Waarmee motorblok-ingewanden schoonmaken?

_P_

Banned User
1 apr 2004
4.389
0
Limburg
Ben het blok van m'n NC30 aan't demonteren, nu vraag ik me af waarmee ik het beste alle interne componenten kan schoonmaken. In het blok is een bigend-lager stukgelopen, en het is duidelijk voelbaar dat de oliefilm welke aanwezig is een heel fijn soort 'metaalstof' bevat.

Idealiter wil ik dus ieder onderdeel zuiveren, het liefst helemaal ontvetten. Mijn middelen zijn beperkt, dus geen ultrasoon handgereeschap of ontvetter. Ik moet't doen met spuitbussen, compressor en dubieuze doekjes[tm].

Waarmee kan ik nu het beste het interieur van m'n blok reinigen, zonder dat dit later de eigenschappen van de olie nadelig beïnvloedt?
 
Neejoh mensen!! geen diesel en al die andere dingen. hij heeft een compressor zegt hij. Rij gewoon naar de gamma en haal een fles wasbenzine. Koop een kwast. En dan doe je wasbenzine in een oude ijsbak of zon bakje van de chinees. en dan met je kwast in de wasbenzine en lekker soppen in je carterdelen en alle andere onderdelen, en dan vervolgens lekker schoonblazen met je compressor, en als het moet nog even met een doekje hier en daar. Werkt als een kanon heb al 5x een blok zo schoongemaakt en gereviseerd (ook 1x met een uitgelopen big-endlageer haha 2mm speling.)

Ik zou het gewoon zo doen, werkt goed zorg wel voor goede ventilatie en nog 1 tip, als je het uitspuit met de compressor, moet je je carter even de andere kant op richten, anders zit je zelf dik onder de olie-wasbenzine spetters.

SUCCES *O*

Groeten

San de hondaman :] :W
 
Is er niet een revisie bedrijfje of iets anders in de omgeving waar je een 20 of 60 lieterolievatje kunt krijgen of 25 ltr kunstofkan , deze zijn zeer goed bruikbaar als schoonmaak bak ( wel eerst openzagen), een rooster erin maken, zodat je onderdelen niet in het vuil liggen, een paar liter ontvetter kopen en je kunt alles schoon maken. Kom je wel eens in de omgeving van oud gastel of etten-leur ? Want ik heb anders wel wat liggen wat je kunt gebruiken.
 
Ik ben het lang niet altijd met Willem z'n diesel-fetisch eens, maar in dit geval kan ik 'm 100% gelijk geven, de voordelen zijn er genoeg:
+goedkoop
+makkelijk verkrijgbaar
+geen nadelige effecten voor de olie in het blok later
+prima met een kwast te soppen
+vreet (bijna) geen plastics aan
+ stinkt wel redelijk als je het binnen doet, maar dat geldt ook voor wasbenzine e.d.
Een curver-box of afwasbak van de blokker werken prima als spoelbak.
 
Ik heb zelf iets leuks hiervoor gemaakt. Een 3 liter fles lampenolie, half gevuld met iets van wasbenzine, petrolium (of diesel) of gewone benzine. Deze fles is dicht, op twee slangen na. 1 slang gaat naar een klein brandstof pompje (conrad.nl) en deze pompt het schoonmaakmengsel naar een slangetje, die vast zit aan een kwast (2 cm rond). Hiermee kan ik dus lekker kliederen met voldoende spoeling. Het gebruikte schoonmaakmengsel valt via een rooster in een afwasbak. Dit rooster is een gaas rooster. Onderin de afwasbak ligt de tweede slang, die, door het vacuum in de fles, de afwasbak redelijk leeg slubbert (op een restje na).

Ik zag dit ding in een werkplaats staan, maar dan van metaal, en duur enzo.
 
Ik heb zelf iets leuks hiervoor gemaakt. Een 3 liter fles lampenolie, half gevuld met iets van wasbenzine, petrolium (of diesel) of gewone benzine. Deze fles is dicht, op twee slangen na. 1 slang gaat naar een klein brandstof pompje (conrad.nl) en deze pompt het schoonmaakmengsel naar een slangetje, die vast zit aan een kwast (2 cm rond). Hiermee kan ik dus lekker kliederen met voldoende spoeling. Het gebruikte schoonmaakmengsel valt via een rooster in een afwasbak. Dit rooster is een gaas rooster. Onderin de afwasbak ligt de tweede slang, die, door het vacuum in de fles, de afwasbak redelijk leeg slubbert (op een restje na).

Ik zag dit ding in een werkplaats staan, maar dan van metaal, en duur enzo.

Mooie contructie, maar waarom niet gewoon een blikkie ontvetter erin? :) is niet zo duur

En kant en klare ontvetterbakken zijn ook niet zo duur hoor (www.powerplustools.nl) alleen zelf iets knutselen is altijd leuk :Y
 
ik doe het zelf ook met diesel, prachtig spul, willem heeft gelijk wat mij betreft.
ik heb ook wel gehoord dat carterdelen in de vaatwasser heel goed gaat.
ik ben zelf nog van het borstelsoort dus dat heb ik alleen van horen zeggen.
moet je wel even zorgen dat je alleen thuis bent :X
 
zo'n chineesbakeje of ijsbakje van hertog gaat niet kapot van wasbenzine. staat wel eens een paar dagen erin, droogt dan lekker uit, en heel me schuur stinkt :z -O-

je hebt denk ik genoeg tips gekregen om je blokje mee schoon te maken, alles werkt denk ik wel. ik zou daarna je blokje mooi polijsten *D glimt tie mooi:D (kweet niet of hij onder een kuip zit, dan heeft het weinig nut:D

:W

Sander
 
Ik zeg ook diesel, dmv zo'n oppompbare platenspuit vd Blokker, in een stapel/nestbaar plastic kratje vd bouwmarkt in de tuin of op t balkon.
Nadeel van koudontvetter bv in zo'n zelfde spuit is dat je die goed moet afspoelen
 
afwasmachine, 90 gradenprogramma doet wonderen, maar je maakt er geen vrienden mee bij de rest van de huishouding. tijdens het schoonmaken kun je lekker met een biertje in de zon zitten, dat is weer eens wat anders als giftige damp snuiven in een bedompte schuur, en vast wel even ongezond 8-) 8-)
 
zo bedoelt u?

full


O-)

Was alleen vergeten naderhand even de vaatwasser goed schoon te maken, en moest ook erg verbaasd spelen. 'goh, wat gek, zand in de vaatwasser, wat gek?'
 
Terug
Bovenaan Onderaan