Waar zijn die mannen met de Russen toch gebleven?

Waar zijn de Russen?

  • Het is hier niet gezellig

    Stemmen: 7 16,7%
  • Ik heb geen Rus meer

    Stemmen: 13 31,0%
  • Andere dingen te doen, hij staat te verstoffen.

    Stemmen: 1 2,4%
  • Hij gaat niet meer stuk.

    Stemmen: 12 28,6%
  • Als hij kapot gaat ga ik dat hier niet zeggen!

    Stemmen: 9 21,4%

  • Totaal aantal stemmers
    42
Laat ik hier nou eens wijselijk geen uitspraken over doen op een publiek forum.. :X

In aanvulling Benno's demontagetopic is denk ik ook de topics van Frank65 over het opbouwen van een nieuw M72-blok vanaf scratch op het UDCN forum mogelijk interessant. Al is het maar om een paar ideeën uit op te doen. (naast de nodige andere topics, maar ik kan me voorstellen dat je aan de gang wilt en niet eerst een weekje zijklepper-blok-info wilt gaan zitten bestuderen. ;) )
na meer dan 25 jaar diverse ellende te hebben mogen bekeken vertrouw ik geen enkel kant en klaar product meer uit die hoek. Zeker motorblokken die met de russiche, moldavische slag in elkaar gezet worden zijn nog wel eens creatief om het zo maar te zeggen. Als je de topics bij ons af en toe volgt zul je ook zien dat er nogal wat gedaan wordt met de beschikbare middelen. Of dit helemaal goed gebeurd, geen idee, ik vertrouw er niet op.

Russische motoren zijn heel leuk maar ik vertrouw niet veel mensen in het opbouwen ervan.
 
Dit is toch de eerste die mijn echte problemen geeft , ik heb nog die K650 ( ja oke is een kopklepper) maar die rijdt al mooi wat jaren met hetzelfde blok , heb een MT9 gehad en die is verkocht naar belgie man is er zeer blij mee zit ook alleen nieuwe lagers/zuigers/ etc in ding liep mooi , mijne oudere M72 had nooit problemen , die heb ik ook verkocht heb nooit weer iets gehoord .
Dan zal dit de eerste zijklepper wezen die ik uit elkaar haal , de kopkleppers zijn niet zo spanned dus deze zal niet heel anders wezen .
 
Dit is toch de eerste die mijn echte problemen geeft , ik heb nog die K650 ( ja oke is een kopklepper) maar die rijdt al mooi wat jaren met hetzelfde blok , heb een MT9 gehad en die is verkocht naar belgie man is er zeer blij mee zit ook alleen nieuwe lagers/zuigers/ etc in ding liep mooi , mijne oudere M72 had nooit problemen , die heb ik ook verkocht heb nooit weer iets gehoord .
Dan zal dit de eerste zijklepper wezen die ik uit elkaar haal , de kopkleppers zijn niet zo spanned dus deze zal niet heel anders wezen .
Er is ook niets mis met het concept van de Russische blokken. Zet ze goed passend in elkaar en het gaat heel lang goed. :t
Over hoe het komt dat het toch ook nogal eens verkeerd gaat kun je waarschijnlijk beter een boom opzetten bij een kampvuur bij een treffen dan op een forum. Klagen helpt niet ben ik bang. Maar het lucht wel eens op ;)
 
Laatst bewerkt:
IMG-20210124-WA0050.jpeg
IMG-20210124-WA0052.jpeg
IMG-20210124-WA0066.jpeg
IMG-20210124-WA0068.jpeg
IMG20210124201925.jpg
IMG20210124211944.jpg
1 klep staat ook een stuk lager dan de andere ???
IMG-20210124-WA0020.jpeg


Zo blokje uit elkaar getrokken , achterste lager van krukas heeft redelijk ruimte , voorste viel er bijna uit ,
Vliegwiel kon ik ook 1mm bewegen heen en weer ( met bout vast !) En die zat ook helemaal op het einde ( vliegwiel op krukas , dan heeft die grote bout ook niets te doen , gat van vliegwiel lijkt mij te groot .
IMG20210124211944.jpg




Links en rechts 5 mm speling , heen en weer beetje

Ook pistonpen op krukas heeft behoorlijk ruimte
 

Bijlagen

  • IMG20210124211940.jpg
    IMG20210124211940.jpg
    176,7 KB · Weergaven: 5
Laatst bewerkt:
Dat vliegwiel-met-ruimte klinkt als de opmaat voor:


Hoe zien de spiebaan in je vliegwiel en krukas er nu uit?? Uitgeslagen of ingescheurd??
De zijdelingse bewegingsruimte van je drijfstang op de krukas die ik op je filmpje zie is vrij normaal is normaal: daar zit een rollager in. zijdelingse beweging op de pistonpen is ook onvermijdelijk, maar in duw-trekrichting mag er (uiteraard) geen enkele ruimte op zitten.
 
Toch niet gereviseerd dus. Die overmatige spelingen zijn niet best maar zolang ze alleen axiaal zijn is het niet dramatisch. Ik verwacht echter ook een radiale speling op het bigend.
Je filmpje over de koppeling laat alleen zien dat de platen kunnen bewegen, dat is nog niet zo erg. Dat de conus van het vliegwiel niet lijkt te kloppen betekend ws. dat een verkeerd vliegwiel gebruikt is. De roest op de astap zegt al genoeg. Die heeft niet goed gezeten.

Ach, kun je het een keer goed doen en dan ben je daarna voor lange tijd klaar. Advies, monteer dan ook de moderne enkele plaat met demper. Die zorgt ervoor dat het schakelen een stuk lekkerder loopt en het is ook nog gemakkelijker. Nog maar 1 plaat met veren ipv het hele setje.

Singel koppelingsplaat Hooge Kwaliteit | Motorblok Dnepr | Rolpa

Hij is nu even uitverkocht bij Jan maar komt vast binnenkort weer binnen.

Succes,

Benno
 
Tja als ik zie wat een krukas/vliegwiel/moderne koppeling zit je al gouw op 500 euro + , lagers etc .
ik wil het wel goed doen , maar dan wordt het wel op de lange baan geschoven ik heb zoveel andere kosten op dit moment ( APK van auto onder andere) dus helaas eerst even geen update's meer .


dit is ook een gok , als deze wel goed is ?
 
Erg vervelend voor je.

Als ik jou was, dan zou het even echt goed doorrekenen met alle benodigde materialen meegerekend. Ik zag dat een hele pakkingset bijvoorbeeld al prijziger is dan ik had verwacht.

Als ik klaar zou zijn voor Eur 500, dan zou ik niet lang twijfelen en dat zeker doen. Ik zou dan geen onbekend blok kopen waar precies hetzelfde mee aan de hand kan zijn.
 
Tja als ik zie wat een krukas/vliegwiel/moderne koppeling zit je al gouw op 500 euro + , lagers etc .
ik wil het wel goed doen , maar dan wordt het wel op de lange baan geschoven ik heb zoveel andere kosten op dit moment ( APK van auto onder andere) dus helaas eerst even geen update's meer .


dit is ook een gok , als deze wel goed is ?
Even een pas op de plaats....
Ik zie weinig verkeerds aan je huidige krukas. Tenminste, op de foto's en het filmpje. Er is wel iets verkeerd aan de combinatie van die krukas met je huidige vliegwiel. vliegwielen zijn relatief betaalbaar, maar je moet wel de juiste maat hebben. Als de krukas geen schade aan de spiebaan heeft zou ik dus vooral op zoek gaan naar een passend vliegwiel.
In essentie ken ik drie soorten vliegwielen: 1) Dnepr-kopklepper zonder opstaande rand rondom, 2)Ural-oud met een groter gat (met subvarianten met een groef voor een vilten lager en zonder voor een moderne keerring) en 3) de rest. Variant 3 komt het meeste voor. Grote kans dat dat is wat er op je krukas past. Ik zou zeggen: meet je krukas-conus eens op. Ik heb hier nog twee vliegwielen liggen waar ik niets mee doe. Staat onbekend, maar ik kan ze ook opmeten. Als er een past, dan mag je die van mij hebben,

Koppeling: Ik heb een hele hoop-duizend kilometer met Russische dubbelplaatkoppelingen gereden(Uralspan + K750 bij elkaar opgeteld) en nu ook een paar duizend kilometer met zo'n singledisk(zit bij wijze van proef in mijn Ural-span). De originele variant werkt en is betrouwbaar, nagenoeg onverslijtbaar , maar een beetje "vaag" qua aangrijpen/vrijgeven. De singledisk heeft een wat uniformer aangrijpingspunt en geeft daarmee wat minder kritisch vrij (minder grote slag nodig voordat hij stopt met slepen => soepeler schakelen). De Russische dubbelplaat werkt al 70 jaar betrouwbaar, de singeldisk is comfortabeler, maar is pas kort te krijgen als update en moet zich op dat vlak nog bewijzen (al zit dat denk ik wel goed). Wisselen is relatief goed te doen met het blok in het frame, dus als je kort bij kas zit zou ik lekker de huidige platen terugbouwen en gaan rijden. Andere koppelingsplaten monteren kan later altijd nog als je het zou willen.

Mijns inziens houd je dan de kosten van een pakkingset van 20-30 euro over, zes nieuwe koppelingsgboutjes M8x1 en twee kogellagers (let op dat je C3-lagers neemt ivm uitzet-tolleranties) van SKF of FAG van een euro of 8 per stuk. Heel grof gesteld: €50,- plus wat klein grut zoals locktite , Hylomar, smeermiddelen en de vervanging van een eventueel boutje of keerring (dat is metrisch, dus koop gewoon lokaal een exemplaar van Viton, dat zijn de kosten niet) dat je tegen komt en je niet aan staat.
Als het tegen zit komt er eventueel dan nog een vliegwiel bij. Afhankelijk van de leverancier die een passende maat heeft kost je dat €50-100,-.

Mijns inziens moet dat blok dus voor minder dan 200,- in orde te krijgen zijn, er even vanuit gaand dat er geen verrassingen in zitten die niet uit je tekst of foto's blijken. Als het mee zit zelfs voor de helft.

Tegelijkertijd zie ik je een marktplaatsadvertentie overwegen waarin een - niet bepaald goedkoop - blok wordt aangeboden als M-72 blok terwijl het een k750 blok is, en als gereviseerd, maar hoe je iets reviseert met al die roestige bouten in de koppeling (die er gegarandeerd af moet als je het goed wilt doen) en die laag vuil weet ik niet, en in veel gehoorde verkooppraat als "gereviseerd en daarna in de hoek gelegd" heb ik ook geen vertrouwen. "gereviseerd" is in motorfietsland een mooie holle term voor "ik heb er naar gekeken op afstand"(en het lag me in de weg).
Persoonlijk heb ik bij een Rus meer vertrouwen in het bij elkaar zoeken van een goede set onderdelen en het goed opbouwen van een blok daaruit dan aan in het kopen van een bestaand blok met onbekende geschiedenis met de intentie het zonder meer in te bouwen en er op te rekenen dat het goed is. Daarvoor bestaat er te veel dubieuze handel. De uiteindelijke keuze is uiteraard aan jezelf hier.
 
Laatst bewerkt:
Oke bedankt Nerja , ik neem de krukas even nee naar j.wassenaar die heeft er vast meer verstand van . En vliegwiel zal ik opmeten als ik thuis ben .
Voorste blikje van lagers is wel ten einde er hoord een dikke lip in te zitten en die is weg .
 
Jan heeft veel kennis van dit soort zaken, dus dan komt het vast goed :t
Als de krukas goed is zijn de maten van je huidige vliegwiel niet zo boeiend (daar wil je dan een andere voor) , maar de maten van de eindconus van de krukas wel. Grote kans dat Jan je ook aan een vervangend blikje (lagerhuis) voor je voorste lager kan helpen.
 
Erg vervelend voor je.

Als ik jou was, dan zou het even echt goed doorrekenen met alle benodigde materialen meegerekend. Ik zag dat een hele pakkingset bijvoorbeeld al prijziger is dan ik had verwacht.

Als ik klaar zou zijn voor Eur 500, dan zou ik niet lang twijfelen en dat zeker doen. Ik zou dan geen onbekend blok kopen waar precies hetzelfde mee aan de hand kan zijn.
pakkingsetje is 25 euro ?? Als dat al veel is. Komen er nog de kop en voetpakkingen bij 15 euro
 
Komen er nog de kop en voetpakkingen bij 15 euro
Oh, ik zie het ja.. even vergeten. Alleen de koppakingen trouwens. Voetpakkingen zitten gewoon in in zo'n setje. De gewone Russische (of Chinese voor een Chang Jiang, die zijn identiek) koppakkingen van aluminium kosten een euro of drie à vier per stuk. Als de koppen en cilinders fatsoenlijk vlak zijn voldoen die prima op een zijklepper. Is dat niet zo dan heb je voor 8 euro een wat dikkere/chiquere variant.
 
Ik had prijzen van 150 euro voor een hele pakkingset gezien. Vandaar dat ik het schreef. Maar ik las al dat het spul (gelukkig) veel betaalbaarder is.

Het ging mij meer om inzicht te krijgen in wat kosten effectiever is; je eigen blok aanpakken of een ander blok kopen met onbekende historie.
 
Achteraf valt het mee dus . Zal kijken wat ik nodig heb @nerja dat achterste deksel waar het lager in zit , zit ook een keering in . Maar dat alum is flinterdun hoort dit zo ? Zal vanavond fotos maken
 
Achteraf valt het mee dus . Zal kijken wat ik nodig heb @nerja dat achterste deksel waar het lager in zit , zit ook een keering in . Maar dat alum is flinterdun hoort dit zo ? Zal vanavond fotos maken
keerring en achterdeksel ken ik, maar "flinterdun" kan ik niet plaatsen. Ik wacht je foto's af voor ik er echt iets van vind.

als het goed is ziet het deksel er zo uit van binnen:
540.jpg

en zo van buiten (rare kleur keerring trouwens, meestal zijn ze blauwig of zwart):
540.jpg

Uitwendig zijn er wat kleine variaties mogelijk (oiv fabrikageperiode, Irbit/Kiev of China-fabrikaat), maar die zijn volledig uitwisselbaar en bestaan vooral uit het wel/niet verzinken van de boutkop. Belangrijk is wel dat het achterdeksel rondom "draagt" op het carter, anders lossen de boutjes zich. (alle borgdraad ten spijt) omdat de boel dan gaat werken door temperatuurverschillen en trillingen
 
Deze keering is veel groter dan op jou foto , ik zal straks foto maken zonder keering
De 'rand' is echt maar 0.5 mm dik
 

Bijlagen

  • IMG-20210124-WA0066.jpeg
    IMG-20210124-WA0066.jpeg
    139,7 KB · Weergaven: 9
Mijn eerste ingeving is dat je hier een "viltring" achterdeksel hebt dat is uitgedraaid/freesd zodat er een moderne keerring in past. Dat wordt/werd vaker gedaan, maar kan alleen in combinatie met aan ander vliegwiel (de keerring dicht af op het vliegwiel voor de niet-Rus-sleutelende mee-lezers). Voor een normale keerring heb je een gladde flens aan het vliegwiel nodig, voor een vilt-keerring werd een vliegwiel met en spiraal-groef gebruikt. Soms werd bij deze conversie het bestaande vliegwiel afgedraaid om die groef kwijt te raken (en dan heb je dus een kleinere binnenmaat van je keerring nodig), of er wordt een ander vliegwiel gemonteerd icm een keerring met de originele binnenmaat. Als je toch een foto maakt vanavond: kun je de binnenmaat opmeten?? Als het de gebruikelijke maat (weet ik even niet uit mijn hoofd. Ik moet ook even meten vanavond) is dan is er niets aan de hand, maar bij een afwijkende maat zou ik een ander achterdeksel overwegen omdat je anders ook gelijk weer zit te klooien met de flensdiameter van een (eventueel) nieuw vliegwiel.
 
Laatst bewerkt:
IMG20210125170034.jpg
IMG20210125170239.jpg
IMG20210125170047.jpg
gat van kerting
IMG20210125170115.jpg
rand dikte
IMG20210125170146.jpg
gat vliegwiel
IMG20210125170201.jpg
buiten diameter vlieg
IMG20210125170226.jpg

Andere kant vliegwiel
 
Terug
Bovenaan Onderaan