


Tja, technisch is het allemaal geen raketkunde hoor. Volgens mij kan iedereen die redelijk technisch is, wat basisvaardigheden heeft en zijn hoofd er bij houdt een heel eind komen bij deze motoren. *O*
 
Als de vonk mooi blauw is van kleur dan is je bobine goed. Maar je weet het pas zeker als de bobine lekker op temperatuur is en dan zijn werk goed blijft doen.
 
Die verdelerkap geeft wel eens problemen.. je kan deze ook weglaten en vb. een 6V eend-bobine installeren.. :Y
 
eendbobines heb ik geen goede ervaringen mee.

dat is het zwakste punt van die auto volgens mij, de meeste die ik ken rijden met 2 bobines rond onder de kap om snel te kunnen wisselen als hij stil valt.
 
Een beetje laat, maar ook mijn motor moet af en toe Europa eens doorgestuurd worden. Het ziet er allemaal enorm netjes uit, het lijkt of je het eerder gedaan hebt.

maar....... ik mot toch wat te zeuren hebben. Juist omdat je schrijft dat de voetsteunen lostrillen: ik had de zuigers, pistonpennen en de rest van de meuk even op de weegschaal gelegd. Misschien ook wel even de inhoud van de verbrandingskamers nagemeten.
Toegegeven, het zijn acties die je normaal gesproken alleen bij een Harlie doet, de Oekraïense kwaliteit is vanzelfsprekend een stuk beter.
 
Laatst bewerkt:
Nieuw merk zeker Harlie :) . Een spin-off van Harley Davidson. Persoonlijk vind ik een Crocker veel interessanter alleen zijn die zo zeldzaam en daarom ook nog eens onbetaalbaar. Dat is met Indian ook zo. De prijzen die er worden gevraagd slaan m.i. nergens op. Het is daarom leuk om te horen dat de Dnepr en de Ural spullen voor normale bedragen te bekomen zijn.
 
_O- _O- _O- _O- nooit harlie gereden zeker halflive *D *D gaat overal....... en nee , niet op een aanhanger :N
Het zal je verbazen.
Maar mijn sleuteltechnische kennis van de grote twins komt voornamelijk uit een blaadje dat Bigtwin heet en een topic hier dat geschreven is door iemand die echt weet hoe je een pre evo moet behandelen.
In al die sleutelverhalen gaat het om wegen en uit literen omdat de Amerikaanse nauwkeurigheid ernstig te wensen overliet.
Gelukkig is dat enorm verbeterd sinds de motorblokken volgens Duitse en Japanse kwaliteitsnormen gemaakt worden en de Amerikanen alleen nog maar assembleren.
De AMF types waren volgens mij van een mindere kwaliteit dan de gemiddelde Ural, maar worden door de Harlie scene naar mythisch niveau gebracht. Vandaar mijn allergie voor dat merk. Ik zal eerder een Rus als een Harlie kopen.
 
Als ik dan toch mag kiezen,, doe mij dan maar een Italiaan. Guzzi V blok tussen de benen en een boxer in je 2CV ;)
 
Het zal je verbazen.
Maar mijn sleuteltechnische kennis van de grote twins komt voornamelijk uit een blaadje dat Bigtwin heet en een topic hier dat geschreven is door iemand die echt weet hoe je een pre evo moet behandelen.
In al die sleutelverhalen gaat het om wegen en uit literen omdat de Amerikaanse nauwkeurigheid ernstig te wensen overliet.
Gelukkig is dat enorm verbeterd sinds de motorblokken volgens Duitse en Japanse kwaliteitsnormen gemaakt worden en de Amerikanen alleen nog maar assembleren.
De AMF types waren volgens mij van een mindere kwaliteit dan de gemiddelde Ural, maar worden door de Harlie scene naar mythisch niveau gebracht. Vandaar mijn allergie voor dat merk. Ik zal eerder een Rus als een Harlie kopen.

Ik ben het op dat gebied met je eens.

En los daarvan kan ik me heel goed indenken dat iemand zoveel liefde voor een merk als Harley heeft. Anderzijds vind ik het verschrikkelijk dat de meeste Harley rijders (Lasmoat als uitzondering en meerderen) geen respect hebben voor andere rijders/merken. Dat heeft met sleutelkennis al niets meer te maken. De meeste Harley rijders (en dat zijn er heeeeeeel veel inmiddels) hebben helemaal geen verstand van het ding.

Ik daarintegen hou van bijna alles op motor gebied. Ieder zijn ding, maar respecteer dat ook.
 
Laatst bewerkt:
Een beetje laat, maar ook mijn motor moet af en toe Europa eens doorgestuurd worden. Het ziet er allemaal enorm netjes uit, het lijkt of je het eerder gedaan hebt.
Dank je. Beter laat dan nooit ;)
Het is absoluut mijn eerste KMZ/Dnepr/Rus, maar niet de eerste motor waar ik aan sleutel hoor.

maar....... ik mot toch wat te zeuren hebben. Juist omdat je schrijft dat de voetsteunen lostrillen: ik had de zuigers, pistonpennen en de rest van de meuk even op de weegschaal gelegd. Misschien ook wel even de inhoud van de verbrandingskamers nagemeten.
Toegegeven, het zijn acties die je normaal gesproken alleen bij een Harlie doet, de Oekraïense kwaliteit is vanzelfsprekend een stuk beter.
Dat heet geen "zeuren", maar "mee denken" en daar is niets mis mee :)
Ik heb geen idee of het lostrillen van de voetbouten ook een probleem zou zijn bij dit specifieke blok. Ik heb het blok namelijk nooit horen of zien lopen. Ik kom alleen allerlei verwijzingen naar los trillende voetbouten tegen op internet en het leek me een goed idee om op safe te spelen nu dat makkelijk kon.

Vanwege het monteren van een nieuwe zuiger heb ik overigens wel gewogen, ook al omdat de nieuwe zuiger wat kleinere openingen onder de olieschraapveren heeft. Het gewichtsverschil was 2 gram en met een dremeltje heb ik de nieuwe zuiger voorzichtig wat lichter gemaakt door aan de binnenzijde rondom wat materiaal weg te halen met een schuurtonnetje. Het gewichtsverschil is nu minder dan 1 gram en met mijn middelen niet meer betrouwbaar te meten. Volumes van verbrandingskamers en de balans van de krukas heb ik me echter niet aan gewaagd, ook al omdat ik hier niets gewijzigd heb.

vwb kwaliteit: tot nu toe valt het me voor wat betreft de delen die in/aan de motor zelf gemonteerd zijn alleszins mee. Na alle enge verhalen had ik een hoop ellende verwacht, maar naar pré jaren '70 normen is dat gewoon goed. Hooguit is de uitwendige afwerking van bijvoorbeeld de gietijzeren cylinders wat grover dan bij westers spul, maar dat is cosmetisch. Hat kan natuurlijk mee spelen dat mijn motor een jaren '60 exemplaar is, waarvan wordt beweerd dat ze kwalitatief een hoop beter zijn dan de jaren '80 en '90 russen. Bij nieuwe onderdelen is de kwaliteit soms namelijk gewoon dik onder de maat, dus dat blijft een beetje oppassen en in sommige gevallen accepteren dat je het zelf moet nabewerken.

Wel is en blijft het natuurlijk in essentie techniek uit de jaren '20 en '30 uit de vorige eeuw en zal het dus ook gereden en onderhouden moeten worden naar de normen uit die tijd. Zo zit er bijvoorbeeld geen oliefilter in en vertrouwde men op een magnetische bout, en vaak olie wisselen om de zaak schoon te houden.

Ik daarintegen hou van bijna alles op motor gebied. Ieder zijn ding, maar respecteer dat ook.

:^
 
Laatst bewerkt:
Die verdelerkap geeft wel eens problemen.. je kan deze ook weglaten en vb. een 6V eend-bobine installeren.. :Y
Eerst maar eens kijken wat eea in originele toestand doet. Volgens mij kan het nooit erger zijn dan alle andere verbrandingsmotoren met verdelerkappen die tussen 1910 en 1980 zijn geproduceerd. Natuurlijk kan het idealer, moderner en beter, maar dat geldt voor ongeveer ieder onderdeel aan die motor. In mijn ogen is de lol van dit soort motoren juist het feit dat het allemaal lekker primitief, toegankelijk en minimalistisch is. Voor een "dagelijks gebruik motor" zou ik het denk ik anders aan pakken, maar dat is hier niet aan de orde en dus ga ik voor "nostalgisch". ook als dat in de praktijk "bewerkelijk" betekent.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan