waar zit het peilstokje ?

rvh

MF veteraan
28 nov 2001
10.381
8.272
Ergens in Zuid-Holland
Waar zit het peilstokje/kijkvenstertje bij een honda CB500. Heb over een weekje examen maar kan dat ding niet vinden... (naar de accu heb ik nog niet gezocht, weet eigenlijk ook niet waar die zit.

Van de instructeur hoef ik niet zoveel te verwachten, die vind me een beetje bijdehand...

En als we toch bezig zijn, gaan ze nog echte moeilijke dingetjes vragen? Het BRAVOKA-verhaaltje ken ik op zich wel.

Wellicht weet iemand een site met een duidelijk plaatje van de CB500 met daarop de puntjes aangegeven?
 
Voor zover ik nog weet moet dat ding rechts onderaan zitten aan de zijkant van het motorblok. Het is dus hetzelfde gaatje waar je ook de olie toevoegt, als je de dop er af hebt gedraaid zal je zien dat er een staafje aan zit: tadaaaa ;)

Maar dat je dat niet (nooit ?) van je instructeur te horen hebt gekregen :? Heb het geloof ik allemaal wel een keer of 7 doorlopen.
 
Speciaal op jouw verzoek ;)

misc.php


Dat moest em volgens mij zijn

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/986/43f0eda65721dd01f156ede49376616e (cbrechts.jpg)​
 
Dat moest em volgens mij zijn

Ik zeg nix ;) Maar je hebt gelijk. Maar er zit geen kijkglaasje toch?

Even een duidelijkere foto erbij, dan moet het niet mis kunnen gaan als erom wordt gevraagd op je examen. Trouwens vreemd dat je instructeur het niet wil melden, je betaalt zijn brood, dus dan mag hij er ook wel wat voor doen.

22672.jpg
 
Laatst bewerkt:
Thanx voor de reactie.

Het omcirkelde dingetje had ik wel al ontdekt, das voor de olie. Maar dat er een sliertje aanzat wist ik dus niet. Er is dus geen kijkvenstertje zoals bij de er-5?

Die instructeur vind me bijdehand, das gewoon het probleem. Heeft ie wel gelijk in, maar als ik voor 60min betaal wel ik ook 60 min rijden. En dat gebeurd dus 9 van de 10 keer niet. En als je dan een keer 2 euro minder betaalt, dan ben je bijdehand... Terwijl hij al een aantal keer even een aantal kleine boodschappen tussen het rijden door heeft gedaan.
 
Hij is iets duidelijker. Nu kan ik ook het achterlicht aanwijzen :} .

Hoe is het trouwens bij jullie examen gegaan. Werd er daar nog naar gevraagd naar die theoretische dingetjes?

Hoe zit het met de remmen, moet je daar nog naar kijken, naar de mate van verslijting van de remblokken enz. Dat weet ik dus niet.
 
Maar dat er een sliertje aanzat wist ik dus niet. Er is dus geen kijkvenstertje zoals bij de er-5?

Een sliertje heb je misschien in je broek zitten, maar een peilstokje is toch echt een hard stukkie staal, niet een of ander slap sliertje ;)

Hoe is het trouwens bij jullie examen gegaan. Werd er daar nog naar gevraagd naar die theoretische dingetjes?

Hoe zit het met de remmen, moet je daar nog naar kijken, naar de mate van verslijting van de remblokken enz. Dat weet ik dus niet.

Bij het examen werden wel wat dingen gevraagd geloof ik. In elk geval over het olie bijvullen.. meer weet ik niet meer, is alweer een tijdje terug. slijtage van remblokjes hoef je niet aan te kunnen tonen, dus wees daar niet bang voor.
Misschien moet je wel zeggen wanneer je remblokkies versleten zijn, maar dan moet je de remhendel ook tot het stuur in kunnen knijpen dacht ik zo ;) Nog nooit zelf meegemaakt in elk geval dat de blokkies versleten waren, dus durf niet met zekerheid te zeggen hoe dat aanvoelt.
 
Misschien moet je wel zeggen wanneer je remblokkies versleten zijn, maar dan moet je de remhendel ook tot het stuur in kunnen knijpen dacht ik zo ;) Nog nooit zelf meegemaakt in elk geval dat de blokkies versleten waren, dus durf niet met zekerheid te zeggen hoe dat aanvoelt.

Je voelt niets aan je remhendel als je remblokjes bijna op zijn, en je kan hem ook nog steeds niet tot aan je handvat inknijpen, gewoon netjes af en toe je blokjes controleren.


Er zijn twee systemen voor controle oliepeil, of een kijkglaasje of een peilstokje aan vuldop.
 
Je voelt niets aan je remhendel als je remblokjes bijna op zijn, en je kan hem ook nog steeds niet tot aan je handvat inknijpen, gewoon netjes af en toe je blokjes controleren.


Er zijn twee systemen voor controle oliepeil, of een kijkglaasje of een peilstokje aan vuldop.

Ik weet niet hoe het bij jouw R1 zit maar bij mijn R6 zit het peilsliertje ( :) ) niet aan de vuldop maar zijn twee aparte dingen... als ik zou proberen via de de peilstok bij te vullen wordt het een geklaai van Jan-Kont.
 
Ik weet niet hoe het bij jouw R1 zit maar bij mijn R6 zit het peilsliertje ( :) ) niet aan de vuldop maar zijn twee aparte dingen... als ik zou proberen via de de peilstok bij te vullen wordt het een geklaai van Jan-Kont.

R1 heeft kijkglaasje.

Maar we worden langzaam steeds wijzer. (langzaam hoor)
 
Voor dat ik op examen moest zei de rijschool eigenaar:Jij hebt zometeen .... als examinator hé? Buiten je standaard technische vragen ga ie jou vragen waarvoor \'t ventieldopje dient :?
k\'Zeg: dat is dat er geen vuil in \'t ventiel kan.
Ja, en nog iets zegt ie.
k\'Zou \'t niet weten zeg ik.
Bij hoge snelheden kan er wat lucht ontsnappen.
(nooit geweten)

Je mag 1 keer raden welke vraag ik kreeg van die examinator??!! Juist ja. *D

Er kan altijd zo\'n lullige vraag bij zitten maar verder is \'t volgens mij standaard kennis die ze willen weten van je.

suc.6 alvast!
 
Maak je in ieder geval niet te druk over die vragen, ze stellen ze wel, maar je kan er niet op zakken, dus maak je niet te druk vlak voor je examen als je iets niet weet.
 
Sorry dat ik een oud topic omhoog takel, maar ik zit met hetzelfde probleem bij mijn Yamaha XJ600S Diversion. Ik weet niet hoe ik het oliepeil kan controleren, en ik heb het instructieboekje niet bij de motor gekregen. Wie kan mij helpen?
 
Motor moet rechtop staan, als je een kijkglaasje hebt dan moet dacht ik het hele glaasje bedekt zijn met olie. Heb je geen kijkglaasje dan moet je op zoek gaan naar iets wat op een draaidop lijkt en ergens aan de zijkant van de motor zit. Daar zal dan als het goed is weer een staafje aan vast zitten waar je het oliepeil kan meten.
 
Motor moet rechtop staan, als je een kijkglaasje hebt dan moet dacht ik het hele glaasje bedekt zijn met olie. Heb je geen kijkglaasje dan moet je op zoek gaan naar iets wat op een draaidop lijkt en ergens aan de zijkant van de motor zit. Daar zal dan als het goed is weer een staafje aan vast zitten waar je het oliepeil kan meten.

Das nou net het probleem, heb geen kijkglaasje, en aan die dop zit geen staafje...
 
Bij een CB500 zit er inderdaad aan het dopje van je carter een staafje waarmee je kan meten.

Verder kan je nog als vraag krijgen: welke vloeistoffen zitten er allemaal in je motor?

De staat van je remblokken kan je meten door te kijken naar je remvloeistofpeil. Voor voorrem zit dat op je stuur en achter onder het zadel aan dezelfde kant als je carterdopje als ik het goed heb.

Verder was er nog iets met waar moet je bij je banden op letten.
- druk goed is
- geen zichtbare schade
- genoeg profiel
- geen steentjes tussen je profiel

Je moet gewoon laten zien dat je er iets vanaf weet maar volgens mij is het niet erg als je iets toevallig niet weet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan