Waar zijn die mannen met de Russen toch gebleven?

Waar zijn de Russen?

  • Het is hier niet gezellig

    Stemmen: 7 16,7%
  • Ik heb geen Rus meer

    Stemmen: 13 31,0%
  • Andere dingen te doen, hij staat te verstoffen.

    Stemmen: 1 2,4%
  • Hij gaat niet meer stuk.

    Stemmen: 12 28,6%
  • Als hij kapot gaat ga ik dat hier niet zeggen!

    Stemmen: 9 21,4%

  • Totaal aantal stemmers
    42
Vandaag eens een kijkje gaan nemen bij de nieuwe windvangers hier in de polder. Morgen is er een open dag maar dan hebben we ook de sleuteldag van de UDCN en die gaat natuurlijk voor. Met molentjes lopen kan ik altijd nog wel doen.

IMG20221007154314.jpg
 
De k750 vandaag na maand stilstand en nog steeds hetzelfde geluid uit de rechter cilinder , ik durf er nog steeds niet mee weg .

Bij 40-45 seconden , af en toe een rare tik . Klinkt mechanisch maar het is niet altijd , mechanisch is bij mij altijd kabaal , niet af en toe. En als ik een rotonde in de 4 pak , dat komt er een heel erg tikkend geluid weg . Denk dat hij toch maar weer .... Uit elkaar moet . Dan maak nieuwe krukas/cilinders en zuigers etc ... Ding staat nu alleen maar stil en dat is zonde .
Klinkt als een zuiger die af en toe de koppakking aantikt ofzo, of een bougie die een tikje overslaat..?
 
dan maar bezemwagen bellen .want hij rijdt voor de rest prima , ook genoeg 'power' maar ik hou niet van zulke geluiden _O-
 
Laatst bewerkt:
Klinkt als een zuiger die af en toe de koppakking aantikt ofzo, of een bougie die een tikje overslaat..?
Mijn AJS klinkt ook een beetje zo, komt voornamelijk uit de aandrijving van je kleppen en stoterstangen vandaan. Schijnt geen kwaad te kunen.
 
Hallo, al een tijdje zit ik rond te neuzen voor een zijspan en meer bepaald een Russisch zijspan. Aangezien de nieuwe Urals toch wat aan de dure kan zijn ben ik gaan rondzien voor goed onderhouden en/of mooie restauraties van Dneprs en Urals. Ik heb een aantal mensen gesproken in Nederland die er gespecialiseerd in zijn, ze verkopen of op bestelling restaureren. Maar nu kom ik onlangs een bedrijfje tegen in Oekraïne die naar verluid niets anders zou doen dan Dneprs en Urals restaureren op bestelling -> Dnepr Motors. Volgens hun sociale media leveren ze wereldwijde en hebben ze al geleverd in verschillende Europese landen (waaronder België). Nu ben ik wel redelijk skeptics over de effectieve kwaliteit, haalbaarheid om te importeren en haalbaarheid omdeze zijspannen op Belgisch kenteken te zetten (L4)… Dus ik wilde wel eens weten of er hier iemand ervaring heeft met de materie en/of dit bedrijfje?
 
Ik lees drie vragen.
Heeft er iemand kennis en ervaring met USSR spul, ja dat ga je hier wel vinden.
Heeft er iemand kennis en ervaring met inschrijven van een zijspan in Belgie, dat gaat ook lukken.
Heeft er iemand ervaring met dit bedrijfje. Dat gaat lastiger worden. Op de website wordt je naar een USA contact en vestiging verwezen. Daar zou ik omheen gaan. Gelukkig staat er ook een Oekraïens telefoonnummer bij. Met een beetje geluk spreken ze daar Engels of Frans. Ik zou daar eens naartoe bellen of ze al eens iets naar België verkocht hebben. Ik zou niet gaan handelen via een Amerikaan.
 
Ik lees drie vragen.
Heeft er iemand kennis en ervaring met USSR spul, ja dat ga je hier wel vinden.
Heeft er iemand kennis en ervaring met inschrijven van een zijspan in Belgie, dat gaat ook lukken.
Heeft er iemand ervaring met dit bedrijfje. Dat gaat lastiger worden. Op de website wordt je naar een USA contact en vestiging verwezen. Daar zou ik omheen gaan. Gelukkig staat er ook een Oekraïens telefoonnummer bij. Met een beetje geluk spreken ze daar Engels of Frans. Ik zou daar eens naartoe bellen of ze al eens iets naar België verkocht hebben. Ik zou niet gaan handelen via een Amerikaan.
Nu zitten ze in op dat adres in de de Oekraïne niet direct in de vuurlinie maar kan me goed indenken dat het daar nu even moeilijk zaken doen is
 
Nu zitten ze in op dat adres in de de Oekraïne niet direct in de vuurlinie maar kan me goed indenken dat het daar nu even moeilijk zaken doen is
Je kan als man van 60- moeilijk het land uit, maar verder is het geen probleem. Je betaald en zij zetten de motor op een vrachtwagen. Het land heeft deviezen nodig en er is geen boycot. Ik kan me wel voorstellen dat ze wat slecht in het personeel zitten.
 
Zaken doen gaat wel, vandaag nog wat spullen uit Kyiv binnen gekregen, hangt er idd wel vanaf van waar het spul moet komen. Grote vraag is vooral waarmee gerestaureerd wordt. Ik heb een paar mooi geverviseerde exemplaren gezien waar zodra je een bout losdraaide je meteen kon zien dat het gewoon oostblokmeuk was waarmee het was opgeknapt.

Netjes met westers spul zullen ze niet zomaar doen, de contacten die ik zelf in die hoek heb geven dat ook gewoon toe, het is er gewoon niet of veel te duur.

Of je dan slim uit bent met een 'goedkope' oekrainse aankoop is de vraag.

Ik zou naast de handel vooral zoeken naar exemplaren die in de vrije verkoop te vinden zijn, kwaliteit zal vaak niet eens veel slechter zijn dan wat handelaren aanbieden. Er worden vaak heel mooie verhalen opgehangen over originele en zeldzame motoren maar staar je daar niet op blind. Binnen de club zeggen we vaak dat ze allemaal origineel zijn want er zijn geen twee dezelfde in de wereldje van de oudere modellen. Ook niet zo gek want modulair is alle pas te maken, blokken en versnellingsbakken, frame's, vorken en zijspannen zijn vaak redelijk uitwisselbaar maar je eindigt dan vaak wel met een Bitza. Na aankoop vaak begint de ellende. Ik zie geregeld eigenaren van dit soort exemplaren op beurzen, sleuteldagen en als steunpunt brabant.. Oostblokfietsen zijn erg leuk en best wel een beetje verslavend, verrassend gemakkelijk om aan te werken en bijna alles is te koop of te verbeteren, en daar schuilt het gevaar voor de beginner. Doe ook goed wat kennis op voor jezelf in wat je wilt en wat je vaardigheden zijn. Hoe wil je de motor gebruiken en wat ben je bereid om er zelf aan te doen.

Romantiseer het ook niet teveel, het blijft een oude fiets met het bijbehorende onderhoud en sleutelgevoeligheid.

Bij de UDCN (Ural Dnepr Club Nederland) kun je best wel wat info vinden en vragen op ons forum.

Over een paar weken is de Central Classics beurs in Houten waar we ook aanwezig zullen zijn.

Groeten,

Benno van Ham
 
Zaken doen gaat wel, vandaag nog wat spullen uit Kyiv binnen gekregen, hangt er idd wel vanaf van waar het spul moet komen. Grote vraag is vooral waarmee gerestaureerd wordt. Ik heb een paar mooi geverviseerde exemplaren gezien waar zodra je een bout losdraaide je meteen kon zien dat het gewoon oostblokmeuk was waarmee het was opgeknapt.

Netjes met westers spul zullen ze niet zomaar doen, de contacten die ik zelf in die hoek heb geven dat ook gewoon toe, het is er gewoon niet of veel te duur.

Of je dan slim uit bent met een 'goedkope' oekrainse aankoop is de vraag.

Ik zou naast de handel vooral zoeken naar exemplaren die in de vrije verkoop te vinden zijn, kwaliteit zal vaak niet eens veel slechter zijn dan wat handelaren aanbieden. Er worden vaak heel mooie verhalen opgehangen over originele en zeldzame motoren maar staar je daar niet op blind. Binnen de club zeggen we vaak dat ze allemaal origineel zijn want er zijn geen twee dezelfde in de wereldje van de oudere modellen. Ook niet zo gek want modulair is alle pas te maken, blokken en versnellingsbakken, frame's, vorken en zijspannen zijn vaak redelijk uitwisselbaar maar je eindigt dan vaak wel met een Bitza. Na aankoop vaak begint de ellende. Ik zie geregeld eigenaren van dit soort exemplaren op beurzen, sleuteldagen en als steunpunt brabant.. Oostblokfietsen zijn erg leuk en best wel een beetje verslavend, verrassend gemakkelijk om aan te werken en bijna alles is te koop of te verbeteren, en daar schuilt het gevaar voor de beginner. Doe ook goed wat kennis op voor jezelf in wat je wilt en wat je vaardigheden zijn. Hoe wil je de motor gebruiken en wat ben je bereid om er zelf aan te doen.

Romantiseer het ook niet teveel, het blijft een oude fiets met het bijbehorende onderhoud en sleutelgevoeligheid.

Bij de UDCN (Ural Dnepr Club Nederland) kun je best wel wat info vinden en vragen op ons forum.

Over een paar weken is de Central Classics beurs in Houten waar we ook aanwezig zullen zijn.

Groeten,

Benno van Ham
Enorm bedankt voor de zeer duidelijk uitleg. Ik zal eens rondneuzen op de website van UDCN!
 
Ik heb contact gehad met ene Jan. Hij adverteerd op marktplaats en doet zaken met Oekraïne in dneprs. Jan is Belg, wellicht kan hij je verder helpen.
 
Hallo, hier een man met een Rus :)
Via de zoekfunctie kon ik niet zo makkelijk een oplossing vinden, dus vandaar dat ik de vraag even hier stel.
Ik heb mijn motorblok uit mijn rus geplukt om te reviseren. Was hij wel aan toe zegmaar...
Nu ben ik op het punt gekomen om de tandwielen van de nokkenas en krukas te halen en de koppeling te demonteren. Heb ik hiervoor speciaal gereedschap nodig en wat is de juiste manier om die tandwielen en de koppeling los te krijgen?
Alvast bedankt.
1670599962592.png
 
Meerdere wegen naar rome. Onderste tandwiel is je krukas tandwiel. Die zou ik als laatste doen, je hebt een goede poelietrekker nodig. Wat ik meestal doe is bout een stuk eruit draaien (halverwege), daar een poelietrekker op afsteunen en dan het tandwiel van de as drukken (op die manier komt er geen kracht op de krukaslagering en krukas zelf). Als het tandwiel eenmaal in beweging is dan komt hij meestal redelijk gemakkelijk er vanaf. Nokkenas erboven kun je op twee manieren oplossen. Of je laat het tandwiel zitten en maakt de achterliggende boutjes los. Als je die alle twee los hebt kun je de nokkenas incl. voorste lager eruit trekken. daarna kun je op je gemak met een lager schaalttrekker het tandwiel van de as krijgen.

Als de tandwielen weg zijn kun je de lagerbus losmaken (vier boutjes) en langs de achterkant verder werken om de krukas er uit te werken.

Maar, waarom was hij er aan toe ? Die tandwielen zien er heel netjes uit. Als de hoofdlagers goed zijn en de nokkenas geen gekke loopsporen heeft zou ik dit laten zitten.

Iedereen wil zomaar die blokken gaan volledig reviseren terwijl er vaak helemaal niet zo veel met de onderkant fout is, zeker niet bij de zijkleppers. Ik weet niet wie die fabel ooit de wereld in gezonden heeft .
Verder begrijp ik ook nog niet zo goed waar je op dit punt nog met een koppeling zou zitten. Vliegwiel met koppelingsplaten kan ik me voorstellen
 
Meerdere wegen naar rome. Onderste tandwiel is je krukas tandwiel. Die zou ik als laatste doen, je hebt een goede poelietrekker nodig. Wat ik meestal doe is bout een stuk eruit draaien (halverwege), daar een poelietrekker op afsteunen en dan het tandwiel van de as drukken (op die manier komt er geen kracht op de krukaslagering en krukas zelf). Als het tandwiel eenmaal in beweging is dan komt hij meestal redelijk gemakkelijk er vanaf. Nokkenas erboven kun je op twee manieren oplossen. Of je laat het tandwiel zitten en maakt de achterliggende boutjes los. Als je die alle twee los hebt kun je de nokkenas incl. voorste lager eruit trekken. daarna kun je op je gemak met een lager schaalttrekker het tandwiel van de as krijgen.

Als de tandwielen weg zijn kun je de lagerbus losmaken (vier boutjes) en langs de achterkant verder werken om de krukas er uit te werken.

Maar, waarom was hij er aan toe ? Die tandwielen zien er heel netjes uit. Als de hoofdlagers goed zijn en de nokkenas geen gekke loopsporen heeft zou ik dit laten zitten.

Iedereen wil zomaar die blokken gaan volledig reviseren terwijl er vaak helemaal niet zo veel met de onderkant fout is, zeker niet bij de zijkleppers. Ik weet niet wie die fabel ooit de wereld in gezonden heeft .
Verder begrijp ik ook nog niet zo goed waar je op dit punt nog met een koppeling zou zitten. Vliegwiel met koppelingsplaten kan ik me voorstellen
Grotendeels eens. Die tandwielen zien er niet verkeerd uit.

Als ik het goed zie is dit overigens geen zijklepperblok, maar een Ural 650 kopklepper gezien de aansluiting richting cilindervoet, de opening en bevestiging voor een 12V dynamo, de uitsparing voorop de nokkenasn (wijst optsteking met mechanische vervroeger ipv via een PM05 en de plaatsing van die smeerkanalen onderin die typisch is voor Ural kopkleppers met oliefilter van de M67 en 8.103/8.123 types.
Voor het overige onderschrijf ik Benno's opmerking wel gezien de constructieve overeenkomst tussen Ural-kopklepper en de Sovjet-zijklepperblokken.

Voor de nokkenas houd ik zelf alijd de tactiek met het loshalen van die twee boutjes door de gaten in het tandwiel heen aan. Daarna eventueel tandwiel verwarmen en er af persen. (maar heel vaak is dat niet nodig). verwijderen krukas-tandwiel: zie beschrijving Benno. als alternatief de centrale bout uitdraaien en voor de pulytrekker een dop gebruiken op het uiteinde van de krukas als steun. \

Heel belangrijk bij deze blokken: de krukas is geperst en relatief kwetsbaar voor torderen bij montage/demontage. zorg dat je bij het losdraaien van de centrale bout in het tandwiel de voorste krukwang voldoende afsteunt om de rest van de krukas te ontlasten. de makkelijkste methode is er een houten staaf (stuk bezemsteel of hamer-handvat) onder te steken via de opening in de linkercilindervoet.

Voor het demonteren van de koppeling geldt hetzelfde, maar nu voor de achterste krukwang, ondersteunen via de rechter cilindervoet. Omdat de krukas licht schuivend in het achterste krukaslager is opgehangen (ivm uitzetting door termperatuurverschillen) geen ouderwetse slagschroevendraaier icm hamer inzetten als het enigszins te vermijden is ivm eerder genoemde kwetsbaarheid van de geperste krukas.
tactiek bij de koppeling is twee tegenover elkaar gelegen boutjes er uitdraaien en vervangen door langere bouten/draadeinden M8x1mm net een moer er op . draai de moer tegen de plaat zodat deze twee bouten/draadeinden de platen afsteunen. dan de overige viek koppelingsboutjes uitdraaien. het pakket koppelingsplaten wordt nu nog door de twee lange bouten op zijn plek gehouden. door beurtelings de beide moeren een slagje los te draaien kun je vervolgens heel gedoseerd de spanning van de koppelingsveren aflaten. Succes er mee!!
 
Bedankt voor de tips. Ik ga van de week weer even een avondje stoeien. Ik zal proberen de tandwielen er op te laten waar dat mogelijk is. Ze zijn idd nog in redelijk goede staat.

En goed gezien Nejra, een 650 kopklepper maar inmiddels met elektronische ontsteking.

Ik heb het blok uit elkaar gehaald omdat het aan alle kanten olie begon te lekken (net als de versnellingsbak, maar die doe ik na het blok). Daarom wil ik alle keerringen en pakkingen vernieuwen. En ook gelijk maar alle lagers en koppeling. De zuigers en cilinders zijn ook bar slecht. Zie foto onderaan. Daar heb ik een Almot setje voor gekocht.
 

Bijlagen

  • 20221203_165522.jpg
    20221203_165522.jpg
    232,5 KB · Weergaven: 24
  • 20221130_203927.jpg
    20221130_203927.jpg
    285,5 KB · Weergaven: 24
Gezien de aanblik van die zuiger heb je vooral een smeringsprobleem gehad. Dit is geen normale slijtage, dus dat zou ik eerst uitzoeken. Waarschijnlijk zit er iets verstopt, werkt je oliepomp niet of zit er een pakking verkeerd en sluit die een oliekanaal af.
Overigens is het niet gek dat je nu lekkage krijgt, het ligt alleen niet (per definitie) aan keerringen en pakkingen, maar aan het feit dat je met zulke gezellige groeven in je cilinder een hoop blow-by je carter in krijgt dat daardoor onder (aanzienlijk hogere) druk komt te staan dan normaal. In een Russische boxer heert gewoonlijk onder het draaien een onderdruk (zie die roterende schuif bij de carterventiulatie: die is open als beide zuigers bij het ODP zijn en sluit als de zuigers weer omhoog komen. de resulterende onderdruk zorgt er voor dat de olie in het blok blijft cq ontlast je keeringen)
 
  • Eens
Waarderingen: PLR
Ik zag een nieuwe pomp bij Rolpa voor 50 euro. Denk dat ik dat dan maar moet gaan doen. En alle kanaaltjes even doorblazen.
Ik hou jullie op de hoogte van de verdere sleutel avonturen. Wel fijn om wat informatie van de specialisten te krijgen hier.
 
Je kunt ook testen of je pomp het doet door via het dekseltje aan de bovenkant de pomp aan te drijven met een boormachine. Er moet dan een goede oliestroom te zien zijn. Als je het dekseltje verwijdert zie je een tandwiel, dit drijft via de nokkenas de oliepomp aan, Dit tandwiel kun je gemakkelijk eraf pakken en dan zie je een vierkante as, die loopt naar onder toe naar de oliepomp. Zet daar een stukje rubber slang op en daarop de boormachine.

Zoek maar in dit topic, staat al een keer een filmpje van me hoe dat te doen.

Let bij montage goed op dat alle pakkingen goed zitten. Bij Urals zit er een klein oliegaatje in de pakking, dat gaatje moet wel in/bij het oliekanaal uitkomen, wordt nog wel eens verkeerd om gedaan of met vloeibare pakking in elkaar gesmeerd. Wat arjen zegt over die blowby ben ik het wel mee eens. normaal zorgt de ontluchting ervoor dat je blok alleen onderdruk inwendig zal opbouwen (dit helpt olie binnen houden en koppen leegtrekken van overtollige olie. (Bij urals is de oliestroom sowieso niet zo heel groot, die berusten meer op spatsmering dan op een echte druk/hoeveelheid olie).

Je kunt de oliepomp wel uit elkaar halen om te kijken of hij nog wel in orde is, is een heel simpel type verdringerpompje. Dekseltje los en je kijkt zo op de tandwieltjes. Als het deksel eg veel groeven heeft, helpt het vaak om dit vlak te schuren op een glasplaat met schuurpapier. Het kan ook zijn dat het groffilter (zeef) voor de pomp helemaal verstopt zit, heb ik ook al een paar keer gezien bij blokken.

Verder kan het ook zomaar zijn dat dit blok verkeerd ingereden is of er veel te hard mee gereden is. Bijna alle Ural en Dneprblokken vinden het helemaal niet erg om af en toe flink te werken maar dan wel pas als ze al opgewarmd zijn.
 
Oliepomp heb ik bekeken en de tandwielen daarin zijn nog als nieuw. Ik vermoed dat de slechte smering is ontstaan doordat de oliepomp in een cm dikke laag van olie drek lag.

De nokkenas en krukas heb ik er nog niet uit gekregen. De nokkenas wordt goed op z'n plaats gehouden door dat voorstel lager achter dat plaatje met twee boutjes. Heb al geprobeerd het carter wat te verwarmen maar dat lukt niet. Ik ga op zoek naar een poelietrekker.

Ondertussen wel de koppeling gedemonteerd. De twee boutjes met moet methode werkte goed. De kopeling houdt het niet erg lang meer vol gok ik, dus daar zal ik ook een nieuwe voor moeten bestellen.
Ohja en ook op zoek naar een dop 35mm voor de vliegwiel bout. Lekkere maat weer.. 😀
 

Bijlagen

  • 20221211_202557.jpg
    20221211_202557.jpg
    265,9 KB · Weergaven: 14
  • 20221211_202500.jpg
    20221211_202500.jpg
    280,4 KB · Weergaven: 14
  • 20221211_202548.jpg
    20221211_202548.jpg
    269,6 KB · Weergaven: 14
Krukas en nokkenas lekker laten zitten, tandwielen zien er goed uit en als je geen gekke loopsporen op je nokkenas ziet EN alles soepel beweegt niets aan doen.Vliegwiel heeft normaal dop 36 maar met verschillende fabriekstoleranties zou hij best dichter tegen een 35 aan kunnen zitten, zien er niet altijd even netjes uit. Weet niet waar je huis staat maar hier in Langeweg ligt wel een dop die je mag gebruiken.

Koppeling zou ik je aanraden om te vervangen door een nieuwe enkelplaats uitvoering. Je gebruikt van de oude configuratie alleen de achterplaat, veren en topplaat. De rest gaat eruit. 1 dikke plaat met torsiedempers vervangt het hele setje. Koppelt een stuk lekkerder dan de oude versie.

 
Terug
Bovenaan Onderaan