Waar zijn die mannen met de Russen toch gebleven?

Waar zijn de Russen?

  • Het is hier niet gezellig

    Stemmen: 7 16,7%
  • Ik heb geen Rus meer

    Stemmen: 13 31,0%
  • Andere dingen te doen, hij staat te verstoffen.

    Stemmen: 1 2,4%
  • Hij gaat niet meer stuk.

    Stemmen: 12 28,6%
  • Als hij kapot gaat ga ik dat hier niet zeggen!

    Stemmen: 9 21,4%

  • Totaal aantal stemmers
    42
Altijd het zelfde met die Westerse aftermarket-brol... de kwaliteit hòlt achteruit 😳

Versie 1.0 van de Russen zag er zo uit:
1k0.jpg

Als ik moest kiezen zou ik het wel weten.. })8-)

Mooie hoor!:t

Zijn dit die "winterkoppen"?
 
Een beetje een allegaartje dus... (wat niet perse een probleem hoeft te zijn natuurlijk)
Ik vind hem juist niet al te allegarig. K68-carburateurs zijn beter dan die K63-lekbakjes die er officieel op horen (voor jouw idee: Bij de MT16 waar je op hebt gereden heeft @Benno123 de zelfde wisseltruc uitgehaald en de K63's die oorspronkelijk op mijn Ural zaten liggen nu ook in een donker hoekje weg te vegeteren... dat is niet voor niets ;) ) en die tankwissel wordt heel vaak gedaan omdat dat een "mooi klassiek uiterlijk" (smaak kwestie) aan de motor geeft en zo'n tank toch de zelfde opbouwmaten heeft. vier boutjes er uit, andere tank losgestort op het frame werpen, vier boutjes er weer in en klaar....
Een paar Russische spiegels kost je overigens een euro of 15.... ;)
 
Laatst bewerkt:
Mooie hoor!:t

Zijn dit die "winterkoppen"?
Dank je! Dit is het voormalige wrak waar ik het over had vorige week bij het proefrijden (en de reden waarom ik me ooit in Russische motorfietsen ben gaan verdiepen.. Tot nu toe laat ik hem hier alleen een beetje weg uit de Russendiscussie vanwege de afwezigheid van een zijspan...)🙄

Dit zijn vroege K750 koppen. Waar de naam "winterkoppen" vandaan komt weet ik niet. Ik heb het eerder gehoord, maar ook in de voormalige Sovjet-Unie ging niemand zijn cilinderkoppen zitten wisselen als het seizoen veranderde.

De vroege K750-blokken hadden (af fabriek, na ruim 60 jaar kun je je afvragen of je nog een ongewijzigde combi vindt) dit soort koppen, een carter met koelribben op de voorzijde (latere zijklepper-blokken zijn voorop glad), vilten keerringen en de nokkenas(inclusief timing) van de M72. Later kregen ze die open koppen die je veel vaker ziet(en een fractie meer compressie opleveren) en een wat scherpere nokkenas met wat meer lift. Het resultaat was 3-4 PK extra, maar ook blok dat wat kritischer werd bij het starten.
Omdat de cilinderkoppen bij deze blokken niet meer zijn dan een deksel-met-bouten-en-een bougie zijn ze makkelijk en snel te wisselen en dat gebeurde (en gebeurt) dus ook volop.

Toen deze motor nog een wrak was had hij een oud carter met ribbeltjes voorop en moderne(re) koppen met een compressie-vernagelende barst en een paar afgebroken ribben. Ik vind deze dichte koppen mooier staan, ze passen bij het carter/de hele machine en toevallig liep ik tijdens het restauratierondje tegen een net paar aan.
 
Laatst bewerkt:
Best een kunst om een zijklepper van meer compressie te voorzien. Ze draaien vnlk op koppel, zou er geen wonderen van verwachten.
Gaat waarschijnlijk wel sneller stuk.
 
Om 1 of andere reden vind ik (ook) deze er te gelikt uit zien.. alsof er wat niet klopt of zo..
 
Hoge compressie, zou dat echt erg veel doen bij deze blokken?
Heb het idee dat het toch ook niet heel veel uit zal maken bij blokken die toch ookniet echt heel veel vermogen hebben?
te koop dnepr k750
N.o.t.k.
https://link.marktplaats.nl/m160008...ium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Hoog is relatief... een M72 heeft - op papier - een compressieverhouding van 1:5,5, een K750 of MT12 1:6. Dat is een hogere compressieverhouding (maar niet wereldschokkend). Meer krijg je ook niet echt voor elkaar in een zijklepperblok omdat die kleppen naast de cylinder nu eenmaal volume in de verbrandingskamer opeisen. (en dat is de voornaamste reden waarom het zijklepper-principe verlaten is door de motor-fabrikanten).
In de praktijk merk je er niet veel van. Wel van de hogere lift en net iets gewijzigde timing van een K750 nokkenas (maar vanwege de gelijke montagematen moet die er dan wel in zitten en geen nokkenas uit eenM72 of Cchang) die een iets scherpere kleptiming, betere cilindervulling, maar ook een iets lastiger starten en minder souplesse bij echt lage toeren met zich mee brengt in ruil voor 3 papieren PK's meer.
Extra vermogen klinkt in dit geval een beetje als verkooptaal. Ik wil daarmee overigens niets negatief zeggen over de motor op zich, want het beschrijft gewoon de eigenschappen van een K750 of MT12 afgezet tegen andere zijkleppers.

Gezien het genoemde jaartal(geen garantie dat het klopt), achteruit en het frame vermoed ik overigens dat dit als Dnepr MTxx de fabriek verlaten heeft, en niet als K750. Hij heeft wel een (oudere)enkelvoudig oplopende voorrem en achterlichten ven een M72 (maar dat zijn van die vrij-uitwisselbare "meccanodoos-onderdelen") en ziet er verder wel erg netjes opgebouwd uit (voor zover je dat van foto's kunt bepalen)
 
Laatst bewerkt:
Best een kunst om een zijklepper van meer compressie te voorzien. Ze draaien vnlk op koppel, zou er geen wonderen van verwachten.
Gaat waarschijnlijk wel sneller stuk.
Om over na te denken:

Waarom zou dat snel stuk gaan?? Er zijn tussen midden-jaren 30 en 2008 ruim 14 miljoen van die blokken gebouwd en nog eens zo'n 5 miljoen in onderdelen (als militaire surplusvoorraad) in Duitsland (BMW), Rusland (Irbit), de Oekraine(KMZ/Kiev), de USA (voor de Harley Davidson XA) en China (Chang Jiang). Daarmee is het het meest geproduceerde motorblok-concept ooit. Dat aantal is niet geproduceerd omdat ze zo beroerd zijn en ze voortdurend kapot gaan... ;)
 
Ik bedoelde ALS hogere C.V., grotere belasting op krukas, snellere slijtage.. ;)
Enne, je vergeet de Gome & Rhone boxert?:P
 
Ik bedoelde ALS hogere C.V., grotere belasting op krukas, snellere slijtage.. ;)
Enne, je vergeet de Gome & Rhone boxert?:P
Ik dank dat je die extra slijtage door een half atmosfeer extra compressiedruk wel kunt vergeten bij een verder kloppende loop. Eea is behoorlijk overgedimensioneerd tov het vermogen/koppel dat door die krukas moet worden overgebracht.
De grote "killer" bij deze blokken is een onjuist (of helemaal niet)gebruik van de PM-05 handmatige vervroeging. ik zie te vaak dat er alleen verlaat wordt bij het starten, waarna het blok de rest van de rit maximaal vervroegd zijn werk moet doen. Het gevolg is voortdurend te veel voor-ontsteken, en dat geeft zoveel meer belasting - zowel thermisch als mechanisch - dat dat kleine beetje achter-de-komma-extra-compressie er volkomen bij in het niet valt.

En ja, Ik heb de Gnome Rhone boxer buiten beschouwing gelaten omdat dat weliswaar een zijklepper-boxer is, maar ik niet helemaal zeker weet of dat blok intern dezelfde opbouw heeft (wat bij de rest van mijn rijtje wel het geval is) en ik geen idee heb van de productieaantallen er van. :)
 
Een half bar verschil maakt idd amper wat uit..
Zijn er nog geen electronische vonkenkitjes met vervroeging voor deze dingen?
 
Een half bar verschil maakt idd amper wat uit..
Zijn er nog geen electronische vonkenkitjes met vervroeging voor deze dingen?

Mijn K750 rijdt met een SOVEK type 2 in 6V uitvoering. Kost een tientje of 8.
Grote kunst is om er bobine bij te vinden met een dubbele uitgang(de verdeler komt te vervallen) en een voldoende laag-ohmige primaire spoel (< 2 Ohm) om een voldoende stevige vonk op 6V te produceren en voldoende dikke bedrading te gebruiken om de spanningsval (op 6V heb je al snel het dubbele aan stroom nodig) binnen de perken te houden. Dan werkt het heel betrouwbaar.

Kleine kanttekening is alleen wel dat deze oplossing niet on-omstreden is. Volgens mij ben ik de enige die er mee rond rijdt(maar dan wel weer heel veel). Vaker wordt eea omgebouwd naar een 12V boordnet icm een 12V Sovek type 2 of 3 ontsteking omdat die algemener verkrijgbaar zijn en minder kritisch op de bobine keuze. en ook de keuze qua verlichting en accu wat meer in de "standaard componentenhoek" komt.
 
Laatst bewerkt:
in plaatjes:
De ontstekingsunit komt op de standaard-plaats voorop de nokkenas (sorry, ik heb even geen scherpere foto voor handen)
1k0.jpg


En de bobine komt naast het blok. Zijkleppers hebben daar een mooi beugeltje voor zitten en daar kun je zoń bobine op een stukje hoekprofiel mooi op kwijt:
1k0.jpg
 
wel een mooi ding zo. Zo'n type zou ik mijn m72 nog wel op willen inruilen alhoewel die een stuk ouder is.

benno

Ik vind ook een gaaf ding.. :t

Toevallig afgelopen zaterdag nog een dagje in Helden geweest..... Jammer dat hij toen nog niet op MP stond..
Hoewel ik vermoed dat het geen koopje zal zijn.
 
Mijn K750 rijdt met een SOVEK type 2 in 6V uitvoering. Kost een tientje of 8.
Grote kunst is om er bobine bij te vinden met een dubbele uitgang(de verdeler komt te vervallen) en een voldoende laag-ohmige primaire spoel (ca 2 Ohm) om een voldoende stevige vonk op 6V te produceren en voldoende dikke bedrading te gebruiken om de spanningsval (op 6V heb je al snel het dubbele aan stroom nodig) binnen de perken te houden. Dan werkt het heel betrouwbaar.

Kleine kanttekening is alleen wel dat deze oplossing niet on-omstreden is. Volgens mij ben ik de enige die er mee rond rijdt(maar dan wel weer heel veel). Vaker wordt eea omgebouwd naar een 12V boordnet icm een 12V Sovek type 2 of 3 ontsteking omdat die algemener verkrijgbaar zijn en minder kritisch op de bobine keuze. en ook de keuze qua verlichting en accu wat meer in de "standaard componentenhoek" komt.


Helaas alleen in 12 V. uitvoering. Maar zou 't wat wezen voor Russen? BOBINE
 
Beetje groot. En een beetje schreeuwerige marketing als je het mij vraagt.
De bobine achter mijn linkje is er ook in 12V uitvoering. Dat zit ingegoten, is bomvast, klein en probleemloos (En eigenlijk bedoeld voor oude Honda's, maar spanning is niet merkgebonden ;) ). En voor de kopkleppers levert Sovek tegenwoordig diverse types prima bobines in 6 en 12V uitvoering met de oorspronkelijke buitenmaten die "plug and play" onder dat voordeksel passen en bij bijna iedere onderdelen leverancier te krijgen zijn. Afhankelijk van de leverancier kost zoiets een tientje of drie. Er is geen weldenkende Russenrijder die vandaag de dag moeilijk hoeft te gaan zitten doen met dubieuze bobines hoor. Dat is iets van vroeger.
 
Laatst bewerkt:
Dat zeg ik: vroeger ;)
Tegenwoordig hebben de eend-bezitters zelf moeite met het vinden van betrouwbare bobines.... 🙄

Hoe schreeuwerig die Eendengarage dan ook is, als ze je 10 jaar garantie meegeven zal 't toch geen Yokotoko zooi zijn neem ik aan.
Maar ik ga me eens verdiepen in die Sovek bobines. Misschien een mooi alternatief voor m'n dubbelvonker.
 
Ik ken het bedrijf niet, terwijl het niet ver van mij af is. Ik zal eens informeren in mijn kennissen kring.

Dat model bobine heb ik overigens nog nooit in het echt gezien.
Er zijn redelijk vaak problemen met de bobines van eenden, maar over het algemeen is dat ook gewoon oude rotzooi. (Ik heb er altijd eentje reserve in mijn eend, maar nog nooit nodig gehad.)

Een nieuwe erop van ducelier oid (het normale model/ uiterlijk) en je kunt weer jaren vooruit. Er zijn verschillende onderdelen boeren die gewoon goede kunnen leveren voor 30 - 40 euro.
Dus nee bij mijn weten geen problemen met het vinden van betrouwbare bobines.
 
Eendenbobines zijn niet slecht maar het oude origineel was oliegevuld en scheurt weleens. Als daar door de jaren heen iets mee fout gaat kan dat natuurlijk altijd. Die Amerikaanse superspark zooi is vooral overpriced om het zo maar te zeggen. Een sterkere betere vonk kan alleen door er meer stroom voor te gebruiken en laat dat nu vaak het probleem zijn bij die systemen. een gewoon goede merkbobine blijft zonder enig probleem doen jaren lang.

Als je Ali-shit erop schroeft tja dan is het afwachten hoe goed of slecht het uitvalt.

Ik rijd op mijn mt16 al 20 jaar met een auto Subaru bobine van een mini-jumbo rond (notabene van een sloopauto van meer dan 10 jaar oud). Autobobine met twee uitgangen, werkt zonder enig probleem ook in de openlucht ipv onder de motorkap. de draad omwikkelde russische exemplaren zou ik inderdaad vervangen maar een moderne in kunststof gegoten Sovek, geen probleem mee.

De toon van de pagina van de Eendengarage vind ik wel heel erg. Het lijkt wel een vrij vertaalde TELL SELL reclame.

En tja, die HPT garantie moet je ook niet teveel van voorstellen als ik de pagina bekijk, denk zo dat je tegen deze eigenaar kunt zeggen wat je wilt over garantie maar hij vindt er vast een smoes omheen om niets mee te doen..
 
Ik had de -oliegevulde- eendenbobine met fietsbinnenbanden opgehangen, geen trillingen, niet scheuren..
@ Benno123 hoe is het met de UDCN? Leeft het nog een beetje? :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan