Waarom andere lader voor lithium accu?

Unruled

Joe Bar style
21 aug 2007
26.184
774
Nieuw-Vennep
Ik heb eens wat rondgekeken, maar ik kan een concreet antwoord niet echt vinden.

Ik weet dat je voor lithium accu's toch een andere lader nodig zou hebben, maar waarom is dat? Op de motor zelf krijgt het ding ook gewoon 14.7V voor z'n kiezen tijdens het rijden, of hij het nu leuk vindt of niet. Lithium, AGM, lood, maakt allemaal geen bal uit. Hier heb je 14.7V, en je doet het er maar mee. Waarom dan, als zo'n ding een beetje bijgeladen moet worden, moet dat met een 'speciale' lithium lader?

Het enige dat ik me kan voorstellen, is dat de "duty cycle" van een reguliere druppellader niet optimaal is voor lithium. Maar een accu continu aan de druppellader houden doe ik toch niet, en een lithium accu loopt al amper leeg. Gaat het om allemaal fancy onderhoudsprogramma's die een normale druppellader probeert te doen, maar die voor een Lithium accu niets uithalen of schadelijk zouden zijn? Gezien het feit dat de motor domweg 14.7V op de accu gooit en hij daar blijkbaar mee om kan gaan, kan ik me niet voorstellen dat een lader die dat gewoon doet slecht zou zijn. Dat bijzondere programma's die een beetje helpen voor AGM/lood de regeling van een lithiumaccu in de war brengen kan ik me ergens nog voorstellen, maar dat zou dan specifiek over druppelladers gaan.

Maar goed, ik heb dus nog een 6/12V lader uit het jaar nul die met max 3A of max 6A kan bijladen, zo dom als het achtereind van een varken. Net als het laadsysteem van de motor zelf. En ja, de laadstroom neemt vanzelf af naarmate de spanning hoger wordt (=accu vol). Dat moet dan toch prima werken :?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wel een behoorlijke elektrische achtergrond, maar zoveel weet ik ook weer niet van accu's met de juiste bijbehorende laders. Domweg 14.7 volt op een accu gooien doen moderne motoren niet meer. Vaak elektronisch geregeld er kan ook stroomsturing opzitten. Laadtechniek is ook steeds verder ontwikkeld waar tegenwoordig best veel bij komt kijken. Heeft allemaal te maken met chemische eigenschappen, elektrische weerstand en veel meer. Op internet is daar veel info over te vinden. Bijvoorbeeld: Het laden van accu's | Mastervolt
Je hebt nog veel meer sites met leuke info hierover.
 
Je hebt inderdaad gewone dynamo's waar verder niks inzit. En je hebt er met elektronica erin. Maar er zit toch doorgaans bij alle voertuigen een spanning / stroom regelaar gemonteerd. En bij hybride voertuigen is dat best wel uitgebreid, zoals Toyota, Lexus, Tesla en meer.
 
@ Unruled: Nou, ik zeggen gewoon vastknopen en kijken wat er gebeurt op termijn. Kunt er alleen er iets van leren, praktijk is altijd een uitstekende leermeester.
 
Je hebt inderdaad gewone dynamo's waar verder niks inzit. En je hebt er met elektronica erin. Maar er zit toch doorgaans bij alle voertuigen een spanning / stroom regelaar gemonteerd. En bij hybride voertuigen is dat best wel uitgebreid, zoals Toyota, Lexus, Tesla en meer.
Dat gaat over auto's, in motoren (ook moderne) zit voor zover ik weet vrijwel altijd dom spul dat alleen de spanning op een bepaalde waarde afregelt. Geregelde dynamo's zijn veel te lomp en zwaar voor gebruik in motoren.

Bovendien verandert dat niets aan het feit dat het laadsysteem niet weet wat voor accu eraan hangt, en dus maar wat doet.

@ Unruled: Nou, ik zeggen gewoon vastknopen en kijken wat er gebeurt op termijn. Kunt er alleen er iets van leren, praktijk is altijd een uitstekende leermeester.
Nee, dat helpt :+

"We zien wel wat er gebeurt" had ik zonder dit topic ook wel kunnen verzinnen :P
 
en wat doet een alternator/dynamo dan ? daar zit niets "slims" in.


Bij auto's is al 20 jaar een dynamo met sturing gaande.
De oudere worden linbus gestuurd (goedkopere manier van sturing de bv canbus). En weer nieuwere..weer anders .
17 volt even is vrij normaal in opstart.
Samen icm vrijlopen erop zorgen ze voor een lagere emissie.

Dat ze idd nog niet op motoren zitten is simpelweg omdat het nog niet nodig is
Kosten, emissie etc spelen mee.
Wacht maar totdat er veel meer Electronica op gaat komen.
Zover ik weet beginnen ze pas net met 5 draads lambasondes... dus het komt wel..maar zal nog jaren duren
 
De oudere worden linbus gestuurd (goedkopere manier van sturing de bv canbus). En weer nieuwere..weer anders .
Heb je daar een bron voor? LIN heb ik vanuit engineering namelijk alleen nog maar in dashboards gebruikt zien worden. En sommige knoppen zoals gevarenlichten enzo weer niet, want daarvoor is LIN niet betrouwbaar genoeg.
 
Mijn lithium accu van de racer had van eind september tot vorige week stilgestaan. De indicator op de accu gaf aan dat hij half vol was(motor startte nog prima), uurtje aan de 'slimme' druppellader gehangen en hatsiekedee: vol.

In tegenstelling tot mijn gel accu op de weg motor, die was totaal leeg na 4 maanden stilstaan, accu was ook niet meer op te laden met een druppellader. Deze moest aan de ouderwetse 'domme' lader. Al heeft deze daar wel veel mee geleden elke keer als ik nu start trekt hij m onderuit en gaat het dashboard uit. Volgende wordt ook een lithium.
 
  • Leuk
Waarderingen: RonP
ik heb al vaker gehoord dat 'oudere' motoren spanningsregelaren kunnen hebben die niet netjes genoeg die +/- 14,5 volt leveren die een lithium accu graag hebben, dan ligt het dus aan de motor.
er worden nog steeds type lithium accu's verkocht zonder BMS , de computer die tegen overlading, onderlading en verkeerd om aansluiten beveiligd en in bij duurdere type accu's zelfs te lage temperatuur.

Men ziet liever niet dat een 'aggresief' desulfaat programma die vele druppelladers hebben, die bms slopen of overtuigen , maar liever ziet men nog de verkopen stijgen door het aanbieden van speciale 'laders' .
Bij mijn alie express lithium accu zat een simpele lader, waarvan ik alleen kan raden dat men die er bij deed voor het geval de accu niet in een motor gebruikt zou worden en dus niet geladen zou worden tijdens gebruik (vd motor) .

maar dit is internet en ik gebruikte net het woord alie express dus doe wat je hart je ingeeft en volg je dromen.
 
Bij auto's is al 20 jaar een dynamo met sturing gaande.
De oudere worden linbus gestuurd (goedkopere manier van sturing de bv canbus). En weer nieuwere..weer anders .

dit is motor-forum.nl, en hij stelt een vraag ivm zijn motor. Hoe de batterijen van het ISS of een moderne auto geladen worden doet er dan niet toe ;)
 
Mijn lithium accu van de racer had van eind september tot vorige week stilgestaan. De indicator op de accu gaf aan dat hij half vol was(motor startte nog prima), uurtje aan de 'slimme' druppellader gehangen en hatsiekedee: vol.
Mijn JMT uit 2016 in de S1000RR gaf dezelfde periode nog vol aan.
 
Klopt maar het is wel de zelfde principe.
Een lithium accu heeft een hoger laad spanning nodig daarom kan je als je voertuig een lood accu heeft geen lithium accu plaatsen en andersom ook niet
De Li-Ion accu heeft eigen electronica wat hem compatibel maakt voor een normaal oplaadsysteem. Dat werkt alleen niet in combinatie met het regeneratie en druppelprogramma van slimme laders.

Je kan hem gewoon inbouwen in nagenoeg elke motorfiets.
 
Maar goed, ik heb dus nog een 6/12V lader uit het jaar nul die met max 3A of max 6A kan bijladen, zo dom als het achtereind van een varken. Net als het laadsysteem van de motor zelf. En ja, de laadstroom neemt vanzelf af naarmate de spanning hoger wordt (=accu vol). Dat moet dan toch prima werken :?
Over het algemeen hoef je een Li-Ion door de lage zelfontlading niet of nauwelijks te laden.
Voor de grootste veiligheid kan je hem wel gewoon opladen met de genoemde lader, maar koppel hem af na een half tot een heel uur.
Voller hoeft ook niet. 8-)
 
Heb je daar een bron voor? LIN heb ik vanuit engineering namelijk alleen nog maar in dashboards gebruikt zien worden. En sommige knoppen zoals gevarenlichten enzo weer niet, want daarvoor is LIN niet betrouwbaar genoeg.

Volvo v70 bv...
Linbus wordt gebruikt bij raammotoren, en andere actuatoren. Volvo v70 2.5 bv uit 2006 oa...
Goedkopere master slave inrichting...geen terugkoppeling.
Wat je in de boeken leert is niet wat in praktijk maybe gebeurt??

 
Gewoon een simpele lader kopen...

Mijne doet 13.8V 800mA ... en dat is het. Geen cycles, geen booster spul etc. Dus die durf ik zo op m'n lithium accu te zetten....
....alleen nooit nodig gehad want geen van mijn lithium accus tot nu toe leeg geweest.. na de winter gewoon 13.2V :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan