Waarmee / hoe hou jij je motor pekelvrij?

Spider

A dirty mind is a joy forever!
Donateur
17 aug 2001
98.214
243
Vlakbij Utrecht
Aangezien ik \'s winters doorrij kan ik altijd wel een goede tip gebruiken. Waarmee behandelen / insmeren / inspuiten / jullie je motor om ervoor te zorgen dat \'ie er aan het eind van de winter niet uitziet als een \'pekelbak\'?
 
Gewoon iets wat vet is! Na een rit even afspuiten, en weer vet op spuiten, zoals WD40, vaseline, teflon, of weet ik wat.

Werkt redelijk, maar helemaal schadeloos lukt je niet... Ach, het is een vervoersmiddel, anders zou ik er geen 30k per jaar mee rijden...

Ooit koop ik er een \'mooiweermotor\' bij... :)

oh ja, tectiel vind ik zinloos, na een hoop gekl**t om het er af te halen zit het in alle naden en weet ik veel waar nog steeds, ook hier wordt het niet mooier op, ik vind dan de oplossing erger dan het kwaad zeg maar.
 
Laatst bewerkt:
wd40 is toch alleen om sloten weer makkelijker te maken en om bouten los te maken. Spuit je dat ook over je hele motor heen? Ziet dit er niet dom uit?
 
wd40 is toch alleen om sloten weer makkelijker te maken en om bouten los te maken. Spuit je dat ook over je hele motor heen? Ziet dit er niet dom uit?

Niet over je kuip spuiten uiteraard, maar je blok, voorvork, achterbrug enz.
Het is niet lelijk, het geeft juist een mooie glans.
 
Is al eens een heel topic over geweest maar goed :) .

De 5 basis functies van WD-40 zijn de volgende (gepikt van www.WD-40.com):

CLEANS: WD-40 gets under dirt, grime and grease to clean. It also dissolves adhesives, allowing easy removal of labels, tape, stickers, and excess bonding material.
DISPLACES MOISTURE: Because WD-40 displaces moisture, it quickly dries out electrical systems to eliminate moisture-induced short circuits.
PENETRATES: WD-40 loosens rust-to-metal bonds and frees stuck, frozen or rusted metal parts.
LUBRICATES: WD-40\'s lubricating ingredients are widely dispersed and hold firmly to all moving parts.
PROTECTS: WD-40 protects metal surfaces with corrosion-resistant ingredients to shield against moisture and other corrosive elements.
 
Zo gauw ze gaan stooien met pekel rij ik niet meer op de motor.. Vind ik zwaar zonde.

Laat m\'n koekblik de klappen van die troep maar lekker opvangen :)
 
hoezo is tectyl verwijderen een punt ???

regelmatig verwijder ik tectyl , en doe dit gewoon met M.E.K. (spuitverdunning voor synth lak en verf), natuurlijk niet van gelakte delen, maar van metalen veeg je het zo af !!,,,


ik zou voor tectyl kiezen !!!
 
Als ze pekel hebben gestrooid rij ik niet meer op de motor. Dan staat ie mooi onder een zijltje met een volle tank benzine tegen de roest in mijn plastic tank ;P

Ik ga er geen tectyl of wd40 op spuiten, ik stap dan lekker als het glad is in de auto, die is lekker getectyleerd aan de onderkant. En bovendien als ze pekel strooien is het glad, ik ga liever niet op m\'n bek :)

Kou maakt me verder niet uit, dus zodra de gladheid weg is stap ik weer op de motor.
 
Als ze pekel hebben gestrooid rij ik niet meer op de motor. Dan staat ie mooi onder een zijltje met een volle tank benzine tegen de roest in mijn plastic tank ;P

Ik ga er geen tectyl of wd40 op spuiten, ik stap dan lekker als het glad is in de auto, die is lekker getectyleerd aan de onderkant. En bovendien als ze pekel strooien is het glad, ik ga liever niet op m\'n bek :)

Kou maakt me verder niet uit, dus zodra de gladheid weg is stap ik weer op de motor.

ik hoor van andere mensen dat als het glad wordt dat ze dan de crosser uit de schuur halen (beetje slechte instelling JK ;) ), waarschijnlijk moet ik lessen als het glad wordt (als dat kan in iedere geval).
 
ik heb dus geen keus mijn motor is mijn enige vervoermiddel, dus elke dag, pekel of geen pekel, ga ik de baan op

(pekel is een hollands woord voor zout strooien :? )

af en toe de hogedrukrijniger erop is al wat ik van plan ben
 
ik hoor van andere mensen dat als het glad wordt dat ze dan de crosser uit de schuur halen (beetje slechte instelling JK ;) ), waarschijnlijk moet ik lessen als het glad wordt (als dat kan in iedere geval).

\'andere mensen\' komen zeker uit een gesticht?! ;)
Ik heb al een keer m\'n arm gebroken met die 75cc crossbrommert, dusseh, met sneeuw/gladheid ga je eerder op je bek.. dus als ik weer op die arm val, weet ik niet hoe veel pijn dat gaat doen. En dat vind ik liever niet uit ook. Met koud weer haal ik dus de schaatsen uit de kast ipv de crosser.
 
Hoe hou jij je motor pekelvrij?

met de mooie combinatie van gelekte motorolie, modder en matzwarte verf.

Tom
 
Mijn voorvork had na de eerste winter al last van aanslag. Effe met een fijne schuurpapiertje eraf boenen. Effe poleisten en daarna vaseline er op smeren en blijven onderhouden.
Voor mij helpt het... :) :) :)
 
Ik gebruik al jaren Bruine Tectyl op mijn \"gewone onderdelen\" die ik verwijder met een kwassie PEUT.
Het motorblok spuit ik in met WD40. Siliconenspray zou ik niet gebruiken omdat dit een isolator is en het kl**** verwijderen is van je motorblok.

Greetinx DB
 
Blanke kettinspray deze blijft het beste zitten van alles. En is gemakelijk in te spuiten.
Motor zeer goed schoonmaken en dan met twee spuitbussen goed bedekken met een laagje vet. (vergeet de hoekjes niet en remschijven wel ;) )

Gedurende de winter af en toe (b.v. als je de ketting smeert) de dunne plekken weer van een nieuw laagje voorzien.

Als het weer lente is motor inspuiten met bel-ray motorwash even laten inweken en afspuiten met karger.

Ik heb dit ongeveer 4 jaar gedaan en de motor kwam meestel mooier de winter uit dan er in. ;)

suc6
 
Laatst bewerkt:
Niets, ik zie vanzelf als ik hem inruil wat ik moet bijwerken.
Gewoon een zilveren watervaste stift kopen en de bouten een beetje veven en ze lijken als nieuw.
De rest vreet weinig aan is meer plastic. :)
 
Jezus, trap ff een ouwe topic omhoog zeg !

WD40 op je blok gaat wel roken en erg STINKEN, hoe dat met tectyl zit weet ik niet, maar als het heet wordt, verwacht ik hetzelfde, al is tectyl denk ik 'dikker' dan WD40.. het zit er 'vaster' op... weet niet of de werking er minder van is of dat je dan wat extra erop moet sprayen.

Ik gebruik alleen tectyl op de onderkant van m'n auto.. en die wordt niet warm geloof ik.. ja bij de uitlaat ;)
 
Ik zet de motor op stal wanneer de strooiwagen verschijnt... Dan maar in de file staan met mijn koekblik, het is niet anders!

De kou is geen probleem, de pekel & gladheid wel...
 
Terug
Bovenaan Onderaan