Waar zijn die mannen met de Russen toch gebleven?

Waar zijn de Russen?

  • Het is hier niet gezellig

    Stemmen: 7 16,7%
  • Ik heb geen Rus meer

    Stemmen: 13 31,0%
  • Andere dingen te doen, hij staat te verstoffen.

    Stemmen: 1 2,4%
  • Hij gaat niet meer stuk.

    Stemmen: 12 28,6%
  • Als hij kapot gaat ga ik dat hier niet zeggen!

    Stemmen: 9 21,4%

  • Totaal aantal stemmers
    42
Hoi.

Heb je zo'n hekel aan hem??

Je hebt het over een K750. 50 PK en 60 NM adviseren als aandrijving voor een apparaat dat meer dan 70 jaar geleden is ontworpen om met 60 km/uur over ongelijk terrein te hobbelen is een soort verkapte aanslag. Dat houdt het ding qua constructie, wegligging en remwerking niet lang...

Binnen de UDCN lopen een paar redelijk goed functionerende conversies met R60/R65 blokken en als ik het goed heb heb ook een keer een Guzzi V65 blok gezien. Alles wat heftiger is gaat fout en als je zo'n conversie overweegt moet je verrekt goed weten waar je aan begint. De beste optie is en blijft gewoon een fatsoenlijk Russisch blok.

Ik heb aan niemand een hekel.

Mijn ervaringen met dat Russisch spul zijn van net na de Perestroika, toen west Europa werd overspoeld door dat spul.
Toen was een R80 motor een goed alternatief. (+/- 20 jaar terug)

Als dat oudere spul dat niet trekt, dan heb je aan een R60, of R65 genoeg.
Een R45 zou ik niet aan beginnen, die zijn zelfs voor toen der tijd al slappe hap, willen wel wat bij hoge toeren, 35 pk bij 7000 toeren.

Groeten, Paul.
 
Heb het blok inmiddels uit de oud ijzer bak , was inderdaad voorste lager gesprongen , foto komen nog . helaas is het carter niet meer te redden ivm scheur bij het lager , wellicht van de klap . Ik heb liever dat ik even wacht en een compleet blok koop , ik heb een goede set cilinders/zuigers
 
Russische lak... onhandig spul. Haal je je achterband er af, gaat de lak mee. Muurvast verkleefd met de oude band en een stuk minder met die menie-achtige rommel er onder. Waarom deze keer wel en de vorige keren niet zal altijd wel een raadsel blijven. Nieuwe band nog maar even geparkeerd. Velglint er af: Eerst maar weer wat lakkerigs op die velg.

IMG_20210304_204914.jpg
 
Hoe is het met het Ural blok @Nejra ? Heb je al durven spieken wat de oorzaak is?


Edit: hoor je als Russenrijder zoveel olie op voorraad te houden?:+:o
 
Hoe is het met het Ural blok @Nejra ? Heb je al durven spieken wat de oorzaak is?


Edit: hoor je als Russenrijder zoveel olie op voorraad te houden?:+:o
Nee. Al heb ik een vermoeden. De K750 is bijna af (alleen stribbelt dat achterwiel dus tegen). achtervelg hangt sinds gisteravond te drogen, dus met wat mazzel gaat vanavond of morgen het band er op en het wiel er in. dan kan hij uit mijn "sleutelhoek" en ga ik daarna aan de Ural beginnen.

Tja.. Olie op voorraad... Het is natuurlijk geen wet hè. En het hangt er vanaf wat je met die Rus doet. 🤔
Een zijklepper heeft iedere 1500 kilometer nieuwe olie nodig bij gebrek aan filter. Omdat ik mijn K750 solo rijd met een langere eind-overbrenging maak ik daar 2000 van, maar ik heb er afgelopen jaar ook 15.000 kilometer mee gereden. Dat is toch al snel eens in de anderhalve maand olie wisselen. De Ural was ook aan een oliewissel toe toen hij het opgaf. Dan is anderhalve kan op voorraad hebben niet zo gek vind ik. ;)
Nog een 4 liter kannetje in een andere dikte voor de Kawasaki. Oh ja... en een paar flesjes transmissie-olie omdat die ooit per doos van 12 (of zoiets) veel goedkoper waren (en vast wel een keer op komen). Beter er mee verlegen dan er om verlegen ;)
 
Laatst bewerkt:
ik zie een hoop video's uit rusland ,
Maar waarom hebben ze in rusland alleen maar blauwe tape , om de handvaten
Betekend het iets ? hebben ze geen andere kleuren tape ? Ben ik gek aan het worden ?
tape 1.png
tape 2.png
tape 3.png
tape 4.png
tape 5.png
tape6.png
tape 7.jpg


wellicht gewoon stom toeval , maar dit is slechts een kleine serie van screenshots die ik heb verzameld :P
Waarom ? geen idee het valt gewoon op .
 
ik zie een hoop video's uit rusland ,
Maar waarom hebben ze in rusland alleen maar blauwe tape , om de handvaten
Betekend het iets ? hebben ze geen andere kleuren tape ? Ben ik gek aan het worden ?
Bekijk bijlage 1603757Bekijk bijlage 1603758Bekijk bijlage 1603759Bekijk bijlage 1603760Bekijk bijlage 1603761Bekijk bijlage 1603763Bekijk bijlage 1603764

wellicht gewoon stom toeval , maar dit is slechts een kleine serie van screenshots die ik heb verzameld :P
Waarom ? geen idee het valt gewoon op .
Ik heb het me ook wel eens afgevraagd. Rare kleur blauw. Misschien was dat gewoon 30 jaar lang de enige kleur tape die beschikbaar was??
 
Zo Grote beurt van de K750 zit er op. na twee en een halve maand, maar ik heb er dan ook geen haastklus van gemaakt.

Ik heb onder anderen, (maar niet uitsluitend):
Olie voorvork gewisseld.Russen zijn praktisch: daar mag gewoon de zelfde 20W50 in als in het blok.
Kabels gesmeerd
Wiellagers en balhoofdslager opnieuw gevet
Remmen gesteld voor en achter
Verteerde/zwetende krukaskeerring vervangen
Koppeling omgebouwd naar singleplate
Rollager tusssn twee staalplaatjes als druklager van de koppeling (ipv het beruchte Russische Taatslager)
achterbruglagers vernieuwd (voor de niet-ingewijden: die bestaan uit vier rubber blokken/ringen (en dat werkt overigens prima en veel strakker dan je bij het woord "rubber"verwacht, maar veroudert op een gegeven moment)
Verse achterband (met een nieuw verfje in de velg)
Kruiskoppeling van het cardan van vers vet voorzien
splines gevet van Cardan en achterwiel-meenemer
Kleppen gesteld (nou ja... gecontroleerd. Er was niets verlopen)
carburatie-filter-zeefjes en de vochtafscheider in de kraan gereinigd.
luchtfilter vernieuwd
Nieuwe olie in cardan, versnellingbak en blok
Accu bijgevuld met aqua-dest....

En last but not least: de carburatie-synchronisatie bijgesteld (en voor het eerst in mijn Rusrijdersbestaan hoefden de gaskabels niet, maar stationair wel versteld te worden. en dat op een Deni... 😳 )Beetje met een infrarood-thermometer gespeeld. grappig hoe je de afwijking gelijk terug ziet in de temperatuur.


Als het goed is kan hij weer een poosje vooruit. Nou nog even poetsen... (als ik tijd heb) ;)
 
Laatst bewerkt:
Dat is best interessante methode. Het lijkt me zeker zo efficient als vacuum buizen. Helaas kan ik niet horen of zien wat je doet. Stel je het stationair mengsel bij?
Ik heb intussen al drie keer een vacuum balans gemaakt maar na een jaar zijn de slangen weer verrot of verkleeft. Zo'n thermometer kost niet veel en is altijd wel handig.
 
Ik gebruik een carbtune, mijn oren of een zelf geknutseld digitaal exemplaar. Maar bij een boxer die stilstaat kun je de temperatuur natuurlijk ook wel gebruiken om een indruk te krijgen welke cilinders het hardste werkt. zo'n ding is niet duur en werkt aardig. als je maar steeds op dezelfde punten links en rechts meet is het een prima hulpmiddel

benno
 
Dat is best interessante methode. Het lijkt me zeker zo efficient als vacuum buizen. Helaas kan ik niet horen of zien wat je doet. Stel je het stationair mengsel bij?
Ik heb intussen al drie keer een vacuum balans gemaakt maar na een jaar zijn de slangen weer verrot of verkleeft. Zo'n thermometer kost niet veel en is altijd wel handig.
Ik stel achtereenvolgens op de rechtercarburateur:
- aanslagschoef rechts iets omhoog zodat de cilinder volop mee doet
- stationair mengsel opnieuw af op maximaal toerental en dan een fractie rijker (denk aan 1/16 - 1/8 omwenteling van de naald) tot hij net iets zakt.
- De aanslagschroef op gehoor zodanig dan hij gelijkmatig op twee cilinders loopt.

De temperatuur meten doe ik als extra controle/bevestiging van wat ik denk te horen. Ik ben tot de conclusie gekomen dat je er op kunt synchroniseren, maar alleen als je eigenlijk toch al weet weet wat je doet. Om een voorbeeld te geven: aan één kant een te arm mengsel instellen en dan een carburateur wat extra knijpen kan ook (tijdelijk) een gelijke temperatuur opleveren, maar het loopt (hoorbaar) beroerd.
 
Uit de openingspust:
Ik vind het toch wel een gemis. Geen fantastische verhalen meer over primaire aandrijvingen die compleet aan poeier draaien of afbrekende contactpuntjes.
En dus voor de echte ramptoerist:

Wat plaatjes van het binnenwerk van mijn gesneuvelde blok van vorige maand:
Allereerst de cilinderkop. Die is mooi schoon van binnen en onbeschadigd. Het beetje vetttigheid onderin is daar bij het demonteren gekomen.
IMG_20210312_164252.jpg


De cilinders zijn van binnen nog netjes glad. geen krassen of vreetsporen. Bij de juste lichtval staat er een licht hoonpatroon in (maar dat krijg ik niet op de foto)
IMG_20210312_173216.jpg


Maar hebben aan de onderrand duidelijk een flinke opdoffer gehad.
IMG_20210312_173236.jpg

Zelfde cilinder onder een andere hoek
IMG_20210312_173250.jpg

zuiger 1: mooi glad. Geen sporen van gebrek aan smering of oververhitting naar mijn idee.
IMG_20210312_173304.jpg

Maar hangt helaas aan een drijfstang aan een volkomen bevroren big-end. en onderaan is er ook een hap uit het zuigerhemd.
IMG_20210312_173318.jpg

Op de krukas staat een afdruk van de onderrand van de cilinder. Dat is niet mooi, maar in ieder geval consistent....
IMG_20210312_173332.jpg


aan de andere kant hebben we ook een gladde cilinder, maar van de zuiger is alleen dit nog over. Het hemd ligt in drie stukken onderin het carter. Net als de cilinderwand zijn die aan de buitenkant netjes glad, maar van binnen ogen ze alsof ze met een hamer kapot gebeukt zijn.
IMG_20210312_180249.jpg

detail: binnenkant zuiger thv de onderrand van wat ooit het zuigerhemd was. duidelijk te zien dat "iets" hem van (op de foto) links naar rechts "gepakt" heeft.
IMG_20210312_180317.jpg


En dit zal die "Hamer" geweest zijn: Kromme drijfstang met een half small-end (waar is de rest?? ik kan een half bronzen lager terug vinden.) en ook hier staat het big-end vast
IMG_20210312_180325.jpg

en nog een poging om de krukas in beeld te brengen. Die is veranderd van een 180graden krukas naar een exemplaar met 270 graden verzette kruktappen of zo, maar past in die vorm helaas niet meer in het carter. (en dat was aan de buitenkant duidelijk te zien). ook te zien: de kromme drijfstang, die net als zijn evenknie volkomen vast staat op het big-end.
IMG_20210312_180336.jpg


zo'n half small-end is erg slecht voor de onderrand van een cilinder. waarschijnlijk is hier ook een of meerdere schraapveren aan blijven hangen. met meenemen van het zuigerhemd.
IMG_20210312_180349.jpg

Pistonpen, nog eens nader bekeken. er zit een kras op door mechanisch contact, maar ik zie geen invreet-sporen
IMG_20210312_180436.jpg

door de klap en het scheuren van het carter is het voorhuis met de distributietandwielen flink ontzet. Zie je hier terug: de distibutietandwielen raken elkaar niet meer. tenminste... als je de nokkenas rond draait raakt die beurtelings wel en niet. Die is dus krom.
IMG_20210312_183256.jpg

en dat heeft waarschijnlijk hiermee te maken. oorzaak of gevolg?? ik gok het laatste, want in eerste instantie stond het tandje nog gewoon op zijn plek. (maar alleen losgescheurd door schuin wringen).
IMG_20210312_203038.jpg



Volgens mij is 'ie stuk.. 🤔 :X
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er uit alsof je met een flinke grote hamer en een slijptol aan de gang moet. Als je een beetje doorwerkt draait het morgen weer toch?
:+
 
Dat ziet er uit alsof je met een flinke grote hamer en een slijptol aan de gang moet. Als je een beetje doorwerkt draait het morgen weer toch?
:+
Hamer en slijptol....Als ik die krukas ooit uit het carter wil krijgen wel... maar het carter is te ver heen om succesvol te kunnen repareren en de krukas ook. Ik ben bang dat ik me die moeite bespaar. Ik haal de nuttige/nog bruikbare onderdelen er vanaf: nokvolgers, vliegwiel+ koppeling, oliepomp, de cilinderkoppen, dynamo, carterpan, achterdeksel en voorhuis. De rest wordt eh.. "Ter recycling aangeboden".

Een ander carter heb ik al. Een paar onderdelen bestellen en wat "klein grut" uit het persoonlijk archief trekken. Wat nieuwe pakking.... dan bouw ik een vers blok als vervanger.
 
Laatst bewerkt:
Ik gok de krukas die zichzelf uit elkaar gedrukt heeft als hoofdoorzaak. Die zitten geperst bij urals en als daar iets niet goed gaat is het snel gebeurd met het hele blok. dat het carter gescheurd is ter hoogte van de voorkant van de krukas is al wel een signaal daarvoor. Ik zou uit nieuwsgierigheid toch alles uit elkaar pulken om de echte oorzaak te achterhalen..
 
Ik denk dat je oliehuishouding als oorzaak uit kunt sluiten. Er zijn gewoon nergens sporen van drooglopen te vinden.
Ik twijfel als oorzaak tussen wat Benno hier boven stelt en een breuk door materiaal-falen in dat small-end. Dit was zo'n "gemoderniseerde" replica-krukas. Als ik de small-ends vergelijk met de oudere/oorspronkelijke krukassen dan vallen mij twee dingen op: 1) De wanddikte van de drijfstang bij de small-end boring is een stuk dunner dan oorspronkelijk en 2) de oliegaatjes zitten op een andere plaats (en mechanisch een stuk ongunstiger) en zijn een stuk groter. Het is ook precies de plek waarop het small-end zich gedeeld heeft.

Het vervelende is alleen dat de boel er zo verwrongen bij ligt dat het in ieder geval voor mij niet mogelijk is om vast te stellen wat er volgordelijk eerst is gebeurd: Een drijfstangbreuk bij het small-end die vastsloeg waarna door de klap de rest ontzet is of krukas-ontpersen waardoor die krom werd en de drijfstang gebroken is.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan