Waar zijn die mannen met de Russen toch gebleven?

Waar zijn de Russen?

  • Het is hier niet gezellig

    Stemmen: 7 16,7%
  • Ik heb geen Rus meer

    Stemmen: 13 31,0%
  • Andere dingen te doen, hij staat te verstoffen.

    Stemmen: 1 2,4%
  • Hij gaat niet meer stuk.

    Stemmen: 12 28,6%
  • Als hij kapot gaat ga ik dat hier niet zeggen!

    Stemmen: 9 21,4%

  • Totaal aantal stemmers
    42
Ik heb geen russen dus daar geen ervaring mee. Maar ik heb wel een paar oude auto's waar volgens mensen ook loodvervanger in moet. Dat heb ik nog nooit gedaan. Behalve de kosten vind ik dat gehannes met het flesje helemaal niks.
En het lijkt gewoon goed te gaan bij mij.
 
Van welke peut worden de Russen eigenlijk vrolijk? Loodvervanger?
Zijkleppers pruimen alles met een octaangetal boven de 63 RON. Vroege Ural-kopkleppers en DNEPR-kopkleppers alles boven de 73RON. Heb je een latere Ural 650 met bolle zuigers(voornamelijk in de export-varianten) of 750 kopklepper dan moet er 92 RON minimaal in.

Loodvervanger is een punt van Discussie. In principe bevatte de Sovjet-benzine nooit lood, maar ze was wel veel vetter (meer petroleum-achtig) en minder klopvast (lager RON/MON waarden dan hier gebruikelijk. zie ook hierboven). te veel loodvervanger levert potentieel hangende kleppen op en anders een hoop vervuiling op de klepschotel, maar tegelijkertijd lijkt het er op dat de meeste (ongemodificeerde) Russen bij ons gebruik (op verharde wegen en dus iets hogere toerentallen) baat kunnen hebben bij wat loodvervanger. Halve dosering of om de tank wordt veel gedaan. Daarnaast: De "schralere" westerse benzine heeft met name bij de kopkleppers met relatief korte klepgeleiders van gietijzer wat meer slijtage tot gevolg. Sommige mensen zweren bij het bijmengen van een klein beetje tweetakt-olie. Half procent of zo. Kwaad kan het denk ik niet, maar een kopklepper met gietijzeren of messing klepgeleiders doet daar hoe dan ook niet tot in het oneindige mee(denk aan ca 30.000 km). Bij vervanging een paar nette goed passende geleiders van brons plaatsen/laten plaatsen lost het probleem beter op dan geklooi met olie.

Laatste overweging is welk type carburateurs er op de rus in kwestie zitten. De originele vlotternaalden in K63 en K65-carburateurs hebben/hadden een rubbertje op de tip dat niet/slecht tegen ethanol kan. Zit dat er op dan zou ik E10 dus vermijden.
K68ś hebben daar ander materiaal dat het er beter afbrengt, maar wel vltternaaldjes van gelijke maat. die zijn ook los te krijgen.
K301 of K302 (vlakschuiven, met een ronde vlotterkamer er naast) hebben een messing vlotter met een stalen naald die afsluit op een bronzen conus. die kunnen dus probleemloos E10 hebben. Op mijn K750 heb ik Deni P28's zitten (en toen jij destijds proef reed had ik die ook op mijn Ural). Die hebben de zelfde maat en constructie vlotters als K301/302's maar dan is de vlotter van kunststof. omdat die nogal eens willen lekken en de messing vlotters van een K301 ook passen en niet veel kosten heb ik daar een wisseltruc uitgehaald en rijd ik dus met Deni's met messing vlotters. Als ik de motoren regelmatig gebruik stook ik daar gewoon E10 in zonder gekke gevolgen. Ben je niet zo "gek" om wekelijks een tank of meer leeg te stoken dan ben je met E5-benzine waarschijnlijk beter af ivm veroudering.
 
Laatst bewerkt:
De mijne krijgt primair euro 95, maar ook wel 98 of de kliekjes van de buitenboordmotor (euro 98 met 1:100 yamalube tweetaktolie).
Ik geloof niet dat het allemaal enig verschil maakt.

Voor de goede orde; de buitenboordmotor hangt niet aan de ural (hoewel ik me nu bedenk dat het eigenlijk helemaal niet zo'n gek idee zou zijn).
 
De mijne krijgt primair euro 95, maar ook wel 98 of de kliekjes van de buitenboordmotor (euro 98 met 1:100 yamalube tweetaktolie).
Ik geloof niet dat het allemaal enig verschil maakt.

Voor de goede orde; de buitenboordmotor hangt niet aan de ural (hoewel ik me nu bedenk dat het eigenlijk helemaal niet zo'n gek idee zou zijn).
Heb jij je voorrem nog weleens om gebouwd naar hydraulisch?
(zit een beetje in de archieven te graven hier en bij de UDCN)
 
Voor die ombouw kun je het beste Robm84 een keer benaderen, die heeft een ural ombouw naar hydraulische trommelrem backplate gedaan die er erg netjes uitziet.
 
Dat was eerst wel het plan, ik heb zelfs wat onderdelen op de plank liggen daarvoor. Dit alles naar het voorbeeld van Rob.
Echter, in de tussenliggende tijd had ik wat aanpassingen gedaan aan de oorspronkelijke remmen (betere kabel, beter hefboompje, betere remblokken, goed afstellen enzo). Het resultaat was eigenlijk dat het span voldoende goed remt en de aanleiding voor een verdere verbouwing niet meer bestond.
 
Ik heb geen russen dus daar geen ervaring mee. Maar ik heb wel een paar oude auto's waar volgens mensen ook loodvervanger in moet. Dat heb ik nog nooit gedaan. Behalve de kosten vind ik dat gehannes met het flesje helemaal niks.
En het lijkt gewoon goed te gaan bij mij.
ik rij met al mijn motoren ook altijd E95. in het begin wel wat strubbelingen maar vlg mij is de kwaliteit ondertussen flink verbeterd. ook de 3 mnd winterstop zonder problemen
 
ik rij met al mijn motoren ook altijd E95. in het begin wel wat strubbelingen maar vlg mij is de kwaliteit ondertussen flink verbeterd. ook de 3 mnd winterstop zonder problemen
Ik tank 95 maar ook wel 98. Met beide geen problemen gehad, maar ik doe dan ook niet aan winterstop. Wat sommige mensen zeggen dat ie beter en zuiniger loopt op 98: ik merk er niks van. Mijn TRX ziet ook nooit wat ik tank, ik vraag het me af of het soms ook tussen de oren van de berijder zit:+
 
Het aardige aan Russen is dat ze juist conceptueel ontwikkeld zijn om (relatief)lage eisen te stellen aan brandstof. Wat je verder ook van Russische motorfietsen mag vinden: dat is heel aardig gelukt. Bij gevolg lopen ze dus gewoon op alles wat hier in West-Europa onder de noemer "benzine" uit de pomp komt. Mocht de samenstelling daarvan weer eens veranderen dan stel je hooguit je carburatie ietsje bij. 🤔

Eigenlijk zonde van de moeite om er te lang over na te denken ;)
 
Laatst bewerkt:
Wat je verder ook van Russische motorfietsen mag vinden: dat is heel aardig gelukt.

131989083_806589033266380_4138886728168397250_n.jpg
 
Is een tijdje geweest dat ze van die lieve pasteltintjes gebruikten. Babyblauw, mintgroen maar ook heel vieze bruine tinten en bijna roze rood. Die blauw en groen zijn erg leuk en verouderen ook mooi
 
Laatst bewerkt:
Van de originele Ural kleur zoals op de foto heb ik nog een spuitbus, die lag toevallig achter in de bak toen ik de Ural kocht. Afgelopen weekend was ik aan het proberen om camouflage te spuiten en deze kleur past hier gek genoeg ook wel bij i.c.m. grijs en zwart.
 
Van de originele Ural kleur zoals op de foto heb ik nog een spuitbus, die lag toevallig achter in de bak toen ik de Ural kocht. Afgelopen weekend was ik aan het proberen om camouflage te spuiten en deze kleur past hier gek genoeg ook wel bij i.c.m. grijs en zwart.
Ral-nummers kenden ze zeker niet in Russia? :P
 
Is een tijdje geweest dat ze van die lieve pasteltintjes gebruikten. Babyblauw, mintgroen maar ook heel vieze bruine tinten en bijna roze rood. Die blauw en groen zijn erg leuk en verouderen ook mooi
Yep. Ik vind die kleuren persoonlijk wel wat hebben (hoewel die fel-groene gifkikkerkleur die je ook nog wel eens op een Ural vindt bij mij hoort in de categorie "wel bijzonder, maar niet mooi") , al worden Russen in die kleuren steeds zeldzamer. Ik kom er wel steeds meer tegen in tinten militair-groen of -Sahara-beige die het rode leger gegarandeerd niet gebruikte (ook daar hadden ze een andere kleuren menger dan wij hier in de NAVO-landen) of overgespoten in stemmig zwart...

Nu mag van mij iedereen zijn motor de kleur geven die hij wil, maar over de hele linie genomen vind ik het wel eens jammer.
 
Laatst bewerkt:
Yep. Ik vind die kleuren persoonlijk wel wat hebben (hoewel die fel-groene gifkikkerkleur die je ook nog wel eens op een Ural vindt bij mij hoort in de categorie "wel bijzonder, maar niet mooi") , al worden Russen in die kleuren steeds zeldzamer. Ik kom er wel steeds meer tegen in tinten militair-groen of -beige die het rode leger gegarandeerd niet gebruikte (ook daar hadden ze een andere kleuren menger dan wij hier in de NAVO-landen) of overgespoten in stemmig zwart...
heel andere uitstraling krijgen ze ineens met die blauw-groene kleurtjes.

"Olive-drab" lees ik ook nogal eens...

Mot zeggen dat er bij Gossie momenteel een mat-zwarte M72 (dacht ik? oude zijklepper iig) staat die ik wel heel erg bruut vind, schitterend ding,, bijna rat-achtig zonder alle overbodige opsmuk. Zou naar Z-Amerika gaan geloof ik wat niet helemaal gelukt is geloof ik. Maar is verkocht..
 
Die felgroene kikker kleur noemen ze op een Trabant Apfelgrün.
Sowieso zitten er nogal wat overeenkomsten in vreemde kleur keuze tussen de Russische motoren en Trabantjes
 
Terug
Bovenaan Onderaan