Waar zijn die mannen met de Russen toch gebleven?

Waar zijn de Russen?

  • Het is hier niet gezellig

    Stemmen: 7 16,7%
  • Ik heb geen Rus meer

    Stemmen: 13 31,0%
  • Andere dingen te doen, hij staat te verstoffen.

    Stemmen: 1 2,4%
  • Hij gaat niet meer stuk.

    Stemmen: 12 28,6%
  • Als hij kapot gaat ga ik dat hier niet zeggen!

    Stemmen: 9 21,4%

  • Totaal aantal stemmers
    42
Bedankt voor de complimenten :)

Vwb het "morgen rijden: Ik heb geen haast. Of íe nu pas over een jaar af is of over een half jaar... is mij om het even. In de tussen tijd kan ik rijden op de rest van het "luxeprobleem" ;)
Vooralsnog is het inderdaad leuk sleutelen. 50 jaar oude techniek naar ontwerp uit de jaren 30; dat is toch weer iets heel anders dan dat ik gewend was :)


Oh ja: Voor de liefhebbers van gesneuvelde onderdelen: een filpmje van de staat van de -op dat moment nog normaal op spanning staande - balhoofdslagers van deze motor :X :P

Nou ja. Misschien binnenkort maar eems een topic aanmaken in "brikken en klassiekers" voor ik dit topic te veel bijvul met Russisch roest :$
 
Laatst bewerkt:
cylinders verbussen, fuego zuigers en nokkenas omslijpen en je hebt een betrouwbaardere fiets met meer vermogen..
op het duitse russentreiber forum kun je meer tips en info vinden..
 
:o

Heb je er mee gereden of opgehaald op trailer ?

Opgehaald per trailer. De motor duwen voelde ook al eng. Rijden durfde ik niet aan. Dat die speling zo groot was wist ik toen trouwens nog niet. Wel dat de lagers behoorlijk ver heen waren. toen ik de voorkant wat had opgekrikt bleek dat het voorwiel daar waar het loopvlak de grond raakt zo'n 20 cm heen-en-weer kon. wel een apparte ervaring: zoiets had ik nog nooit gezien.

Stond ook heel vreemd wiebelig op de middenbok trouwens... :X

omdat je solo gaat; is het frame nog wel recht??

Zeker wel. De voor- en achtervork ook. De staat van dat soort delen vond ik bij aankoop interessanter dan een paar balhoofd- en wiellagers. De rest zie ik een beetje als "Mecano voor gevorderden": Er kunnen delen bij en delen af en soms monteer je ergens een ander deeltje O-)
 
Ik heb volgens mij nog ergens de technische tekeningen liggen van dat ding, zal ik die voor je scannen? Kan handig zijn bij wederopbouw na slopen ;).
 
cylinders verbussen, fuego zuigers en nokkenas omslijpen en je hebt een betrouwbaardere fiets met meer vermogen..
op het duitse russentreiber forum kun je meer tips en info vinden..

ehh.. verbussen??? dat kan alleen maar met de Kopklepper-Dneprs hoor. Ik heb een zijklepper en dat is geboord, gekotterd en gehoond gietijzer. in het ergste geval kun je die dus verder uit laten kotteren en opnieuw honen naar een overmaat.
Verder is 'meer vermogen' in mijn beleving ook wel een beetje een begrip dat niet helemaal bij dit soort motoren past.
Ik was eigenlijk van plan het bij schoonmaken, lagers en keerringen + wat ik eventueel verder tegen kom te houden. Naast wat electrisch geneuzel, kleppenstellen en carburatie uiteraard. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb volgens mij nog ergens de technische tekeningen liggen van dat ding, zal ik die voor je scannen? Kan handig zijn bij wederopbouw na slopen ;).

Bedoel je nu die tekening van de M72?? of echt van een K750?? De eerste heb ik, de tweede ken ik niet, dus daar ben ik dan zeker in geinteresseerd :)

In ieder geval alvast bedankt voor het aanbod!! *D
 
Laatst bewerkt:
Bedoel je nu die tekening van de M72?? of echt van een K750?? De eerste heb ik, de tweede ken ik niet, dus daar ben ik dan zeker in geinteresseerd :)

In ieder geval alvast bedankt voor het aanbod!! *D

Is inderdaad van de M72, maar is toch voor 90% gelijk (in ieder geval het blok).

Laat die Sammie maar lullen :+, gewoon netjes voor elkaar maken dat ding zonder al te rare dingen te doen. Goeie lagers erin, inderdaad opboren/honen, goeie spanningsregelaar erop (ik had er een van een MZ, ging prima) en gaan met dat ding! 8-)
 
Is inderdaad van de M72, maar is toch voor 90% gelijk (in ieder geval het blok).

Laat die Sammie maar lullen :+, gewoon netjes voor elkaar maken dat ding zonder al te rare dingen te doen. Goeie lagers erin, inderdaad opboren/honen, goeie spanningsregelaar erop (ik had er een van een MZ, ging prima) en gaan met dat ding! 8-)


ohja, daarom reed jij ook, net als mij, een meer dan een halve ton zonder problemen op een dnepr? (you wish _O- )
 
Jullie gaan elkaar nu toch niet elkaar verbaal de hersens in timmeren omdat ik zo nodig 50.000 kilometer op een Dneper wil gaan rijden aan een oude rus wil sleutelen hè?? :X -O-


;)
 
Laatst bewerkt:
Oh nee! ik heb nog ergens een zware achterbrug liggen! pas maar op!! :X

K'zit intussen voor je te kijken, ik nog een dynamo van een starlet voor je liggen die ik destijds op wilde bouwen, nog een kruiskoppelingsdinges, ik denk dat ik de rest al weg heb gegeven..
 
Laatst bewerkt:
Mijn blok deed het overigens prima na de revisie, alleen die versnellingsbak duurde wat langer :P.
 
Helemaal waar, maar als "presse papier" was die versnellingsbak dan weer ongeëvenaard ;)

Mijn indruk van het blok tot nu toe is helemaal niet zo slecht. Rammelt niet, heeft stilstaand een goede compressie en een eerste blik in het inwendige viel me ook niets tegen (voetje gelicht uit nieuwsgierigheid, nog niet serieus aan het demonteren. Geeft wel de garantie dat er nu minstens één pakking kapot is). Er kwam vrij schone olie uit de aftapplug. Wel heeft 'ie een beetje "gezweten" tussen de carterpan-pakking door, maar voor een verdroogde kurk-pakking in een 50 jaar oud motorblok is dat nu ook weer niet zo heel gek. Ik ben nog niet aan demontage van het blok toe, maar maak me eigenlijk nog niet al te veel zorgen over wat ik er in aan ga treffen.

(maar dat biedt geen garantie dat dat niet nog kan komen) :X
 
Laatst bewerkt:
ehh.. verbussen??? dat kan alleen maar met de Kopklepper-Dneprs hoor. Ik heb een zijklepper en dat is geboord, gekotterd en gehoond gietijzer. in het ergste geval kun je die dus verder uit laten kotteren en opnieuw honen naar een overmaat.
. :)

Je bent abuis, veel mensen verbussen ze wel degelijk omdat de ahrdheid van de potten nogal eh, wisselend is, als je de poorten flowed, de nokkenas om slijpt(laat slijpen) en nette zuigers in zet heb je een duurzamere, veel rappere(dus ook efficientere)motorfiets.
(natuurlijk samen met sterkere oliepomp en groter carter (koeling zuigers)met echt oliefilter en papieren luchtfilter(betere flow en filtering).
Allemaal tegenwoordig kant en klaar leverbaar(wat mij ook weer goesting geeft voor een dergelijk project, zou alleen nog graag een goede passende 12V krachtbron willen zien ervoor)
 
Laatst bewerkt:
Rap en efficient rijden?? Tja.. daar heb ik iets anders voor. Dit is meer "historisch pruttel en zijklep" en moet dat ook blijven vind ik. En duurzaam?? Tja, hij is meer dan 50 jaar oud... O-)

Plaatje ter bestrijding van oma:

Foto-ITRG6QZH.jpg
;)
 
Laatst bewerkt:
Over Russen gesproken. Deze ziet er op de foto wel netjes uit.

http://link.marktplaats.nl/462692478
 
Over Russen gesproken. Deze ziet er op de foto wel netjes uit.

http://link.marktplaats.nl/462692478

Grote probleem bij veel opgeknapte russen: vooral optisch opgeknapt.... Dit is een MT11 en dan ook nog eentje uit de jaren dat de kwaliteit van Dnepr heel slecht begon te worden. Voor zo'n bedrag begin ik me heel erg af te vragen wat ze met dat "totaal onder handen genomen" bedoelen. Als dat ook zaken als lagers en keerringen betreft is de prijs niet slecht, zo niet dan heb je een heel duur knutselobject met mooie lak, en mag je er nog eens zo'n bedrag in steken en een hoop werk.
 
Laatst bewerkt:
Tja wil je een rus met japanse degelijkheid dan moet je deze misschien aanschaffen..
http://link.marktplaats.nl/453396748

*D
 
Terug
Bovenaan Onderaan