Waarde van Custom spuitwerk op een supersport

FZRene

MF veteraan
4 mei 2004
5.352
3.298
Ridderkerk (ZH)
Wellicht een vraag waar een hoop verschillende meningen over zullen zijn maar ik ben toch wel nieuwsgierig naar de reacties.

In hoeverre zal speciaal spuitwerk de verkoopwaarde van een sportmotor beinvloeden?

Bij choppers en dergelijke fietsen is het vrij gebruikelijk dat deze afwijkend worden gespoten maar ik vindt het bij een (super)sport ook wel erg mooi.

Voor veel mensen is een motor pas waardevol als hij helemaal origineel is, maar veel anderen veranderen van alles aan de fiets om hem een persoonlijk tintje te geven. Ikzelf was ooit erg blij met mijn toenmalige blauwe ’98 R1 maar toen ik er 4 dezelfde naast elkaar zag staan op het parkeerterrein van de motorbeurs en de mijne zo ongeveer via de nummerplaat terug moest zoeken had ik de buik vol van “standaard” en “origineel”.

Ruwweg zie ik 2 stromingen bij supersports: de RaceReplica en de Special Paint. Wat een RaceReplica is hoef ik niemand hier uit te leggen maar bij een mooie Special Paint denk ik aan bijvoorbeeld deze fiets, een in mijn ogen schitterend gespoten R6 met een aantal hele mooie details en spuittechnieken in de lak (o.a. het gebruik van candy, marbleizer en striping)

full


Nou weet ik ook wel dat het naar eigen smaak aanpassen meteen ook het grootste probleem bij verkoop is want wat ik mooi vindt hoeft een ander nog niet mooi te vinden maar aan de andere kant is een apart gespoten motor wellicht waardevoller dan een 13-in-een-dozijn standaard fiets.

Daarom de vragen:

Is een MOOIE speciaal gespoten sportmotor waardevoller dan een standaard fiets?

Als je op zoek bent naar een snelle fiets en er staan er 5 te koop waarvan 4 standaard en 1 speciaal gespoten, zou je aandacht naar die ene speciale gaan of juist niet?

Zou een mooie paintjob de waarde verhogen of de fiets hooguit makkelijker verkopen?

Is een RaceReplica populairder/waardevoller dan een Custom zoals hierboven of niet?

Wat me wel opvalt bij advertenties van afwijkend gespoten fietsen op bijvoorbeeld Marktplaats is dat de verkoper zich vaak denkt te moeten verantwoorden voor het spuitwerk omdat er blijkbaar vaak (terecht?) gedacht wordt dat een speciale spuitklus vooraf gegaan is aan een fikse schade, een vooroordeel waar blijkbaar niet makkelijk aan te ontkomen is.

Een beetje custom paintjob loopt bij de enkele spuiterijen in NL die dit kunnen al gauw in de duizenden euro’s dus dat geeft wel aan dat er flink wat geld inzit. Ik heb zelf ook aardig wat motoren gespoten en zie helaas heel veel voorbeelden van speciaal spuitwerk wat dermate lelijk gedaan is dat ik zowieso al weet dat dat de waarde niet positief gaat beinvloeden maar een voorbeeld als die R6 hierboven is wel het andere uiterste, echt schitterend vakwerk, en aan de reacties op die fiets te zien ben ik niet de enige die ‘m mooi vindt.

Maar hoe zou zich dat vertalen in de waarde?

Voor degenen die zich terecht afvragen waarom ik alleen maar over de verkoopwaarde zit te mekkeren in plaats van me te realiseren dat je je motor alleen voor jezelf aanpast naar je eigen smaak en het dus voor veel mensen geen zak boeit wat het ding ooit nog waard is de volgende uitleg: Ik wilde weer 's wat meer motoren gaan spuiten zoals vroeger maar als speciaal spuitwerk de motor alleen maar in waarde laat dalen zal er weinig animo voor zijn.

Thanks voor de meningen.
 
Laatst bewerkt:
Zelf heb ik een Harley en daar is custom paint vrij gebruikelijk. Als je de motor dan gaat verkopen, moet je net iemand treffen die ook jouw smaak heeft. Als die interesse heeft in jouw motor, is het zeker waarde verhogend.
Hoeveel waarde is niet te zeggen. Gedeeltelijk doe je het voor jezelf en als hij dan ook nog wat meer waard is, is dat mooi meegenomen.

Maar als jij wel een bijzondere smaak hebt, kan het waarde verlagend zijn of er zelfs voor zorgen dat je je motor nog amper kwijt kan.

Ik denk dat dit bij racers ook op gaat.

Als je net zo goed kan spuiten als Frans de Weerdt en dezelfde reputatie kan opbouwen die hij heeft, kun je er goed geld mee verdienen. Ik zou mij dus over de animo niet te druk maken.
 
In het algemeen: nee, geen meerwaarde, integendeel.

Origineel vind ik altijd "waardevoller" omdat dat ook de enige standaard is die een koper kan hanteren.

Een motor die niet meer de originele kappen heeft, herspoten is, etc, daar kan al vanalles mee gebeurd zijn: schuifschade die hersteld is, ...
Mensen hebben er ook al aan zitten prullen, vaker op een amateuristische manier dan op een degelijke professionele manier. En wat jij misschien degelijk en professioneel vind, vind ik amateuristisch.

Daarnaast is een speciaal naar eigen smaak gespoten motor vooral een emotioneel waardeverhogend iets voor de eigenaar. Echter heeft een potentiele koper daar geen enkele emotionele band mee. Deze ziet het als motor waar al veel aan veranderd is en gepruld is, en waar dus veel van de voorgeschiedenis van de motor mogelijk aan verborgen is.

Ik word dus soms een beetje moe van mensen die hun zelf aangepaste motor te koop zetten als een waardevollere motor dan standaard en maar niet willen inzien dat de koper dit niet zo ziet.

Dus: origineel is beter! De koper heeft veel meer de indruk dat de motor nog niets heeft voorgehad en kan zelf van de basis beginnen om de motor naar zijn persoonlijke smaak aan te passen, zonder dat de koper dat reeds voor hem heeft gedaan. Indien aftermarket onderdelen op de te verkopen motor zit, vind ik het zeker ook een meerwaarde dat de originele onderdelen er ook bijzitten.

Uiteraard zijn er wel uitzonderlijke situaties waarbij een motor net heel erg naar de smaak is van de potentiele koper en dus een meerwaardee, maar dat is niet iets waar je als verkoper vanuit kan gaan.
 
Laatst bewerkt:
Als je net zo goed kan spuiten als Frans de Weerdt en dezelfde reputatie kan opbouwen die hij heeft, kun je er goed geld mee verdienen. Ik zou mij dus over de animo niet te druk maken.

Haha, ik mocht willen dat ik net zo goed kon spuiten als hij, maar de eerlijkheid gebied me toe te geven dat dat helaas echt niet zo is.

Maar bij Frans de Weerdt mag je denk ik minimaal 2 a 3000 euro meenemen voor een beetje paintjob.

Alle waar naar zijn geld natuurlijk, vakmanschap heeft absoluut een prijs, maar dat betekend niet dat een hobbyist geen mooi werk kan leveren. :)

Origineel vind ik altijd "waardevoller" omdat dat ook de enige standaard is die een koper kan hanteren.

Een motor die niet meer de originele kappen heeft, herspoten is, etc, daar kan al vanalles mee gebeurd zijn: schuifschade die hersteld is, ...

Dit is inderdaad een correct argument waar ik in de openingspost al naar verwees, een afwijkend gespoten motor wekt hoe dan ook de argwaan dat er iets mee gebeurd is wat de potentiele koper liever niet wil hebben.

Nou moet ik wel zeggen dat ik nogal eens bij motoren ga kijken die te koop staan en ik kom steeds vaker opgelapte fietsen tegen die dus in de originele kleuren zijn herspoten. Dat een origineel ogende fiets per definitie een motor met een smetteloos verleden is durf ik dus te betwijfelen maar bij een niet originele weet je in ieder geval zeker dat hij gespoten is, blijft over de vraag waarom.

Nou ben ik zelf niet zo bang om ongewenst met een schadebak opgezadeld te worden omdat grote schades bij een motor veel moeilijker onzichtbaar weg te werken zijn als bij een auto, als je weet waar je op moet letten zie je altijd wel hoe er mee omgegaan is maar dit zal niet voor iedereen opgaan uiteraard.

Wel typerend is het feit dat een mooie paintjob wel eens het duurste accessoire van een motor kan zijn wat bij verkoop het minste waard kan zijn, waarschijnlijk vanwege het permanente en verhullende karakter ervan.
 
Laatst bewerkt:
Hey Rene,


Mijn mening is dat ik meer waarde hecht aan een originele motor omdat de meeste custom eigenaren kiezen voor een heel specifieke kleurstelling. Waardoor het mogelijk koperspubliek een stuk kleiner wordt.

Qua emotie: Vaak vind ik een custom motor mooi voor even maar een origineel blijft altijd mooi.

Als je weer gaat beginnen met spuiten dan heb ik wel weer een klus voor je. (heb men fzr van de brug af laten donderen)

Groeten Juul
 
aan de eene kant is een orgieenl uiterlijk wel makkelijker te verkopen ivm er meer mensen dat mooi vinden maar ik denk wel als je een mooie paint job hebt en iemand die wil hem kopen dat ie dan ook net iets dieper in de buideltast maar of het de kosten drukt die gemaakt zijn om de fiets zo te krijgen betwijfel ik
of je moet het idd zelf doen met oude (kap) schade fietsen dan is het meschien winstgevend maar anders is het vaak puur voor de persoon bedoelt die op dat moment die fiets bezit
en daarom zie je het ook vaker op harly's en andere dikke choppers die wisselen minder vaak en minder snel (soms helemaal nooit meer) van eingaar en dan is het een leuke investering in je hobby
 
Het kan een beetje de waarde omhoog krikken, maar verkleint ook direct de doelgroep.

Als iemand het echt ook mooi vindt, dan is die persoon bereid wat meer te betalen. De rest die het niet mooi vindt wil minder betalen.

Tis allemaal marginaal. Custom paint doe je voor jezelf, niet voor verkoop.
 
Het kan een beetje de waarde omhoog krikken, maar verkleint ook direct de doelgroep.

Als iemand het echt ook mooi vindt, dan is die persoon bereid wat meer te betalen. De rest die het niet mooi vindt wil minder betalen.

Tis allemaal marginaal. Custom paint doe je voor jezelf, niet voor verkoop.


Of in opdracht, dat kan natuurlijk ook nog.
 
Het kan een beetje de waarde omhoog krikken, maar verkleint ook direct de doelgroep.

Als iemand het echt ook mooi vindt, dan is die persoon bereid wat meer te betalen. De rest die het niet mooi vindt wil minder betalen.

Tis allemaal marginaal. Custom paint doe je voor jezelf, niet voor verkoop.


Of in opdracht, dat kan natuurlijk ook nog.
 
Het kan een beetje de waarde omhoog krikken, maar verkleint ook direct de doelgroep.

Als iemand het echt ook mooi vindt, dan is die persoon bereid wat meer te betalen. De rest die het niet mooi vindt wil minder betalen.

Tis allemaal marginaal. Custom paint doe je voor jezelf, niet voor verkoop.


Of in opdracht, dat kan natuurlijk ook nog.
 
Het kan een beetje de waarde omhoog krikken, maar verkleint ook direct de doelgroep.

Als iemand het echt ook mooi vindt, dan is die persoon bereid wat meer te betalen. De rest die het niet mooi vindt wil minder betalen.

Tis allemaal marginaal. Custom paint doe je voor jezelf, niet voor verkoop.


Of in opdracht, dat kan natuurlijk ook nog.
 
Het kan een beetje de waarde omhoog krikken, maar verkleint ook direct de doelgroep.

Als iemand het echt ook mooi vindt, dan is die persoon bereid wat meer te betalen. De rest die het niet mooi vindt wil minder betalen.

Tis allemaal marginaal. Custom paint doe je voor jezelf, niet voor verkoop.


Of in opdracht, dat kan natuurlijk ook nog.
 
Alle punten hierboven ben ik het wel mee eens,

En 'origineel' is inderdaad vaak meer waard. Een goed gespoten race replica kan wel waarde verhogend zijn, maar ook dat komt volgensmij omdat het een soort 'standaard' is. Er is een uitgangspunt, één die voor een ieder herkenbaar is.

Ik denk dat de terughoudendheid voor het kopen van een custom gespoten motor niet zo snel in het verdenken van schade zit. Maar eerder in het punt dat zo'n motor nou niet echt meer persoonlijk valt te maken.
Koop een standaard motor, en voeg daar zelf dingen aan toe, en laat zien dat jouw eigen draai erin zit. De standaard kleuren zijn meer een soort leeg vel, het onderscheidt zich niet van anderen. Tis blanco, waar je zelf links en rechts nog wat kleurtjes en figuurtjes op zet en zo jouw tekening ervan maakt. (Als in accessoires etc)

Een motor die al custom is, is tuurlijk wel onderscheidend van de rest, maar het is niet jouw eigen invulling. Je kan er nog wel wat aan veranderen, maar de grootste personalisering is al gedaan, het is al ingekleurd.
Tis een schilderij, waar je zelf nog wel wat figuurtjes bij kan tekenen, maar dat gaat nou niet echt duidelijk naar voren komen. Je rijdt dus rond op de voorkeur van een ander.


Ik denk dat dit bewust of onbewust mensen ervan weerhoudt zo'n motor te kopen.
Met streetfighters zie je eigenlijk hetzelfde, vaak staan er ook op MF prachtige creaties die helemaal af zijn. Die hun geld in onderdelen en techniek zeker waar zijn en met daaronder een hele lijst reacties van waardering. Toch worden ze dan zelden verkocht, en is het zo ver, dan vaak aan een volgende streetfighter bouwer, die er vervolgens toch weer zaken aan verandert.

Ik zou zelf ook niet een mooi gespoten motor kopen, waar ik extra voor betaal door de paintjob, om later misschien toch nog een keer extra geld uit te geven om het persoonlijk te maken. Kan ik beter 'blanco' beginnen...

Just my 2 Cents! (overigens kan ik mooi custom spuitwerk absoluut wel waarderen!) *D
 
Laatst bewerkt:
Haha, ik mocht willen dat ik net zo goed kon spuiten als hij, maar de eerlijkheid gebied me toe te geven dat dat helaas echt niet zo is.

Maar bij Frans de Weerdt mag je denk ik minimaal 2 a 3000 euro meenemen voor een beetje paintjob.

Alle waar naar zijn geld natuurlijk, vakmanschap heeft absoluut een prijs, maar dat betekend niet dat een hobbyist geen mooi werk kan leveren. :)
Ik ken de broer van Frans toevallig (John, eigenaar Bikers Best Goldwings), en Frans is ook begonnen als hobbyist. John heeft nog een foto in de zaak hangen van zijn oude Honda (auto, type mij onbekend), die Frans ooit als een van de eerste projectjes heeft gespoten.

Om even in te haken op de vraag; fairings are for homosexuals :+
 
custom is een beetje een raar verhaal. met al het respect, maar het beeld dat ik krijg als ik aan custom paint denk is een kitch. van die amerikaanse hayabusa's die nergens op slaan! ook de yamaha die jij laat zien ziet er leuk uit, maar die kleur hoort niet thuis op een racer. een racer moet rauw, sportief en commercieel ogen... die paintjob hoort thuis bij een harley :).

wat betreft het verkopen, ik maak me nooit druk over schade of dat soort dingen. is ook de grootste onzin. schade is ook te zien aan andere onderdelen. is dat niet het geval, dan heeft de motor geen schade gehad OF de motor heeft wel schade gehad, maar alleen aan de kuipen. big deal, stukje plastic. als dat allemaal opnieuw gespoten is, dan maakt het niet uit, nada!

ik geef wel toe dat ik minder snel een custom motor zou kopen dan een replica. een replica heeft als markt jongeren, mensen die graag willen opvallen of fans. dus als je begint, begin dan met een paar replica's. custom mag van mij ook, misschien zou ik een custom gespoten motor kopen, maar ik zou zeker niet meer betalen voor de kleur. is iets wat jij doet, voor jezelf en als je er vanaf wilt, dan moet je maar accepteren dat een ander niet gaat betalen voor jouw smaak. wel moet je blij zijn dat je er vanaf komt, al "kost het je geld".

en over dat gedoe over "standaard" fietsen begin ik niet eens. sterker nog, voor mij is een standaard motor niks meer waard. juist minder. want ik moet dan zelf een leuke uitlaat eronder schroeven. of de vering gaan aanpassen. of mooiere velgen. of andere remmen. of andere knipperlichten, een undertail, dat soort dingen...

doe mij maar een niet standaard motor, maar dan wel met smaak gepersonaliseed!
 
als ik jouw was en deze verhalen lees, zou ik alleen onderdelen spuiten en los verkopen, geen hele motoren! De aftermarket werkt ook, dus waarom doe je daar niet aan mee, zet het op marktplaats, of bouw een website met een goed verhaal, plus dat je ook in opdracht spuit en dan probeert jouw creatieve ideeen er in te leggen.
 
waardeverminderend.....


in NL wil men alleen origineel, of soms een race replica. Verder zijn er enkelen die een custom job willen.

Nadeel 1 : misschien een schademotor
Nadeel 2 : wat als je schade rijdt? normaal nieuw deel bestellen en klaar, bij Custom moet je op zoek naar de spuiter en kijken of je het weer gelijk kan krijgen.

Nadeel 3: de kostprijs krijg je er nooit meer uit en je moet daarvoor een zeer weloverwogen beslissing in nemen
 
Ik wilde weer 's wat meer motoren gaan spuiten zoals vroeger maar als speciaal spuitwerk de motor alleen maar in waarde laat dalen zal er weinig animo voor zijn.

Thanks voor de meningen.


Ik denk absoluut dat er animo voor is, mits voor een redelijke prijs.

Ik heb wel 's gezocht op topics waarin iemand zich aanbood op MF, en dan zie je dat iedereen er op duikt.

Sportmotor bezitters kijken vaak al reikhalzend uit naar een 2011 versie van hun motor.
Dat gaat nooit je grootste doelgroep worden.
 
ik doe zelf aan airbrush en merk vaak dat mensen dit liever niet laten doen omdat het de verkoop zou bemoeilijken...
je maakt inderdaad met een geairbrushte afbeelding of een special paint iets persoonlijks van een motor.....dan is het natuurlijk de vraag of een ander dit ook mooi gaat vinden.
Zo heb ik eens een intruder opgeknapt en deze voorzien van een paar mooi doodskoppen, ik heb heel veel reacties gehad op deze intruder maar de meesten kochten hem niet omdat zij niet wilden rondrijden met een doodskop op de tank, zonder deze airbrush was ik hem dus veel makkelijker kwijt geraakt...
 
Ik denk absoluut dat er animo voor is, mits voor een redelijke prijs.

Ik heb wel 's gezocht op topics waarin iemand zich aanbood op MF, en dan zie je dat iedereen er op duikt.

Sportmotor bezitters kijken vaak al reikhalzend uit naar een 2011 versie van hun motor.
Dat gaat nooit je grootste doelgroep worden.
:^

Spuitwerk gaat mijn motor meestal niet meer waard maken, maar een oude lelijke motor kan er wel weer flink van opknappen en dan is het wel (iets) waardevermeerderend.

Kijk, dit is de motor van mijn vriendin:

full


Normaal zijn die dingen echt niet veel meer dan 750 euro waard. De special paint heeft (samen met alle andere dingen die de vorige eigenaar eraan gedaan heeft) de waarde (in mijn ogen) wel echt een flink stuk verhoogd.

Dus om antwoord op je vraag te geven: het juiste spuitwerk op de juiste motor kan de waarde vermeerderen, en ik denk dat je best wat werk van M-F kunt halen.. Maar ja, als iemand wil dat je zijn brommer van een jaar oud volspuit met gekkigheid en denkt dat hij dan de hoofdprijs kan vragen.
 
ik doe zelf aan airbrush en merk vaak dat mensen dit liever niet laten doen omdat het de verkoop zou bemoeilijken...
je maakt inderdaad met een geairbrushte afbeelding of een special paint iets persoonlijks van een motor.....dan is het natuurlijk de vraag of een ander dit ook mooi gaat vinden.
Zo heb ik eens een intruder opgeknapt en deze voorzien van een paar mooi doodskoppen, ik heb heel veel reacties gehad op deze intruder maar de meesten kochten hem niet omdat zij niet wilden rondrijden met een doodskop op de tank, zonder deze airbrush was ik hem dus veel makkelijker kwijt geraakt...
Ik begrijp precies wat je bedoelt.. Ik vind echt dat soort werk heel erg mooi, maar op mijn eigen motor of auto durf ik het niet omdat ik het zonde van de investering vind.
 
Terug
Bovenaan Onderaan