Waar zijn die mannen met de Russen toch gebleven?

Waar zijn de Russen?

  • Het is hier niet gezellig

    Stemmen: 7 16,7%
  • Ik heb geen Rus meer

    Stemmen: 13 31,0%
  • Andere dingen te doen, hij staat te verstoffen.

    Stemmen: 1 2,4%
  • Hij gaat niet meer stuk.

    Stemmen: 12 28,6%
  • Als hij kapot gaat ga ik dat hier niet zeggen!

    Stemmen: 9 21,4%

  • Totaal aantal stemmers
    42
Heb wel inmiddels de draadjes naar achteren toe, over het spatbord toch met steekstekkertjes gemaakt, dan kan ik het achterspatbord er tenminste even helemaal af pakken,dat werkt toch een stuk makkelijker aan het achterwiel tov een los hangend achterspatbord waar je omheen moet werken.
Dat heb ik ook. veel handiger dan iedere keer opnieuw bedrading in dat gootje proberen te rijgen of laten bungelen en er dan achter te komen dat de bedrading beschadigt.


(net effe zien hoe ik die voering handig en goed aan kan passen (alle stelmogelijkheden zijn benut)
Men neme schuurlinnen en een vijl.... 🤔
Tenminste... die heb ik iedere keer nodig als ik iets met remschoenen en een Rus in orde wil krijgen :X

Tip: Check ook of de voering niet te breed is en tegen de zijkant van de trommel aanloopt. Dat krijg je ook niet weg gesteld heb ik gemerkt. :X

;)
1k0.jpg
 
Dat heb ik ook. veel handiger dan iedere keer opnieuw bedrading in dat gootje proberen te rijgen of laten bungelen en er dan achter te komen dat de bedrading beschadigt.



Men neme schuurlinnen en een vijl.... 🤔
Tenminste... die heb ik iedere keer nodig als ik iets met remschoenen en een Rus in orde wil krijgen :X

Tip: Check ook of de voering niet te breed is en tegen de zijkant van de trommel aanloopt. Dat krijg je ook niet weg gesteld heb ik gemerkt. :X

;)
1k0.jpg
Het is echt wel de dikte van het materiaal denk ik,ik krijg de velg/naaf/trommel ( hoe noem je het?) alleen met moeite en lichte dwang over de remschoenen heen.

Ik kan ze nog eens naast de oude houden voor de breedte.

Edit: Ik las ook wel eens ergens iets dat je schuurpapier in je trommel doet, de boel monteert en het wiel draait, en dat je zo je remschoen perfect op maat schuurt.
Maar hoe je dat doet ontgaat mij even, met dubbelzijdig tape ofzo?
 
Dan zijn je remschoenen minimaal 2x de dikte van het schuurpapier te klein in diameter.
Ik geloof daar niet in.
Volgens mij leuk verzonnen op de bank maar nooit uitgeprobeerd in de schuur
 
Ik ben geneigd het daar mee eens te zijn. Ik lees het vaker, maar ik ken eigenlijk niemand die het met succes heeft gedaan. Wat wel werkt is krijt op de binnenkant van de trommel doen, dan de schoen licht laten slippen terwijl je het wiel draait en dan op de remschoen kijken waar die wit is geworden. Dan weet je waar je wat materiaal weg moet halen. Dat laatste uiteraard gewoon met vijl/schuurlint, wat tijd en "elbowgrease"
 
Ik ben geneigd het daar mee eens te zijn. wat wel werkt is krijt op de binnenkant van de trommel doen, dan de schoen licht laten slippen terwijl je het wiel draait en dan op de remschoen kijken waar die wit is geworden. Dan weet je waar je wat materiaal weg moet halen. Dat laatste uiteraard gewoon met vijl/schuurlint, wat tijd en "elbowgrease"
Dat is idd wel een goed idee,thanks
 
Met krijt of een viltstift dwarsstrepen op de remschoenen zetten en dan kijken waar het raakt was ook de aangewezen methode om de voorremmen van een eend af te stellen.
Dat werkt prima
 
Zo doe ik het bij de Trabant ook altijd en die komt met gillende bandjes tot stilstand (als je hard genoeg kunt trappen...)
 
Ik ben geneigd het daar mee eens te zijn. Ik lees het vaker, maar ik ken eigenlijk niemand die het met succes heeft gedaan. Wat wel werkt is krijt op de binnenkant van de trommel doen, dan de schoen licht laten slippen terwijl je het wiel draait en dan op de remschoen kijken waar die wit is geworden. Dan weet je waar je wat materiaal weg moet halen. Dat laatste uiteraard gewoon met vijl/schuurlint, wat tijd en "elbowgrease"
Frank65 is het goed gelukt. Als je de remmen maximaal speling geeft moet het lukken met op slijpen met schuurpapier. Daarna papier eruit en weer goed afstellen. Je hebt dan in ieder geval de radius goed
 
Frank65 is het goed gelukt. Als je de remmen maximaal speling geeft moet het lukken met op slijpen met schuurpapier. Daarna papier eruit en weer goed afstellen. Je hebt dan in ieder geval de radius goed
Ik moet met maximale speling al wurmen, maar ik kan mij wel voor stellen dat inderdaad je radius min of meer perfect wordt op die manier.

Maar hoe bevestig je dat schuurpapier in de trommel?

Stelmogelijkheid is behoorlijk, dat is wel weer een voordeel in deze.

Edit; eerst maar eens met krijtmethode proberen.
 
Frank65 is het goed gelukt. Als je de remmen maximaal speling geeft moet het lukken met op slijpen met schuurpapier. Daarna papier eruit en weer goed afstellen. Je hebt dan in ieder geval de radius goed
Volgens mij klopt dat niet. op zijn minst niet in theorie: Een laag schuurpapier + iets klevends tussen trommel en schoen betekent dat je de radius van de schoenen per definitie ca 1 mm kleiner maakt dan die van de trommel.

Edit: precies zoals @Slijptop hier boven ook al stelt.
 
De remankerplaat op de draaibank inspannen, de remhevel met een draadeind o.i.d. opspannen zodat de remschoenen overal net een iets grotere diameter hebben dan de remtrommel en dan de voering afdraaien op de diameter van de trommel.
 
Gelukkig is een Rus geen racemachine, daarnaast heeft niet iedereen alle spullen om het zo geregeld te krijgen. De aanpak met schuurpapier en vijl werkt goed genoeg voor dit doel. Door de jaren heen zijn er allerlei manieren bedacht om effectiever te remmen. Sommige 'experts' geloven er in om een stuk remvoering te verwijderen van de schoen, anderen zagen er dwarspatroontjes in etc. De methode van ongeveer op maat maken met de gereedschappen die je hebt werkt prima. Ik vind de schuurpapiermethode dan nog beter werken als het gaan vijlen maar ja wie ben ik

De standaard schoenen die geleverd worden zijn meestal aan de grote of te brede kant. Mede omdat niemand meer precies weet wat waar gebruikt kan worden en is gebruikt. De maat van de remtrommels is niet altijd vast, zeker niet bij oudere fietsen die al een leven achter de rug hebben onder wie weet welke monteurshanden. Zijn de wielen de originelen die erbij waren etc.etc.

Vaak is het al een gepuzzel om te zien of alle onderdelen wel bij elkaar horen want er kan zomaar iemand een dnepr duplex naaf op een Ural wiel gezet hebben.

Bijgaand een PDF die wel eens kan helpen om e.e.a. te identificeren en af te stellen
 

Bijlagen

  • RussianBrakes.pdf
    3,8 MB · Weergaven: 19
Tja, zo veel mensen zo veel meningen. Wat is de beste methode? Waarschijnlijk die van @leotje60 , echter een draaibank zit niet in mijn assortiment.

Dan wordt het vijlen of schuurpapier in de trommel.
Welke het meest effectief zal zijn is wellicht ook afhankelijk van de vijl-skills van de "monteur". Als de monteur een beetje "scheve-klauwen" heeft dan raakt het oppervlak van de remvoering wellicht uiteindelijk voor zeg 60%..

Als je de schuurpapier methode gebruikt dan is het oppervlak van de remvoering wel nagenoeg gelijk aan de trommel, misschien al meer dan beroerd vijlwerk? (en bij lichte slijtage van het oppervlak remvoering als snel richting volledig?)
 
Gelukkig is een Rus geen racemachine, daarnaast heeft niet iedereen alle spullen om het zo geregeld te krijgen. De aanpak met schuurpapier en vijl werkt goed genoeg voor dit doel. Door de jaren heen zijn er allerlei manieren bedacht om effectiever te remmen. Sommige 'experts' geloven er in om een stuk remvoering te verwijderen van de schoen, anderen zagen er dwarspatroontjes in etc. De methode van ongeveer op maat maken met de gereedschappen die je hebt werkt prima. Ik vind de schuurpapiermethode dan nog beter werken als het gaan vijlen maar ja wie ben ik

De standaard schoenen die geleverd worden zijn meestal aan de grote of te brede kant. Mede omdat niemand meer precies weet wat waar gebruikt kan worden en is gebruikt. De maat van de remtrommels is niet altijd vast, zeker niet bij oudere fietsen die al een leven achter de rug hebben onder wie weet welke monteurshanden. Zijn de wielen de originelen die erbij waren etc.etc.

Vaak is het al een gepuzzel om te zien of alle onderdelen wel bij elkaar horen want er kan zomaar iemand een dnepr duplex naaf op een Ural wiel gezet hebben.

Bijgaand een PDF die wel eens kan helpen om e.e.a. te identificeren en af te stellen
Overduidelijk de MB-650 bij mij achter
 
ik kan me haast niet voorstellen dat het bij zo'n trommel van een rus echt kritisch komt... geloof ook niet dat de trommel zelf heel erg netjes rond is, dus dan varieert de remkracht toch al.
ik denk ook dat je met een schuurpapier in de binnenkant al heel snel vrij goed in de richting zit en daarna ga je m rustig in remmen en zal die toch vanzelf steeds beter gaan passen?
 
Hangt van het span af. Zijn een paar varianten. Maar hij zit of vastgebout aan de swingarm of los opgeschoven en op zijn plaats gehouden door een soort uitsparing die om de swingarm gaat. Veel russenspannen hebben trouwens niet eens een rem.

Bij moderne Urals zijn het schijfremmen trouwens

Benno
 
Heren, vraagje, hoe makkelijk verwijder je de rem-anker plaat van de span?
Makkelijk. Zie ook de opmerking van Benno hier boven. Daarnaast zul je nog iets moeten met de aansturing van de rem: Bij een Ural een torsiestaaf met een paar heveltjes en een gaffeltje (splitpen er uit en losnemen) en bij Dnepr spannen doorgaans een bowdenkabel. De echt oude Russen (denk aan M72 en de oudere generatie K750's) hebben geen rem op het spanwiel.
 
rem doet het al niet meer, dus het is de ankerplaat er ff af. Komt straks een schijfrem op. maar wil eerst ff een rond wiel hebben :+
 
Aan het rijden EN aan het prutsen. De kapotte versnellingsbak ligt uit elkaar, het euvel is gevonden. Tandwiel 4e versnelling heeft wat speling op de bronzen bus waar hij omheen draait. Verder heeft de schakelmof inwendig wat afgeschuinde tandjes, is de schakelvork ook wel wat ingelopen en mag de totale speling wel wat minder. Handje vol seals, busje, mofje, vorkje en wat shims en die bak kan weer op de plank als reserve. Heeft het toch 5 jaar uitgehouden voor onderhoud nodig was.

y4mZ_pIjFbRyJBwQUy2p2YCmLUgYUHUqsk6OWFXxYJ_DGbyF0WxoJxZ-z7iRv8fO9kQjSkk2PY5xCTF1-LHZjJGrpS6uSAnhOXbJzRxhKKFOo3od9Orp1t10KTbzeqJ4HtveKQNNeOExGthX3mb9XpZyjqMYHmhTRBo0IdyFJGxl3iISv1n9IMMODrzOjZca1gR


Omdat dat meeviel toch maar wat tijd voor mezelf ingeruimd om Olga even uit te laten, de zanderige omgeving te verkennen en te genieten van de najaarsluchten. Net tussen de buitjes door geslingerd, heerlijk. Ding loopt weer super, met de lange 4 in deze versnellingsbak haal ik de 90 ook weer zonder al te veel problemen en de voorrem begint wat te doen, komt allemaal goed.

y4m_vFeLtnQHYGMICW4pZW-OBUCJfO8__lQxk4JtvgQjpCeeVeOsDa7jX65tNi3G0N-7k_nIFfTu9cGzBRu7sGf9m2O1wIiWIa7Fs6yoVzJpHL--5KcY81GXXhfHCCOOz_SFh0xPr1N1qMr7LRsYfLePwsOMWvI9rCsHaTbaNPglXuIqFoCk_O4DLdoziJ0gdpt



y4mtJ9drhex-Wji0NHosbJSVAI1LV_syQkLEtYW_yrRH2TQafp0Z_yO12DAsGqAsKzu_0Y1AVANOpnBK9sOOYqyDrnBXAGAevRZb8IO3ytC8zdYvVAyz_fOnLYGD6WRBSz55N0UYAI8QzRA8jDIOrk_xtzOqY6HE6JyRABEMSR2KcAcu2w7H2OgjP4f0nI8inS7



y4mgRE2LeC7fvXsjZAQbpN1oqDUvomfq8r6WAGi_7bXwVs7mNNJ5aKverH0I2Xc9qHkm3KnMNRWO1iI_itH2unj1Ca8g8hfYhIzhNALCq00w-_ZKqffaBFkNVVj3THX0LJyYl3jU2yTF-69E7ndRfHiaybNctjlM5Q9kb9LSXzMJ7JRR94fCLhrv4SpKEnL6J5-
 
Aan het rijden EN aan het prutsen. De kapotte versnellingsbak ligt uit elkaar, het euvel is gevonden. Tandwiel 4e versnelling heeft wat speling op de bronzen bus waar hij omheen draait. Verder heeft de schakelmof inwendig wat afgeschuinde tandjes, is de schakelvork ook wel wat ingelopen en mag de totale speling wel wat minder. Handje vol seals, busje, mofje, vorkje en wat shims en die bak kan weer op de plank als reserve. Heeft het toch 5 jaar uitgehouden voor onderhoud nodig was.

y4mZ_pIjFbRyJBwQUy2p2YCmLUgYUHUqsk6OWFXxYJ_DGbyF0WxoJxZ-z7iRv8fO9kQjSkk2PY5xCTF1-LHZjJGrpS6uSAnhOXbJzRxhKKFOo3od9Orp1t10KTbzeqJ4HtveKQNNeOExGthX3mb9XpZyjqMYHmhTRBo0IdyFJGxl3iISv1n9IMMODrzOjZca1gR


Omdat dat meeviel toch maar wat tijd voor mezelf ingeruimd om Olga even uit te laten, de zanderige omgeving te verkennen en te genieten van de najaarsluchten. Net tussen de buitjes door geslingerd, heerlijk. Ding loopt weer super, met de lange 4 in deze versnellingsbak haal ik de 90 ook weer zonder al te veel problemen en de voorrem begint wat te doen, komt allemaal goed.

y4m_vFeLtnQHYGMICW4pZW-OBUCJfO8__lQxk4JtvgQjpCeeVeOsDa7jX65tNi3G0N-7k_nIFfTu9cGzBRu7sGf9m2O1wIiWIa7Fs6yoVzJpHL--5KcY81GXXhfHCCOOz_SFh0xPr1N1qMr7LRsYfLePwsOMWvI9rCsHaTbaNPglXuIqFoCk_O4DLdoziJ0gdpt



y4mtJ9drhex-Wji0NHosbJSVAI1LV_syQkLEtYW_yrRH2TQafp0Z_yO12DAsGqAsKzu_0Y1AVANOpnBK9sOOYqyDrnBXAGAevRZb8IO3ytC8zdYvVAyz_fOnLYGD6WRBSz55N0UYAI8QzRA8jDIOrk_xtzOqY6HE6JyRABEMSR2KcAcu2w7H2OgjP4f0nI8inS7



y4mgRE2LeC7fvXsjZAQbpN1oqDUvomfq8r6WAGi_7bXwVs7mNNJ5aKverH0I2Xc9qHkm3KnMNRWO1iI_itH2unj1Ca8g8hfYhIzhNALCq00w-_ZKqffaBFkNVVj3THX0LJyYl3jU2yTF-69E7ndRfHiaybNctjlM5Q9kb9LSXzMJ7JRR94fCLhrv4SpKEnL6J5-
2 wielen op die klep, Is dat niet te zwaar? Ik bedoel, met slecht wegdek of drempels gaat dat toch wrikken en werken. Het lijkt me dat de klep en scharnieren dat op den duur niet leuk gaan vinden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan