Waar zijn die mannen met de Russen toch gebleven?

Waar zijn de Russen?

  • Het is hier niet gezellig

    Stemmen: 7 16,7%
  • Ik heb geen Rus meer

    Stemmen: 13 31,0%
  • Andere dingen te doen, hij staat te verstoffen.

    Stemmen: 1 2,4%
  • Hij gaat niet meer stuk.

    Stemmen: 12 28,6%
  • Als hij kapot gaat ga ik dat hier niet zeggen!

    Stemmen: 9 21,4%

  • Totaal aantal stemmers
    42
De groene inderdaad. Die zijn zacht genoeg om te vervormen maar toch af te dichten
1646256135472.png

Deze dingen ?
dacht dat die niet over benzine konden ?
Dat is toch voor water ?
 
Laatst bewerkt:
Goeie tip, de koperen ringen dichten vaak niet goed af, ik heb een tijdje de ringen met een dun rubber binnenrandje gebruikt dat werkte op zich wel. Alleen verouderd het rubber snel en kon ik deze niet in alle maten krijgen.
 
Die doughtyseals of zo bedoel je denk ik bonded seals. Metaal met een rubberbinnenring. Gebruik ik ook vaak bij carburateurs van een Rus. Zijn goed passend te vinden voor de deni pz28 bv. Worden veel in de hydrauliekwereld gebruikt
 
Ik heb hem al flink afgeborsteld met zo'n koperborstel en goed schoon gemaakt met hammerite ontvetter spul.
Kan dat mooi even nachtje goed drogen en sop ik hem morgen in de hammerite

Nieuwe binnenband en velglint zaten gisteren in de doos die Rolpa heeft gestuurd

Vanavond ook nieuwe accu afgeleverd, het is een 6v 11A geworden
Tip: probeer het middelste deel waar je spaaknippels zitten te ontzien bij de hammerite. Vastgeverfde spaaknippels zijn... onhandig en straks komt er toch een velglint over.
 
K750 Bij de linker cilinder zit een m6 boutje , als je die eruit draait moet er olie uit komen toch ? Hoe kan ik de oliepomp controleren ?
 
Middels dat boutje. Als het doodlopende kanaaltje waar hij in zit tenminste niet verstopt zit net achter dat boutje/plugje, want het komt er natuurlijk zelden of nooit uit.
Als het goed is heb je oliecirculatie naar die drie "gaatjes" in de cilinderwand van de linker cilinder die het hemd van de zuiger smeren. Dat kanaaltje heeft een vertakking die eindigt bij dat boutje. even er uit om te checken of er een beetje olie uit komt is oke. Langdurig draaien zonder dat afsluit-boutje/plugje wordt een smeerboel, maar belemmert ook de smering van het linker zuigerhemd...
 
Hij blijft nu droog namelijk , hij heeft 1 min stationair gedraaid , klonk ook wel goed , maar ik meende dat mijn m72 de olie daar aardig hard uitliep , deze is kurkdroog .
 
Uit eigen ervaring: check of de vierkante as die van de nokkenas naar je oliepomp loopt wel goed zit. Bij mijn eerste proefrit zat die er naast, met een mooie vastloper tot gevolg 😬
 
Het oliekanaal komt uit het blok onder de cilinder. als de voetpakking niet goed zit kan het daar ook fout gaan. Ik vind de olieopbrengst nog best meevallen. Als je dit filmpje bekijkt van een zijklepper aangedreven door een laagtoerige boormachine dan komt daar toch best een plasje olie door. Genoeg om uit het gaatje voorin te komen.



Dit draait echt niet veel sneller dan een stationair lopend blok
 
Het oliekanaal komt uit het blok onder de cilinder. als de voetpakking niet goed zit kan het daar ook fout gaan. Ik vind de olieopbrengst nog best meevallen. Als je dit filmpje bekijkt van een zijklepper aangedreven door een laagtoerige boormachine dan komt daar toch best een plasje olie door. Genoeg om uit het gaatje voorin te komen.



Dit draait echt niet veel sneller dan een stationair lopend blok

Ik heb mijn carter er onder weg gehaald , ik had nog een extra pakking , de onderste cm was drap/vet/vuil/sludge , blok heeft heel lang stil gestaan .
heb de olie pomp eraf gehaald en getest in nieuwe olie , die pomp prima .
maar denk dat ik het blok moet gaan spoelen met peteroleum ? of benzine ? of gewoon goedkope olie en meerdere keren vervangen ?
ik heb al met de compressor de kanaaltjes 'geopent' want met 6 bar erop komt er wel iets lucht uit de cilinder .
 
Atf in de olie is een truuk van vroeger.
Met russen sowieso geen ervaring, wel met een gewoon 4cil autoblok.
Eigen risico uiteraard, het is altijd gevaarlijk waar los zittend vuil heen gaat.
 
Ik denk dat ik een Russisch zijklepperblok uit elkaar zou halen, schoonspoelen en weer monteren. Met extra aandacht voor de slingerschijven en de kanaaltjes in het big-end. Omdat die geen directe aansluiting hebben op het kanaal waar jij perslucht op zet krijg je die nooit open. Erger nog: je blaast alle eventuele troep uit de kanalen die vanaf de pomp naar de voor- en de schterzijde van het blok lopen de slingerschijf in. verstopping bijne gegarandeerd. Geen olie door die big-endkanaaltjes betekent dat het blok heel snel alsnog uit elkaar moet, maar daarna alleen tegen een zekere vrij stevige kostenpost (lees: andere krukas en waarschijnlijk ook een set verse zuigers)weer in elkaar te krijgen is...
 
Ik heb mijn carter er onder weg gehaald , ik had nog een extra pakking , de onderste cm was drap/vet/vuil/sludge , blok heeft heel lang stil gestaan .
heb de olie pomp eraf gehaald en getest in nieuwe olie , die pomp prima .
maar denk dat ik het blok moet gaan spoelen met peteroleum ? of benzine ? of gewoon goedkope olie en meerdere keren vervangen ?
ik heb al met de compressor de kanaaltjes 'geopent' want met 6 bar erop komt er wel iets lucht uit de cilinder .

met 6 bar moet er wel iets meer dan iets lucht uitkomen, dan moet hij gewoon blazen. uit het gaatje. Neem aan dat je zowel het gat naar het carter toe als door de cilinder ook hebt apart doorgeblazen ? Ik gebruik vaak gewoon een injectiespuit met ATF of diesel. Diesel is lekker dun, atf lost heel veel vuil op
 
Hier ook een olievraag.
Ik heb alle oliën er uit laten lopen en in een oud vaatje gedaan van 5 liter.
Nu zit dat vaatje maar krap half vol.
(uit de versnellingsbak kwam eerst wat water... 😬)

Maar dat zou toch helemaal niet moeten kloppen?
Blok 2,2 en versnellingsbak zou 1,5 liter moeten zijn. (cardan 0,1, maar die klopt denk ik wel)

In de versnellingsbak ging terug geschat ongeveer 1,1 a 1,2 liter. In het blok een 1,5 ongeveer (gemeten met peilstokken)

Het enige wat ik kan bedenken is dat je de peilstokken niet in moet draaien om te meten?
 
Uit het blok kwam wel wat sludge (geen metaal iig gelukkig).
Heeft het zin om die binnenkort nog een keer te doen?
 
Ik heb vandaag mijn blok gespoeld met ATF , 10 minuten laten lopen , eruit laten lopen en toen afgevuld met minerale 20W50 , en goed nieuws , er komt nu olie uit het gaatje , nu 50 km rijden en weer ff verversen . maar de versnellingsbak is echt hopeloos , zon in-directe bak . waardeloos . ZSM een dnepr bak erin gooien . die schakelen zo mooi , auto koppeling :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan