Waar zijn die mannen met de Russen toch gebleven?

Waar zijn de Russen?

  • Het is hier niet gezellig

    Stemmen: 7 16,7%
  • Ik heb geen Rus meer

    Stemmen: 13 31,0%
  • Andere dingen te doen, hij staat te verstoffen.

    Stemmen: 1 2,4%
  • Hij gaat niet meer stuk.

    Stemmen: 12 28,6%
  • Als hij kapot gaat ga ik dat hier niet zeggen!

    Stemmen: 9 21,4%

  • Totaal aantal stemmers
    42
Kreeg jij je banden er gewoon af trouwens? Ik heb de mijne toen uiteindelijk maar doorgezaagd, zat geen beweging in met de bandenwipper :+.
 
Kreeg jij je banden er gewoon af trouwens? Ik heb de mijne toen uiteindelijk maar doorgezaagd, zat geen beweging in met de bandenwipper :+.
En dat met die spierballen van jou :?

Foto-87OWWXJI-D.jpg


wat hèb ik toch een plezier van die foto :+
 
Er is een verschil tussen 'makkelijk er af' en 'er af met normale middelen'. ;-)
Met twee banden lichters, wat geduld, een rubber hamer, een paar verminderd beschaafde woorden en mijn eigen overgewicht als bandenpers om de band in eerste instantie van de velgrand los te stampen is het uiteindelijk wel gelukt.

Foto-KQ68UHXU.jpg


Foto-7CQPDXYC.jpg


Foto-UTHD4ASP.jpg


Foto-LCGQB4RA.jpg


Het is wel even een slag. Bandenlichter er tussen aan de ene kant betekent dat je er heel goed voor moet zorgen dat de band aan de andere kant in het middel van de velg komt. Dat levert een stuk meer ruimte op.
 
Laatst bewerkt:
Het commité "plaatjes tegen Oma" zegt: Post eens een plaatje ;)

Foto-JGKBB3JC.jpg


Foto-R6BUIZZR-1.jpg


(belijnen en monteren van een twee-delig achterspatbord.... Na een vakantie moet je niet té hard van stapel willen lopen ;) )

En verder heb ik de twee dichtgekoekte, versleten en kapotgesleutelde carburateurs van twee verschillende types (!!!) die ik meegeleverd kreeg vervangen door een paar deugdelijke Deni P28D 's (jawel...) oftewel: Door een Chinese 100% kopie van de Graetzin K37 carburateur die men bij BMW in de grijze oertijd op dit motorblok sleutelde. Zou volgens de commentaren die ik er over kon vinden hier en daar een uitstekende combi zijn met een Russisch zijklepper blok. Gaan we mee maken.

Foto-8X8BGABC.jpg


Ziet er in ieder geval zowel inwendig (kon het niet laten...) als uitwendig in ieder geval erg netjes uit 8-)


Nu binnenkort die versnellingsbak weer in elkaar. In ieder geval heb ik er nu weer alle onderdelen voor.

Wordt vervolgd :)
 
Laatst bewerkt:
Waarom wel?? Een verse rus-band is lekker zacht en wip je er zo op. Zeker met wat zeep of talkpoeder er bij.
Geldt natuurlijk niet voor die dertig jaar oude versteende en aan de velg gegroeide fossielen die er al op zaten.....

Ok, mijn nederige excuses ;) Maar iedereen laat zijn banden toch zo'n beetje monteren. Balanceren is wel lastig zelf te doen, maar daar hebben jullie vast een verklaring voor.

Ik heb mijn achtervelg ook niet laten balanceren, maar merk geen trillingen oid.
 
Met de snelheden van een zijklepper kan je al balanceren door het wiel op de eigen lagers naar het zwaarste punt te laten draaien.
balanceren van achterwielen is ook onzin, maar als de bandenboer toch bezig is, waarom niet?
Voorwielen wil ik wel gebalanceerd hebben. daarvoor heb ik een balanceerbokje van 5 euro.
Maar meestal gaan mijn banden er af omdat ze versleten zijn, dan sta je toch al bij de bandenboer.
 
dan kun je niet meer zeggen dat je alles zelf hebt gedaan ;)

Toen ik mijn Guzzi nog reed, en 3 paar banden per jaar versleet, deed ik het ook altijd zelf.
Om dezelfde reden!
Is gewoon een handigheidje en als je ooit crossbanden met bandenklemmen hebt vervangen stelt een wegband geen ene moer voor.
Balanceren doe ik gewoon op een losse as die op een paar droge lagertjes draait.
Zo heb ik zelfs een afgedraaid vliegwiel van die Guzzi gebalanceerd. Gaat perfect en is leuk om te doen.
 
Voorwielen wil ik wel gebalanceerd hebben. daarvoor heb ik een balanceerbokje van 5 euro.

Motoport heeft mijn nieuwe voorband omgelegd en gebalanceerd. Tevens nieuwe wielagers geplaatst.
Viel niet mee te rijden, stuiteren als een gek. Het voorwiel gaat op goed asfalt bij 80kmh wel 15 mm op en neer. Opnieuw de band op de velg gelegd, want er zat een hoogteslag in het geheel. Volgens de monteur minder dan bij een nieuwe BMW, maar er was wel een slag. Ezs heeft de schokkers gekontroleerd, speling op de scharnierbussen en balhoofd gecontroleerd. Nog stuiteren. Dave heeft handmatig het wiel gebalanceerd, op drie plaatsen lood geplakt en nu is het zo goed als over. Ik wil toch bij Motoport eens een balletje opgooien over de kwaliteit van die nieuwe voorband. De vorige band was van het zelfde type, nooit problemen mee gehad.
 
Laatst bewerkt:
Tja.. bandenboer.. met mijn dagelijks gebruik-motoren ga ik er zonder aarzelen heen.

De gemiddelde rus rijdt voor- en achter echter met http://www.ural-zentrale.de/product_info.php/info/p1060_Tyre-3-75-x-19--67K-road-with-inner-tube.html (dit soort banden): rijdt een berg, kost een beetje. Afhankelijk van de leverancier zo tussen de 30 en de 50 euro per stuk. Een band om laten leggen tegen de gangbare tarieven is dan al snel buiten proportie. Komt bij dat er erg weinig westerse banden te krijgen zijn in die velg maat en een hoop banden leveranciers dus aan de nee-verkoop gaan.

Een Russisch span rijdt in de regel niet veel sneller dan 90 km/uur (en kruissnelheid 80 km/uur). De banden hebben dan ook een lage snelheidsindex, maar dat vertaalt zich onmiddelijk terug in vrij slappe wangen. Voor mijn gevoel is het er om leggen als je de truc door hebt niet veel moeilijker dan een brommerband wisselen en een fractie zwaarder dan een fietsband als je er goede bandenlichters op na houdt.

Balanceren is een ander verhaal. Gelukkig hoeft het door de lage topsnelheid niet 100% perfect en kom je met licht lopende wiellagers en een simpele stellage om de steekas in te leggen denk ik een heel eind. Ik ga het in ieder geval proberen. In het ergste geval is het niet goed genoeg en moet het nog eens over op een deftiger manier.
 
Laatst bewerkt:
Oh ja: er was ook nog iets met versnellingsbakken:

Allereerst heb ik alle tandwielen, het huis etc netjes schoongespoeld in petroleum en daarna de tandwielen per as weer geassembleerd. daarna heb ik de nieuwe lagers er op geperst. Van dit deel heb ik helaas geen foto's: wegens te veel vakantiefoto's zat de camera zonder stroom. Wel werd er op dat moment geladen, zodat op zijn minste een deel van het montageproces in beelden gevangen is.

Ik haak in op het moment dat ik het eerste probleem tegen kom met monteren:

In het voordeksel van de versnellingsbak zit een extra ontluchtingskanaaltje. heel handig, maar er zijn twee types deksel-pakking te krijgen voor Dnepr versnellingsbakken: eentje voor deksels met een andere vorm (dat is een moderner type met achteruitversnelling er op) en pakkingen waar dit kanaaltje buiten valt...
Foto-P4U7Z7RO.jpg


Foto-GMPJ74A7.jpg


dat gaat dus niet werken, al lost het natuurlijk wel een ander probleem op. Wat nu?? In zo'n geval gebruiken we dan maar dit:
Foto-8J6VPGTK.jpg


In de ogen van sommige merk-liefhebbers waarschijnlijk een soort heiligschennis om dit in een oude Rus te gebruiken en eigenlijk heb ik een grote hekel aan dit soort vloeibaar vervang-spul, maar voor deze gelegenheid is hoge kwaliteit vloeibare pakking heel handig. Net een soort sterke silliconenkit, maar dan benzine-proof en temperatuur-bestendig.

Dun aanbrengen: anders zit het straks overal:
Foto-473YIHZ7.jpg


En er op met die deksel:
Foto-BTDKNYH7.jpg


Nieuwe keerring voor rond de prise-as (dat is de inkomende as vanaf de motor voor de niet-ingewijden, en is die stervormige as in het midden op bovenstaande foto). Voor het monteren: flink invetten en deze kant moet naar de binnenzijde van de versnellingsbak wijzen:
Foto-EWGKM64C.jpg


Het lager van de uitgaande as wordt voorzien van shims en een afdekplaatje:
Foto-Y47WKR6M.jpg


Foto-TONJESNF.jpg


en ten slotte dit luikje om de hele handel op zijn plaats te houden:
Foto-QWWGXR88.jpg


Foto-EPLPONSF.jpg


Met dank aan een tweetal luikjes aan de zijkanten van de versnellingsbak kun je ook prima de werking zien in dit stadium, al hebben de twee schakelvorken hier wel "handbediening"
Foto-Q7XXLITV.jpg


werking: De schakelvorken (daar zit mijn duim tegen aan) schuiven een getande bus over de kleine "tandjes" die naast ieder tandwiel zitten. Die tandwielen kunnen in principe vrij draaien op de uitgaande as en grijpen voortdurend in andere tandwielen die op de prise-as zitten. midden tussen de tandwielen zit een bus met vergelijkbare tandjes vast op de uitgaande as. Als de getande bus door de schakelvork over de flens met tandjes van een tandwiel wordt geschoven dan koppel je dat tandwiel door naar de uitgaande as. in bovenstaande foto zie je van links naar rechts de tandwielen van versnelling 1 tm 4 (meer heeft 'ie er niet). de linker schakelvork staat in neutraal (getande bus loopt midden op de tanden van de uitgaande as en koppelt geen van beide tandwielen door), terwijl de rechter dat juist wel doet: derde versnellingstandiwiel is ingeschakeld. Uiteraard werkt dit principe alleen als je maar 1 tandwiel tegelijk doorkoppelt, anders blokkeert de versnellingsbak en staat de hele handel vast.

Normaliter worden de schakelvorken tijdens het rijden in de juiste stand gebracht en gehouden door de schakelplaat:
Foto-TLQFLP78.jpg


het "balletje" helemaal rechts naast de plaat wordt met behulp van veerdruk in een van de nokjes gehouden en daarmee wordt de schakelplaat gefixeerd in die bepaalde stand. door de vorm van de openingen worden de schakelvorken in de juiste stand geschoven/gehouden. in bovenstaande foto staat de bak in zijn vrij. Bij het inschakelen van de eerste versnelling gaat de plaat 1 stand omhoog (balletje komt net "onder de plaat terecht) en wordt de linker schakelvork naar links verplaatst, terwijl de rechter vork zijdelings niet verplaatst.
Foto-UVL7PRQX.jpg


Terug naar het opbouwen:
Aan de uitgaande as komt een nieuwe keerring:
Foto-3ZT83F7B.jpg


westers, en dus om de een of andere reden voorzien van een hip kleurtje.

Maar als je deze jongen er daarna op monteert....

Foto-QOJRU4RN.jpg


....zie je daar gelukkig niets meer van.
Omdat de as vrij lang uitsteekt kun je er niet goed met een dopsleutel bij. gelukkig had ik ook een passende pijpsleutel liggen:
Foto-A34LRRZ8.jpg


En om het af te maken moet er nog een splitpen door:
Foto-TXP8Q8OQ.jpg


Aan de linker zijde van de versnellingsbak komt ten slotte het schakelpedaal-mechaniek.
Foto-XDFEGLA3.jpg


Om te voorkomen dat je schakelpedaal bij iedere versnelling in een andere stand staat zit hier een slim mechaniekje in dat de as van de schakelplaat beweegt:
Foto-QUFHMCXB.jpg

(dit is trouwens een wat oudere foto van de demontage, vandaar het wat smerige uiterlijk er van)

Hierna heb ik nog wat zitten stoeien met een onwillige kickstarter-veer die op spanning moest worden gebracht. Helaas heb ik daar geen foto's van: Ik had er beide handen veel te hard bij nodig...

Op het monteren van de koppelstift en het druklager na heb ik nu dus een werkende versnellingsbak. En hij draait nog lekker soepel ook :)

Wordt vervolgd!!
 
Laatst bewerkt:
hmm Topgear..
Waarom krijg ik nu van die beelden in mijn hoofd van een The Stig-achtig figuur dat in een wit-leren bochel-pak en bling-bling-integraal-helm kneedowns aan het maken is op een oude solo-Rus in een wanhopige poging een circuitrecord te verbeteren?? :? -O-




:+
 
Laatst bewerkt:
Ja dan heb je al je teveel boven de vloeibare pakking hangt. Ga je hallucineren bij het leven..:)
 
Vervang je nu de achterste dekselpakking door vloeibaar?
Bij BMW zou dat niet kunnnen, dan maakt de pakking (negatief) deel uit van het shimpakket van de versnellingsbak assen.
Maar als jouw bak soepel draait en schakeld zit het wel goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan