Uit het archief:Effe gegoogeled, hoe ziet zo'n blok er nu uit? In mijn gedachten had ik een BMW lay out met een pully voor de generator. Maar het is een dicht deksel aan de voorkant, je kan niet eens bij de stomp van de krukas. Dan zou ik inderdaad een keer meten en dan een gat boren en merktekens op het vliegwiel zetten.
Ik kom overigens tegen dat 6mm ongeveer 35 graden zou zijn.
voorkant van een K750-blok:
Achter het bolle dekseltje met KMZ-logo steekt de nokkenas door. Hier zit de ontsteking op. Er onder zien we de uitgaande "buis" van de carterventilatie.
Origineel is dat een PM-05 ontsteking met handmatige vervroeging (hier bij demontage van mijn restauratieproject. even voordat iemand gaat melden dat 'ie nogal smerig is... dat klopt ) Het kabeltje rechts/boven in het veertje trekt de grondplaat met de contactpunten een aantal graden links om. De nokkenas draait ook links om, dus dat verlaat de ontsteking. De bout die je rechts onderin aan de buitenkant ziet zitten is een aanslag waarmee je de maximaal verlaatte stand in stelt (op BDP). Voor stationair loop en starten. Als je het kabeltje weer vrij geeft duwt de veer rechts de grondplaat weer rechtsom en vervroegt de ontsteking dus(als je het goed wilt doen stel je onder het rijden dus de ontsteking bij afhankelijk van de rijomstandigheden middels een handeltje op je stuur). Het kleine "boutje" links onderin met het borgmoertje er op heeft aan de achterzijde van de grondplaat een excentrisch schijfje zitten dat tegen aan randje van het huis valt. Daarmee stel je de maximale vervroeging af op 6-7 mm voor BDP.
Bonusplaatje voor het overzicht.
Bovenin de unit zit (oorspronkelijk/als je een passende kunt vinden) overigens de condensator:
Op de nokkenas komt aan de voorzijde een rotortje en een distributiekap te zitten.
Gaan we nog verder het blok in en demonteren we het volgende voordeksel dan zit daar de distributie achter in de vorm van een paar stevige gietijzeren tandwielen. Van onder naar boven: Krukas, nokkenas(met roterende schuif van de carterventilatie) en dynamo. Links van het krukastandwiel is ook het "sproeiertje" te zien dat de boel smeert (en onderin het gat van de olie-retour):
Mocht iemand overigens de constructieve overeenkomst met het Ural-kopklepperblok waar ik een paar maanden terug foto's van postte opvallen: Het Ural-kopklepperblok is een doorontwikkeling op het zelfde carter...
Laatst bewerkt: