Waar zijn die mannen met de Russen toch gebleven?

Waar zijn de Russen?

  • Het is hier niet gezellig

    Stemmen: 7 16,7%
  • Ik heb geen Rus meer

    Stemmen: 13 31,0%
  • Andere dingen te doen, hij staat te verstoffen.

    Stemmen: 1 2,4%
  • Hij gaat niet meer stuk.

    Stemmen: 12 28,6%
  • Als hij kapot gaat ga ik dat hier niet zeggen!

    Stemmen: 9 21,4%

  • Totaal aantal stemmers
    42
Welke bobine ga je daarbij gebruiken ? De standaard heeft maar 1 uitgang natuurlijk en volgens mij zit bij deze set geen bobine bijgevoegd.

Benno
 
Hey, wat toevallig.. die heb ik ook :P ;)

1k0.jpg


Met een klein stukje aluminium L-profiel past die mooi op de plaats van de oorspronkelijke zijklepper-bobine rechts onder de tank:
1k0.jpg
 
Laatst bewerkt:
In afwachting van de elektrieke spulletjes, de hoek waar de carpoort moet komen leeg gerooid en de nieuwe bochten gespoten met Maggi
DSC_3674.JPG
IMG-20210514-WA0004.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Electronische ontsteking net betaald, lekker omslachtig daar bij Leszek....:+_O- .. maar goed, als het maar aan komt..
Ik geloof dat ik alles wat benodigd is nu in bestelling staat.

Vanmiddag op pad voor een stuk aanhangerkabel. Kan ik het best voor de 13-polig gaan? Dat ik zeker weet dat ik voldoende kleuren heb? Of is 7-aderig ook al ruim voldoende?
 
Electronische ontsteking net betaald, lekker omslachtig daar bij Leszek....:+_O- .. maar goed, als het maar aan komt..
Herkenbaar. Een beetje "oude stempel zaken doen: is het wel. Meestal stuur ik er ook een mailtje achteraan dat ik betaald heb. Helpt vaak ook om de boel na betaling wat vlotter verzonden te krijgen :P
Heel snel is het allemaal niet, maar tot nu toe is het bij mij altijd aangekomen.

Vanmiddag op pad voor een stuk aanhangerkabel. Kan ik het best voor de 13-polig gaan? Dat ik zeker weet dat ik voldoende kleuren heb? Of is 7-aderig ook al ruim voldoende?
Ik vond die aanhangerkabel wel een leuke oplossing. Die kende ik nog niet. Ik ben zelf tot nog toe van de "neem een kous en trek er losse aders in" oplossingen. Het zijn er maar een paar, maar ik weet niet meer uit mijn hoofd hoe veel ik er toen (sorry, tien jaar gelden oid) voor mijn K750 gebruikt heb. Die heeft een vergelijkbaar bedradingsschema, dus vandaar dat ik die even als referentie gebruik. Er staat me iets van bij dat ik aan 5 of zes aders genoeg had. Op zich kun je het zelf in het bedradingsschema controleren: aantal verbindingen van "achter de tank" naar je contactslot = maximaal aantal benodigde aders :P
 
Herkenbaar. Een beetje "oude stempel zaken doen: is het wel. Meestal stuur ik er ook een mailtje achteraan dat ik betaald heb. Helpt vaak ook om de boel na betaling wat vlotter verzonden te krijgen :P
Heel snel is het allemaal niet, maar tot nu toe is het bij mij altijd aangekomen.
Heb ik vanmorgen ook gedaan, nog een keer extra bedanken er bij (vliegen - honing - azijn)
En een 20 minuutjes geleden heeft hij daar ook weer op gereageerd;)

Ik vond die aanhangerkabel wel een leuke oplossing. Die kende ik nog niet. Ik ben zelf tot nog toe van de "neem een kous en trek er losse aders in" oplossingen. Het zijn er maar een paar, maar ik weet niet meer uit mijn hoofd hoe veel ik er toen (sorry, tien jaar gelden oid) voor mijn K750 gebruikt heb. Die heeft een vergelijkbaar bedradingsschema, dus vandaar dat ik die even als referentie gebruik. Er staat me iets van bij dat ik aan 5 of zes aders genoeg had. Op zich kun je het zelf in het bedradingsschema controleren: aantal verbindingen van "achter de tank" naar je contactslot = maximaal aantal benodigde aders :P
Volgens Benno 7-aderig, dus daar ga ik van uit, even langs de Profile vandaag.

Als het weer nog eens fatsoenlijk wordt dan kan ik al eea eens een beetje langs gaan lopen, ook leerzaam om draadjes te volgen hoe alles verbonden is met elkaar, zo veel zijn het er niet . (benzine tank er af, dan kan ik die eens leeg kappen)
In ieder geval zeker even de + en - op de accu ...... wat een rarigheid zeg...:/
 
In ieder geval zeker even de + en - op de accu ...... wat een rarigheid zeg...:/
Ja... Er zit wat vreemd gekleurd draad tussen je regelaar en je accu. Ook wat dunner dan ik leuk zou vinden. Waarom iemand een rode draad neemt om de minpool van een accu te verbinden met de massa van een regelaar is me een raadsel. Vooral als diegene dan ook een zwarte tussen + en de uitgang van de regelaar hangt en er op de regelaar tweede binnenkomen met laadstroom en veldspoel.

Ik zou zeggen: wegmikken en fatsoenlijk aanleggen volgens schema. Daar heb je alleen maar gemak van in de toekomst.
En ik durf te stellen dat je straks Vuilniszakken-dichtbind-draad genoeg hebt.... ;)
 
Ja... Er zit wat vreemd gekleurd draad tussen je regelaar en je accu. Ook wat dunner dan ik leuk zou vinden. Waarom iemand een rode draad neemt om de minpool van een accu te verbinden met de massa van een regelaar is me een raadsel. Vooral als diegene dan ook een zwarte tussen + en de uitgang van de regelaar hangt en er op de regelaar tweede binnenkomen met laadstroom en veldspoel.

Ik zou zeggen: wegmikken en fatsoenlijk aanleggen volgens schema. Daar heb je alleen maar gemak van in de toekomst.
En ik durf te stellen dat je straks Vuilniszakken-dichtbind-draad genoeg hebt.... ;)
Even fatsoeneren idd.

Trouwens adviseerde Becks ook om die extra zekering te plaatsen, 10 Ampere had hij het over.
 
Kan heel goed. De claxon heeft normaal gesproken een plus en wordt geschakeld over massa. De plus van de bobine is net zo goed als elke andere geschakelde plus.

Op Duitse motoren hebben ze het over D, D+ en DF.
D is de gelijkspanning van de diodenbrug. D+ en DF gaan naar de koolborstels van de rotor. De laatste twee worden onderbroken als de spanning op D hoger dan 14V wordt.
 
Laatst bewerkt:
Precies. ze zitten allemaal op de plus na het contact. Als je hem straks in de nieuwe opzet prettiger ergens anders aan de geschakelde(door je contactslot) plus wilt hangen is dat ook prima. (en voor jouw idee @Dropje73 : de contactpunten schakelen tussen de - van de bobine en de massa(op het motorblok)
 
Waar staan die 'W', 'Omgekeerde R' en die '6' voor op de mechanische regelaar?

Bekijk bijlage 1633742
"W" is de veldspoel. Door de weerstand tussen deze ingang en de massa groter of kleiner te maken regelt de regelaar de sterkte van het magnetisme van die veldspoel en daarmee de spanning die hij afgeeft op de laadpool met de omgekeerde 'R' , de omgekeerde 'R" is dan ook de laadspanning/stroom uit de dynamo en het teken dat op de '6' lijkt gaat richting de pluspool van je accu. Als de dyanamo niet laadt wordt de omgekeerde 'R' door de spanningsregelaar losgekoppeld van je boordnet. Dat is om te voorkomen dat de dynamo zich als een (geblokkeerde) electromotor gaat gedragen en de accu leeg trekt (of doorbrandt, afhankelijk van wat er eerder gebeurt)
 
Laatst bewerkt:
Vraagje voor de Russen, wat is de ground clearance van zo'n Rus eigenlijk? Oh en de veerweg?
Ik kan het zo even niet precies zeggen, het is net iets te donker om te meten voor je. Maar ik denk dat de veerweg mede wordt bepaald door de staat van de schokers.:+

Het is wel echt een compleet andere set up dan menig ander zijspan.
Mijn vorige span BMW R1100S met EZS RX5, was behoorlijk strak af geveerd.
Als je dan op een Rus over stapt, is het in eerste instantie net een golvend geheel.
Even wennen, maar eigenlijk gewoon lekker relaxed
 
Hangt er vanaf, de oude zijkleppers m72 en cj Hebben ongeveer 15 cm grondspeling en een veereeg die minimaal is, de m72 misschien 5 cm. Modernere dneprs k750 en ural en dnepr kopkleppers zijn wat rianter. Minstens 20 cm heb je wel met een veerweg van een cm of tien
 
Ik kan het zo even niet precies zeggen, het is net iets te donker om te meten voor je. Maar ik denk dat de veerweg mede wordt bepaald door de staat van de schokers.:+

Het is wel echt een compleet andere set up dan menig ander zijspan.
Mijn vorige span BMW R1100S met EZS RX5, was behoorlijk strak af geveerd.
Als je dan op een Rus over stapt, is het in eerste instantie net een golvend geheel.
Even wennen, maar eigenlijk gewoon lekker relaxed

Russen zijn helemaal geen verkeerde spannen qua opbouw en geometrie. Voor hun toepassingsgebied prima inorde, ik heb op moderne spannen gereden die een stuk enger waren
 
Russen zijn helemaal geen verkeerde spannen qua opbouw en geometrie. Voor hun toepassingsgebied prima inorde, ik heb op moderne spannen gereden die een stuk enger waren
Zeker!
Komt denk ik ook dat de spannen eigenlijk min of meer als zijspan zijn ontworpen?
 
Ik vind het ook een hele comfortabele motor, voor wat betreft vering. Ergonomisch klopt er geen drol van als je groter bent dan een tuinlaaf.
De passagier is denk ik nog het best af, zelf over onverharde wegen zit je lekker in het bakkie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan