Waar zit de link tussen motoren- en wapenproductie?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.087
8.230
Assen
Dag mensen..
Er zijn opvallend veel motormerken die een herkomst uit de wapenindustrie hebben.
(FN, Voskhod, IZH,BSA,Tula, CZ)- weet iemand nog meer?

Heeft iemand een verklaring voor dit verschijnsel? Het zal toch geen toeval zijn?

@ mod, ik zat te twijfelen tussen hier en off-topic.. ik merk 't wel als't niet goed is..
 
De wapenproductie was en is gewoon één goudmijn.
De Duitse bedrijven werden in de tweede wereldoorlog gewoon goed betaald door Hitler.
En die roofde alles weer bij elkaar van de goudvoorraad van veroverde landen en bezittingen van inwoners en dan vooral (rijke) joden.
 
De grap is gewoon dat het enorm aantrekkelijk is om voor defensie te produceren. Goede ontwikkelingsbudgetten en de opdrachtgever gaat nooit failliet. Zonder defensie hadden we geen vliegtuigen, laser, GSM, GPS of internet gehad. De grootmachten zijn constant in een wedloop om steeds geavanceerdere wapens te maken.
 
Bij sommigen is het pas na de oorlog fout gegaan ;)
bild1.jpg
 
De grap is gewoon dat het enorm aantrekkelijk is om voor defensie te produceren. Goede ontwikkelingsbudgetten en de opdrachtgever gaat nooit failliet. Zonder defensie hadden we geen vliegtuigen, laser, GSM, GPS of internet gehad. De grootmachten zijn constant in een wedloop om steeds geavanceerdere wapens te maken.

:X Zolang er niet aan alle kanten op bezuinigd wordt ja.. Zusterbedrijf van mijn werkgever maakt marineschepen, echt geen vetpot in deze tijd hoor (kan je beter rijke lui als klant hebben). Tuurlijk als een grootmacht even tig dingen bij je besteld kan het beter lopen, maar die doppen hun eigen boontjes wel op dat gebied.
 
Laatst bewerkt:
:X Zolang er niet aan alle kanten op bezuinigd wordt ja.. Zusterbedrijf van mijn werkgever maakt marineschepen, echt geen vetpot in deze tijd hoor (kan je beter rijke lui als klant hebben). Tuurlijk als een grootmacht even tig dingen bij je besteld kan het beter lopen, maar die doppen hun eigen boontjes wel op dat gebied.


Hoe het nu precies zit weet ik niet.

Het Vaticaan heeft voor 10 jaar terug alle aandelen in de wapenhandel verkocht. Ik dacht dat het om miljarden ging.
Was in het nieuws gekomen en eigenlijk pastte dat toch niet in het plaatje van, gij zult niet doden :X
 
De grap is gewoon dat het enorm aantrekkelijk is om voor defensie te produceren. Goede ontwikkelingsbudgetten en de opdrachtgever gaat nooit failliet. Zonder defensie hadden we geen vliegtuigen, laser, GSM, GPS of internet gehad. De grootmachten zijn constant in een wedloop om steeds geavanceerdere wapens te maken.


Ik denk dat ze daar in Muiden iets anders over denken.
Niet alleen door dat leveringsschandaal en daardoor die boete van Fl 30 miljoen, maar ook doordat defensie steeds minder kruit ging afnemen zijn ze naar de kloten gegaan.
Ze hebben het nog even in de jacht geprobeerd maar dat bracht geen brood op de plank.
 
Hoe het nu precies zit weet ik niet.

Het Vaticaan heeft voor 10 jaar terug alle aandelen in de wapenhandel verkocht. Ik dacht dat het om miljarden ging.
Was in het nieuws gekomen en eigenlijk pastte dat toch niet in het plaatje van, gij zult niet doden :X
En hebben ze die aandelen vernietigd of verkocht?

In dat laatste geval verandert er niets, de winst gaat dan weliswaar naar een ander, maar de wereld wordt er niet beterder of slechterder op. Zo hypocriet.
 
Omdat de schaal en wijze van metaalbewerking vroeger redelijk uitwisselbaar was.

Met relatief kleine aanpassingen konden machine en mens de gewenste onderdelen produceren.

Dat is mijn idee.

Husqvarna, general motors, Ducati....
In tijden van oorlog...


Remmington, produceerde naast typemachine ook wapens. Evenals Underwood.
 
Het verhaal van ducati & electronica verbaasd me wat.. Italiaanse motoren staan niet bekend om de betrouwbaarheid van hun electriek?
Het verhaal van ducati & electronica verbaasd me wat.. Italiaanse motoren staan niet bekend om de betrouwbaarheid van hun electriek?

Het enige goede wat uit Italië komt zijn pizza's...
 
Honda die na de oorlog de kleine (ik meen Tohatsu) veld motortjes kocht en deze in fietsframe's ging bouwen.

Of Honda (nu) in defensie materiaal zit/zat weet ik eigenlijk niet. Ze maken wel van alles, dus het zal denk wel... ?
 
Ik denk dat ze daar in Muiden iets anders over denken.
Niet alleen door dat leveringsschandaal en daardoor die boete van Fl 30 miljoen, maar ook doordat defensie steeds minder kruit ging afnemen zijn ze naar de kloten gegaan.
Ze hebben het nog even in de jacht geprobeerd maar dat bracht geen brood op de plank.
Je moet natuurlijk wel even de Hollandse kneuterigheid achter je laten. Ik heb het over Fokker in de laatste twee oorlogen, De boeing 747 en GPS. De ontwikkeling van nieuwe technologie waarvoor normale ontwikkelbudgetten nooit toereikend zijn.
 
De grap is gewoon dat het enorm aantrekkelijk is om voor defensie te produceren. Goede ontwikkelingsbudgetten en de opdrachtgever gaat nooit failliet. Zonder defensie hadden we geen vliegtuigen, laser, GSM, GPS of internet gehad. De grootmachten zijn constant in een wedloop om steeds geavanceerdere wapens te maken.

Sowieso de overheid.
Ik weet zeker dat er minstens 10 leveranciers te vinden zijn die aan de Politie leveren en die zich daar een krul in hun l*l om lachen.






Mijn oma reed motor bmw zij was ook een geheim wapen uit het verzet 1940-1945.Zo'n 8000 duitse soldaten zijn huiswaarts gegaan met een flinke Syfilis _O- :+

En dat met het tweede deel van je nickname... dingen beginnen op hun plaats te vallen O-) *D
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan