waarom accu los tijdens lassen?

Ratman

MF veteraan
15 apr 2004
6.770
2
IJmuiden
misschien een domme vraag maar als elektro techneut probeer ik nu te beredeneren waarom dit moet en daar kom ik niet uit.

Uiterraard is het denkbaar dat als je per ongeluk de elektrode op de plus zet of het gaat via een los frame deel dat het feest is. In mijn beleving ben je dan zonder enig verstand bezig als dat gebeurt, er kan een spannings verschil ontstaan tussen frame delen maar die is volgens mij nooit veel meer dan enkele volts.

Piekspanningen:

door de hoge lasstromen en gevonk ontstaan erg veel elektromagnetische velden en kunnen er in de bedrading piekspanningen ontstaan die mogelijk electronica kunnen beschadigen. Daarom vind ik een piekspanningonderdrukker die over de accu heen staat wel nuttig, maar een accu loshalen geeft zeker het tegenovergestelde effect. Een accu geeft de piekspanningen die een lage energiewaarde hebben een behoorlijke demping, haal je die los dan ben je die demping kwijt en zijn ze veel destruktiever voor de electronica.
Staat het kontakt uit dan is de elektronica zowiezo niet beschermd door de accu......
zelfs dan heeft de ontstoorbrug in mijn beleving weinig zin.

Zelf denk er dan aan om liever de accu los te halen, de losgehaalde plus aan massa leggen en kontakt aanzetten want dan heb je alles geaard.
eventueel sensor bedrading van ontsteking nog kortsluiten of verwijderen.

De accu loshalen zonder de andere maatregelen heeft volgens mij geen zin

ik ga er verder vanuit dat je de massa van lasapparaat dichtbij het te lassen deel klemt
 
even gegoogled ..


We legden ons technisch oor te luister bij de elektronicaspecialisten van Electude. Zolang een (geladen) accu is aangesloten op het boordnet is het niet eenvoudig om even snel de spanning te verhogen. De accu probeert immers via zijn lage inwendige weerstand de spanning constant te houden. Eventuele piekspanningen afkomstig van bijvoorbeeld lassen aan de auto worden geabsorbeerd door de accu. Het is zelfs ‘gevaarlijker’ om de accu los te nemen tijdens het lassen. Er is dan geen sprake meer van absorptie door de accu en zo kunnen de piekspanningen hoger oplopen. Overspanningsbeveiligingen bieden bescherming voor het geval de accu meer of minder ontladen is.
En dan de starthulp en startbooster. Direct na het starten levert de dynamo een maximale laadstroom om de lading van de accu weer zo snel mogelijk aan te vullen. Nu wordt een starthulp meestal verleend als de accu ontladen is. Een vervelende eigenschap van een ontladen accu is de dan hoge inwendige weerstand. Hierdoor kan deze accu geen grote laadstroom opnemen. Als de ontladen accu na het aanslaan de laadstroom niet opneemt, dan gaat het grootste deel van de laadstroom naar de starthulpaccu.
Tot zover is er geen probleem. Maar als vervolgens de starthulp wordt losgenomen dan begint de ellende. De door de dynamo geleverde stroom valt hierdoor (bijvoorbeeld) terug van 80 naar 20 ampère. Deze grote stroomverandering in de windingen van de dynamo veroorzaken een enorme wisseling van het magnetisch veld in de dynamo. Dit levert weer een fikse piekspanning op in dezelfde spoelen. Door het formaat van deze spoelen zit er veel energie in deze piekspanning. Deze piekspanning kan waarden van 70 Volt en meer bereiken. Het is deze piekspanning die de voedingcircuits in menig computer kan vernielen.
 
Interessant verhaal, klinkt logisch ook. Dat verklaart ook waarom er vaak bij het gebruik van een jumpstart enzo electronische onstekingen sneuvelen, verder bevestigd het verhaal wel mijn vermoeden waarom ik de accu tijdens het lassen juist liever niet losneem.
 
accu werkt als een soort buffer dus bij electrisch lassen zou ik zelf persoonlijk niet de acu losnemen...

en geloof me de accu gaat er niet stuk van hoor heb al wel een paar lasjes gelegd aan autos maar dat gaf nooit problemen

groeten een mede elektricien

kevin
 
Zonder alle voorgaande posts gelezen te hebben denk ik dat het eigenlijk eenvoudig te beredeneren is.
De stroom gaat van elektrode (oid) naar de massaklem.
Die stroom zal daarbij elk geleidend pad kiezen dat beschikbaar is.
Zie het maar als vele parallel geschakelde weerstanden, van diverse waarden.
Als nu een deel van je, relatief dunne, (massa)bedrading zo'n geleidend pad vormt, naast bijv. het frame, zal deze waarschijnlijk een hoge stroom te verduren krijgen en in de fik kunnen vliegen.
Hetzelfde kan met de accu gebeuren.
Als er een hele hoge stroom doorheen gaat zal dat vermoedelijk ook verwoestende effecten hebben op de accu.
Daarom lijkt me dat ieg de massa bedrading los moet, ook die op de accupool.
 
Zonder alle voorgaande posts gelezen te hebben denk ik dat het eigenlijk eenvoudig te beredeneren is.
De stroom gaat van elektrode (oid) naar de massaklem.
Die stroom zal daarbij elk geleidend pad kiezen dat beschikbaar is.
Zie het maar als vele parallel geschakelde weerstanden, van diverse waarden.
Als nu een deel van je, relatief dunne, (massa)bedrading zo'n geleidend pad vormt, naast bijv. het frame, zal deze waarschijnlijk een hoge stroom te verduren krijgen en in de fik kunnen vliegen.
Hetzelfde kan met de accu gebeuren.
Als er een hele hoge stroom doorheen gaat zal dat vermoedelijk ook verwoestende effecten hebben op de accu.
Daarom lijkt me dat ieg de massa bedrading los moet, ook die op de accupool.

Ik denk dat als je de massaklem op hetzelfde punt vast zat als waar je gaat lassen je dit probleem omzeilt, ik kan me zo voorstellen als de massa klem losschiet en op een verkeerde plek terecht komt je een hoop spektakel kan verwachten.
Ik denk dat het vooral een kwestie is van nadenken over waar je de massaklem zet en goed kijken hoe de stroom dan loopt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan