Waar zijn die mannen met de Russen toch gebleven?

Waar zijn de Russen?

  • Het is hier niet gezellig

    Stemmen: 7 16,7%
  • Ik heb geen Rus meer

    Stemmen: 13 31,0%
  • Andere dingen te doen, hij staat te verstoffen.

    Stemmen: 1 2,4%
  • Hij gaat niet meer stuk.

    Stemmen: 12 28,6%
  • Als hij kapot gaat ga ik dat hier niet zeggen!

    Stemmen: 9 21,4%

  • Totaal aantal stemmers
    42
grote platte helicoil gebruiken of een insert. gasdicht hoeft niet dus een coil voldoet. Normaal moet je bij het draad tappen alles uit elkaar hebben maar als je de tap goed vet houdt en niet teveel tegelijk tapt kan het ook zo wel. daarna goed je diffje spoelen met diesel of lampolie om alle resten eruit te krijgen en klaar.
Vloeibare pakking hoeft er niet aan en je hebt toch een ontluchting nodig aan de bovenkant. sommigen doorboren de vuldop en maken er een een varkensstaart op.
Varkensstaart?
 
Hans,
Leuke film. Wat voor type motor is dat? En je trekt aardig door. Ik zag bij 80 naar 4. Hoeveel toeren maakt het blok dan?
 
Hans,
Leuke film. Wat voor type motor is dat? En je trekt aardig door. Ik zag bij 80 naar 4. Hoeveel toeren maakt het blok dan?
Is een BMW R60/6 motor die er in steekt. Zowaar ouder dan de rest van de motor :D. Vermogen is gelijkaardig aan origineel blok dus in dat opzicht geen voordeel.

Heb geen idee van de toeren eerlijk gezegd. Het klinkt nog OK. Het kan vooral nog harder, het klimt nog verder door als ik verder gas geef. In de video is het niet zo goed te zien maar ik rij redelijke hellingen op en zit dus nog 1 versnelling lager omdat ik anders geen snelheid meer kan maken daar. Is enkel op de vlakke stukken en op de afdalingen dat ik naar de laatste versnelling ga. In totaal 4 versnellingen zeker? Dat ik moet gokken geeft ook al aan dat ik in die laatste niet vaak terecht kom :-). Is in elk geval een originele dnepr versnellingsbak.
 
ja, dat is een controle schroef om te zien of je oliecirculatie goed werkt. die kant heeft een eigen apart oliekanaal, de andere kant alleen spatsmering. als je de worm eruit draait komt er olie uit. Goed teken dat er olie uitkomt. Een zijklepper heeft vrij weinig opbrengst van de oliepomp dus verwacht geen straal maar er moet zeker olie uitkomen. Bij gasgeven echt wel een straaltje. Komt dat er niet dan is je oliepomp niet goed en kun je grotere problemen verwachten. Of je hebt de voetpakking verkeerd gemonteerd waarbij je het gat afgesloten hebt in het carter

Benno

Zit maar aan 1 kant, de andere kant heeft vooral spatsmering en smering van bovenaf dat via de nokkenas op de kleppentrein komt.
Hmm , als ik de schroef erui draai komt er niets uit , als ik de ontluchting een klein beetje tegenhoudt met mijj vinger op dat tuitje dan komt er wel netjes olie uit ??

Kan dat rondje. Schijfje voorop ook verkeerd staan? Want er zitten 2 gaten in de nokkenas waar dat pennetje in kan .
 
Kan dat rondje. Schijfje voorop ook verkeerd staan? Want er zitten 2 gaten in de nokkenas waar dat pennetje in kan .
Ehh... twee gaten in de nokkenas waar een pennetje in kan?? nu ben je mij even kwijt. Ik neem aan dat je refereert aan het pennetje in het tandwiel dat die roterende schuif van de carterventilatie bedient?? Om heel eerlijk te zijn ken ik daar maar één stand van (met bijbehorend gaatje) :
1k0.jpg


Heel oude M72 blokken hadden hier overigens wel een andere positie (en bijbehorend ook een ander voorhuis waarin het carter-ventilatie-kanaal onder een andere hoek het carter verlaat en de schuif een andere hoek in neemt, maar die hebben ook een ander tandwiel (en nokkenas).
 
IMG20210220183432.jpg


Ik heb 2 gaten blijkbaar , heb hem op de andere geprobeerd dan zuigt hij juist , dus snel weer veranderd .
Wel vreemd dat er pas olie uit dat gaatje komt als ik mijn duim houdt op dat onluchtpijpje . Maar zonet weer even 20 km gereden rustig aan , wel af en toe goed doortrekken maar niet volgas gereden . Als hij geen smering had was hij allang vast gelopen denk ik
 
Ik weet niet waar je hem hebt zitten maar er is vast iemand die een plaatje kan maken van de goede positie. De pomp moet toch echt genoeg opbrengst hebben om olie uit het gat te krijgen, daar moet het dichthouden van de ventilatie niet veel mee doen normaal.

En voor Arjen, ik heb inderdaad sets gezien met twee gaten in de nokkenas schijf om het pennetje in te plaatsen. De standaard tandwielen niet, daar zit maar 1 gat en pen in. Waarom dit is, geen idee.
 
heel apart . maar hij heeft ook (nog) enorme compressie omdat alles nieuw is , wellicht als ingereden is blaast hij minder en komt er wel olie uit ?
ik kan de olie pomp wel eens loshalen , ik heb nog een extra carterpan pakking .
 
Ik weet niet waar je hem hebt zitten maar er is vast iemand die een plaatje kan maken van de goede positie. De pomp moet toch echt genoeg opbrengst hebben om olie uit het gat te krijgen, daar moet het dichthouden van de ventilatie niet veel mee doen normaal.

En voor Arjen, ik heb inderdaad sets gezien met twee gaten in de nokkenas schijf om het pennetje in te plaatsen. De standaard tandwielen niet, daar zit maar 1 gat en pen in. Waarom dit is, geen idee.
Ik snap hem ook niet. de carterventilatie-schuif is symmetrisch en heeft twee gaten 180 graden verzet. Als je hem 180 graden doordraait zodat hij op die andere penpositie meeloopt dan zit je qua timing nog steeds het zelfde.

Dat met dat gaatje snap ik dan weer wel, want dat zit hoger dan de uitgang in de cilinder (bij mij wel tenminste). Het volume olie dat daar wordt aangeboden is niet astronomisch, dus bij langzaam stationair loopt het er waarschijnlijk eerder op de cilinderwand uit (waar het hoort) dan uit dat controle gaatje. Houd je je carterventilatie dicht dan blaast hij datgene dat gewoonlijk op je cilinderwand komt (of een deel er van, er zit altijd een zuigerhemd in de weg) door het controle gat weg.

@IndianScout als je iets gas geeft en er komt olie uit dan is het best.
 
heel apart . maar hij heeft ook (nog) enorme compressie omdat alles nieuw is , wellicht als ingereden is blaast hij minder en komt er wel olie uit ?
ik kan de olie pomp wel eens loshalen , ik heb nog een extra carterpan pakking .
Dat klopt niet helemaal. Als hij helemaal ingereden is heb je meer compressie dan nu. Doel van inrijden is om je zuigerveren beter aan te laten sluiten (en dus afdichten) op de cilinderwand. omdat die nu nog niet optimaal afdichten beland een deel van je verbrandingsdruk in het carter en dat komt er via de carterventilatie uit. Dat is het blazen waar je hier op doelt. Dat zou dus zowiezo minder moeten worden. Tegelijkertijd is een boxerblok altijd onderhevig aan stevige volumewisselingen intern. Als je alle invloeden van lekkende zuigerveren, blow-by etc wegdenkt: twee zuigers tegelijk naar buiten (een compressieslag, de andere uitlaatslag) betekent dat het carter in een halve omwenteling tijd 750cc lucht extra ruimte krijgt en omgekeerd moet dat zelfde volume er ook weer uit als je zuigers naar binnen toe bewegen (een zuiger arbeidsslag en de ander inlaatslag). Omdat die roterende schuif dicht is bij de opgaande zuigerbeweging en open bij de neergaande is een beetje blazen ook wel een beetje de aard van het beestje.
 
Ik snap hem ook niet. de carterventilatie-schuif is symmetrisch en heeft twee gaten 180 graden verzet. Als je hem 180 graden doordraait zodat hij op die andere penpositie meeloopt dan zit je qua timing nog steeds het zelfde.

Dat met dat gaatje snap ik dan weer wel, want dat zit hoger dan de uitgang in de cilinder (bij mij wel tenminste). Het volume olie dat daar wordt aangeboden is niet astronomisch, dus bij langzaam stationair loopt het er waarschijnlijk eerder op de cilinderwand uit (waar het hoort) dan uit dat controle gaatje. Houd je je carterventilatie dicht dan blaast hij datgene dat gewoonlijk op je cilinderwand komt (of een deel er van, er zit altijd een zuigerhemd in de weg) door het controle gat weg.

@IndianScout als je iets gas geeft en er komt olie uit dan is het best.
Nee dan komt er alleen meer lucht uit , wel hele vette lucht / olie mist maar geen druppel . Als ik de carter ventielatie 50% dichthoudt komt er wel een beetje uit , mijn oude m72 had dit pijpje ook bijna dichtknepen met een tang , deze is nog origineel een gat van ? 12mm ofzo ?


Edit , ik hoor dat ik vanmiddag vrij ben dus ga een groot blok om , daarna weer kijken als het blazen minder wordt .
 
Niet aan de ontluchting zelf gaan sleutelen, je hebt gewoon die ontluchting nodig. (oude blokken M14, nieuwe M16 pijpje trouwens).
Gewoon goed inrijden en kijken of het minder wordt. Gelukkig hebben de oude zijkleppers niet veel smering nodig dus als er wat olie uitkomt is het goed.
 
Na een rit van 50km .... Weer exact hetzelfde geluid :(:(:(
Het blokje zelf is super stil en loopt letterlijk perfect . Echt een naaimachine /bmw .
Alleen als je gasgeeft komt dat getik terug , als ik mijn koppeling indruk is het geluid weg ? Echt totaal verdwenen ?
En bij hij rijden komt het af en aan , samen met een piepend geluid ! Lijkt wel als het voorste lager ronddraaid in zijn schaaltje ?
Moet er een dikke shim achter mijn lager bij de koppeling oid ?

Tevens ben ik er nu helemaal klaar mee . Dus als iemand 2000 euro ervoor over heeft mag hem ophalen ,
Banden nieuw , dynamo nieuw , velgen op nieuw gespaakt , remmen zijn k*t. , Nieuwe cilinder/zuigers , nieuw vliegwiel , keeringen etc , uitlaten nieuw , is met een ural kenteken belastingvrij.
 
Tevens als een onderblok ( zonder cilinders zuigers dynamo onsteking koppeling vliegwiel etc ) maar een blok met krukas heeft die wel redelijk is houdt ik me aanbevolen .
 
Als het bij koppeling in verdwijnt zou ik toch zeker ook je lagers wantrouwen. Bij koppeling intrekken druk je eigenlijk tegen de krukas aan. als dat het geluid doet verdwijnen lijkt het er op dat er daar toch iets niet goed zit.

benno
 
is dat geluid wat je hoort niet het aanlopen van de kickstarter in de bak. als dat tandwiel niet goed vrij komt krijg je ook gekke ratels. Als je koppeling is is de bak ook vrij en hoor je het minder tot niet. Dan zou de herrie in koppeling --> bak zitten
 
Terug
Bovenaan Onderaan