Waar zijn die mannen met de Russen toch gebleven?

Waar zijn de Russen?

  • Het is hier niet gezellig

    Stemmen: 7 16,7%
  • Ik heb geen Rus meer

    Stemmen: 13 31,0%
  • Andere dingen te doen, hij staat te verstoffen.

    Stemmen: 1 2,4%
  • Hij gaat niet meer stuk.

    Stemmen: 12 28,6%
  • Als hij kapot gaat ga ik dat hier niet zeggen!

    Stemmen: 9 21,4%

  • Totaal aantal stemmers
    42
Heb een tijdje zitten te zoeken voor het russen topic , eindelijk gevonden .
Ik heb er ook 2 ,

IMG_0249.jpg


IMG_0263.jpg


Beide zijn in dagelijks rijdende staat met vellemans kit's erop .
de Dnepr heeft een auto dynamo erop zitten voor betrouwbaarheid .
Heeft een 'nieuwe' k68 carbs erop zitten . ik zoek nog wel es de bmw uitvoering .
maar die dingen zijn niet te betalen :X

Filmpje van de Ural m-72 uit 1949 . Ik ben met de zijspan bezig .

Filmpje van de dnepr .

De ural heeft zon 5000 km gereden zonder problemen , en de dnepr zon 3500 km zonder 'erge' problemen (uitlaatbocht die eraf schiet voor de stoplichten , veel te heet om beet te pakken -O- )
 
Laatst bewerkt:
Benno , dezelfde benno van UDCN ?


2011_11_10_20_15_06_IMG_2759.jpg

2011_11_10_11_21_49_IMG_2751.jpg

2011_11_10_20_10_33_IMG_2755.jpg

2011_11_10_20_11_01_IMG_2756.jpg

2011_11_10_10_44_06_IMG_2749.jpg



Mini cardan overbrenging

IMG_2729.jpg
 
Laatst bewerkt:
idd, benno van de UDCN. Altijd geinteresseerd in creatieve oplossingen op onze Russen en ander Oostblokijzer.

Ik zeg altijd, elke Rus is origineel.

Benno
 
Ah dat dacht ik al . ik ben/was ook lid van de club , ik ben eelco van het forum .
Ben 1 keer naar zon bijeenkomst geweest , op zon camping.
Maar het is mij toch iets te ver eerst 200km heen , dan toertocht , dan weer 200km terug , op 1 dag .
 
vind het ook geweldige motoren om te zien ,en dan vooral die zijkleppers.
die omgekeerde hendels op het stuur zijn schiterend,....ik wi er eigenlijk ook wel een, gewoon voor de heb :Y
 
Prachtige machines ja, leuk filmpje ook yamverda :Y Wat verbruiken die fietsen eigenlijk zonder bak? Zou ook wel zo'n solo fiets willen als Nejra (nog een leuk filmpje!) :9~
 
Prachtige machines ja, leuk filmpje ook yamverda :Y Wat verbruiken die fietsen eigenlijk zonder bak? Zou ook wel zo'n solo fiets willen als Nejra (nog een leuk filmpje!) :9~~

Mijn K750 verbruikt ongeveer een liter of 55 benzine en krap een halve liter olie per 1000 kilometer (gebaseerd op de eerste 2000 kilometer na het plaatsen van nieuwe zuigerveren en het honen van cylinders, dus kan mogelijk nog wat gunstiger worden nu eea wat inloopt en zich settelt) :] Een aanzienlijk hoger olieverbruik is met name bij de zijklep-blokken echter niet ongebruikelijk. In de oude Sovjet-handleidingen staat dat het olievebruik tot wel 250 ml per 100 kilometer kan bedragen....
Voor de volledigheid heb ik bij bovenstaande wel een aangepaste overbrengingsverhouding (9/35)in het cardan gemonteerd. Doe je dat niet en ga je solo rijden met de (standaard)zijspanoverbrenging dan ligt het verbruik ongetwijfeld hoger. Een veel lager olieverbruik kom je overigens niet snel tegen want het merendeel van de "verbruikte" olie verlaat het blok via de carterventilatie bij bepaalde toerentallen, en daar kun je weinig tegen doen.... :X

Ik kan me overigens wel voorstellen dat er een fiks verschil zit op dit punt tussen mijn zijklepper-blok en de diverse modellen kopklepper-motoren, maar daar heb ik verder geen ervaring mee.

Houd er wel rekening mee dat je deze motoren moet benaderen als - conceptueel - jaren 50 of 60 motoren (ongeacht het werkelijke bouwjaar). En dat eea zonder modificaties alleen redelijk betrouwbaar heel wil blijven als je er op rijdt volgens het doel waarvoor ze ook ontworpen zijn: Op koppel ipv toeren en niet harder dan ca 80 km/uur (of 70 voor een zijklepper met zijspan).
Verder veel onderhoud. In de oudere modellen zit bijvoorbeeld geen oliefilter, en wel een redelijke hoeveelheid regelmatig te smeren punten, waar onder de rubberen(!!) lagerbussen van de achtervork
Starten gaat makkelijk, maar is een techniek op zich en vereist het nodige "gevoel". Doe je het verkeerd dan word jij wel warm, maar de motor niet. O-)
Oh ja: en de orginele Sovjet-bedrading is alleen geschikt om vuilniszakken mee dicht te binden en kan maar beter preventief vervangen worden ;)
 
Laatst bewerkt:
Mijn zeikklepper met bak verbruikte ongeveer 1:14 benzine en 1:400 olie, conform fabrieksspecificaties dus :+

Kruissnelheid 80-85 was wel te doen met bak, ook voor de motor 8-).
 
hoe zit dat nu eigenlijk met Urals en Dnepr's ??

Welke van de 2 is het "beste" ? En welke modellen zijn het meest te begeren? kopkleppers?
Te vermijden productiejaren?

RB Motorhandel
 
hoe zit dat nu eigenlijk met Urals en Dnepr's ??

Welke van de 2 is het "beste" ? En welke modellen zijn het meest te begeren? kopkleppers?
Te vermijden productiejaren?

RB Motorhandel

In essentie is er geen "beste": tenzij je 15.000 euro uit geeft voor een splinternieuwe Ural 750 (jawel het kan ook) heb je het alitjd over een motor van 20 jaar oud of meer die door een of meer eerdere eigenaren zelf is onderhouden. Kwaliteit hangt dus sterk af van diens vaardigheid en zorgvuldigheid. Met wat pech (lees: helaas opvallend vaak)erf je dus een bak oud zeer. Veel produktiestappen waren handmatig dus enige variatie af-fabriek is ook altijd aanwezig. Iedere Rus is zo goed als zijn voorgeschiedenis.

Verder: er zijn veel "Bítsa's" in omloop: op unit niveau past namelijk (bijna)alles op elkaar, dus een K750-frame met een Dnepr MT-11 blok en een Ural-versnellingsbak is technisch geen enkel problem. Binnen een blok of bak is een ander verhaal en zijn onderdelen wel degelijk type-specifiek.

In algemene zin: Pré 1980 zijn zowel Urals en Dnepr's kwalitatief het best in termen van materiaalgebruik. Electra is altijd een zwak punt. met name het gebruikte draad. Gelukkig is een Sovjet-draadboom het toppunt van simpel en dus makkelijk in zijn geheel te vervangen. Keerringen is een ander veel voorkomend euvel. Sovjet-keerringen zijn nogal gevoelig voor verteren en uitdrogen. Over de diverse carburateurs zijn boeken vol geschreven, maar meestal volstaat het vervangen van een paar rubbertjes voor de afdichting om eea weer kloppend te krijgen.
Onderdelen zijn goedkoop en goed voorradig, maar behoeven - zoals overigens bij wel meer merken in de jaren 50 - enige nabewerking voor montage. Als je Japanse onderdelen gewend bent dis je "in er schroeft vanuit de blister" is de onderdeelkwaliteit dus slecht, kijk je door een "oldtimerbril" dan is die best oke.

Qua ontwerpfilosofie verschillen zowel Urals als Dneprs nogal van westers/Nederlands motorrijden: Ze zijn typisch gemaakt voor gebruik in een land met een maximum snelheid van 80 en veel onverharde wegen. Als je ze hier op asfalt zet en sportief gaat gassen leeft het niet lang. Ural kopklepblokken lijken relatief beter opgewassen tegen westers rijden dan de rest. Kenmerkend voor alle Russische blokken is dat ze trouwhartig meer vermogen gaan leveren als de gebruiker er om vraagt, tot 'self-destruct niveau' aan toe. Het zijn laagtoerige koppelstampers die zich welop toeren laten jagen, maar dan al snel problemen krijgen met ontoereikende smering. Met name de Dnepr kopklepper is de krukaslagering erg gevoelig voor teveel toeren. Een toeren begrenzing kennen ze uiteraard niet, dus dat moet de berijder zelf in de gaten houden.

De zijkleppers zijn een verhaal apart: In essentie is het blok een ontwerp uit 1928 dat dienst heeft gtedaan in motoren van BMW (R12 en R71), Harley Davidson (de XA, de enige Harley mnet een boxerblok), de M72 (gemaakt bij diverse Sovjet-fabrieken, waaromder IMZ(later Ural) en KMZ (later Dnepr), de KMZ/Dnepr K750, K750-M (K750 met een verlengd frame en echteruitversnelling), de K750-MB/MW(een K750-M met aangedreven zijspanwiel) en de Dnepr MT12 (een upgrade op de K750-MW) en Chang-Jang ("Licentiebouw" M-72 uit china). Bij de laatste is het blok nog steeds in produktie. Met een geschat produktieaantal van 14 miljoen examplaren is het waarschijnlijk het meest geproduceerde motorfietsblok-ontwerp ooit. Qua karakter is onwaarschijnlijk soepel, koppelrijk hij heel lage toeren en oorspronkelijk in staat tot het leveren van een heuze.....22 PK.
Halverwege de jaren 50 kwamen er andere cylinderkoppen op met een hogere compressive en leverde het meer vermogen: 26 PK. keerzijde was ook meer warmte, dus de gemoderniseerde koppen kregen kenmerkende "open" uiterlijk met meer koelribben. Omdat eea in essentie gewoon een alluminiumdeksel met een bougie er in is, was uitwisselen heel makkelijk en werd dus ook vaak gedaan.

Ontsteking van de zijklepper kent handmatige vervroeging en contactpunten. De oudere kopkleppers ook. modernere kopkleppers hebben mechanische vervroeging. Alle 12V versies zijn makkelijk om te bouwen naar electronische ontsteking.
Zwak punt bij de zijklepper is de verdelerkap en de 6V installatie (dynamo levert maar 45 of 65 watt afhankelijk van het type) verdelerkap kun je oplossen met een modernere bobine met twee uitgangen (lost-spark principe).

Remmen werken op begin-jaren 60 niveau bij zowel Ural als Dnepr. Toereikend bij aangepaste rijstijl en vergelijkbaar met westerse motoren uit die periode, maar vergeleken met hedendaags spul remt het dus voor geen meter.

Samengevat:
- "Betrouwbaar" komt per definitie pas na het verhelpen van een stel kinderziektes/oud zeer. Dit zit vaak in keerringen, bedrading en carburatie.
- Ural kopkleppers kunnen beter tegen relatief hogere toeren dan de rest
- Dnepr versnellingsbakken zijn beter ontworpen, maar hebben soms problemen met de harding van tandwielen en afwerking.
- Sleutelvriendelijk
- Je zult alle sleutelen wel zelf moeten doen/willen/kunnen.
- Hoge onderhoudsfrequentie van relatief wel simpel en snel te verrichten onderhoud.

Qua begeren: Hangt er vanaf wat je er mee wilt doen.
 
Laatst bewerkt:
Mooie uitleg, als ik plaats had, zou ik best zo'n machine willen hebben.
Als je ziet wat ze in het terrein presteren, ongelooflijk!
 
bedankt voor de uitleg Nejra! Ik heb net je topic zitten lezen op de UDCN site.
Eigenlijk is zo'n fiets kopen dus een beetje "Russisch-roulette"(om een beetje in de sferen te blijven)


tja, aangezien ik best wel weinig rijd, en grotendeels allemaal in de buurt (bijna allemaal max. 80 km wegen) zit ik er wel eens over te denken om de BMW de deur uit te doen en er een Rus voor in de plaats te kopen.

(en voor het restant wat ik over houd een mooie nieuwe fiets O-) , waar ik op jaarbasis meer kilometers op maak dan op het span)

Vrouwlief vind ze er ook leuk uit zien. Enige minpuntje is dat de dames er eigenlijk niet naast elkaar in kunnen.
 
Laatst bewerkt:
Geweldige uitleg Nejra
Op het kleppenjagers treffen komt ook een Ural OF Dnepr ???? moet ik schuldig blijven wel eens mee gepraat deze heeft hem al meer dan 25 Jaar nooit problemen gehad maar ook nooit over de toeren gereden
Jammer geen foto gemaakt
 
een Ural OF Dnepr ???? moet ik schuldig blijven

Het onderscheid is het makkelijkst te zien bij de plaats waar de achterbrug aan het frame vast zit: achterbrug die binnen het frame valt is een Dnepr:
med.jpg


Steekt de achterbug buiten het frame uit dan is het een Ural. (zie 2 plaatjes naar beneden)


Spatborden geven ook een duidelijke indicatie, maar kunnen ook gerust omgeruild worden.....
Af-fabriek heeft een Dnepr "bolle" spatborden geperst uit één enkele plaat,
med.jpg


En een Ural spatbord is wat platter aan de bovenzijde en bestaat uit een gebogen bovenplaat en twee ingezette zijplaten.

voor het vergelijk een Ural-foto van internet geplukt:
1ABEF440-5538-4B1E-8A29-47A03D5E7A59.jpg


Kopklepper-motorblokken geven ook een aardige indicatie (maar passen ook in het "verkeerde" merk/type ivm overeenkomende montagematen):
Dnepr heft relatief vierkante koppen:
20130727_174035.jpg


Ural 650cc heeft relatief ronde cylinderkoppen:
95BE5CBE-A52C-4965-8257-EE2E1C254E76.jpg


en de gemoderniseerde Ural 750 (bouwjaren na ca 2002) heeft weer aanzienlijk vierkantere cylinderkoppen met een "inkepinkje" halverwege:
8744742001_09b3f78a6c_b.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan