Waar zijn die mannen met de Russen toch gebleven?

Waar zijn de Russen?

  • Het is hier niet gezellig

    Stemmen: 7 16,7%
  • Ik heb geen Rus meer

    Stemmen: 13 31,0%
  • Andere dingen te doen, hij staat te verstoffen.

    Stemmen: 1 2,4%
  • Hij gaat niet meer stuk.

    Stemmen: 12 28,6%
  • Als hij kapot gaat ga ik dat hier niet zeggen!

    Stemmen: 9 21,4%

  • Totaal aantal stemmers
    42
Nou vandaag bij jan setje sproeiers opgehaald , en voor de zekerheid contact punten en condensator .
Hij advieseerde 110
Dus 2x 110 erin , nieuwe puntjes erop 0,3mm ertussen en nieuwe condensator .
Trappen en gelijk goed lopen .
Verdenk toch meer dat de punten / condensator geholpen heeft . Maar nu rijdt hij prima weer .
 
Met een Pinstriping-penseel, en ik heb hier een beetje gespiekt voor de techniek. :)
Als lak heb ik gewone Flexa-bouwmarkt-lak op alkydharsbasis genomen. (net als voor de rest van de tank trouwens.. Schijnt een soort vloeken in de kerk te zijn om dat op een motor te gebruiken, maar op mijn KMZ houdt dat spul al sinds 2010. Ziet er nog goed uit en ik vind het best prettig verwerken..... Never change a winning team 🤭)
Mijn opa zaliger schijnt dat een tijdje als beroep gedaan te hebben, heeft ooit (heel vroeger) nog wat strepen op een zeilboot van mijn ouders gezet.

"sleeppenseel" is het woord dat zich in mijn geheugen een weg naar boven baant, heet dat zo?
 
Mijn opa zaliger schijnt dat een tijdje als beroep gedaan te hebben, heeft ooit (heel vroeger) nog wat strepen op een zeilboot van mijn ouders gezet.

"sleeppenseel" is het woord dat zich in mijn geheugen een weg naar boven baant, heet dat zo?
Ja, dat kan. Ze horen bij de familie der 'slepers' .


Kijk eens wat een fraai spul allemaal. Met zo'n sortering wordt schilderen een koud kunstje.
 
Ouwe zooi In functionele inzet... *O* :]*D
1610750773979.png
 
Laatst bewerkt:
Ieuk filmpje!

Is die discolamp van de oliedruk? Lijkt dat hij bij afremmen en in bochten even oplicht? Op het eind ook stationair.
Defecte sensor of echt lage oliedruk?
 
hahaha... Een Ural 650 of een Russische zijklepper heeft spatsmering en dus geen oliedruksensor.
Dit is een typisch Russisch motorfiets fenomeen: een (gelijkspannings)dynamo die stationair eigenlijk net te weinig toeren draait gecombineerd met een over-nerveus lampje dat waarschuwt voor "niet laden" dat in de praktijk aanspringt zodra er een knipperlicht aan gaat of je remlicht oplicht. (omdat de regelaar dan net niet snel genoeg kan reageren op de spanningsval door extra stroomafname). Je observatie mbt oplichten bij stationair en bij bochten klopt dus, maar het betekent iets anders :P

Vlak er onder heb ik overigens een stukje huisvlijt gemonteerd dat de werkelijke spanning direct na het contactslot weergeeft. Met licht aan is dat welliswaar ca 0,3 volt minder dan dat wat er direct op de accuklem te meten valt als het licht aan is, maar een stuk duidelijker beeld geeft van wat er echt gebeurt met de spanning op mijn boordnet dan dat lampje. Bij rijden zie je dan dat de spanning op 13,9 - 14,0 volt zit (14,1-14,3 op de accuklemmen) behalve bij stationair, Want dan doet de dynamo niets meer en zakt alles in tot 12V of zelfs iets lager.
 
Laatst bewerkt:
Dom van mij. Had ik kunnen weten ;)
Handig die voltmeter daar. Zat ook te denken om een keer met de multimeter op de tank te gaan rijden en te zien wat hij doet. Dit is een structureel goede oplossing.
 
Ik vind de km teller ook wel mooi die binnen een seconde heen en weer knalt tussen bijvoorbeeld de 70 en 90 km/h.

Dat was mij tijdens mijn ritje op jouw span niet direct op gevallen @Nejra
 
Beetje lichte olie erin , dan is je teller stil . Ik doe dit bijna om de maand . Mijne gaat mooi rustig en verspringt niet . Ook de kabel goed olieen
 
Ik vind de km teller ook wel mooi die binnen een seconde heen en weer knalt tussen bijvoorbeeld de 70 en 90 km/h.

Dat was mij tijdens mijn ritje op jouw span niet direct op gevallen @Nejra
Klopt. doet íe ook alleen als het heel koud is. De tellerkabel is ooit gesmeerd met een beetje te dikke vettigheid en blijft af en toe een beetje plakken. Als het warmer is heb ik er geen last van. Eigenlijk moet ik die kabel even demonteren, uitspoelen en smeren met dunnere olie. Staat al een poosje op mijn lijstje met klusjes die geen top-prioriteit hebben. ;)
 
Laatst bewerkt:
Beetje lichte olie erin , dan is je teller stil . Ik doe dit bijna om de maand . Mijne gaat mooi rustig en verspringt niet . Ook de kabel goed olieen

Ook olie in de teller bedoel je? Waar moet die dan precies in?
Die van mijn auto ging ook zo en dan nog wat erger. Die teller is er een paar jaar geleden mee opgehouden, ik moet nog steeds kijken wat daar aan de hand is 8)7
 
Beetje lichte olie erin , dan is je teller stil . Ik doe dit bijna om de maand . Mijne gaat mooi rustig en verspringt niet . Ook de kabel goed olieen
Om de maand je teller olien is wel heel vaak. Eens per jaar een druppel dunne olie op de ingaande kant van de teller/dat busje waar je kabel in aangrijpt zou genoeg moeten zijn. Bij mij is de kabel de boosdoener. Hem een paar jaar terug smeren met verdund vet was geen goed idee. Dat blijft net iets te veel plakken als het vriest en geeft dan dit effect. Zie ook bovenstaande post. Lastig om kwijt te raken heb ik ontdekt. Misschien moet ik hem een nachtje in een emmer petroleum of zo leggen en dan doorblazen en opnieuw smeren (en dan wachten op de volgende nachtvorst om te kijken of het geholpen heeft). Of gewoon een nieuwe kabel monteren.
Nou ja... of niets doen en dit gewoon accepteren voor die paar koude dagen. Je rijdt niet zomaar veel te hard met een Ural-span. ;)
 
Laatst bewerkt:
ik heb onderin de teller zelf naaimachine olie gedaan , flinke schuit , en de kabel doe ik gewoon met motor olie , wellicht is om de maand een beetje veel , maar ik hou mijn motor's zeer scherp bij met olie/vet etc , heb op alles bewegende dingen ook vet nippels die ik eens per 2 maand doe , wellicht onzin maar ik vindt het gewoon leuk werk om ze goed bij de houden .
 
Helaas , het geluid is terug gekomen .

Het geluid is alleen als ik hem laag stationair heb draaien (onsteking iets verlaten dat hij zachtjes loopt) en als je dan gasgeeft hoor je een Klonk , het geluid komt voor bij de onsteking kant weg , heb mijn dynamo eraf gehaald , geluid blijft.
vliegwielmoer zit op 200NM+ met blauwe loctite , die zal wel vast genoeg zitten ,
kan het zijn dat er shims op de voorste lager moeten dat er axiale speling zit op de krukas ?
ik heb genoeg K650 blokken op gehad , maar M72/K750 blokken heb ik veel minder open gehad , alleen cilinders vervangen / koppeling .
als ik mijn onsteking op 'normaal' zet dat loopt hij harder stationair en is het geluid ook weg , dus alleen als je gas geeft hoor je 1x KLONK , en dan is geluid weg . dus weet niet als dit schadelijk is of gewoon doorrijden en hopen dat het goedkomt ? het is en blijft russische spul })
 
Distributietandwiel ingeslagen op een spie misschien of de carterventilatieschijf niet helemaal lekker. dit zit op een paspen op het nokkenas tandwiel maar verder gewoon los, die kan ook wel eens wat klepperen? Als het een enkele tik is zou dat kunnen. Maak anders eens een filmpje met het geluid erin. Anders oldschool met de schroevendraaier tegen het blok ter hoogte van nokkenas en krukas luisteren waar het geluid het hardste is. Vergis je ook niet in geluiden, ze komen vaak van een heel andere plek af dan waarvan je ze hoort.

Benno
 
Er valt me eigenlijk maar een ding aan op bij een "kritische beschouwing" (voor zover zoiets kan of zin heeft op een foto): Het zadel lijkt wat lager en verder naar achter te zitten dan standaard.

edit: En hij mist één spiegel om aan de wet te voldoen (setje kost 15-20 euro bij de juiste leverancier) en een tiewrap om de bedrading aan de rechter stuurhelft vast te zetten voor het mooie ;)
Oh ja, en af-fabriek zal de clakson ergens anders gehangen hebben.

Of dat erg is?? Ik zou het zelf alles behalve een showstopper vinden bij een Rus, dus als je er nog steeds een wilt dan is dit misschien wel een machine die de moeite is om eens naar te gaan kijken :Y De uiteindelijke beoordeling kun je toch pas goed maken naast de motor.
 
Laatst bewerkt:
nog niet eens een echt gebakje, gewoon een mt11. zo vind je er wel meer hoor. Is een ouder blok, tot max. 92-93 gebouwd, daarna kwamen de rondere klepdeksels. Dan heeft hij ook een eendbobine ws. aan de bougiekappen te zien en er zal vast nog meer gehobbyd zijn. en dat lage zadel komt ws. omdat er geen rubber blok onder zit. Zelfgemaakt zitje in de bak
 
Er valt me eigenlijk maar een ding aan op bij een "kritische beschouwing" (voor zover zoiets kan of zin heeft op een foto): Het zadel lijkt wat lager en verder naar achter te zitten dan standaard.
Ja, dat viel mij ook op, wellicht zelfs voor mij een beetje aan de lage kant zo. Maar dat lijkt mij relatief eenvoudig te verhelpen.
 
nog niet eens een echt gebakje, gewoon een mt11. zo vind je er wel meer hoor. Is een ouder blok, tot max. 92-93 gebouwd, daarna kwamen de rondere klepdeksels. Dan heeft hij ook een eendbobine ws. aan de bougiekappen te zien en er zal vast nog meer gehobbyd zijn. en dat lage zadel komt ws. omdat er geen rubber blok onder zit. Zelfgemaakt zitje in de bak
Maar verder niets heel raars lijkt mij?
Volle naven iig. Zijn de velgen de juiste? of is dat zo niet te zien?

"Gebakje" heeft voor vrouwlief en mij meer een soort liefkozende betekenis, niet negatief oid.
Heb vrouwlief les auto-rijles gegeven in het witte Renault 5-je die ik destijds had,die had als bijnaam "gebakje"
 
Terug
Bovenaan Onderaan