FZRene
MF veteraan
Wellicht een vraag waar een hoop verschillende meningen over zullen zijn maar ik ben toch wel nieuwsgierig naar de reacties.
In hoeverre zal speciaal spuitwerk de verkoopwaarde van een sportmotor beinvloeden?
Bij choppers en dergelijke fietsen is het vrij gebruikelijk dat deze afwijkend worden gespoten maar ik vindt het bij een (super)sport ook wel erg mooi.
Voor veel mensen is een motor pas waardevol als hij helemaal origineel is, maar veel anderen veranderen van alles aan de fiets om hem een persoonlijk tintje te geven. Ikzelf was ooit erg blij met mijn toenmalige blauwe ’98 R1 maar toen ik er 4 dezelfde naast elkaar zag staan op het parkeerterrein van de motorbeurs en de mijne zo ongeveer via de nummerplaat terug moest zoeken had ik de buik vol van “standaard” en “origineel”.
Ruwweg zie ik 2 stromingen bij supersports: de RaceReplica en de Special Paint. Wat een RaceReplica is hoef ik niemand hier uit te leggen maar bij een mooie Special Paint denk ik aan bijvoorbeeld deze fiets, een in mijn ogen schitterend gespoten R6 met een aantal hele mooie details en spuittechnieken in de lak (o.a. het gebruik van candy, marbleizer en striping)
Nou weet ik ook wel dat het naar eigen smaak aanpassen meteen ook het grootste probleem bij verkoop is want wat ik mooi vindt hoeft een ander nog niet mooi te vinden maar aan de andere kant is een apart gespoten motor wellicht waardevoller dan een 13-in-een-dozijn standaard fiets.
Daarom de vragen:
Is een MOOIE speciaal gespoten sportmotor waardevoller dan een standaard fiets?
Als je op zoek bent naar een snelle fiets en er staan er 5 te koop waarvan 4 standaard en 1 speciaal gespoten, zou je aandacht naar die ene speciale gaan of juist niet?
Zou een mooie paintjob de waarde verhogen of de fiets hooguit makkelijker verkopen?
Is een RaceReplica populairder/waardevoller dan een Custom zoals hierboven of niet?
Wat me wel opvalt bij advertenties van afwijkend gespoten fietsen op bijvoorbeeld Marktplaats is dat de verkoper zich vaak denkt te moeten verantwoorden voor het spuitwerk omdat er blijkbaar vaak (terecht?) gedacht wordt dat een speciale spuitklus vooraf gegaan is aan een fikse schade, een vooroordeel waar blijkbaar niet makkelijk aan te ontkomen is.
Een beetje custom paintjob loopt bij de enkele spuiterijen in NL die dit kunnen al gauw in de duizenden euro’s dus dat geeft wel aan dat er flink wat geld inzit. Ik heb zelf ook aardig wat motoren gespoten en zie helaas heel veel voorbeelden van speciaal spuitwerk wat dermate lelijk gedaan is dat ik zowieso al weet dat dat de waarde niet positief gaat beinvloeden maar een voorbeeld als die R6 hierboven is wel het andere uiterste, echt schitterend vakwerk, en aan de reacties op die fiets te zien ben ik niet de enige die ‘m mooi vindt.
Maar hoe zou zich dat vertalen in de waarde?
Voor degenen die zich terecht afvragen waarom ik alleen maar over de verkoopwaarde zit te mekkeren in plaats van me te realiseren dat je je motor alleen voor jezelf aanpast naar je eigen smaak en het dus voor veel mensen geen zak boeit wat het ding ooit nog waard is de volgende uitleg: Ik wilde weer 's wat meer motoren gaan spuiten zoals vroeger maar als speciaal spuitwerk de motor alleen maar in waarde laat dalen zal er weinig animo voor zijn.
Thanks voor de meningen.
In hoeverre zal speciaal spuitwerk de verkoopwaarde van een sportmotor beinvloeden?
Bij choppers en dergelijke fietsen is het vrij gebruikelijk dat deze afwijkend worden gespoten maar ik vindt het bij een (super)sport ook wel erg mooi.
Voor veel mensen is een motor pas waardevol als hij helemaal origineel is, maar veel anderen veranderen van alles aan de fiets om hem een persoonlijk tintje te geven. Ikzelf was ooit erg blij met mijn toenmalige blauwe ’98 R1 maar toen ik er 4 dezelfde naast elkaar zag staan op het parkeerterrein van de motorbeurs en de mijne zo ongeveer via de nummerplaat terug moest zoeken had ik de buik vol van “standaard” en “origineel”.
Ruwweg zie ik 2 stromingen bij supersports: de RaceReplica en de Special Paint. Wat een RaceReplica is hoef ik niemand hier uit te leggen maar bij een mooie Special Paint denk ik aan bijvoorbeeld deze fiets, een in mijn ogen schitterend gespoten R6 met een aantal hele mooie details en spuittechnieken in de lak (o.a. het gebruik van candy, marbleizer en striping)
Nou weet ik ook wel dat het naar eigen smaak aanpassen meteen ook het grootste probleem bij verkoop is want wat ik mooi vindt hoeft een ander nog niet mooi te vinden maar aan de andere kant is een apart gespoten motor wellicht waardevoller dan een 13-in-een-dozijn standaard fiets.
Daarom de vragen:
Is een MOOIE speciaal gespoten sportmotor waardevoller dan een standaard fiets?
Als je op zoek bent naar een snelle fiets en er staan er 5 te koop waarvan 4 standaard en 1 speciaal gespoten, zou je aandacht naar die ene speciale gaan of juist niet?
Zou een mooie paintjob de waarde verhogen of de fiets hooguit makkelijker verkopen?
Is een RaceReplica populairder/waardevoller dan een Custom zoals hierboven of niet?
Wat me wel opvalt bij advertenties van afwijkend gespoten fietsen op bijvoorbeeld Marktplaats is dat de verkoper zich vaak denkt te moeten verantwoorden voor het spuitwerk omdat er blijkbaar vaak (terecht?) gedacht wordt dat een speciale spuitklus vooraf gegaan is aan een fikse schade, een vooroordeel waar blijkbaar niet makkelijk aan te ontkomen is.
Een beetje custom paintjob loopt bij de enkele spuiterijen in NL die dit kunnen al gauw in de duizenden euro’s dus dat geeft wel aan dat er flink wat geld inzit. Ik heb zelf ook aardig wat motoren gespoten en zie helaas heel veel voorbeelden van speciaal spuitwerk wat dermate lelijk gedaan is dat ik zowieso al weet dat dat de waarde niet positief gaat beinvloeden maar een voorbeeld als die R6 hierboven is wel het andere uiterste, echt schitterend vakwerk, en aan de reacties op die fiets te zien ben ik niet de enige die ‘m mooi vindt.
Maar hoe zou zich dat vertalen in de waarde?
Voor degenen die zich terecht afvragen waarom ik alleen maar over de verkoopwaarde zit te mekkeren in plaats van me te realiseren dat je je motor alleen voor jezelf aanpast naar je eigen smaak en het dus voor veel mensen geen zak boeit wat het ding ooit nog waard is de volgende uitleg: Ik wilde weer 's wat meer motoren gaan spuiten zoals vroeger maar als speciaal spuitwerk de motor alleen maar in waarde laat dalen zal er weinig animo voor zijn.
Thanks voor de meningen.
Laatst bewerkt: