waar zit de accu?

jasperse

Rookie
5 apr 2008
3
0
Ik vermoed dat ik de accu van mijn BMW R 1100 Rs uit 1985 eerdaags moet vervangen.
Maar........meestal ga ik eerst veel te veel teveel polyester verwijdern en daarom dus deze vraag.
Waar zit hij verstopt?
En wat moet je in ieder geval weghalen voordat je de accu kunt vervangen?
Als iemand dit kan beantwoorden.................alvast bedankt,
Atse *O*
 
Ik zou hem maar lekker wegbrengen. Stel je voor dat je een schroef te veel los draait of per ongeluk in een manual het juiste antwoord niet kan vinden.

Kun je je eigen boterham eigenlijk wel smeren?
 
@ Baksteen van mij krijg je
full
voor deze tip :+
 
Laatst bewerkt:
Weer een beginnend sleutelaar ontmoedigd. Zo leert hij het natuurlijk nooit.

Als je met een accu aan de slag gaat moet je eerst wat regels in acht nemen. Een verkeerd aangesloten accu kan je gehele bedrading en alle electrische componenten verwoesten.

Zorg dat het contact uit staat. Als je de accu gevonden hebt. kijk goed wat de plus en min kabel is. Als er niemand heeft zitten knoeien dan is rood de plus en zwart de min. Ik heb trouwens wel eens meegemaakt dat een koekenbakker dat andersom had omdat het beter uit kwam :S

Bij een nieuwe accu altijd controleren of de polen overeenkomen met je oude accu. Bij Japanse motorfietsenaccu's kom je dat tegen. Kies een accu die bij je past. Ik zou zeggen onderhoudsvrij ben je van een hoop gedonder af. Let ook op de capaciteit van de accu die moet wel overeenkomen. Bij accu's is veelal goedkoop duurkoop. Goedkope accu's hebben in de regel minder lange adem bij een moeizame start dan de echte merkaccu's.

Smeer altijd wat zuurvrije vasaline op de polen van de accu.

Maar goed ik had wel gelezen dat je hem weg gaat brengen. Blijf er dan bij en kijk wat de monteur doet. Na dit gelezen te hebben moet je het geheel kritisch kunnen volgen. ;-)

En je ventielen daar zou ik maar niet om zoeken das meer voor pietlutten. :+
 
... Weer een beginnend sleutelaar ontmoedigd. Zo leert hij het natuurlijk nooit...
Zit wat in...

Om het linker kuipdeel er af te halen verwijder je eerst het zadel. Dat gaat zonder gereedschap; de contactsleutel prik je boven de nummerplaat, draaien, achterste zadel verwijderen en de voorste kun je nu achterwaarts wegschuiven. Dit zadel is drievoudig verstelbaar, ook zonder gereedschap.

Nu kun je het linker kuipdeel verwijderen, een boutje naast de triangel, ééntje in de tank en drie snelsluiters.
De accu zit zoals gezegd onder te tank; hij is vastgesjord met een rubber strap, daar is niets moeilijks aan.
Begin altijd met het losmaken van de min (massa). Houd de min pool goed afgeschermd, in principe ben je al veilig als hij los is maar als je niet oppast kun je lassen met een accu, dus altijd eerst de min los, en het laatst weer vast.

De reden dat je de min eerst losmaakt is simpel, voor het losmaken heb je gereedschap nodig, dat is van metaal, metaal geleidt stroom.
Zou je de plus eerst losmaken en je stoot met jouw sleutel tegen het frame dan maak je meteen een enorme kortsluiting.
Begin en eindig dus met de min, die zit toch aan massa en dan is er geen spanningsverschil tussen de sleutel en de motor.
Succes.
 
Laatst bewerkt:
Kijk, hier kan ik iets mee.
Het Het zadel en kuipdel verwijdersd, luchtfilterdeksel eraf en vervolgens ook een luchtinlaat los gemaakt.
Nog een rubber riem losgemaakt en voorzichtig de accu eruit geschoven zonder kortsluiting.
Meteen een mooie kans om de bodemplaat van de accubak even opnieuw te lakken.
Bedankt voor de tip.
:]
Atse
 
Terug
Bovenaan Onderaan