Unruled
Joe Bar style
Ik heb eens wat rondgekeken, maar ik kan een concreet antwoord niet echt vinden.
Ik weet dat je voor lithium accu's toch een andere lader nodig zou hebben, maar waarom is dat? Op de motor zelf krijgt het ding ook gewoon 14.7V voor z'n kiezen tijdens het rijden, of hij het nu leuk vindt of niet. Lithium, AGM, lood, maakt allemaal geen bal uit. Hier heb je 14.7V, en je doet het er maar mee. Waarom dan, als zo'n ding een beetje bijgeladen moet worden, moet dat met een 'speciale' lithium lader?
Het enige dat ik me kan voorstellen, is dat de "duty cycle" van een reguliere druppellader niet optimaal is voor lithium. Maar een accu continu aan de druppellader houden doe ik toch niet, en een lithium accu loopt al amper leeg. Gaat het om allemaal fancy onderhoudsprogramma's die een normale druppellader probeert te doen, maar die voor een Lithium accu niets uithalen of schadelijk zouden zijn? Gezien het feit dat de motor domweg 14.7V op de accu gooit en hij daar blijkbaar mee om kan gaan, kan ik me niet voorstellen dat een lader die dat gewoon doet slecht zou zijn. Dat bijzondere programma's die een beetje helpen voor AGM/lood de regeling van een lithiumaccu in de war brengen kan ik me ergens nog voorstellen, maar dat zou dan specifiek over druppelladers gaan.
Maar goed, ik heb dus nog een 6/12V lader uit het jaar nul die met max 3A of max 6A kan bijladen, zo dom als het achtereind van een varken. Net als het laadsysteem van de motor zelf. En ja, de laadstroom neemt vanzelf af naarmate de spanning hoger wordt (=accu vol). Dat moet dan toch prima werken
Ik weet dat je voor lithium accu's toch een andere lader nodig zou hebben, maar waarom is dat? Op de motor zelf krijgt het ding ook gewoon 14.7V voor z'n kiezen tijdens het rijden, of hij het nu leuk vindt of niet. Lithium, AGM, lood, maakt allemaal geen bal uit. Hier heb je 14.7V, en je doet het er maar mee. Waarom dan, als zo'n ding een beetje bijgeladen moet worden, moet dat met een 'speciale' lithium lader?
Het enige dat ik me kan voorstellen, is dat de "duty cycle" van een reguliere druppellader niet optimaal is voor lithium. Maar een accu continu aan de druppellader houden doe ik toch niet, en een lithium accu loopt al amper leeg. Gaat het om allemaal fancy onderhoudsprogramma's die een normale druppellader probeert te doen, maar die voor een Lithium accu niets uithalen of schadelijk zouden zijn? Gezien het feit dat de motor domweg 14.7V op de accu gooit en hij daar blijkbaar mee om kan gaan, kan ik me niet voorstellen dat een lader die dat gewoon doet slecht zou zijn. Dat bijzondere programma's die een beetje helpen voor AGM/lood de regeling van een lithiumaccu in de war brengen kan ik me ergens nog voorstellen, maar dat zou dan specifiek over druppelladers gaan.
Maar goed, ik heb dus nog een 6/12V lader uit het jaar nul die met max 3A of max 6A kan bijladen, zo dom als het achtereind van een varken. Net als het laadsysteem van de motor zelf. En ja, de laadstroom neemt vanzelf af naarmate de spanning hoger wordt (=accu vol). Dat moet dan toch prima werken
Laatst bewerkt: