Waar zijn die mannen met de Russen toch gebleven?

Waar zijn de Russen?

  • Het is hier niet gezellig

    Stemmen: 7 16,7%
  • Ik heb geen Rus meer

    Stemmen: 13 31,0%
  • Andere dingen te doen, hij staat te verstoffen.

    Stemmen: 1 2,4%
  • Hij gaat niet meer stuk.

    Stemmen: 12 28,6%
  • Als hij kapot gaat ga ik dat hier niet zeggen!

    Stemmen: 9 21,4%

  • Totaal aantal stemmers
    42
Effe gegoogeled, hoe ziet zo'n blok er nu uit? In mijn gedachten had ik een BMW lay out met een pully voor de generator. Maar het is een dicht deksel aan de voorkant, je kan niet eens bij de stomp van de krukas. Dan zou ik inderdaad een keer meten en dan een gat boren en merktekens op het vliegwiel zetten.
Ik kom overigens tegen dat 6mm ongeveer 35 graden zou zijn.
Uit het archief:
voorkant van een K750-blok:
1k0.jpg


Achter het bolle dekseltje met KMZ-logo steekt de nokkenas door. Hier zit de ontsteking op. Er onder zien we de uitgaande "buis" van de carterventilatie.
1k0.jpg

Origineel is dat een PM-05 ontsteking met handmatige vervroeging (hier bij demontage van mijn restauratieproject. even voordat iemand gaat melden dat 'ie nogal smerig is... dat klopt :Y ) Het kabeltje rechts/boven in het veertje trekt de grondplaat met de contactpunten een aantal graden links om. De nokkenas draait ook links om, dus dat verlaat de ontsteking. De bout die je rechts onderin aan de buitenkant ziet zitten is een aanslag waarmee je de maximaal verlaatte stand in stelt (op BDP). Voor stationair loop en starten. Als je het kabeltje weer vrij geeft duwt de veer rechts de grondplaat weer rechtsom en vervroegt de ontsteking dus(als je het goed wilt doen stel je onder het rijden dus de ontsteking bij afhankelijk van de rijomstandigheden middels een handeltje op je stuur). Het kleine "boutje" links onderin met het borgmoertje er op heeft aan de achterzijde van de grondplaat een excentrisch schijfje zitten dat tegen aan randje van het huis valt. Daarmee stel je de maximale vervroeging af op 6-7 mm voor BDP.
1k0.jpg

Bonusplaatje voor het overzicht.
1k0.jpg

Bovenin de unit zit (oorspronkelijk/als je een passende kunt vinden) overigens de condensator:
1k0.jpg


Op de nokkenas komt aan de voorzijde een rotortje en een distributiekap te zitten.
1k0.jpg


Gaan we nog verder het blok in en demonteren we het volgende voordeksel dan zit daar de distributie achter in de vorm van een paar stevige gietijzeren tandwielen. Van onder naar boven: Krukas, nokkenas(met roterende schuif van de carterventilatie) en dynamo. Links van het krukastandwiel is ook het "sproeiertje" te zien dat de boel smeert (en onderin het gat van de olie-retour):
1k0.jpg


Mocht iemand overigens de constructieve overeenkomst met het Ural-kopklepperblok waar ik een paar maanden terug foto's van postte opvallen: Het Ural-kopklepperblok is een doorontwikkeling op het zelfde carter...
 
Laatst bewerkt:

Heb nu een ander luchtfilter gemonteerd die powerfiltertjes zijn eraf.
Ohja en de uitlaat dempers zijn nu zwart :*D
 

Heb nu een ander luchtfilter gemonteerd die powerfiltertjes zijn eraf.
Ohja en de uitlaat dempers zijn nu zwart :*D
Leuk ding geworden om te zien. :Y
Volgens mij zijn er momenteel twee K750's van actieve MF-ers.

K750 van @IndianScout (Plaatje gepikt uit zijn topic voor het vergelijk:)
1611484210714.png


En mijn K750 met (op de kleur na) de ongewijzigde Russische vormgeving:
1k0.jpg


Hebben we er nog meer??
(en is dit eigenlijk wel- of niet off-topic omdat het solofietsen zijn??)
 
Laatst bewerkt:
Ah toch die bike. Daar had ik al eens complimenten voor gegeven :)

Schakel jij ook met de hand?
 
Jep *D

Helaas vandaag lekker 90km gereden
IMG20210124144359.jpg



Bij thuiskomst weer dat rot geluid .
Heb wel ondekt dat het geluid weggaat als ik koppeling inhoudt ???


Ben wel zover dat ik het blokje uit elkaar ga halen , maar ik denk dat het wel iets met koppeling/bak ?
Want als ik de koppeling inhoudt is het geluid totaal weg .
 
heeft ie dat klapperend geluid ook als je heel langzaam (stationair ) rijdt? zou ook de trillingsdemper van de koppelingsplaat kunnen zijn
 
Ik wou net zeggen. Die heb je niet in een K750. Tenzij je er zo'n aftermarket singledisk in zet in plaats van de originele dubbelplaatskoppeling.

Ik zou eens gaan kijken naar het lagerhuis van het voorste krukaslager (geperst blik en wil nog wel eens scheuren. Potentieel krijgt je krukas dan ruimte om wat in de lengterichting te gaan bewegen). En de distributietandwielen (nokkenas heeft een geperste klempassing en op de krukas zit een bout die los kan komen als eea niet goed geborgd is, en dan ook ruimte op de krukas kan geven(tandwiel sluit je voorste krukaslager op). of kan gaan slaan.
 
Laatst bewerkt:
dat lukt alleen als je vliegwiel en achterdeksel ook demonteert. Krukas naar achteren toe er uit persen. Een stukje stalen hoek-profiel met twee draadeindjes op de krukas werkt prima als pers als je geen speciaal gereedschap daarvoor hebt. Ikzelf heb er een trekker/pers voor. Als je dichterbij woonde had je hem mogen gebruiken, maar volgens mij woon je 250 kilometer verderop en dat is toch een beetje lastig langsbrengen.
Ik combineer persen overigens meestal met een verffohn op het lager: dat zet iets meer uit dan de krukas en geeft dan wat ruimte (en word niet zo ontzettend heet als een open vlam) .
Daarna kun je het lager + huis van binnenuit voorzichtig naar buiten drijven (ik heb er een stuk bezemsteel voor in gebruik en wat "tikjes met gevoel"). Houd er rekening mee dat het lagerhuis nogal in het alu-carter wil "happen" als hij ook maar een fractie scheef gaat.
 
Laatst bewerkt:
Hmm . Dat is jammer ik wou het blok eigenlijks niet uitbouwen.
Maar als het dan moet , moet het maar :X
 
Maar als het weg is als je de koppeling inknijpt, kun je daar dan niet beter beginnen te graven?
 
@DM74 , ik heb het vliegwiel vorige week eraf gehad , kon niets raars vinden , koppelings zag er ook nog prima uit . ?


Nerja kan ik niet een 0,5mm afstandbus tussen het lager > lagerhouder plaatsen om te proberen die speling op te vangen ?
 
Hmmm. Je laat er in ieder geval geen gras over groeien. Ben benieuwd. Laat die foto's maar doorkomen....
 
Ik wil gewoon dat hij goed is , dit wordt in het voorjaar/zomer mijn woon/werk motorfiets en moet er op kunnen vertrouwen .
om nou een compleet ander blok erin te lepelen vindt ik ook weer zonde .
 
Nerja kan ik niet een 0,5mm afstandbus tussen het lager > lagerhouder plaatsen om te proberen die speling op te vangen ?
ehh... mag ik hier even op aanslaan?? Welke speling bedoel je nu?? Als het goed is zit de buitenring van het lager klem tussen het dekseltje en het lagerhuis, en de binnenring tussen de krukas en het distributietandwiel. Waar heb je precies speling op??
 
Nou dat wil ik juist uitvinden , ik denk als er een scheur in dat blik zit geeft niet zon kabaal ?
Ik hoop dat er speling op de krukas axiaal ? maar ik kan niet niet meten/bewegen zit als een huis .
als het lager heen en weer KAN bewegen (geen idee hoor?) zou je deze kunnen opsluiten dacht ik ?
op die russishe filmpjes met blokken revisereen slaan ze de krukas er met een halve boomstam in en klaar , niets meten .
en die hebben dat geluid toch niet
 
Daarom moet je die russische rommelfilmpjes ook niet kijken. Zijn alleen leuk voor chips en bier maar niet om iets van te leren. Ik wil je niet bang maken maar ik er rekening mee houden dat er iets serieus kapot aan het gaan is.. OP het UDCN forum staat een topic van mij in de demontage van een m72. die laat zien hoe het moet. Blok moet eruit, begin daar maar mee. als het blok eruit ligt trek dan eens aan je vliegwiel en duw erop. als daar veel speling zit dan is er iets echt kapot.
 
ik zal het blok vanavond uit het frame halen .
jammer dat Boris Sakara
het blok niet goed in elkaar gezet heeft .
 
Laatst bewerkt:
Vind je het gek eerlijk gezegd ?
Laat ik hier nou eens wijselijk geen uitspraken over doen op een publiek forum.. :X

In aanvulling Benno's demontagetopic is denk ik ook de topics van Frank65 over het opbouwen van een nieuw M72-blok vanaf scratch op het UDCN forum mogelijk interessant. Al is het maar om een paar ideeën uit op te doen. (naast de nodige andere topics, maar ik kan me voorstellen dat je aan de gang wilt en niet eerst een weekje zijklepper-blok-info wilt gaan zitten bestuderen. ;) )
 
op die russishe filmpjes met blokken revisereen slaan ze de krukas er met een halve boomstam in en klaar , niets meten .
en die hebben dat geluid toch niet
Klopt, en die blokken verkopen ze daarna heel snel hierheen lijkt het soms, gezien de metalen rotzooi die we nogal eens op sleuteldagen tegen komen..... "Kan niet stuk zijn. Pas 200 kilometer terug gereviseerd mijnheer. Door een deskundige" :X :/

Ja ja. Als er iets NIET tegen slaan kan in welke vorm dan ook is het een geperste gietijzeren krukas zoals die in Uralś en Russische zijkleppers zit. B|
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan