Waarde van Custom spuitwerk op een supersport

FZRene

MF veteraan
4 mei 2004
5.360
3.341
Ridderkerk (ZH)
Wellicht een vraag waar een hoop verschillende meningen over zullen zijn maar ik ben toch wel nieuwsgierig naar de reacties.

In hoeverre zal speciaal spuitwerk de verkoopwaarde van een sportmotor beinvloeden?

Bij choppers en dergelijke fietsen is het vrij gebruikelijk dat deze afwijkend worden gespoten maar ik vindt het bij een (super)sport ook wel erg mooi.

Voor veel mensen is een motor pas waardevol als hij helemaal origineel is, maar veel anderen veranderen van alles aan de fiets om hem een persoonlijk tintje te geven. Ikzelf was ooit erg blij met mijn toenmalige blauwe ’98 R1 maar toen ik er 4 dezelfde naast elkaar zag staan op het parkeerterrein van de motorbeurs en de mijne zo ongeveer via de nummerplaat terug moest zoeken had ik de buik vol van “standaard” en “origineel”.

Ruwweg zie ik 2 stromingen bij supersports: de RaceReplica en de Special Paint. Wat een RaceReplica is hoef ik niemand hier uit te leggen maar bij een mooie Special Paint denk ik aan bijvoorbeeld deze fiets, een in mijn ogen schitterend gespoten R6 met een aantal hele mooie details en spuittechnieken in de lak (o.a. het gebruik van candy, marbleizer en striping)

full


Nou weet ik ook wel dat het naar eigen smaak aanpassen meteen ook het grootste probleem bij verkoop is want wat ik mooi vindt hoeft een ander nog niet mooi te vinden maar aan de andere kant is een apart gespoten motor wellicht waardevoller dan een 13-in-een-dozijn standaard fiets.

Daarom de vragen:

Is een MOOIE speciaal gespoten sportmotor waardevoller dan een standaard fiets?

Als je op zoek bent naar een snelle fiets en er staan er 5 te koop waarvan 4 standaard en 1 speciaal gespoten, zou je aandacht naar die ene speciale gaan of juist niet?

Zou een mooie paintjob de waarde verhogen of de fiets hooguit makkelijker verkopen?

Is een RaceReplica populairder/waardevoller dan een Custom zoals hierboven of niet?

Wat me wel opvalt bij advertenties van afwijkend gespoten fietsen op bijvoorbeeld Marktplaats is dat de verkoper zich vaak denkt te moeten verantwoorden voor het spuitwerk omdat er blijkbaar vaak (terecht?) gedacht wordt dat een speciale spuitklus vooraf gegaan is aan een fikse schade, een vooroordeel waar blijkbaar niet makkelijk aan te ontkomen is.

Een beetje custom paintjob loopt bij de enkele spuiterijen in NL die dit kunnen al gauw in de duizenden euro’s dus dat geeft wel aan dat er flink wat geld inzit. Ik heb zelf ook aardig wat motoren gespoten en zie helaas heel veel voorbeelden van speciaal spuitwerk wat dermate lelijk gedaan is dat ik zowieso al weet dat dat de waarde niet positief gaat beinvloeden maar een voorbeeld als die R6 hierboven is wel het andere uiterste, echt schitterend vakwerk, en aan de reacties op die fiets te zien ben ik niet de enige die ‘m mooi vindt.

Maar hoe zou zich dat vertalen in de waarde?

Voor degenen die zich terecht afvragen waarom ik alleen maar over de verkoopwaarde zit te mekkeren in plaats van me te realiseren dat je je motor alleen voor jezelf aanpast naar je eigen smaak en het dus voor veel mensen geen zak boeit wat het ding ooit nog waard is de volgende uitleg: Ik wilde weer 's wat meer motoren gaan spuiten zoals vroeger maar als speciaal spuitwerk de motor alleen maar in waarde laat dalen zal er weinig animo voor zijn.

Thanks voor de meningen.
 
Laatst bewerkt:
Ik had m'n mening al in een ander (inmiddels gesloten) topic gegeven .... R6 2007 candy red

Met dit soort fietsen is het (IMHO) gewoon een investering die je er nóóit meer uithaald, hoe mooi dat de fiets in kwestie ook is.

In dat topic staan nog meer foto's van de fiets uit de OP .... én 't is écht een schitterende fiets zo.. maar......

[edit]
Topic Openingspost is ná mijn post overigens behoorlijk aangepast zie ik nu, initiëel stond die fiets dus te koop voor €9200,- inclusief een orginele kuipeset. [/edit]
 
Laatst bewerkt:
Als ik zou moeten kiezen tussen 2 motoren van het zelfde type, bouwjaar en km-stand etc., waarvan eentje standaard en de andere met special paint en meer aanpassingen aan pers. smaak, zou ik voor de standaard uitvoering gaan.

Dat hele opleuken kan zomaar gedaan zijn om een schade fiets een tweede leven te geven.
 
Dat heb ik me uiteraard ook al vaak afgevraagd. In de praktijk zul je de kosten voor het spuitwerk niet zo gemakkelijk terug krijgen bij verkoop. De kunst is dan om spuitwerk zo uit te voeren dat het voor wat betreft het design of de kleurstelling net zo goed origineel had kunnen zijn. Hierdoor wordt de verandering niet te persoonlijk , maar geeft wel net dat beetje extra t.o.v het origineel. Hiermee voorkom je in ieder geval waardevermindering. Maar alles staat of valt altijd bij de kwaliteit van het uitgevoerde werk.
 
Als ik zou moeten kiezen tussen 2 motoren van het zelfde type, bouwjaar en km-stand etc., waarvan eentje standaard en de andere met special paint en meer aanpassingen aan pers. smaak, zou ik voor de standaard uitvoering gaan.

Dat hele opleuken kan zomaar gedaan zijn om een schade fiets een tweede leven te geven.


Dat schadefiets blablabla hoor je wel veel, maar ik denk dat het grotendeels napraterij is.

Vergis je niet in de kosten die zo een special paintjob met zich meebrengt, een schademotor in de originele staat brengen kost je geheid minder. Het lijkt me in de meeste gevallen echt sterk dat men die extra investering doet als het een schadefiets betreft, omdat je dan dubbel zoveel mag neerleggen om de fiets schadevrij te krijgen.

Daarnaast zijn de meeste 'special paint' fietsen meer showbikes dan echte coureursfietsen die op (en over) de grens bereden worden.

En over opkalefateren gesproken, bij elke 2e hands motor die je koopt moet je je ogen goed de kost geven, ook een verrassend groot deel van de origineel uitziende motoren hebben wel eens op hun kant gelegen.


De fiets in de openingspost heb ik een paar weken terug IRL van heel dichtbij bekeken, man, wat een plaatje. :}
 
Laatst bewerkt:
Wat ik toch wel kenmerkend vindt is dat vrijwel iedereen die rode R6 schitterend vindt, maar blijkbaar geeft niemand de voorkeur aan deze fiets als hij te koop zou staan tussen nog een paar originele R6-jes.....

Ik persoonlijk zou het ding absoluut wel kopen als ik op zoek was naar een R6, alleen al vanwege het spuitwerk.

Maar dat hier veel meningen over zouden ontstaan was me al duidelijk... -O-
 
Wat ik toch wel kenmerkend vindt is dat vrijwel iedereen die rode R6 schitterend vindt, maar blijkbaar geeft niemand de voorkeur aan deze fiets als hij te koop zou staan tussen nog een paar originele R6-jes.....

Ik persoonlijk zou het ding absoluut wel kopen als ik op zoek was naar een R6, alleen al vanwege het spuitwerk.

Maar dat hier veel meningen over zouden ontstaan was me al duidelijk... -O-

:^
 
zoals rene ook al zei.. ook al ziet t er origineel uit dan is er vaak toch al een hoop aan bijgewerkt. Maar leken hebben er geen kijk op en zullen daar dus ook minder snel naar "zoeken".

Ik vind een candy rood dus echt wel op een racer thuis horen, er zijn trouwens ook genoeg candy kleuren op een standaard racefiets verwerkt.. en 3-4 laags systemen.

Wat ik eigenlijk wil zeggen: Als je een custom paint ziet of Replica, kun je er juist vaak eerder van uit gaan dat zo'n fiets op en top verzorgd is door de eigenaar omdat die er veel in heeft geinvesteerd. Als je bang bent voor een schadefiets waar iedereen zo bang voor is.. dan wordt er dus ook alleen maar een reparatie aan uitgevoerd en niet meer gemaakt als noodzakelijk. Dat is ook logisch want je gaat onbeschadigde delen niet spuiten waar dat niet hoeft! Dan maak je de "reparatie" alleen maar duur en dat slaat nergens op.

Vaak is men ook bang voor "beun" werk. En dat daarom de motor slecht is gerepareerd... als ik zo'n R6 zie dan weet ik al dat dit zwaaar professioneel is gedaan want zoiets kan een doorsnee "beun" simpelweg niet!


Ik vind dat mensen teveel "vooroordelen" hebben. Maar het enigste waar ik het wel mee eens ben.. is dat als je zelf schade rijdt op zo'n motor dat t kut is om te laten repareren, dan moet je eigenlijk terug naar degene die hem heeft gespoten.. zodat je dezelfde verf kleur en technieken gebruikt zijn en je zo zo dicht mogelijk bij het "origineel" in komt!


Ik heb al zoveel "oudere" motors gezien.. zeg een jaar of 7 en ouder.. en als ik ga kijken zie ik gewoon op 80% dat er aan gerepareerd is... En eigenlijk het enigste wat je je af hoef te vragen... Ziet het er netjes uit?? Geen gebras.... waarom zou je m dan uberhaupt laten staan?

Want wat is nu mooier.. een paar krassen laten zitten of om hem helemaal netjes bijgewerkt hebben! Maargoed nu wijk ik eigenlijk al van het onderwerp af.. maar ik denk dat dit toch meestal de reden is waarom mensen huiverig worden
 
Laatst bewerkt:
zoals rene ook al zei.. ook al ziet t er origineel uit dan is er vaak toch al een hoop aan bijgewerkt. Maar leken hebben er geen kijk op en zullen daar dus ook minder snel naar "zoeken".

Ik vind een candy rood dus echt wel op een racer thuis horen, er zijn trouwens ook genoeg candy kleuren op een standaard racefiets verwerkt.. en 3-4 laags systemen.

Wat ik eigenlijk wil zeggen: Als je een custom paint ziet of Replica, kun je er juist vaak eerder van uit gaan dat zo'n fiets op en top verzorgd is door de eigenaar omdat die er veel in heeft geinvesteerd. Als je bang bent voor een schadefiets waar iedereen zo bang voor is.. dan wordt er dus ook alleen maar een reparatie aan uitgevoerd en niet meer gemaakt als noodzakelijk. Dat is ook logisch want je gaat onbeschadigde delen niet spuiten waar dat niet hoeft! Dan maak je de "reparatie" alleen maar duur en dat slaat nergens op.

Vaak is men ook bang voor "beun" werk. En dat daarom de motor slecht is gerepareerd... als ik zo'n R6 zie dan weet ik al dat dit zwaaar professioneel is gedaan want zoiets kan een doorsnee "beun" simpelweg niet!


Ik vind dat mensen teveel "vooroordelen" hebben. Maar het enigste waar ik het wel mee eens ben.. is dat als je zelf schade rijdt op zo'n motor dat t kut is om te laten repareren, dan moet je eigenlijk terug naar degene die hem heeft gespoten.. zodat je dezelfde verf kleur en technieken gebruikt zijn en je zo zo dicht mogelijk bij het "origineel" in komt!


Ik heb al zoveel "oudere" motors gezien.. zeg een jaar of 7 en ouder.. en als ik ga kijken zie ik gewoon op 80% dat er aan gerepareerd is... En eigenlijk het enigste wat je je af hoef te vragen... Ziet het er netjes uit?? Geen gebras.... waarom zou je m dan uberhaupt laten staan?

Want wat is nu mooier.. een paar krassen laten zitten of om hem helemaal netjes bijgewerkt hebben! Maargoed nu wijk ik eigenlijk al van het onderwerp af.. maar ik denk dat dit toch meestal de reden is waarom mensen huiverig worden

Ja, wat betreft dat schade rijden op een custompaint motor heb je daar zeker een punt. Doe je zoiets voor iemand, zeg dat er dan ook bij. Heel veel mensen weten echt niet dat nagenoeg alle kuipdelen(uitzonderingen daargelaten) alleen in kleur geleverd worden en je bij relatief grote schade dus nieuwe delen ook nog een keer extra moet laten spuiten. Het is voor een 'andere' spuiter dan inderdaad erg moeilijk om dit weer goed te krijgen, vooral omdat er bij custom paint vaak eigen kleurrecepten gemaakt worden. En daar kan een andere spuiter in 99 van de 100 gevallen niks mee, als ie ze al krijgt.
 
Wat ik toch wel kenmerkend vindt is dat vrijwel iedereen die rode R6 schitterend vindt, maar blijkbaar geeft niemand de voorkeur aan deze fiets als hij te koop zou staan tussen nog een paar originele R6-jes.....

Ik persoonlijk zou het ding absoluut wel kopen als ik op zoek was naar een R6, alleen al vanwege het spuitwerk.

Maar dat hier veel meningen over zouden ontstaan was me al duidelijk... -O-
Als die R6 candy rood was , een mooie en diepe heldere kleur maar ZONDER motief o.i.d was de stemming waarschijnlijk wat anders. Hoe mooi een effekt ook is, zolang het ver afstaat van het origineel zullen de meeste mensen het wel mooi vinden, maar niet kopen. Veel gehoord argument is dat ze denken dat het al gauw verveelt en je erop uitgekeken raakt. Gek genoeg geldt dat blijkbaar niet voor het massa produkt.
 
Veel gehoord argument is dat ze denken dat het al gauw verveelt en je erop uitgekeken raakt. Gek genoeg geldt dat blijkbaar niet voor het massa produkt.

Haha, ja daar heb je inderdaad een goed punt. :)

Iedereen z'n mening respecterend vindt ik zo'n custom paintjob toch wel waardeverhogend, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik het gewoon mooi vindt om iets afwijkends te hebben.

Maar dat het vrijwel onmogelijk is om een custom paint te repareren is helaas ook waar, zeker als er candy's gebruikt zijn is dat bijna niet te doen. Waarschijnlijk alleen door de originele spuiter en dan nog alleen als het hele deel overnieuw gedaan wordt. (Denk ik...)
 
Laatst bewerkt:
Haha, ja daar heb je inderdaad een goed punt. :)

Iedereen z'n mening respecterend vindt ik zo'n custom paintjob toch wel waardeverhogend, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik het gewoon mooi vindt om iets afwijkends te hebben.

Maar dat het vrijwel onmogelijk is om een custom paint te repareren is helaas ook waar, zeker als er candy's gebruikt zijn is dat bijna niet te doen. Waarschijnlijk alleen door de originele spuiter en dan nog alleen als het hele deel overnieuw gedaan wordt. (Denk ik...)

Dat klopt. Ik krijg regelmatig schadedelen die al eerder gespoten zijn en dan is het bij aansluitende kuipdelen al heel belangrijk ervoor te zorgen dat je het aansluitende deel of delen ook krijgt, ook al zijn ze niet beschadigt. Als deze eerder gespoten zijn moet je daar dus rekening mee houden, zoniet moet je zorgen dat je de originele kleur goed hebt. En voor candies ( en eigenlijk alle niet dekkende kleuren/ 3/4 laags kleuren) geldt dat je altijd het hele deel moet spuiten. Als het echt niet anders kan omdat een sticker bijvoorbeeld niet meer leverbaar is, zou je tot de rand van de sticker kunnen spuiten met de kleur. Maar uitspuiten op een vlak deel is bijna onmogelijk. En een candy, parelmoer of metallic custom kleur namaken is niet echt eenvoudig. Vaak is het wat tijd betreft beter alle aansluitende delen mee te spuiten, dat gaat sneller dan kleurstalen spuiten, zeker bij candies. Vraag is alleen wie dat gaat betalen: je hebt schade op het zijpaneel maar de topkuip en het andere zijpaneel moeten ook gespoten worden. Je kunt er alvast vanuit gaan dat er wel wat steenslag op de topkuip en het andere paneel zit, dus met alleen mat maken en kleur/blank spuiten ben je er niet. En uitspuiten kan niet....
 
Dat klopt. Ik krijg regelmatig schadedelen die al eerder gespoten zijn en dan is het bij aansluitende kuipdelen al heel belangrijk ervoor te zorgen dat je het aansluitende deel of delen ook krijgt, ook al zijn ze niet beschadigt. Als deze eerder gespoten zijn moet je daar dus rekening mee houden, zoniet moet je zorgen dat je de originele kleur goed hebt. En voor candies ( en eigenlijk alle niet dekkende kleuren/ 3/4 laags kleuren) geldt dat je altijd het hele deel moet spuiten. Als het echt niet anders kan omdat een sticker bijvoorbeeld niet meer leverbaar is, zou je tot de rand van de sticker kunnen spuiten met de kleur. Maar uitspuiten op een vlak deel is bijna onmogelijk. En een candy, parelmoer of metallic custom kleur namaken is niet echt eenvoudig. Vaak is het wat tijd betreft beter alle aansluitende delen mee te spuiten, dat gaat sneller dan kleurstalen spuiten, zeker bij candies. Vraag is alleen wie dat gaat betalen: je hebt schade op het zijpaneel maar de topkuip en het andere zijpaneel moeten ook gespoten worden. Je kunt er alvast vanuit gaan dat er wel wat steenslag op de topkuip en het andere paneel zit, dus met alleen mat maken en kleur/blank spuiten ben je er niet. En uitspuiten kan niet....

het kleurverschil verhaal is er ook ( in mindere mate) bij originele kleuren, iedereen is dan ook zuur dat je niet de perfecte kleur kunt namaken en dat de aanliggende delen mee/uit gespoten moeten worden.
 
Tsja, dat kan natuurlijk ook.

Als ik zie hoe groot het aandeel stickers is op een gewone standaard fiets (die wordt af fabriek meestal ook in 1 of hooguit 2 kleuren gespoten waarna de rest er met stickers op aangebracht wordt) dan valt daar wat voor te zeggen natuurlijk.

Maar voor mij komt dat toch een beetje "goedkoop" over gek genoeg. Weet ook niet waarom, persoonlijke mening. Denk dat dat komt omdat je met wrapping oftewel gewoon stickers nooit de kleurdiepte van een candy lak over een metallic base kan bereiken ook al staan er de mooiste graphics op die sticker geprint.
 
het kleurverschil verhaal is er ook ( in mindere mate) bij originele kleuren, iedereen is dan ook zuur dat je niet de perfecte kleur kunt namaken en dat de aanliggende delen mee/uit gespoten moeten worden.

Ja, en dat is toch wat vreemd. In autoschadeland is het de normaalste zaak van de wereld dat als een deel door schade geheel gespoten moet worden er (in bijna alle gevallen bij metallic) uitgespoten wordt op de aanliggende delen. Dit wordt uiteraard ook berekend en zowel bij verzekerings- als bij eigen schade betaald. Bij motoren, waar de kleuren veel moeilijker zijn en vaak een basisrecept voor de kleur zelfs ontbreekt kijk bijna iedereen daar vreemd van op, zowel particulieren als motorzaken en ook schade experts. En natuurlijk is het zuur als een onbeschadigd deel meegespoten moet worden, maar dat is niet omdat in veel gevallen de spuiter beperkt is in zijn kunnen, meestal kan het ook niet zonder verschil, of dat nou kleur , glans of wat voor verschil dan ook is. Waarbij je zeker moet vermelden dat de meeste motoren origineel al zoveel kleurverschil in de verschillende delen hebben zitten, terwijl daar blijkbaar bijna niemand moeite mee heeft.
Terugkomend op de vraag of custom paint meer waarde geeft aan een supersport, denk ik dat dat zeker zo is, mits , als , enz., ...

En wrappen is niet te vergelijken met spuiten. Niets ten nadele van degene die zich daar mee bezighouden, maar je kunt op geen stukken na bereiken wat je met lak kunt doen. Datzelfde geldt voor de zgn cabonlook die via een bad opgebracht wordt. Het ziet er leuk uit maar is bij lange na niet wat carbon is. Goedkoop is niet voor niets goedkoop, dat wordt nooit anders.
 
In het algemeen: nee, geen meerwaarde, integendeel.


Een motor die niet meer de originele kappen heeft, herspoten is, etc, daar kan al vanalles mee gebeurd zijn: schuifschade die hersteld is, ...
Mensen hebben er ook al aan zitten prullen, vaker op een amateuristische manier dan
dat is natuurlijk complete bullshit, de meeste motoren die een glijer hebben gehad worden gewoon hersteld met de originele kappen/kleuren omdat dat goedkoper is dan een hele motor als replica of weet ik wat te spuiten, en als ik de diverse crash topics hier altijd lees heb je een vrij grote kans om een originele motor te kopen die op zijn kant heeft gelegen.
 
Wat ik toch wel kenmerkend vindt is dat vrijwel iedereen die rode R6 schitterend vindt, maar blijkbaar geeft niemand de voorkeur aan deze fiets als hij te koop zou staan tussen nog een paar originele R6-jes.....

Ik persoonlijk zou het ding absoluut wel kopen als ik op zoek was naar een R6, alleen al vanwege het spuitwerk.

Maar dat hier veel meningen over zouden ontstaan was me al duidelijk... -O-


Die R6 is inderdaad machtig mooi en ik zou hem graag willen hebben. Echter ik ben niet bereid om er (veel) extra geld voor neer te tellen.

Je zoekt toch in een bepaalde prijsklasse en het type motor dat je kan betalen in die prijsklasse. Als een custom paint motor dan 1000,- duurder is, dan krab je nog wel 2x achter je oren lijkt me. Vaak omdat je voor die meerwaarde ook weer een nieuwer model motor kan halen.

Daarnaast zijn niet alle custom paintjobs zo netjes en mooi uitgevoerd (smaak) en kom je snel in een nichemarkt terecht. Je moet dan maar net de liefhebber treffen die er wél extra voor wilt betalen.

Eigenlijk geld hetzelfde voor alle accessoires die je op de motor gooit. Met óf zonder accessoires.. mensen gaan geen 1000,- extra betalen omdat er een full akra system op de motor zit. Dus je kan beter die onderdelen los verkopen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan