Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Stomvervelend, ik zou er weer een Dnepr blok in zetten als ik jou was.Eerste rit van het jaar gedaan, alles werkte gewoon dus was eigenlijk redelijk eventloos... (waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat er geen werk meer aan is :D)
Varkensstaart?grote platte helicoil gebruiken of een insert. gasdicht hoeft niet dus een coil voldoet. Normaal moet je bij het draad tappen alles uit elkaar hebben maar als je de tap goed vet houdt en niet teveel tegelijk tapt kan het ook zo wel. daarna goed je diffje spoelen met diesel of lampolie om alle resten eruit te krijgen en klaar.
Vloeibare pakking hoeft er niet aan en je hebt toch een ontluchting nodig aan de bovenkant. sommigen doorboren de vuldop en maken er een een varkensstaart op.
Een soort draadborging waarbij ze de draad afdraaien.Varkensstaart?
Fout, een slang in een krul. Zodat er geen staat vul zomaar naar binnen kan.Een soort draadborging waarbij ze de draad afdraaien.
Zoiets. een gebogen buisje. Gesoldeerd in een ontluchtingsgat. Om te voorkomen dat er water binnenkomt als het regent.Varkensstaart?
Dat dusFout, een slang in een krul. Zodat er geen staat vul zomaar naar binnen kan.
Is een BMW R60/6 motor die er in steekt. Zowaar ouder dan de rest van de motor :D. Vermogen is gelijkaardig aan origineel blok dus in dat opzicht geen voordeel.Hans,
Leuke film. Wat voor type motor is dat? En je trekt aardig door. Ik zag bij 80 naar 4. Hoeveel toeren maakt het blok dan?
Hmm , als ik de schroef erui draai komt er niets uit , als ik de ontluchting een klein beetje tegenhoudt met mijj vinger op dat tuitje dan komt er wel netjes olie uit ??ja, dat is een controle schroef om te zien of je oliecirculatie goed werkt. die kant heeft een eigen apart oliekanaal, de andere kant alleen spatsmering. als je de worm eruit draait komt er olie uit. Goed teken dat er olie uitkomt. Een zijklepper heeft vrij weinig opbrengst van de oliepomp dus verwacht geen straal maar er moet zeker olie uitkomen. Bij gasgeven echt wel een straaltje. Komt dat er niet dan is je oliepomp niet goed en kun je grotere problemen verwachten. Of je hebt de voetpakking verkeerd gemonteerd waarbij je het gat afgesloten hebt in het carter
Benno
Zit maar aan 1 kant, de andere kant heeft vooral spatsmering en smering van bovenaf dat via de nokkenas op de kleppentrein komt.
Ehh... twee gaten in de nokkenas waar een pennetje in kan?? nu ben je mij even kwijt. Ik neem aan dat je refereert aan het pennetje in het tandwiel dat die roterende schuif van de carterventilatie bedient?? Om heel eerlijk te zijn ken ik daar maar één stand van (met bijbehorend gaatje) :Kan dat rondje. Schijfje voorop ook verkeerd staan? Want er zitten 2 gaten in de nokkenas waar dat pennetje in kan .
Ik snap hem ook niet. de carterventilatie-schuif is symmetrisch en heeft twee gaten 180 graden verzet. Als je hem 180 graden doordraait zodat hij op die andere penpositie meeloopt dan zit je qua timing nog steeds het zelfde.Ik weet niet waar je hem hebt zitten maar er is vast iemand die een plaatje kan maken van de goede positie. De pomp moet toch echt genoeg opbrengst hebben om olie uit het gat te krijgen, daar moet het dichthouden van de ventilatie niet veel mee doen normaal.
En voor Arjen, ik heb inderdaad sets gezien met twee gaten in de nokkenas schijf om het pennetje in te plaatsen. De standaard tandwielen niet, daar zit maar 1 gat en pen in. Waarom dit is, geen idee.
Dat klopt niet helemaal. Als hij helemaal ingereden is heb je meer compressie dan nu. Doel van inrijden is om je zuigerveren beter aan te laten sluiten (en dus afdichten) op de cilinderwand. omdat die nu nog niet optimaal afdichten beland een deel van je verbrandingsdruk in het carter en dat komt er via de carterventilatie uit. Dat is het blazen waar je hier op doelt. Dat zou dus zowiezo minder moeten worden. Tegelijkertijd is een boxerblok altijd onderhevig aan stevige volumewisselingen intern. Als je alle invloeden van lekkende zuigerveren, blow-by etc wegdenkt: twee zuigers tegelijk naar buiten (een compressieslag, de andere uitlaatslag) betekent dat het carter in een halve omwenteling tijd 750cc lucht extra ruimte krijgt en omgekeerd moet dat zelfde volume er ook weer uit als je zuigers naar binnen toe bewegen (een zuiger arbeidsslag en de ander inlaatslag). Omdat die roterende schuif dicht is bij de opgaande zuigerbeweging en open bij de neergaande is een beetje blazen ook wel een beetje de aard van het beestje.heel apart . maar hij heeft ook (nog) enorme compressie omdat alles nieuw is , wellicht als ingereden is blaast hij minder en komt er wel olie uit ?
ik kan de olie pomp wel eens loshalen , ik heb nog een extra carterpan pakking .
Nee dan komt er alleen meer lucht uit , wel hele vette lucht / olie mist maar geen druppel . Als ik de carter ventielatie 50% dichthoudt komt er wel een beetje uit , mijn oude m72 had dit pijpje ook bijna dichtknepen met een tang , deze is nog origineel een gat van ? 12mm ofzo ?Ik snap hem ook niet. de carterventilatie-schuif is symmetrisch en heeft twee gaten 180 graden verzet. Als je hem 180 graden doordraait zodat hij op die andere penpositie meeloopt dan zit je qua timing nog steeds het zelfde.
Dat met dat gaatje snap ik dan weer wel, want dat zit hoger dan de uitgang in de cilinder (bij mij wel tenminste). Het volume olie dat daar wordt aangeboden is niet astronomisch, dus bij langzaam stationair loopt het er waarschijnlijk eerder op de cilinderwand uit (waar het hoort) dan uit dat controle gaatje. Houd je je carterventilatie dicht dan blaast hij datgene dat gewoonlijk op je cilinderwand komt (of een deel er van, er zit altijd een zuigerhemd in de weg) door het controle gat weg.
@IndianScout als je iets gas geeft en er komt olie uit dan is het best.