Waarmee binnenkant helm schoonmaken?

Smet

MF veteraan
4 dec 2001
5.066
514
breskens
Na enkele tropische circuit dagen wordt het tijd om de helm eens te wassen. Ik heb een hjc rpha11 en de binnenvoering is er al uit en gaat zo de wasmachine in. Echter mag je de binnenkant van de helm ook schoonmaken, zo ja waarmee? Mag de schaal wel 'nat' worden?
 

Schaal mag nat worden, wordt ie ook van het zweet.

Beetje dreft en water zal ook wel goed gaan. Vaak ben je te bang.
 
Gewoon je helm inclusief alles in een emmer met een warm sopje duwen, paar keer op en neer om het goed te verdelen.
Na een uurtje paar keer in een emmer met schoon water.
Is ie weer lekker fris en fruitig.

Ps. Deze tip is voor mensen zonder angst. })
 
Gewoon je helm inclusief alles in een emmer met een warm sopje duwen, paar keer op en neer om het goed te verdelen.
Na een uurtje paar keer in een emmer met schoon water.
Is ie weer lekker fris en fruitig.

Ps. Deze tip is voor mensen zonder angst. })
Ehhhh, verdere uitleg graag?

Neem aan dat je dan als eerst de helm een paar keer onder dompelt in de emmer met warm water en een sopje.
Laat je de helm dan een uurtje rusten in de buitenlucht??
Om hem daarna 'uit te spoelen' en dan te laten 'air dryen'?
 
Als de voering er al uit is zou ik het daar lekker bij laten. Hooguit een licht vochtig doekje erdoor, maar meer zou ik er niet doen. Heeft ook weinig meerwaarde, want een paar dagen warm weer en het zit er gewoon weer. Iedere paar weken je helm aan de binnenkant schoonmaken doe je volgens mij alleen maar meer kwaad dan goed mee.
 
wat heb je aan de binnenkant van je helmschaal gesmeerd dat hij vies is dan?
Haha niets. Maar met de binnenvoering verwijderd, ruikt de helm nog altijd niet naar roosjes 🥴

Heb een washandje nat gemaakt en een beetje shampoo, en voorzichtig schoon gewreven. Hij ruikt nu wel fris (geen roosjes, maar citrus 😋 )
 
Als je wilt dat je helm naar frissigheid ruikt... kweenie hoor.

Ben juist trots als hij na de winter eindelijk weer naar verse benzine een andere oergeuren ruikt. Zelfde voor mn rugtas
 
Na enkele tropische circuit dagen wordt het tijd om de helm eens te wassen. Ik heb een hjc rpha11 en de binnenvoering is er al uit en gaat zo de wasmachine in. Echter mag je de binnenkant van de helm ook schoonmaken, zo ja waarmee? Mag de schaal wel 'nat' worden?
Ik heb dit goedje:

Wel ff oppassen, anders heb je de hele inhoud van de spuitbus als schuim in je helm zitten! Staat op de site hoe je het moet toepassen.
 
Ehhhh, verdere uitleg graag?

Neem aan dat je dan als eerst de helm een paar keer onder dompelt in de emmer met warm water en een sopje.
Laat je de helm dan een uurtje rusten in de buitenlucht??
Om hem daarna 'uit te spoelen' en dan te laten 'air dryen'?
Mijn idee was om die helm gewoon in de emmer te mikken , en vervolgens een uur te wachten.

Zelf was ik m’n helm niet, niet nodig.
ding is alleen een beetje muf als je hem na een regenbui weer nat opzet.
Mijn eerste helm waarmee ik leste stonk wel na de les, angstzweet :+.
Misschien ligt daar de oorzaak 8-).
 
Mijn idee was om die helm gewoon in de emmer te mikken , en vervolgens een uur te wachten.

Zelf was ik m’n helm niet, niet nodig.
ding is alleen een beetje muf als je hem na een regenbui weer nat opzet.
Mijn eerste helm waarmee ik leste stonk wel na de les, angstzweet :+.
Misschien ligt daar de oorzaak 8-).
Oorzaak bij mij is circuitrijden, dan zweet je jezelf te pletter zodra het warmer dan 25 graden is. Vorig jaar gereden met die hittegolf, +35 graden. Dan kan je je helm uitwringen.
 
Oorzaak bij mij is circuitrijden, dan zweet je jezelf te pletter zodra het warmer dan 25 graden is. Vorig jaar gereden met die hittegolf, +35 graden. Dan kan je je helm uitwringen.

kan je niet gewoon wat harder rijden?
 
Gewoon je helm inclusief alles in een emmer met een warm sopje duwen, paar keer op en neer om het goed te verdelen.
Na een uurtje paar keer in een emmer met schoon water.
Is ie weer lekker fris en fruitig.

Ps. Deze tip is voor mensen zonder angst. })
Hoe lang duurt het voordat hij droog is zodat je kan gebruiken?
 
Hoe lang duurt het voordat hij droog is zodat je kan gebruiken?
Ik denk een week op de kapstok bij 20 graden.
En veel sneller als je de helm voor een ventilator zet.
Gaan rijden met ventilatie open heeft hetzelfde effect.

Maar waarom heeft niemand het over onderstaande machine?
6247381A-0DA9-4896-92D7-F9A67CB266CF.jpeg
 
Als je helm meurt kun je de binnenkant even bespuiten met deo na wassen/drogen. Kan ook gedaan worden zobder te wassen. Het doodt de bacterien.
 
Laatst bewerkt:
kan je niet gewoon wat harder rijden?
Als het 30+ is, helpt het niet.
Ik heb het gevoel dat vanaf 160 je net minder airflow in de helm/geperforeerd pak krijgt dan net eronder.
Ik denk een week op de kapstok bij 20 graden.
En veel sneller als je de helm voor een ventilator zet.
Gaan rijden met ventilatie open heeft hetzelfde effect.

Maar waarom heeft niemand het over onderstaande machine?
Bekijk bijlage 1647411
Omdat deze gadget nutteloos is.
Gewoon laten luchtdrogen.
Dit ding gebruik je maximaal 2 keer en dan staat het in de weg.
 
Die ventilator is leuk, maar tussen de circuitsessies door krijg je de helm nooit droog.
Het zal zeker helpen om je helm sneller droog te krijgen.

De helm eens per jaar goed schoonmaken kan geen kwaad lijkt me.
 
Als het 30+ is, helpt het niet.
Ik heb het gevoel dat vanaf 160 je net minder airflow in de helm/geperforeerd pak krijgt dan net eronder.

Omdat deze gadget nutteloos is.
Gewoon laten luchtdrogen.
Dit ding gebruik je maximaal 2 keer en dan staat het in de weg.
O, ik dacht dat dit zo’n ionisator was die vieze luchtjes elimineert.
Domweg een ventilator is inderdaad nutteloos.
 
kan je niet gewoon wat harder rijden?
Ik kan het proberen, maar waarschijnlijk blijven de rondetijden hetzelfde en ga ik alleen nog meer zweten. Snap het ook niet, je hoeft alleen maar aan een gashendel te draaien en een remhendel inknijpen, meer is het niet :+
 
Als je wilt dat je helm naar frissigheid ruikt... kweenie hoor.

Ben juist trots als hij na de winter eindelijk weer naar verse benzine een andere oergeuren ruikt. Zelfde voor mn rugtas
Nou......die van mij ruikt naar kattenzeik......met dank aan mijn kat welke mijn koffer als kattenbak heeft gebruikt en waar ik later op het werk vrolijk mijn helm in heb gedaan...ik volg dit topic met bovenmatige interesse.......
 
heb er eens een opgehad in de winter waar de kat lekker in had liggen kletteren , kwam er na 2 straten achter op weg naar de middag dienst , :Wdus niet he ..........die bewuste dag was ik een uur te laat op het werk........

(de helm heeft het niet overleefd)
 
Terug
Bovenaan Onderaan