Waarmee de motor behandelen voor winterweer

Het is al vaker op M-F langsgekomen, maar lees dit verhaal eens door en trek je conclusies.

Briljant verhaal. Lijkt me wel duidelijk. Gewoon niet rijden met die zooi.
Je hebt ook een S365 goedje in een gele fles, ben de naam van de fabrikant even kwijt. Dat werkte ook wel goed. Als je gaat afspoelen altijd koud en gelijk erna weer een beschermlaag aanbrengen. Anders kan je beter niet afspuiten, dan houdt de blubber de ergste pekel beter tegen.

Best oplossing is een verwarmde garage met druppellader op de bok. Als de eerste voorjaarsbuien de pekel hebben weggespoeld dan kan je weer rijden. Met de vorige motor hebben we twee winters doorgereden en vooral de tweede was erg schadelijk. Pitten in het alu door dat k*tpekel etc. Deze motor blijft iig braaf binnen.

Pekel maakt meer kapot dan je lief is.
 
Ik wil mn nieuwe motor ook een beetje beschermen tegen de pekel. Vooral mn magnesium carterkappen, heb vorig jaar metm n xr ook doorgereden zonder behandeling en schrok er van hoe ver die kappen weg waren. Nog een winter en ik had zeker weten lekkage gehad.

Ik zie dat die tectyl het beste is. Is dit er een beetje redelijk af te krijgen? Ik wil er best wat moeite voor moeten doen, dat boeit me niet. MAar het moet geen week werk zijn om die zooi er goed af te krijgen.

En dat tectyl is niet zo goed op warme dingen he, wat daar voor gebruiken? Vaseline?
 
Ik wil mn nieuwe motor ook een beetje beschermen tegen de pekel. Vooral mn magnesium carterkappen, heb vorig jaar metm n xr ook doorgereden zonder behandeling en schrok er van hoe ver die kappen weg waren. Nog een winter en ik had zeker weten lekkage gehad.

Ik zie dat die tectyl het beste is. Is dit er een beetje redelijk af te krijgen? Ik wil er best wat moeite voor moeten doen, dat boeit me niet. MAar het moet geen week werk zijn om die zooi er goed af te krijgen.

En dat tectyl is niet zo goed op warme dingen he, wat daar voor gebruiken? Vaseline?

Wow :X zou geen tectyl gebruiken, dat gebruik je voor de onderkant van je koekblik. En dat goedje krijg je er echt niet af al zou je willen.
 
Laatst bewerkt:
Och... behandelen...
Beetje kettingspray en een sloot benzine en je bent klaar.
 
Tectyl wax kan je weer verwijderen met petroleum. Beetje poetsen met die zooi na de winter :Y en alles komt er weer shiny onder vandaan!!!
 
Mensen, wat nou als je Niet doorrijdt in de winter, is het dan aan te raden de motor ook te behandelen met bijvoorbeeld zo'n anti-roest goedje?

Motor komt in elk geval niet in de buurt van pekel, maar weet niet of al dat sneeuw enzo kwaad kan :P

De motor moet in elk geval buiten staan
 
Laatst bewerkt:
is het ook de bedoeling om je kuip delen in te spuiten? Of is het de bedoeling om alleen de metalen delen te behandelen?
 
Wow :X zou geen tectyl gebruiken, dat gebruik je voor de onderkant van je koekblik. En dat goedje krijg je er echt niet af al zou je willen.
Tectyl is een merk he, ik gebruik uiteraard geen normale zwarte tectyl oid maar de eerder genoemde wax.

Tectyl wax kan je weer verwijderen met petroleum. Beetje poetsen met die zooi na de winter :Y en alles komt er weer shiny onder vandaan!!!
Dat is mooi. Dan spuit ik m daar dus helemaal mee in. En het blok en uitlaat, kan dat ook gewoon er mee?
 
Laatst bewerkt:
Zelf nooit gedaan maar een collega brengt zijn fiets jaarlijks naar de garage alwaar zij hem tectyleren met een bepaalde tectyl.
En in de voorjaar gaat hij weer terug naar de garage alwaar zij dit goedje weer verwijderen.
Wat het precies is weet ik niet en als een garagist het kan zou je het zelf ook kunnen dunkt me.

Dat zal amber tectyl zijn. Ik gebruik zelf altijd witte tectyl wax. Dat zie je nauwelijks zitten maar is wel minder makkelijk te verwijderen dan amber tectyl. Maar ik laat het altijd zitten en gooi er in het najaar weer een nieuwe laag op.
 
Maar is het nu een goed idee om de hele motor op de rubbers na in te spuiten met Witte tectyl? En dan de rubbers en dergelijke met vasline spray?

Of gewoon alles met vaseline?
 
Maar is het nu een goed idee om de hele motor op de rubbers na in te spuiten met Witte tectyl? En dan de rubbers en dergelijke met vasline spray?

Of gewoon alles met vaseline?


Daar ben ik dus ook benieuwd naar.

En je uitlaat en uitlaat bocht? Dat wordt toch warm dus je zou zeggen datt je daar tectyl wax en vaseline niet op kunt spuiten...
 
'Hoor' niet veel mensen verder ingaan op de diesel-tips..??

Wat zijn de voor- (ok, goedkoop) en nadelen (ok, stinkt = subjectief) verder??

Kan dat zonder problemen op alle delen (blok, leidingen, rubbers etc) gespoten worden (behalve banden en remschijven) en hoe kun je het (liefts gemakkelijk) weer verwijderen? Het gaat mij om gebruik tijdens winterstalling.

:]
 
Maar is het nu een goed idee om de hele motor op de rubbers na in te spuiten met Witte tectyl? En dan de rubbers en dergelijke met vasline spray?

Of gewoon alles met vaseline?
Dit wil ik ook graag weten. Of tectyl niet van je blok af druipt door de hitte, en als dat gebeurd, wat ik er dan voor moet gebruiken.
 
Zo, net amber tectyl gehaald. Schijnt net zo goed te zijn als die wax. Morgen mn motor maar eens deels uit elkaar halen en helemaal inspuiten met die zooi.
 
Zo, net amber tectyl gehaald. Schijnt net zo goed te zijn als die wax. Morgen mn motor maar eens deels uit elkaar halen en helemaal inspuiten met die zooi.


Weet je nu dan wat je wel en niet ermee in mag spuiten dan?
 
Alles behalve remblokke, schijven, voorvork en banden. T schijnt dat t van warmte wel een beetje zacht word maar niet er af gaat.
 
Alles behalve remblokke, schijven, voorvork en banden. T schijnt dat t van warmte wel een beetje zacht word maar niet er af gaat.


Maar als je het op je uitlaat en uitlaat bochten smeert dan brand het er toch in?

Of heb ik het verkeerd?

Ik zou toch wel eens gedetailleerd willen weten wat je nu eigenlijk met tetctyl kunt behandelen, en wat met vaseline, en wat helemaal niet...
 
Ik las op volgens mij v strom forum dat t ook gewoon op de bocht kan. En dan brand het maar in, maakt mij niet zo veel uit. Mooie 'amber' gloed over je bochten :+ Ik ga het morgen uit proberen, ik laat hier wel weten of je het op je bochten kan doen of beter niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan