Waar zijn die mannen met de Russen toch gebleven?

Waar zijn de Russen?

  • Het is hier niet gezellig

    Stemmen: 7 16,7%
  • Ik heb geen Rus meer

    Stemmen: 13 31,0%
  • Andere dingen te doen, hij staat te verstoffen.

    Stemmen: 1 2,4%
  • Hij gaat niet meer stuk.

    Stemmen: 12 28,6%
  • Als hij kapot gaat ga ik dat hier niet zeggen!

    Stemmen: 9 21,4%

  • Totaal aantal stemmers
    42
Die felgroene kikker kleur noemen ze op een Trabant Apfelgrün.
Sowieso zitten er nogal wat overeenkomsten in vreemde kleur keuze tussen de Russische motoren en Trabantjes
Als ik op apfelgrun google zie ik wel meteen een Stahlhelm op duiken in die kleur.

Dus is wellicht meer een kleurtje voor Boris ipv Svetlana?
 
Olive Drab heb ik de Kawasaki gespoten, vind dit persoonlijk een mooie kleur. Heb ook al verschillende groen en grijs tinten geprobeerd maar Olive Drab is tot nu toe de favoriet.
 
Het is waarschijnlijk niet wat je wilt horen, maar: Dat klopt :Y
Net zoals ik waarschijnlijk ook het antwoord al weet op de vraag of er ergens administratie bewaart is gebleven waarin je aan de hand van je ingeslagen nummers kunt terug lezen wat de productie-datum is?:X'(
 
Dat is ongetwijfeld goed bijgehouden, want formulieren creëren en invullen konden ze in het communisme erg goed maar of het terug te vinden is, is een andere vraag.
 
Net zoals ik waarschijnlijk ook het antwoord al weet op de vraag of er ergens administratie bewaart is gebleven waarin je aan de hand van je ingeslagen nummers kunt terug lezen wat de productie-datum is?:X'(
Dat zou best eens kunnen.... Die is er niet. In ieder geval voor KMZ/Dnepr niet.
Het schijnt dat je uit het nummer de assemblagelijn binnen de fabriek kunt zien, maar zelfs dat weet ik niet zeker. De rest van de systematiek is eveneens niet duidelijk. Minstens een deel van het nummer is een volgnummer en men nummerde gewoon door over de jaren heen door. Om het lastiger te maken: het nummer unificeerde binnen een productielijn van een component, niet voor een motorfiets. Motorblokken en versnellingsbakken hebben ook ingeslagen nummers en die hebben niets met de nummer in de frames te maken. Frames werden gemaakt, van en nummer voorzien en opgeslagen. Net als blokken en bakken. Wanneer ze bij elkaar gebracht werden ter assemblage, morgen of over een paar jaar, was min of meer ad-random en afhankelijk van wel blok er toevallig voorop in het pakhuis lag oid.

Wat wel leuk is als je de oorspronkelijke sovjet-papieren ziet is dat de nummers van zowel frame, motorblok als versnellingsbak er op vermeld staan. Vaak is het een combinatie van kentekenbewijs met onderhoudsboekje en staat bij oudere Russen er vaak een heel stuk historie in beschreven, doorgaans tot het uiteenvallen van de Sovjetstaat. vaak hand-geschreven-cyrillisch voorzien van de onvermijdelijke stempels.

Helaas heeft de RDW er een handje van dat soort documenten te vernietigen bij afgifte van een Nederlands kenteken. Vind ik nog steeds jammer van de documenten die bij mijn K750 hoorden bijvoorbeeld. Helaas had ik geen keus als ik een Nederlands kenteken wilde, maar van mij hadden ze ze ook op de een of andere manier ongeldig mogen maken (gat er in a-la passpoort oid) in plaats van vernietigen. Financieel is het natuurlijk niks waard, maar het beduimeld vodje is toch een stukje geschiedenis van je motor. -O-
 
Ik scan ze ook maar in voor de zekerheid want je bent ze idd kwijt normaal. Er zijn wel een paar lijsten online te vinden maar die zijn zeker niet compleet.

Russisch legergroen is ook zeker geen olivedrab maar een andere tint. Wel te vinden als je zoekt.

De zwarte bij gossie heeft wel iets van schoolbordverf vind ikzelf, ik vind het niet zo maar er zijn vast liefhebbers
 
De rest van de systematiek is eveneens niet duidelijk. Minstens een deel van het nummer is een volgnummer en men nummerde gewoon door over de jaren heen door. Om het lastiger te maken: het nummer unificeerde binnen een productielijn van een component, niet voor een motorfiets. Motorblokken en versnellingsbakken hebben ook ingeslagen nummers en die hebben niets met de nummer in de frames te maken. Frames werden gemaakt, van en nummer voorzien en opgeslagen. Net als blokken en bakken. Wanneer ze bij elkaar gebracht werden ter assemblage, morgen of over een paar jaar, was min of meer ad-random en afhankelijk van wel blok er toevallig voorop in het pakhuis lag oid.
Dat heeft overigens wel één voordeel: als er weer eens iemand een "Bijzondere motor" aanbiedt met "Matching nummers" en een bijbehorend verkoopverhaal dan weet je bij een rus in ieder geval zeker dat hij inderdaad heel bijzonder is. Zo bijzonder dat je er zo ver mogelijk bij uit de buurt moet blijven ;)
 
Minstens een deel van het nummer is een volgnummer en men nummerde gewoon door over de jaren heen door. Om het lastiger te maken: het nummer unificeerde binnen een productielijn van een component, niet voor een motorfiets. Motorblokken en versnellingsbakken hebben ook ingeslagen nummers en die hebben niets met de nummer in de frames te maken. Frames werden gemaakt, van en nummer voorzien en opgeslagen. Net als blokken en bakken. Wanneer ze bij elkaar gebracht werden ter assemblage, morgen of over een paar jaar, was min of meer ad-random en afhankelijk van wel blok er toevallig voorop in het pakhuis lag oid.
Plan economie!
Deze maand maken we versnellingsbakken, of er nou vraag naar is of niet.

"Jamaar, de assemblage lijnen staan stil omdat we geen startmotoren hebben. "
"Niet tegenspreken, dit is wat het almachtige politburo besloten heeft, dit gaan we doen."

Met Trabi's net zo. Rempedaal rubbers zijn er nog steeds in overvloed terwijl voorruit rubbers al een probleem waren in DDR tijd, komen uit de zelfde rubberfabriek in Jena. Het verhaal gaat dat er vergeten was een order door te sturen en dat er daarom een half jaar te lang rempedaalrubbers zijn gemaakt terwijl de voorruit rubbers daardoor stil lagen.
Mooi joh, dat communisme.
 
ooit wordt het zeldzaam, jaren geleden waren russische plaatwerkdelen niet aan te slepen en gingen ze voor kiloprijzen nu betaal je voor spatbordjes al een best bedrag. Die rempedaalrubbers worden geld waard ooit, sparen dus...

Oh ja, nog even over die kleurtjes.

color_guide.jpg
 
Plan economie!

Mooi joh, dat communisme.
Het probleem was de staatsgeleide economie. Niet het communisme. Net als dictatuur, dat is ook niet hetzelfde. Nu is communisme op zich een utopie maar "men" heeft sterk de neiging om alle fouten uit het oostblok onder communisme te scharen.
Gratis onderwijs en gratis gezondheidszorg worden nooit met communisme geassocieerd.
 
Het probleem was de staatsgeleide economie. Niet het communisme. Net als dictatuur, dat is ook niet hetzelfde. Nu is communisme op zich een utopie maar "men" heeft sterk de neiging om alle fouten uit het oostblok onder communisme te scharen.
Gratis onderwijs en gratis gezondheidszorg worden nooit met communisme geassocieerd.
Helemaal mee eens hoor, maar de plangeleide economie is wel typisch een dingetje wat vooral onder het communisme groot gemaakt is.
 
Plan economie!
Deze maand maken we versnellingsbakken, of er nou vraag naar is of niet.

"Jamaar, de assemblage lijnen staan stil omdat we geen startmotoren hebben. "
"Niet tegenspreken, dit is wat het almachtige politburo besloten heeft, dit gaan we doen."

Met Trabi's net zo. Rempedaal rubbers zijn er nog steeds in overvloed terwijl voorruit rubbers al een probleem waren in DDR tijd, komen uit de zelfde rubberfabriek in Jena. Het verhaal gaat dat er vergeten was een order door te sturen en dat er daarom een half jaar te lang rempedaalrubbers zijn gemaakt terwijl de voorruit rubbers daardoor stil lagen.
Mooi joh, dat communisme.
Triest aan de ene kant natuurlijk, toch zijn dit altijd mooie verhalen... Pintje er bij
 
ooit wordt het zeldzaam, jaren geleden waren russische plaatwerkdelen niet aan te slepen en gingen ze voor kiloprijzen nu betaal je voor spatbordjes al een best bedrag. Die rempedaalrubbers worden geld waard ooit, sparen dus...

Oh ja, nog even over die kleurtjes.

color_guide.jpg
Toegepaste kleuren op de Russen?
 
nee, veel gebruikte kleuren in de re-enactment wereld van de oorlogsvoertuigen. Je kunt het zien, in Rusland zijn de bomen en het gras echt groener dan ergens anders.
nou, met zo'n baby-blauwe zul je daar idd niet snel voor gevraagd worden denk ik :+

(of het moet zijn voor de westerse held die op zo'n blauwe (=good guy) Olga Lawina red uit handen van Witloff en Slarottimoff
 
Er valt te weinig aan mijn Russen te sleutelen, dus heb ik gisteravond in een aanval van "authenticiteitsdrang" deze:
((een Chinees replica) M72-achterlicht op een K750... foei.. _O- )
IMG_20210506_201004.jpg

Maar verwisseld voor deze tijds-correctere variant:
IMG_20210506_211639.jpg


(want het ìs per slot van rekening toch een K750 niet waar??) ;)
 
Er valt te weinig aan mijn Russen te sleutelen, dus heb ik gisteravond in een aanval van "authenticiteitsdrang" deze:
((een Chinees replica) M72-achterlicht op een K750... foei.. _O- )
IMG_20210506_201004.jpg

Maar verwisseld voor deze tijds-correctere variant:
IMG_20210506_211639.jpg


(want het ìs per slot van rekening toch een K750 niet waar??) ;)
Zien achteropkomende voertuigen in de nacht je nog wel een beetje met zulke kleine lampjes?

Mooi een blauwe plaat, en toegestaan als ik je cijfer-letter combi zie. (en netjes als K750 geregistreerd)
Hoe gaat het RDW er mee om als het een oude fiets is, maar de eerste toelating na de datum voor een blauwe plaat is? Dus een motor van voor 1978, maar officiele eerste toelating na 78?
Werkelijke leeftijd is vaak moeilijk aan te tonen natuurlijk. Ik heb wel eens gelezen dat bijvoorbeeld Gossie wel eens een soort verklaringen van de leeftijd hiervoor af gaf?
 
RDW:
U mag alleen blauwe kentekenplaten op uw personenauto, bedrijfsauto of motor gebruiken in de volgende gevallen:

  • het voertuig is vóór 1 januari 1978 voor het eerst op de weg gekomen (datum eerste toelating).
  • het kenteken bestaat uit 2 groepen van 2 cijfers en 1 groep van 2 letters.
Bestaat het kenteken van uw voertuig niet uit 2 groepen van 2 cijfers en 1 groep van 2 letters? Dan moet u eerst uw kenteken omwisselen voor een historisch kenteken. Pas als u dat heeft ontvangen, mag u blauwe kentekenplaten gebruiken.
Lees hierover meer bij Zo werkt omwisseling naar historisch kenteken.

Je hebt dus de originele inschrijving nodig. Of een ander officieel document waaruit blijkt dat het ding voor die datum op de weg was toegelaten. Ik betwijfel of een verklaring van Gossie voldoende is voor de RDW.
 
RDW:

Je hebt dus de originele inschrijving nodig. Of een ander officieel document waaruit blijkt dat het ding voor die datum op de weg was toegelaten. Ik betwijfel of een verklaring van Gossie voldoende is voor de RDW.
Zal lastig worden inderdaad.
Ik heb wel eens ergens gelezen dat je een nieuwe "oud" kenteken (blauw) op een voertuig kan krijgen, maar ik weet niet wat de eisen door voor zijn of wat ze van je eisen daarvoor.

Als je bijvoorbeeld een motor hebt die in 1978 helemaal niet meer geproduceerd werden?
 
kenteken moet van voor 78 zijn anders mag het niet. Als de eerste toelating in nederland later is dan het bouwjaar dan mag je een blauwe plaat aanvragen. Mits aantoonbaar op leeftijd.

Blauwe platen kopen is natuurlijk geen probleem, dat kan zo online gebeuren, weliswaar niet RDW approved maar heel eerlijk gezegd is mijn MT16 in meer dan 25 jaar nog nooit gecontroleerd op de kleur van mijn plaatje. echt nieuw zien ze er natuurlijk nooit uit :)
 
kenteken moet van voor 78 zijn anders mag het niet. Als de eerste toelating in nederland later is dan het bouwjaar dan mag je een blauwe plaat aanvragen. Mits aantoonbaar op leeftijd.

Blauwe platen kopen is natuurlijk geen probleem, dat kan zo online gebeuren, weliswaar niet RDW approved maar heel eerlijk gezegd is mijn MT16 in meer dan 25 jaar nog nooit gecontroleerd op de kleur van mijn plaatje. echt nieuw zien ze er natuurlijk nooit uit :)
Hoe doe je dat ?
Ik hoorde Jan pasgeleden iets over leeftijdsverklaring zeggen, dat hij die wel eens schreef voor de RDW (of ik heb het verkeerd begrepen dat kan ook)

Maar ik heb voor een Soes GS ook wel eens gewoon een blauwe plaat besteld, zit/zat een bedrijf in Goes geloof ik. Werd netjes met de post bezorgd.
 
De illegale blauwe platen zit geen leeuwtje ingeslagen. Maar inderdaad, hoe groot is de pakkans als je motor er klassiek uitziet? Ik denk niet dat je het met je Fireblade moet doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan