waarmee een osco vullen?

martijn_vdh

Die hard MF'er
11 dec 2002
336
1
Antwerpen
Titel lijkt me duidelijk: wat voor vloeistof gaat er in een osco kettingsmeersysteem? Is dit (zoals bij een scottoiler) een speciale "osco" vloeistof, of is het gewoon motorolie van een bepaalde viscositeit?
 
't lijkt mij prima kunnen. Het kon ook de motor smeren tot je het verving door nieuwe olie, dus je ketting moet ook wel lukken.

Maar ach, ik zou zelf gewoon verse motorolie pakken, gewone goedkope van de Hema of bouwmarkt. Wat kost een litertje nou? Daarmee kun je 500x aan het slangetje van je OSCO trekken....
 
Raad je aan geen gewone motorfiets olie te gebruiken
Niet dat deze olie niet goedgenoeg smeert,.. maar het probleem is dat die is te dun is.
Hierdoor word de olie er te snel afgeslingerd,.. wat vervolgens weer tegen je wielen en achterband aan kan komen.
Als je niet de orginele osco olie wilt gebruiken gebruik dan een dikke versnellingbak olie. sae 80 bv
Probleen daarmee kan wel zijn dat deze je rubbers aantast van je O of X ring ketting.
De orginele osco olie kost 7 eurie voor een klein bussie waar je echter lang mee doet misschien is dat wel het verstandigste

Gr Haya
 
Olie voor het smeren van een kettingzaag (voor de zaagketting natuurlijk) werkt prima. Hiermee blijft je achterwiel een stuk schoner ( en je achterband een stuk droger }) ) dan met versnellingsbak olie o.i.d.
Versnellingsbakolie is erg taai maar niet erg "afslinger bestendig", om over gewone motorolie maar helemaal te zwijgen.
 
Gewone motorolie gebruiken.
Zo blijft je ketting het properste en het vuil blijft er niet aan plakken.
Omdat je ketting continu gesmeerd wordt hoeft er geen plakkerig boeltje op te zitten.
 
Let alleen op ervaringsberichten, dus niet op die van: "ik hoorde dat" of van die algemene wijsheden van mensen die niet eens een smeersysteem hebben.

Ik heb in m'n Pro-Oiler de volgende zooi geprobeerd:

Kettingzaag-olie: beschermt goed tegen slijtage, alleen datgene wat eraf geslingerd wordt, als je bijvoorbeeld veel smeert (in de regen) is wel ECHT kleverig, dus wat moeilijker van je velg te krijgen, 't is duurder dan goedkope motorolie.

Versnellingsbak-olie, dit is dikker dan kettingzaag-olie, het is te dik om snel door capillaire of centrifugaalkracht tussen de bussen te vloeien, dus slingert er veel af als je genoeg wilt smeren. (ik vraag me af of het niet te dik is voor een OSCO en andere zwaartekracht-smeersystemen)

Motorolie heb ik als meest geschikt ervaren in de smeer-automaten, scottoiler vind dit waarschijnlijk ook, daarom hebben ze er een kleurtje aan toegevoegd en noemen ze het Scottoil (wat dus commercieel wel erg handig is)

Motorolie voor je smeersysteem is gratis!!
Bij een beurt staat er op je rekening 4 liter motorolie!!!
Meestal gaat er 3,5 liter of zoiets in je blok, dus vraag je als je je motor ophaalt of je die halve liter ook mag hebben 8-)
Die is immers betaald.
 
:? mis ik een :+ ?

Of meen je dit echt?

Yup, dat meen ik echt.

Kijk maar naar de reactie van Strokerace, en neem maar van mij aan: die kan het weten.

Maar je moet de olie wel even zeven bijvoorbeeld door een oude theedoek, t-shirt oid. want metaalsnippers ed lusten Osco-, Scott- en pro-oilers niet. Al lijkt mij dat de Osco het minst gevoelig is.
 
Let alleen op ervaringsberichten, dus niet op die van: "ik hoorde dat" of van die algemene wijsheden van mensen die niet eens een smeersysteem hebben.

Ik heb in m'n Pro-Oiler de volgende zooi geprobeerd:

Kettingzaag-olie: beschermt goed tegen slijtage, alleen datgene wat eraf geslingerd wordt, als je bijvoorbeeld veel smeert (in de regen) is wel ECHT kleverig, dus wat moeilijker van je velg te krijgen, 't is duurder dan goedkope motorolie.

Versnellingsbak-olie, dit is dikker dan kettingzaag-olie, het is te dik om snel door capillaire of centrifugaalkracht tussen de bussen te vloeien, dus slingert er veel af als je genoeg wilt smeren. (ik vraag me af of het niet te dik is voor een OSCO en andere zwaartekracht-smeersystemen)

Motorolie heb ik als meest geschikt ervaren in de smeer-automaten, scottoiler vind dit waarschijnlijk ook, daarom hebben ze er een kleurtje aan toegevoegd en noemen ze het Scottoil (wat dus commercieel wel erg handig is)

Motorolie voor je smeersysteem is gratis!!
Bij een beurt staat er op je rekening 4 liter motorolie!!!
Meestal gaat er 3,5 liter of zoiets in je blok, dus vraag je als je je motor ophaalt of je die halve liter ook mag hebben 8-)
Die is immers betaald.


Zo Stokerace, lekker aan het spammen? Maar ik ben het wel met je eens. Pro-Oiler is het enige slimme systeem en werkt daardoor altijd.

Vreemd trouwens dat de Pro-Oiler niet genoemd wordt in Moto73 wanneer een lezer navraag doet over kettingsmeersystemen. |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan