Waar zijn die mannen met de Russen toch gebleven?

Waar zijn de Russen?

  • Het is hier niet gezellig

    Stemmen: 7 16,7%
  • Ik heb geen Rus meer

    Stemmen: 13 31,0%
  • Andere dingen te doen, hij staat te verstoffen.

    Stemmen: 1 2,4%
  • Hij gaat niet meer stuk.

    Stemmen: 12 28,6%
  • Als hij kapot gaat ga ik dat hier niet zeggen!

    Stemmen: 9 21,4%

  • Totaal aantal stemmers
    42
Ja, het is een leuk kleurtje. Maar verder hoor ik veel typisch Russische uitdagingen.
nou ja, als dit uitdagingen zijn dan heb ik in mijn leven al heel wat uitdagingen verslagen, is gewoon het opstarten en wennen aan een motortype dat je niet kent. Als je van iets moderns (r1100S etc) terugkomt op een ouder model als een Rus die eigenlijk in de 40-50-er jaren ontwikkeld blijft dan moet je wel een paar vaardigheden bij leren. Vroeger was autorijden ook een kunst tegenwoordig is je ogen op de weg houden de grootste kunst met al die afleidende dingen in je voiture. Ja het voertuig kan meer zelf, daarom gaat er ook zoveel kapot.

Ik houd wel van de eerlijke techniek van een Rus en een nieuwe is dan altijd even wennen..

Benno
 
Laatst bewerkt:
Vanmorgen vroeg vertrokken (wel iets verslapen..) en naar Limburg getogen.
Daar een Dnepr MT-9 op geladen.
Volgens de verkoper zou hij uit 1970 moeten zijn en daarmee nog drie jaar ouder dan mij zijn.
Hey... Hij is er. Veel plezier er mee!! :t
:t Veel (sleutel) Plezier toegewenst.
sleutelen?? pessimist ;)
Er zouden nieuwe zuiger met westerse veren in moeten zitten.

De versnelling is een soort semi-automaat (die was effe nieuw voor mij, ik gebruik gewoon de koppelingshendel nog maar even)

Verder start hij met een minimale kick op de kickstarter en loopt hij netjes
Nieuwe zuigers en veren: is hij wel al ingelopen??

Net een rondje gedaan, zowel op als rond de motor.
UIteraard kan hij links en rechts wat liefde gebruiken, maar iig andere dempers, dit is veel te gek,
Ik vermoed dat ze compleet leeg zijn..
Bekijk bijlage 1629613
Model "sigaar" van de latere K750. die dempen niet veel (hoeft ook niet op een zijklepper), maar geven in combinatie met een Dnepr-kopklepper inderdaad wel erg veel geknetter voor het mooie.
Zal ik nog even aan moeten wennen.

Net als de vervroeger.
Ik ben vertwijfeld, trek ik hem nu op spanning juist bij bijna stilstand of juist op "snelheid"

Waar ik hem gehaald hebt zei dat hij hem altijd op dezelfde stand laat staan?
Ik neem aan dat dat betekent dat de PM-05 ontsteking met handmatige vervroeging er nog in zit? of zit dat heveltje er nog voor de show en is hij (net zoals de meeste MT09's tegenwoordig) voorzien van electronische ontsteking?

Normaal gebruik van de handmatige vervroeging is: Aantrekken bij (warme) start (anders slaat hij hard terug) en stationairloop, los laten bij ca 1500 toeren (of in de praktijk op gevoel bij het wegrijden). Maximaal vervroegd stationairlopen geeft VEEL extra warmte als je even voor een verkeerslicht staat. (met wat pech begint 'ie binnen de minuut pingelgeluiden te maken).
Hij lijkt ook iets in toeren te blijven hangen, oftie wat valse lucht trekt oid.
Heeft het nut als ik deze wat dicht draai?
(even het luchtfilterhuis op getild)
Bekijk bijlage 1629618
Niet in toeren willen zakken kan ook komen doordat je de ontstekingstiming (verlating) niet aanpast: te vroeg ontsteken geeft ook "hangen in toeren". De schuif die je hier laat zien is de luchtschuif: een soort van choke. Sommige motoren vinden het prettig als je die geheel of gedeeltelijk sluit bij een koude start bij lage buitentemperaturen. In alle andere gevallen: zo wijd mogelijk open laten.
In het luchtfilter lijkt het trouwens wel of er een kluwen haar van mijn dochters in zit? Is dat origineel?
Wat hoort daar in?
Ja. het luchtfilter is een oliebandluchtfilter: in de ring rondom hoort een laagje motorolie. In het middendeel zit een soort ingevette vislijn-kluwen (die je bij reiniging uitspoelt in een olosmiddel of benzine, opnieuw in motorolie dompelt en terug plaatst). In plaats van dat nijlon-lijn kom je ook wel een "metalen pannensponsje" achtig matetriaal tegen. In beide gevallen zit het ingeklemd tussen twee metalen roostertjes, geborgd met een grote circlip/veerring, maar ik neem aan dat je die ook al tegen bent gekomen ;)
Ik start nu met 'vervroeger'helemaal los, 1 kickje en hij loopt.
Dan hoef ik daar denk ik niet zo veel mee?
Zie hierboven. Als er echt een handmatige PM-05 vervorging in zit dan kan dit alleen als hij in maximaal vervroegde stand te laat ontsteekt. Normaal is dat hij mat de handel helemaal los (zoals je hier beschrijft) bij het starten nijdig terug slaat. Een ander kenmerk is gebrek aan trekkracht bij wat verhoogde toerentallen, maar je beschrijft dat hij wel 80 loopt. Dat lijkt - op zijn minst in theorie - wat in tegenspraak, vandaar mijn opmerking hierboven of je zeker weet of die vervroegingskabel nog operationeel is en de PM-05 niet is vervangen door bijvoorbeeld een SOVEK 2 of 3 set electrosche ontsteking die zijn vervoeging zelf regelt.

Paar plaatjes voor de herkenning:
PM-05 zit er zo uit:
1k0.jpg
en onder het verdelerkapje zit dan dit:
1k0.jpg


en mocht iemand er een SOVEK-set in gezet hebben dan kom je zoiets tegen achter het voordeksel:
1k0.jpg

(voor het voorbeeld gemonteerd op een zijklepper, maar even voor het idee.)
 
Misschien ook de reden dat hij bij de 80 een beetje gaat "smoren" als je de gashendel goed door trekt dan heeft dit een averechts effect
Dat zou ik in eerste instantie in je carburatie en meer specifiek in de maat hoofdsproeier zoeken. Je ontsteking heeft geen weet van het verschil tussen half gas en vol gas: die hoort in beide standen maximaal vervoegd zijn werk te doen. Als ik het goed zie dan heb je K-301 of K-302 vlakschuifcarburateurs. Afhankelijk van hoe doorlatend je luchtfilter is verwacht ik daarbij een hoofdsproeier in de range 100-120. De oorspronkelijke Russische hoofdsproeiers zijn vaak wat aan de kleine kant (in westerse maatvoering ca 90). Omgekeerd is er hier in het westen af en toe een tendens om er een wat te forse hoofdsproeier in te draaien uit angst voor een te arm mengsel en oververhitten (wat mijns inziens een verkeerde vorm van symptoombestrijding is. Met een kloppend mengsel icm een betere ontstekingstiming en evt een iets langere eindoverbrenging als je veen 80 op asfaltwegen rijdt ben je mijns inziens beter af)
 
Deze al gezien?;

Ural Dnepr 750 zijspan motor voor onderdelen / in onderdelen
N.o.t.k.
spanframe en bak zouden interessant kunnen zijn. Mijnsinziens vooral om aan een andere motor te knutselen.

De motor zelf heeft een nogal hoge "bijeen geraapt zooitje" factor. met een geleende (Is het wel een Russische?? van een Ish misschien??)) voorvork, naaf en voorwiel, een frame dat van een Dnepr-kopklepper af komt (MT-12 zou ook kunnen, maar dan verwacht ik een andere achtervork en zijspanwiel-aandrijving) gecombineerd met een zijklepper-blok en een versnellingsbak van een ouder type, een raar luchtfilter, een zadel dat overal vandaan kan komen(behalve uit een Russische fabriek), dempers die schitteren door afwezigheid en vooral roest en vuil. Heel veel vuil... die staat al een poosje stil. Zet dat af tegen de prijs van nieuwe onderdelen en ik sta niet gelijk te trappelen om het maar zo te zeggen. ;)
 
nou ja, als dit uitdagingen zijn dan heb ik in mijn leven al heel wat uitdagingen verslagen, is gewoon het opstarten en wennen aan een motortype dat je niet kent. Als je van iets moderns (r1100S etc) terugkomt op een ouder model als een Rus die eigenlijk in de 40-50-er jaren ontwikkeld blijft dan moet je wel een paar vaardigheden bij leren. Vroeger was autorijden ook een kunst tegenwoordig is je ogen op de weg houden de grootste kunst met al die afleidende dingen in je voiture. Ja het voertuig kan meer zelf, daarom gaat er ook zoveel kapot.

Ik houd wel van de eerlijke techniek van een Rus en een nieuwe is dan altijd even wennen..

Benno
:^
 
Hey... Hij is er. Veel plezier er mee!! :t

sleutelen?? pessimist ;)

Nieuwe zuigers en veren: is hij wel al ingelopen??


Model "sigaar" van de latere K750. die dempen niet veel (hoeft ook niet op een zijklepper), maar geven in combinatie met een Dnepr-kopklepper inderdaad wel erg veel geknetter voor het mooie.

Ik neem aan dat dat betekent dat de PM-05 ontsteking met handmatige vervroeging er nog in zit? of zit dat heveltje er nog voor de show en is hij (net zoals de meeste MT09's tegenwoordig) voorzien van electronische ontsteking?

Normaal gebruik van de handmatige vervroeging is: Aantrekken bij (warme) start (anders slaat hij hard terug) en stationairloop, los laten bij ca 1500 toeren (of in de praktijk op gevoel bij het wegrijden). Maximaal vervroegd stationairlopen geeft VEEL extra warmte als je even voor een verkeerslicht staat. (met wat pech begint 'ie binnen de minuut pingelgeluiden te maken).

Niet in toeren willen zakken kan ook komen doordat je de ontstekingstiming (verlating) niet aanpast: te vroeg ontsteken geeft ook "hangen in toeren". De schuif die je hier laat zien is de luchtschuif: een soort van choke. Sommige motoren vinden het prettig als je die geheel of gedeeltelijk sluit bij een koude start bij lage buitentemperaturen. In alle andere gevallen: zo wijd mogelijk open laten.

Ja. het luchtfilter is een oliebandluchtfilter: in de ring rondom hoort een laagje motorolie. In het middendeel zit een soort ingevette vislijn-kluwen (die je bij reiniging uitspoelt in een olosmiddel of benzine, opnieuw in motorolie dompelt en terug plaatst). In plaats van dat nijlon-lijn kom je ook wel een "metalen pannensponsje" achtig matetriaal tegen. In beide gevallen zit het ingeklemd tussen twee metalen roostertjes, geborgd met een grote circlip/veerring, maar ik neem aan dat je die ook al tegen bent gekomen ;)

Zie hierboven. Als er echt een handmatige PM-05 vervorging in zit dan kan dit alleen als hij in maximaal vervroegde stand te laat ontsteekt. Normaal is dat hij mat de handel helemaal los (zoals je hier beschrijft) bij het starten nijdig terug slaat. Een ander kenmerk is gebrek aan trekkracht bij wat verhoogde toerentallen, maar je beschrijft dat hij wel 80 loopt. Dat lijkt - op zijn minst in theorie - wat in tegenspraak, vandaar mijn opmerking hierboven of je zeker weet of die vervroegingskabel nog operationeel is en de PM-05 niet is vervangen door bijvoorbeeld een SOVEK 2 of 3 set electrosche ontsteking die zijn vervoeging zelf regelt.

Paar plaatjes voor de herkenning:
PM-05 zit er zo uit:
1k0.jpg
en onder het verdelerkapje zit dan dit:
1k0.jpg


en mocht iemand er een SOVEK-set in gezet hebben dan kom je zoiets tegen achter het voordeksel:
1k0.jpg

(voor het voorbeeld gemonteerd op een zijklepper, maar even voor het idee.)
Het was eigenlijk meer 70, en dan ging hij met fluwelen hand gas geven heel langzaam tot 75 en een beetje richting de 80

Ik zal morgen de deksel er eens af schroeven, dan weten we het.
En even de bougies er uit voor de kleur.
 
maar iig andere dempers, dit is veel te gek,
Op een kopklepper zijn deze dempers echt te lawaaiig, kun beter een dunstalls of oid hangen.
Ik heb hier nog een paar van die Imitatie-dunstalls liggen waar ik niets mee doe. Nagenoeg nieuw en ongebruikt en ik heb er ook geen plannen meer mee. Als @Dropje73 er belangstelling voor heeft cq ze eens wil proberen dan mag hij ze hebben.
 
Zitten wel bougiedoppen van ngk op, hoewel dit niks hoeft te betekenen natuurlijk (maar geeft een beetje stille hoop dat iemand er effort in gestoken heeft)
 
Ik heb hier nog een paar van die Imitatie-dunstalls liggen waar ik niets mee doe. Nagenoeg nieuw en ongebruikt en ik heb er ook geen plannen meer mee. Als @Dropje73 er belangstelling voor heeft cq ze eens wil proberen dan mag hij ze hebben.
Oh dat is een heel mooi aanbod! 👍🏻
Graag!!
 
Zitten wel bougiedoppen van ngk op, hoewel dit niks hoeft te betekenen natuurlijk (maar geeft een beetje stille hoop dat iemand er effort in gestoken heeft)
Nou, dat betekent dat iemand op een 50 jaar oude motor heeft geconstateerd dat de bougiekabels en doppen aan hun eind waren en er een paar nieuwe op gezet heeft. Met in Nederland verkrijgbaar materiaal. Ik heb op het gemiddelde UDCN-treffen of toertocht eigenlijk zelden iets anders dan dit soort westerse/Japanse bougiedoppen gezien. Die NGK's kosten een euro of vier bij Louis... Ik heb ze zelf ook op mijn Russen, maar ik zou er niet te veel conclusies uit trekken. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ziet eruit als een mooi rijdend project.
Have fun!👍

Deze al gezien?;

Ural Dnepr 750 zijspan motor voor onderdelen / in onderdelen
N.o.t.k.

Alleen voor de rest van de spullen in die hal zou je er al bijna naar gaan kijken :9~
 
Ziet eruit als een mooi rijdend project.
Have fun!👍

Deze al gezien?;

Ural Dnepr 750 zijspan motor voor onderdelen / in onderdelen
N.o.t.k.
Niet gezien, dank!

Geen dempers helaas.

Moet overigens zeggen dat eea liefde nodig heeft maar dat het allemaal wel gewoon compleet is. Zal meer dingen als lagers, rubbers, nieuwe benzineslangetjes, oliën etc nodig hebben. En die koop ik uiteraard nieuw.

Misschien net in de toekomst, als er nog eens een schommelvork voorbij komt...
 
Gefeliciteerd, waarom is het deze Dnepr geworden? Zoals eerder gezegd, ik heb er één gehad en diverse Urals. Als ik weer wat voor in de buurt zou nemen, zou het beslist een Ural zijn.

Je kunt nog naar het Oostblok treffen volgend weekend? W. uit een dorp verderop is al onderweg, met z'n Dnepr combinatie met daarachter een flinke aanhangwagen. Weekje om er te komen, moet lukken ;)
 
W. rijdt overal naartoe op zijn Dnepr. Heldje hoor.. Maar ik snap Dropje wel. Ik heb zelf helemaal niets met de Ural kopkleppers. wel met de Dnepr kopkleppers en natuurlijk de zijkleppers. Met deze basis kan hij zo omschakelen naar een zijklepper blok erin, dan is hij helemaal leuk :)

MT9 is nog de oude generatie dnepr blokken, die waren op zich prima in orde, vooral de laatste modellen kopkleppers waren erg slecht. Maar ja, er zijn ook generaties Urals waar je beter vanaf kunt blijven.

Weet dat Dolf Peeters nog een schommelarm in een Chang Jian heeft zitten waar hij vanaf wilt (stond op facebook) en ik weet dat er in Sliedrecht nog een heel mooi geduwd K750 vorkje staat.

Benno
 
Klopt Benno, ik denk dat ze voor de hobby beide evenveel lol brengen. Persoonlijk vond ik de Urals fijner rijden, zat meer gang in ook. Ik heb er één met schommel gehad, moet zeggen dat dat niet veel beter reed dan de telescoop. Die vind ik niet verkeerd bij die dingen.
 
waar je bij de meeste russen aan moeten wennen, zeker de kopkleppers, is het grote wielen, lange veerwegen en slechte dempers syndroom. Als je wat pittiger probeert te rijden zwalken ze alle kanten op. Heerlijk in het zand maar op de weg niet ideaal. Normaal rijdend op slechte wegen zijn ze over het algemeen zeer comfortabel. Hard rijden is nooit leuk op een Rus. Daar kun je beter een andere fiets voor gebruiken.
 
Gefeliciteerd, waarom is het deze Dnepr geworden? Zoals eerder gezegd, ik heb er één gehad en diverse Urals. Als ik weer wat voor in de buurt zou nemen, zou het beslist een Ural zijn.

Je kunt nog naar het Oostblok treffen volgend weekend? W. uit een dorp verderop is al onderweg, met z'n Dnepr combinatie met daarachter een flinke aanhangwagen. Weekje om er te komen, moet lukken ;)
Ik ben vooral ook gevallen op zijn uitstraling, ik vind hem gewoon mooi.
Inderdaad zijklep zou het allermooiste zijn, maar voorlopig ben ik hier uitermate tevreden mee.
(en in het achterhoofd dat @Benno123 mij dat ook al eens verteld had, dat met name de nieuwere dnepr slecht (kunnen) zijn)
 
Hey... Hij is er. Veel plezier er mee!! :t

sleutelen?? pessimist ;)

Nieuwe zuigers en veren: is hij wel al ingelopen??


Model "sigaar" van de latere K750. die dempen niet veel (hoeft ook niet op een zijklepper), maar geven in combinatie met een Dnepr-kopklepper inderdaad wel erg veel geknetter voor het mooie.

Ik neem aan dat dat betekent dat de PM-05 ontsteking met handmatige vervroeging er nog in zit? of zit dat heveltje er nog voor de show en is hij (net zoals de meeste MT09's tegenwoordig) voorzien van electronische ontsteking?

Normaal gebruik van de handmatige vervroeging is: Aantrekken bij (warme) start (anders slaat hij hard terug) en stationairloop, los laten bij ca 1500 toeren (of in de praktijk op gevoel bij het wegrijden). Maximaal vervroegd stationairlopen geeft VEEL extra warmte als je even voor een verkeerslicht staat. (met wat pech begint 'ie binnen de minuut pingelgeluiden te maken).

Niet in toeren willen zakken kan ook komen doordat je de ontstekingstiming (verlating) niet aanpast: te vroeg ontsteken geeft ook "hangen in toeren". De schuif die je hier laat zien is de luchtschuif: een soort van choke. Sommige motoren vinden het prettig als je die geheel of gedeeltelijk sluit bij een koude start bij lage buitentemperaturen. In alle andere gevallen: zo wijd mogelijk open laten.

Ja. het luchtfilter is een oliebandluchtfilter: in de ring rondom hoort een laagje motorolie. In het middendeel zit een soort ingevette vislijn-kluwen (die je bij reiniging uitspoelt in een olosmiddel of benzine, opnieuw in motorolie dompelt en terug plaatst). In plaats van dat nijlon-lijn kom je ook wel een "metalen pannensponsje" achtig matetriaal tegen. In beide gevallen zit het ingeklemd tussen twee metalen roostertjes, geborgd met een grote circlip/veerring, maar ik neem aan dat je die ook al tegen bent gekomen ;)

Zie hierboven. Als er echt een handmatige PM-05 vervorging in zit dan kan dit alleen als hij in maximaal vervroegde stand te laat ontsteekt. Normaal is dat hij mat de handel helemaal los (zoals je hier beschrijft) bij het starten nijdig terug slaat. Een ander kenmerk is gebrek aan trekkracht bij wat verhoogde toerentallen, maar je beschrijft dat hij wel 80 loopt. Dat lijkt - op zijn minst in theorie - wat in tegenspraak, vandaar mijn opmerking hierboven of je zeker weet of die vervroegingskabel nog operationeel is en de PM-05 niet is vervangen door bijvoorbeeld een SOVEK 2 of 3 set electrosche ontsteking die zijn vervoeging zelf regelt.

Paar plaatjes voor de herkenning:
PM-05 zit er zo uit:
1k0.jpg
en onder het verdelerkapje zit dan dit:
1k0.jpg


en mocht iemand er een SOVEK-set in gezet hebben dan kom je zoiets tegen achter het voordeksel:
1k0.jpg

(voor het voorbeeld gemonteerd op een zijklepper, maar even voor het idee.)
Mmm, wel de pm05 verdelerkap, maar daar onder ziet het er anders uit?
Of kan dat er ook af?
 

Bijlagen

  • DSC_3659.JPG
    DSC_3659.JPG
    151,7 KB · Weergaven: 9
  • DSC_3660.JPG
    DSC_3660.JPG
    129,3 KB · Weergaven: 9
Of nee wacht, puntjes zitten achter dat rotortje(noem je dat zo?)
 

Bijlagen

  • DSC_3661.JPG
    DSC_3661.JPG
    129,8 KB · Weergaven: 10
Klopt, achter de rotor zitten de punten. Als je de bobine vervangt door een dubbel systeem kan de verdelerkap en rotor vervallen. Weer een storingsbron minder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan